dezinformáció

A hazugság csatornái: így kapcsolódnak össze a dezinformációt terjesztő oldalak

A Hazugság Csatornái projekt keretében az Átlátszó tizenhárom közép- és kelet-európai szerkesztőséggel fogott össze, hogy alaposan megvizsgálja, hogyan visszhangozzák és erősítik fel Európában a hamis és szélsőséges híreket terjesztő „híroldalak” a Kreml stratégiai megfontolásokból terjesztett dezinformációs üzeneteit. Cikksorozatunk első részében a kelet-közép-európai dezinformációs webszájtok közötti kapcsolatot mutatjuk be.

December 16-án az Európai Unió újabb lépéseket tett a Kreml-barát propagandacsatornák visszaszorítására: a Russia Today-en és a Sputnikon kívül további három, az Orosz Föderáció direkt, vagy indirekt befolyása alatt álló hírszolgáltató ellen vezettek be szankciókat „az Oroszországi Föderáció a szomszédos országai, valamint az EU és annak tagállamai destabilizálását célzó szisztematikus nemzetközi dezinformációs és információmanipulációs kampányának a kezelése érdekében”.

Az ENSZ Kábítószer-ellenőrzési és Bűnmegelőzési Hivatalának (UNODC) meghatározása szerint az információs hadviselés célja az információk terjesztése, módosítása, megzavarása és degradálása, annak érdekében, hogy a terjesztő előnyre tegyen szert az ellenféllel szemben – a Hazugság Csatornái (Firehose of Falsehood) projekt által vizsgált webszájtok esetében többnyire az európai állampolgárok jelentik az információs hadviselés alanyát, tehát az „ellenfelet”. Az információs hadviselés legfőbb eszköze a dezinformáció és az összeesküvés-elméletek terjesztése.

A hivatalos orosz hírcsatornákon túl egy rendkívül kiterjedt ökoszisztéma ontja magából Közép- és Kelet-Európában az orosz párti dezinformációs narratívákat. Kutatásunkban ezt a dezinformációs ökoszisztémát vettük górcső alá: kielemeztük, hogy hogyan kapcsolódnak egymáshoz az Európában működő dezinformációs webszájtok, és hogyan terjesztik az orosz propagandát és az összeesküvés-elméleteket az általunk vizsgált 13 országban: Bulgáriában, Csehországban, Észtországban, Horvátországban, Lengyelországban, Lettországban, Litvániában, Magyarországon, Németországban, Romániában, Szerbiában, Szlovákiában, Szlovéniában.

Vizsgálatunk eredményeként egy kiterjedt hálózatot sikerült azonosítanunk. Ezeknek egy része közvetlenül orosz propagandaoldalakhoz kapcsolódik, másik részük (Breitbart és proxyjai) egy alt-right csoportosulást alkot, egy harmadik csoportjuk pedig olyan domainekből áll, amelyeket az orosz propagandaoldalak maguk is idéznek, ilyen oldal például a Zerohedge, vagy a Global Research. Az utóbbi különösen fontos szerepet tölt be az információs hadviselésben: évek óta az orosz dezinformációs tartalmak kapujaként szolgál az Egyesült Államokba.

Számos olyan weboldal létezik, amelyek több elemzés szerint is közvetlenül kapcsolódnak az orosz titkosszolgálatokhoz (a GRU-hoz, az SVR-hez és/vagy az FSZB-hez). Ezek közül néhányan orosz nyelven teszik közzé tartalmaikat, de vannak olyanok is – például a News Front, amit ebben a cikkben vizsgáltunk –, amelyek több nyelven publikálnak. A News Front-on kívül még viszonylag ismert weboldalnak számít a SouthFront, a Katehon, a Geopolitica.ru, a The Strategic Culture Foundation és a New Eastern Outlook. Az orosz propagandaoldalak listája azonban korántsem teljes, a jelenlegi információs hadviselésben számos kevésbé ismert oldal (mint például a Ruskaya Vesna) is fontos szerepet játszik.

A Hazugság Csatornái projekt egy interaktív vizualizáción mutatja be a közép- és kelet-európai országok dezinformációt közlő weboldalai közötti összefüggéseket. Az összefüggéseket a bejövő (vagyis más webhelyen az adott domainre mutató) és a kimenő (vagyis az adott domainről más webhelyre mutató) linkek alapján rajzoltuk fel. A vizualizációt ezen a térképen tudod böngészni, ahol rövid betöltési idő után az egyes pontokra kattintva egyesével tudod tanulmányozni a kelet-közép-európai dezinformációs ökoszisztémát:

A grafikonon azokat a weboldalakat tüntettük fel, amelyeket Kreml-párti narratívákat terjesztőként kategorizáltunk – a kategorizálás részletes módszertanát a cikk végén részletesen kifejtjük. A weboldalakat a különböző színkóddal ellátott pontok jelölik. A weboldalakat összekötő vonalak azt mutatják meg, hogy melyik oldalra mutat az adott weboldalon szereplő link, vagy milyen oldal linkelte az adott weboldalt. Az egyes pontokra kattintva megjelenik azoknak a domaineknek a listája, amelyekre legalább öt link mutat az adott domainről, és azoknak a domaineknek a listája, amelyekről legalább öt link mutat az adott domainre.

Az adatok az Ahrefs.com oldalról származnak. A weboldalakat jelölő pontok mérete az adott weboldal szerepének mértékét mutatja a Kreml-párti narratívák megosztásában (ezt közöttiségközpontiságként számoltuk ki). A csomópontok színe az egyes országoknak felel meg, kivéve az Egyesült Államokban és Kanadában az alt-right, a szélsőjobboldali és az összeesküvés-elméleteket népszerűsítő  oldalakat, amelyeket együttesen radikálisnak nevezünk el.

Az ábrából jól látszik, hogy néhány központi oldal (Breitbart, Zerohedge és Global Research) tartalmait szinte minden országban népszerűsítik, továbbá az is kirajzolódik, hogy míg Bulgáriában és a balti országokban az orosz  dezinformációs oldalak az elterjedtebbek, Szlovénia és Horvátország inkább az alt-right-hoz áll közel. A közép-európai országokban (különösen Németországban, Csehországban és Szlovákiában) pedig a kettő egyszerre érvényesül.

Cikksorozatunk következő részeiben részletesen fogjuk vizsgálni, hogy hogyan terjednek az egyes weboldalak tartalmai a közösségi médiában, és a határokon átnyúló együttműködés néhány konkrét esetébe is részletes betekintést nyújtunk.

Hogyan állítottuk össze a listát?

A Hazugság Csatornái projekt az Egyesült Államok Külügyminisztériuma által összegyűjtött, Oroszország Dezinformációs- és Propaganda-pillérei (Russia’s Pillars of Disinformation and Propaganda) néven kategorizált weboldalak listájából indult ki a projekt által vizsgált weboldalak listájának összeállítása során. Ezt a listát először azokkal a a weboldalakkal bővítettük ki, amelyek rendszeresen osztják tovább az Egyesült Államok külügyminisztériuma által felsorolt weboldalakról származó tartalmakat vagy összeesküvés-elméleteket és Kreml-párti narratívákat osztanak meg.

Ezt a kibővített listát a Ahrefs webes szolgáltatás segítségével gyűjtöttük össze. Emellett a Similarweb online eszköz segítségével azt is meg tudtuk állapítani, hogy milyen egyéb weboldalakat látogatnak azok az olvasók, akik az Egyesült Államok Külügyminisztériuma által felsorolt weboldalakról tájékozódnak. Dezinformációs weboldalnak tekintettük még azokat a domaineket is, amelyeket az EUvsDisinfo adatbázis gyakran jelölt meg ilyenként.

A következő körben bevontuk a vizsgálatunk fókuszába a projekt által vizsgált közép- és kelet-európai országokban jelenlévő, Kreml-párti összeesküvés-elméleteket és alt-right tartalmakat terjesztő weboldalakat. Végezetül olyan weboldalakat is felvettünk (például a Breitbart, Zerohedge), amelyekre gyakran hivatkoznak az általunk korábban összegyűjtött oldalak. Ezután az Ahrefs.com segítségével letöltöttük a listánkon szereplő weboldal összes hivatkozását, és összekapcsoltuk őket.

A weboldalak Kreml-barát, dezinformációs, összeesküvés-elméletet terjesztő és alt-right kategóriákba sorolása során a területen végzett korábbi kutatásokra támaszkodtunk (például a Harvard Kennedy School “Misinformation in action” című tanulmányára). Különösen az EU vs. Disinfo adatbázisra támaszkodtunk, amely összegyűjti és elemzi a hamis információs/dezinformációs példákat, és kategorizálja a dezinformációt és manipulált tartalmakat terjesztő csatornákat és weboldalakat. Ezen kívül a helyi tényellenőrző szervezetek tartalomelemzéseire is alapoztunk.

Cikkünk bővebb, angol nyelvű változata ezen a linken érhető el. A projektben részt vevő újságírók: Josef Šlerka, Investigace.cz, Csehország; Anastasiia Morozova, Julia Dauksza, Anna Gielewska, FRONTSTORY.PL, Lengyelország; Karin Kőváry Sólymos, ICJK, Szlovákia;  Boglárka Rédl, Márton Sarkadi Nagy, Átlátszó, Magyarország; Kaili Malts, Delfi, Észtország;  Inese Liepiņa, Re:Baltica, Lettország; Sarunas Cerniauskas, Siena.lt, Viktoras Dauksas, DebunkEU.org, Litvánia; Palina Milling, Petra Blum, Westdeutscher Rundfunk (WDR), Németország; Katarina Bulatović, Oštro, Szlovénia; Anja Vladisavljević, Oštro, Horvátország; Iulia Stănoiu, Context.ro, Románia; Atanas Tchobanov, BIRD.BG, Bulgária;  Marija Vučić, KRIK, Szerbia. Címlapkép: Investigace. cz. Magyarra fordította: Rédl Boglárka.

Megosztás