Adatújságírás

Hatalmas hálózat és óriási pénz miatt látod a Megafont állandóan a Facebookon

A kormánypárti csatornák havi 3500 bejegyzést tesznek közzé.

Az Átló rendszeresen foglakozik a magyar média helyzetével, ezen belül is több anyag született a kormánypárti média terjeszkedéséről, a hirdetési piac alakulásáról vagy a befektetések megtérülésének kérdéséről. Az ELTE BTK médiás doktorandusza, Német Szilvi, valamint Minkó Mihály adatvizualizációs szakember és Katona Eszter (ELTE TáTK) azt nézték meg, milyen viszonyrendszer állítható fel az egyes kormánypárti médiatermékek között Magyarország legnépszerűbb közösségimédiafelületén. Az eredményeket az Átlón tették közzé.

NER Metaverzum 2021 – kis világba tömörülnek a kormánypárti kommunikátorok a Facebookon

Sok minden történt azóta, hogy 2020 decemberében a kormánypárti médiumok még egy alternatív technológiai platformban keresték a választ arra, hogyan tudják üzeneteiket akadálytalanul eljuttatni az állampolgárokhoz a közösségi médián keresztül. A „cenzúrázó” Facebookot kiváltó saját fejlesztésű, konzervatív „safe space”, a Hundub azonban alig fél év működés után megszűnt és tulajdonosa ellen az adóhatóság végrehajtási eljárást indított. Ez és egyéb tényezők – például a Facebook által 2021 februárjában befizetett 3,6 milliárdos reklámadó – játszhattak közre abban, hogy 2021-re a kormánypárti kommunikátorok teljes gőzzel fordultak vissza Magyarország legnépszerűbb közösségi platformjára, hogy ott hajtsanak végre egy, a hagyományos hírmédiához hasonló centralizációt. Megnéztük, ebben kik, hogyan és milyen eszközökkel vettek részt, és milyen útvonalakon történik a kormány narratívájával egyező üzenetek terjesztése a közösségi hálózaton. Több mint négy hónapos kutatásunk eredményei következnek.

2021 harmadik negyedévében gyűjtött Facebook-adatok segítségével olyan kérdésekre keresték a választ mint, hogy milyen szereplők vesznek részt a kormány narratívájával egyező üzenetek továbbításában a közösségi hálózaton? Milyen interakciós mintázatok jellemzik az egyes szereplők közötti kapcsolatot? Hogyan terjed az információ?

A kormánypárti ökoszisztémát egy interaktív hálózaton ábrázolják, amelyre nem csak toppolitikusok vagy a hagyományos média került fel, hanem az újgenerációs Facebook-híroldalak, influenszerek és homályos hátterű mémoldalak is.

A kutatás eredménye megerősítette azt az előzetes feltevésüket, hogy a hirdetési piacon túlteljesítő Megafon Központ újrarendezi a kapcsolati hálót, és 2021 őszére a tíz legtöbbet hivatkozott forrásból négy helyen az általa támogatott Facebook-fiókok szerepelnek. A legnagyobb beágyazottsággal még így is a jelentős offline státuszú Mandiner, a Fideszhez kötődő, anonim agitációs oldal, az ELÉG és a Magyar Nemzet rendelkeznek, centrum helyzetüket a megafonosok sem ingatták meg.

NER metaverzum hálózatábra

A hálózatban elfoglalt helyük alapján a politikusokat a periférián találták, klaszteresedésük pedig azt mutatja, hogy az egymás közötti összetartásuk erősebb, míg az egyes médiumokhoz gyengébb és kevesebb szál köti őket. Ismeretlen szerkesztők által működtetett oldalak nem csak a top 10-ben kaptak helyet (ELÉG, Számok – a baloldali álhírek ellenszere), számuk a 2. Orbán-kormány alatt alapított Facebook-oldalakéhoz képest megduplázódott 2021-re (41%). Ugyanez mondható el az internetes mémek előfordulásának növekedéséről (10>28%), amely formátum a videóval (5>8%) együtt kiszorítani látszik a hagyományos cikkekben kommunikáló hírmédiát (45>21%).

Összességében: a kormánypárti csatornák ma a Facebookon az általunk megismert szegmensben havi 3500 bejegyzést tesznek közzé, amely ha a hirdetési összegeket is ide vesszük, jelentősen fenyegeti a közösségi médiában tapasztalható sokszínűséget.

Százmilliókat éget el a Facebookon a magyar politika – teljesen értelmetlenül | atlatszo.hu

Az Átlátszó csöppet sem volt könnyű helyzetben, amikor a magyar politika Facebook-költéseinek föltérképezésébe kezdett. Elsősorban azért, mert hacsak nem dolgoznak rengetegen egy lapnál, a hirdetéstárak egyenkénti átnézése sok időt vesz igénybe. A mi összeállításunk így 2019 tavaszától 2021. augusztus végéig, szeptember elejéig elköltött összegeket tartalmazza.

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Átutalás
  • PayPal
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás
  • ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42