családbarát intézkedések

Osztrák fizetés és osztrák családi pótlék mellé is jár a 2,5 millió forintos hazai támogatás

Két-háromszoros bér, jóval magasabb családi pótlék – közel százezer magyar dolgozik Ausztriában. Az ingázók 96 százaléka autózik. Most kiderült, aki nagycsaládos, akkor is megkapja a magyar állam támogatását, ha nincs hazai jövedelme. Miközben az osztrákok azt szeretnék, hogy az ingázók inkább vonatozzanak.

„Július elsejétől legfeljebb 2,5 millió forintos támogatást kaphatnak a legalább három gyereket nevelő családok új, legalább hétszemélyes személyautó vásárlásához” – jelentette be a kormány még 2019 márciusában. A kormány szerint a lépés „segíti a gyerekvállalás előtt álló és a már gyereket nevelő családokat is”.

A programról tavaly ősszel írtunk, az akkori gyermekbetegségei arról szóltak, hogy a Magyar Államkincstár késve utalt, hiába volt meg a támogatói okirat, a kereskedők nem adták ki az új autókat. De ez javarészt az év végére rendeződött. A 2,5 milliós támogatás feltétele a házasság vagy élettársi kapcsolat, három gyerek, akik után családi pótlék jár (tehát az a gyerek, aki után már nem, az nem számít, a magzat pedig 12 hetes korától), a B kategóriás jogosítvány és a büntetlen előélet. A család által igényelt autónak újnak kell lennie, és minimum hét fix ülést kell tartalmaznia. Az állami támogatás összege maximum 2,5 millió forint, vagy legfeljebb az autó árának 50 százaléka.

Késedelmek, kizárások, és lehetetlen ígéretek: az Orbán-kormány családpolitikáját teszteltük

Kövess minket vagy lépj velünk kapcsolatba itt! A hitelelengedésből körülbelül ezer család kimaradt, de az autóvásárlási támogatásért is meg kell küzdeni. A bölcsődei férőhelyek nagymértékű növelése pedig szinte elképzelhetetlen. Nagycsaládos szülők és szakértő segítségével próbáltuk kideríteni, hogy valójában mennyire családbarát az Orbán-kormány. Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!

 

A hirado.hu idén februárban arról számolt be, hogy „a vártnál is több család vásárolt hétüléses autót kormányzati segítséggel. Az elmúlt év minden várakozást felülmúlt”, valamint, Gablini Gáborra, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnökére hivatkozva, hogy „azok a félelmek, amelyek arról szóltak, hogy biztos majd a gazdagok vesznek, nem igazolódtak be. Ma, amikor a tényleges szerződéskötéseket látjuk, akkor elmondhatom, hogy több mint 80 százaléka az, aki valóban az alacsonyabb árkategóriába tartozó járművek közül választott”.

Az autóvásárlók több Facebook csoportot is alakítottak. Az egyik ilyenből kaptuk az alábbi képernyőképet.

Vagyis a kérdező arra volt kíváncsi, ha Ausztriában dolgozik, a gyerekek után onnan is kapják a családi pótlékot, akkor így is igénybe vehető-e a hazai autóvásárlási támogatás. Az első válaszadó szerint igen. És a Magyar Államkincstár szerint is. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Család- és Ifjúságügyért Felelős Államtitkársága azt írta az Átlátszó kérdésére, hogy csak jogosultság kell a családi pótlékra, nem kell hogy igénybe is vegyék. Pontosan azt válaszolták, hogy:

“nem a családi pótlék konkrét folyósítása a támogatás feltétele, hanem az arra való jogosultság fennállása”.

Azt is írták, hogy hazai bér sem kell, “jövedelemi feltétele nincs, viszont nem lehet köztartozása az igénylőnek.”

Eszerint az osztrák bér és családi pótlék mellé is jár a legfeljebb 2,5 millió támogatás, ha van hazai lakcíme az igénylőknek. Autót – akár a nem ingázók – viszont csak itthon, hazai kereskedőnél vásárolhatnak.

Míg az ingázók életét az autóvásárlással a magyar kormány könnyíti, addig az osztrákok nemrég szigorítottak, a családi pótlék vonalon is. 2019 év elejétől ugyanis az osztrákok indexálták a családi pótlékot, lényege, “hogy az ellátás összegét a gyermek lakóhelye szerinti árszínvonalhoz igazítják, tehát minél kisebb az árszínvonala egy országnak, annál kevesebb lesz az indexált családi pótlék összege Ausztriából.” Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Magyarországon élő, de kint dolgozó, osztrák családi pótlékot kapó kétgyermekes család 220-250 euróval számolhat, ami 77-87 ezer forintot jelent – szemben a hazai 26,6 ezer forinttal.

„Az Osztrák-magyar határmenti ingázói folyamatok, és az őket támogató szervezeti háttér vizsgálata”, elemzése című 2018-as tanulmány szerint már 2014-ben több mint 11 ezer magyar dolgozott csak Burgenland tartományban. A felmérésben résztvevők több mint fele kevesebb mint 1 órát ingázik otthona és a munkahelye között, és ezt a legtöbben minden nap megteszik – vagyis naponta hazajárnak Magyarországra. A válaszadók fele szerint a hazai bér háromszorosát keresik Ausztriában, többi 25 százalék szerint legalább dupla pénzt kapnak kint, mint itthon. És ez a megtakarításaikon is meglátszik, a válaszadók fele képes takarékoskodni és ebből itthon építkezni.

A piacesprofit.hu 2019 őszén arról írt, Ausztriában tavaly nyáron mintegy 101 ezer magyar dolgozott, az osztrákok az ingázókat vonatra terelnék, mivel a kurier.at szerint az ingázók 96 százaléka autóval közlekedik. Ami környezetvédelmi szempontból hátrányos, hiszen aki 1000 kilométer távolságra autó helyett busszal megy, átlagosan 165 kilogramm széndioxid kibocsátását spórolja meg. Aki pedig vonattal utazik, az 202 kilogrammot.

 

Segesvári Csaba

Fotó: Budapest, 2020. június 30. Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család- és ifjúságügyért felelős államtitkára a családvédelmi akcióterv egyéves eredményeiről tartott sajtótájékoztatón Budapesten a Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért szervezet székházában 2020. június 30-án. MTI/Balogh Zoltán

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Megosztás