Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Van még hova fejlődniük az átláthatóságot illetően a magyar állami vállalatok honlapjainak – ez derült ki egy friss tanulmányból. A cégek hozzáállása és a rendszerről alkotott képe között jelentős különbségek vannak. Az átláthatóságot elősegítő eszközök kevés helyen lelhetők fel, a törvényben előírt eszközökön kívül mást nem nagyon használnak. Már ha egyáltalán betartják a törvényi előírásokat.
*****
A Transparency International Magyarország (TI) 2013-ban nagyszabású projektet indított a Magyarországon működő, állami tulajdonú vállalatok transzparens működésének elősegítésére. Egy korábbi, 2011-es konferencia alkalmával kiderült, hogy az állami és önkormányzati cégek maguk is fontosnak tartják a transzparens működést és a közpénzek hatékony felhasználását, de nincs egységes közzétételi gyakorlat, inkább csak igyekeznek megfelelni a jogszabályoknak. Nincsenek belső képzések, a szemléletváltást célzó programok, nincsenek a jogszabályi környezethez igazodó ajánlások, hatékony monitoring és ellenőrző rendszer. Ezen kívül az is hangsúlyt kapott, hogy a nagyszámú közérdekű adatigénylés miatt kapacitási és hatékonysági kérdések merülnek fel a vállalatoknál.
Ezekből a tapasztalatokból kiindulva a Korrupciókutató Központ Budapest munkatársai a TI megbízásából egy kutatást végeztek, amelynek során elsőként Belgium, Nagy-Britannia, Franciaország, Németország és Kanada, valamint a régióban Csehország, Lengyelország és Szlovákia egyes, állami tulajdonú (vasút, posta), illetve tőzsdén megjelenő cégeinek (pl. Michelin, Renault, BMW) honlapját vizsgálták meg. A vizsgálat során megállapították, hogy a formális szabályok miatt a szervezetre vonatkozó szabályok megtalálhatók a honlapokon az állami cégeknél, mégis a magántulajdonú tőzsdei cégeknél nagyobb a hajlandóság az átláthatóságra és az integritásra. Antikorrupciós fellépésre vonatkozó etikai kódexek is megjelennek a tőzsdei cégek honlapján, ugyanakkor a menedzsment javadalmazására (fizetés, prémium) vonatkozó információk nem.
Jó példa lehet a magyar állami vállalatok számára a lengyel posta és az államvasutak honlapja, ahol megtalálhatók az éves beszámolók legalább öt évre visszamenőleg, az igazgatósági tagok neve, önéletrajza, a felügyelőbizottságok névsora, a beszerzések, közbeszerzések adatai, jogszabályi keretek – átlátható formában. Magyarországon ezzel szemben a vizsgált állami vállalatok többsége még a transzparencia minimális követelményeinek sem felel meg, vagyis megsérti az információs szabadságról szóló és a közbeszerzési törvényt. A pénzügyi és szállítmányozási cégek honlapjai átláthatóbbak, mint a mezőgazdasági és közszolgáltató vállalatoké, így az előbbi szektorra inkább a törvénytisztelő, az utóbbira inkább a törvényszegő magatartás jellemző, és a nagyobb cégek jobban törekszenek az átláthatóságra, mint a kisebbek.
A kutatás készítői interjúkat is készítettek állami vállalatok vezetőivel, már akivel sikerült. A cégvezetők ugyanis nem szívesen nyilatkoztak ebben a témában, jelentős részük elzárkózott az interjútól. Ráadásul a beszélgetésből kirajzolódó kép torzít is, mert olyanok voltak hajlandók interjút adni, akiknél a honlap is jó eredményt ért el a vizsgálat során. Az interjúk tanulsága, hogy leginkább a kifejezetten progresszív vezetésű állami vállalatoknál vannak az átláthatóságot elősegítő intézmények és eszközök, ebből a leggyakoribb a beszerzési szabályzat és a titoktartási nyilatkozat, a legritkább az etikai forródrót, vagy a külön compliance osztály.
A cégvezetők többsége szerint a transzparencia megteremtése kimerült a hatályos törvények betartásában, ezen túl nem foglalkoznak ezzel a kérdéssel, pedig a valóságban sokkal nagyobb mozgásterük is lehetne. A kutatók szerint nagy különbség figyelhető meg az egyes cégek transzparenciára való törekvése között, a különbségek az interjúk során is kirajzolódnak. Míg egyesek azt mondják, hogy „Ez egy feudális, nem polgári társadalom, ahol a hűség a lényeg, a magángazdaságban és az állami szektorban is”, vagy azt hogy, hogy a rendszer nem működik korrupció nélkül, mások szerint egyáltalán nincs korrupció.
A TI és a Korrupciókutató Központ munkatársainak vizsgálata alapján a magyar állami vállalatok többségét először az átláthatóság hiányából fakadó problémákkal kellene szembesíteni, ezután következhetne a törvényeknek való formális megfelelés. Ezt követné egy olyan szemléletváltás, amelynek során a transzparencia, mint érték, a vállalat életének minden részletét áthatná, ehhez azonban a felsővezetők aktív elkötelezettsége is szükséges.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!