dezinformáció

Kiugróan nagy elérést generálnak a TikTokon a szélsőjobbos pártok videói

A cég ígéretei ellenére a TikTok továbbra is melegágya az álhíreknek és az összeesküvés-elméleteknek a kelet-közép-európai országokban. A szélsőjobboldali pártok és az orosz hátterű dezinformációs hálózatok tartalmai különösen nagy elérést generálnak a közösségi oldalon.

A Firehose of Falsehood 10 független uniós médium közös vizsgálata. A kutatás, amelyben az Átlátszó is részt vesz, azt elemzi, hogyan terjednek a félrevezető tartalmak a TikTokon, és kik a fő terjesztők. Tavaly azt vizsgáltuk, hogyan terjednek a káros tartalmak a Facebookon és a Telegramon, míg idei kutatásunk fókuszában a TikTok állt.

Németország hatalmas TikTok-piaca segítségével a fiatalok körében tudták növelni a támogatottságukat a szélsőséges mozgalmak – kutatásunk azt mutatta, hogy a viralitás eléréséhez sokszor fizetett hirdetéseket használtak. Lengyelországban szintén a szélsőjobboldal nyerte a TikTokos nézettségi versenyt, amely brüsszeli képviselői székeket eredményezett. Magyarországon a Mi Hazánk elnökének videói szintén kiemelkedően sok nézőhöz jutnak el.

Vásárolható közönség

Az elmúlt években a német TikTok-színtér a jobboldali szélsőségesek központjává vált, jelentős részben fizetett tartalmaknak köszönhetően. A Firehose projekt német kutatói szerint a Németországban 23 millió felhasználóval büszkélkedő platformon könnyű népszerűséget vásárolni: az oknyomozó újságírók létrehoztak egy fiókot, hogy élő közvetítésekkel teszteljék a rendszert, amely most az egyik legnépszerűbb műfaj a TikTokon.

Hamarosan ajánlatot is kaptak egy (feltehetően automatizált bothálózattól), hogy vásároljanak 1000 követőt, amivel aktiválhatják az élő közvetítés funkciót.

Bár a TikTok azt állítja, hogy biztonsági protokolljai tiltják az ilyen manipulációt, a jelek szerint ezeket nem nehéz kijátszani. A német oknyomozók szerint ezt a lehetőséget a szélsőjobboldali AfD párt is kihasználta, ennek köszönhetően a párt tartalmai lényegesen több megtekintést és interakciót értek el, mint a konkurens pártokéi. A TikTokon az AfD számára kulcsfontosságú demográfiai csoportot azok a 18-19 éves szavazók jelentik, akiknek a mostani volt az első választása.

Afd Tiktok Demo1

AfD-gyűlés videója a TikTokon, a VSquare képernyőfotója.

EP-képviselői székeket érhetett a TikTok-népszerűség

A lengyel szélsőjobboldali szövetség, a Konfederacja hat mandátumot szerzett az Európai Parlamentben a 2024 júniusi választásokon, ami a harmadik legjobb eredmény Lengyelországban. Ez jelentős siker a 2019-es EP-választásokhoz képest, amikor egyetlen szélsőjobboldali párt vagy politikus sem jutott mandátumhoz. A Konfederacja sikerének nagy része a közösségi médiában, különösen a TikTokon való megjelenésének tulajdonítható, ahol jelentős támogatást szerzett a fiatalok körében.

A lengyel TikTok legnépszerűbb politikusa Sławomir Mentzen, a Konfederacja 37 éves vezetője, akinek több mint 850 000 követője van. A Konfederacja hivatalos TikTok-oldala szintén 329 000 követővel büszkélkedhet.

A Konfederacja hat újonnan megválasztott európai parlamenti képviselője közül ketten is kiemelkedően népszerűek a TikTokon.

Érdekes, hogy a Konfederacja TikTok népszerűsége ellenére az újonnan megválasztott jelöltek csak 2022 végén vagy 2023 első hónapjában indították el TikTok-fiókjaikat. A lengyelországi parlamenti, helyi és európai parlamenti választások alatt aktívan posztoltak, de a választási verseny után néhány politikus, például Anna Bryłka és Stanisław Tyszka elhallgatott.

Egy másik képviselő, Grzegorz Braun, aki a lengyel parlamentben ukránellenes kampányairól és provokációiról ismert, 2023 elején indította el TikTok-fiókját, és mostanra több mint 100 000 követővel rendelkezik, ami Ewa Zajączkowskához hasonlóan a választásokon kapott szavazatok számának felel meg.

Átfedés az orosz hálózatokkal

A szélsőjobboldali politikai tartalmak a TikTokon sok helyen átfedést mutatnak az orosz propaganda csatornáival. Csehországban például mintegy 10 ezren követik a „Z Ruska s láskou” (Oroszországból szeretettel) TikTok fiókot.

A követőtábor nagy része egyben a követője Tomio Okamura és Alena Schillerová ellenzéki politikusoknak is.

Ebben a hálózatban található még egy „pepekárna” nevű névtelen fiók, amely a cseh kormányt és Ukrajnát bíráló, szélsőséges tartalmakat oszt meg, és szélsőséges politikai pártokat támogat, valamint a „Brat za brata” („Testvér a testvérért”) nevű Putyin-barát motoros klub.

A politikusok és az orosz propaganda csatornái közötti átjárást a TikTok algoritmusa biztosítja, feltételezhető, hogy Okamura és Schillerová követőinek a platform jó eséllyel ajánlja a Putyin-párti csatornák videóit – vagy éppen fordítva. A TikTok, ahogy más közösségi platformok algoritmusai azonban rendkívül átláthatatlanok. A TikTok adat-hozzáférése a kutatók számára korlátozott, így csak különböző barkácseszközökkel (manuális keresés, próbaregisztrációk) lehet rájuk következtetni.

Közmédiából a TikTokra

A magyar TikTok sajátossága, hogy az orosz dezinformációs tartalmakat nem marginális, hanem mainstream médiaforrások segítségével terjesztik. Ebben a közösségi média tükrözi hagyományosabb megfelelőjét: az Orbán-kormányhoz kötődő médiaforrások évek óta szándékosan erősítik az orosz propagandanarratívákat.

A magyar TikTokkal kapcsolatos kutatásunkról itt írtunk részletesebben:

Az elmúlt években számos kétes eredetű TikTok-fiók jelent meg, amelyek hírműsorokból kivágott, orosz narratívákat közvetítő videókat posztoltak. Így

egy tipikus orosz dezinformációs videó a magyar TikTokon nem más, mint egy televíziós hírműsorból készült videoklip.

A magyar politika egyébként elég hiányosan van jelen a TikTokon, a legutóbbi EP-választás három legtöbb szavazatot kapott pártjának listavezetői közül csak Magyar Péternek van TikTok-csatornája. Illeszkedik azonban az európai trendekbe, hogy rendkívül sok nézőt ér el a platformon Toroczkai László: a Mi Hazánk párt elnökének a legnézettebb videóját már egymilliónál is többen látták.

TikTok: „A félretájékoztatás viszonylag ritka a platformon”

A TikTok, amely a ByteDance kínai techvállalat tulajdonában van, a FireHose projekt kutatóinak kérdésére azt válaszolta, „hatékonyan küzd a dezinformáció ellen”. Mint állítják, tényellenőrzőket alkalmaznak, és proaktívan törlik a káros tartalmakat.

„Tényként megjegyezzük, hogy a félretájékoztatás viszonylag ritka a TikTokon.

2023 negyedik negyedévében a közösségi irányelveink megsértése miatt eltávolított videók 1%-ából kevesebb mint 2%-ot távolítottak el az integritási és hitelességi irányelvek megsértése miatt (és ebből kevesebb mint 40%-ot távolítottak el a félretájékoztatási vagy polgári integritási irányelvek megsértése miatt)” – írta a TikTok szóvivője.

A Tiktok tagadta, hogy a platformon virágozna a dezinformáció, és közölte, hogy a politikusokhoz tartozó fiókokra vonatkozóan szigorú irányelvekkel rendelkezik. „A TikTok egy szórakoztató platform, amelyet a közösségünk sokszínűsége és az általuk kedvelt tartalmak határoznak meg. Szigorú szabályokat alkalmazunk a kormányokhoz, politikusokhoz vagy politikai pártokhoz tartozó fiókokra vonatkozóan. Ezek fenntartják a szabad véleménynyilvánítás iránti elkötelezettségünket, miközben megakadályozzák a visszaéléseket, és megőrzik a TikTokot mint örömteli platformot, amely egyesíti az embereket, nem pedig megosztja őket” – írta a vállalat.

A cikk szerzői: Anastasiia Morozova / Frontstory, Iulia Stānoiu / Context.ro, Eva Stefankova / Investigative Center of Jan Kuciak, Josef Slerka / Investigace.cz, Kaili Malts / Delfi, Petra Blum / Westdeutscher Rundfunk (WDR), Zalán Zubor / Atlatszo. Illusztráció: Aleksandra Ołdak / VSquare. Az eredeti angol nyelvű cikk itt olvasható. Magyar nyelvű összefoglaló: Zubor Zalán.

Megosztás