A NAV nem tudja megmondani, mennyi hatósági áras üzemanyag fogyott. A Fidesz 2021 őszén fixálta az üzemanyagok árát 480 forintban, ami gyorsan ellátási zavarokhoz és emiatt vásárlási korlátozáshoz vezetett. 2022 május végétől már csak a magyar rendszámú autók tankolhattak hatósági áron, és a kutak beszkennelték a forgalmit a tankoláshoz, de az adóhivatal szerint ezen adatok továbbítására, tárolására valójában nem is kötelezte őket semmi.
480 forintos benzin és gázolaj – ma már ez álom, a kutakon lassan 200 forinttal többe kerül az üzemanyag. A 480 forintos, hatósági áras tankolást 2021 novemberében vezette be a kormány, és többszöri hosszabbítás után egészen 2022 december 6-ig tartott. Emlékezetes, aznap Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter Hernádi Zsolt MOL-elnök társaságában 22:45-kor kezdett a hatósági ár kivezetéséről beszélni, és 23 órakor már meg is jelent a rendelet.
A hatósági ár bevezetése után persze beindult a benzinturizmus: honfitársaink közül többen nagy tételben, kannákba és egyéb edényekbe vásároltak, de a szomszédos országokból is tömegével jártak át tankolni az olcsó magyar üzemanyagból.
A NAV-tól közadatigénylésben próbáltuk megtudni, mennyi 480-as üzemanyag fogyott az árstop idején. Erre azonban azt válaszolták, hogy „fenti tárgyban írt levelére válaszul tájékoztatom, hogy
a kért statisztika nem áll a Nemzeti Adó- és Vámhivatal rendelkezésére.”
Ez már csak azért is furcsa, mert a benzinturizmus miatt a kormány 2022. május 27-től csak a magyar rendszámú autóknak engedélyezte a hatósági áras üzemanyag vásárlását, a külföldieknek maradt a jóval magasabb piaci ár. Ennek ellenőrzése érdekében pedig a kutak minden tankolásnál leolvasták a járművek forgalmi engedélyén lévő vonalkódot, és enélkül nem is adtak üzemanyagot, ahogy azt a MOL is bejelentette 2022 májusában.
A közérdekű adatigénylésre az Átlátszó által üzemeltetett KiMitTud közadatigénylő weboldalt használtuk. A KiMitTud segítségével azonban nem csak mi, hanem bárki könnyen és átláthatóan tud közérdekű adatot igényelni minden olyan állami, önkormányzati vagy más közfeladatot ellátó intézménytől, amely részt vesz az állam működtetésében, vagy közpénzt költ.
A NAIH a szkennelés miatt vizsgálatot indított, majd azt írta, „Hatósági áron való töltés esetén az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője vagy annak képviselője jogosult a forgalmi engedélyen lévő vonalkód leolvasására vagy a gépjármű rendszámának feljegyzésére és számítógépes rendszerében a hozzá tartozó bizonylattal visszakereshető módon való tárolására. Amennyiben az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője az adatokat rögzíti, úgy azokat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részére továbbítja adóügyi ellenőrzés céljából.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) ellenőrzi a Korm. rendelet szerinti kötelezettségek megtartását. Ha a NAV az ellenőrzése során megállapítja a Korm. rendelet szerinti kötelezettségek megsértését, 6 000 000 forinttól 15 000 000 forintig terjedő bírságot szab ki. A jogkövetkezmény azonos napon több, egymást követő ellenőrzés alkalmával is alkalmazható”.
Forrás: Facebook/Orbán Viktor
De mi lett az adatokkal, eljutottak a NAV-hoz? Az adóhatóságnak felidéztük a 2022 augusztusi közleményüket, mely szerint „Ha az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője vagy annak képviselője az üzemanyagot hatósági áron értékesíti, feljegyezheti és számítógépes rendszerében kézi bevitellel vagy vonalkód beolvasásával rögzítheti a tankoló gépjármű forgalmi rendszámát és azt az értékesítéshez tartozó bizonylattal együtt tárolhatja. Ha az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője rögzíti ezeket az adatokat, akkor a forgalmi rendszámról és a hozzá tartozó bizonylatról adatot kell küldenie a NAV-nak.”
Rákérdeztünk, hogy ha a MOL-, Shell-, OMW-hálózatban csak forgalmival lehetett tankolni, aminek a vonalkódját be is szkennelték, akkor ezek az adatok eljutottak-e az adóhatósághoz. A jelek szerint nem. A NAV az Átlátszó kérdésére ezt írta:
„A hatósági üzemanyagáras jogszabály a rendszám rögzítésére nem kötelezte az üzemeltetőket, az csupán egy lehetőség volt.
Az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetőjének akkor kellett a forgalmi rendszámról és a hozzá tartozó bizonylatról adatot küldenie a NAV-nak, ha rögzítette ezeket az adatokat. Ehhez kapcsolódó jogsértést a NAV nem tárt fel.”
Vagyis, ha nem rögzítette, akkor nem küldte el. Ha nem rögzítette, akkor nem is volt értelme szkennelni. Márpedig nem rögzítette, hiszen, ha rögzítette volna, akkor a NAV-nak lennének adatai, de nincsenek.
A hazai kúthálózatok közül kerestük a MOL-t, a Shell-t és az OMW-t is, de csak az utóbbi válaszolt. Azt írták, „A Rendelet idézett rendelkezésének megfogalmazásából is következően a vonalkód kizárólag az adott gépjármű rendszámát tartalmazza (egyéb adatot nem), amelyre vonatkozóan a jogszabály a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részére történő adattovábbítási kötelezettséget állapított meg. A forgalmi engedélyen lévő vonalkód segítségével leolvasott rendszám esetén azokat a Rendelet fent hivatkozott rendelkezése alapján kötelesek vagyunk számítógépes rendszerünkben a hozzá tartozó bizonylattal visszakereshető módon tárolni. Ebből kifolyólag a forgalmi engedélyen lévő vonalkód segítségével leolvasott rendszám megőrzési ideje megegyezik a bizonylatnak a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 169. §-a szerinti, a bizonylat kiállításától számított 8 éves megőrzési idejével.
A Rendelet hivatkozott rendelkezése alapján történő adatkezelés során egyéb statisztikai adatok továbbítása vagy a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól elkülönülő harmadik személy részére adattovábbítás nem történt. Társaságunk mindenkor a vonatkozó közösségi, nemzeti jogszabályok és hatósági előírások betartásával végzi tevékenységét.”
A hatósági árral együtt érkezett az üzemanyaghiány. (Fotó: Átlátszó)
Az OMV ugyan jogszabályban előírt kötelező adattovábbításról írt, ami ellentmond a NAV értelmezésének, hiszen az adóhatóság lehetőségről beszél, nem kötelezettségről. Mindenesetre annyi leszűrhető, hogy semmi jelentősége nem volt a forgalmik szkennelésének, anélkül is adhattak volna üzemanyagot a kutak, hiszen a NAV szerint a szkennelés és adattovábbítás nem volt kötelező.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Bár a kormány új céget hozott létre a hévízi tófürdő felújítására, a munka egy év múlva sem indult el, de eközben a 100 milliós tőkével létrehozott zrt elköltötte a pénze nagy részét.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!