„Nem igaz, hogy az orosz gáz olcsóbb” – podcast Magyarország energiabiztonságáról
Valóban függünk Moszkvától? Energiaügyi szakértőkkel beszélgettünk arról, mennyire valós kényszerpálya Magyarországnak az orosz energiaimportnak való kitettség.
Több száz jegyautomatát helyezett ki a Balaton partján a Kisfaludy2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. több mint 90 helyszínen. A nettó 1,6 milliárdos projekt célja a kiemelt turisztikai régió közlekedésének javítása, valamint a tömegközlekedés színvonalának emelése volt. Hogy ez sikerült-e, nem egyértelmű, az automaták egy jelentős része ugyanis a nyilvánosság elől elzárt vitorláskikötőkben van. A déli part egy részét bejárva továbbá az is kiderült, hogy a hozzáférhető automaták sincsenek mindig szem előtt: a megkérdezett utasok és a helyiek sem tudtak róla, hogy hol találhatók a gépek, vagy mire jók. Az pedig végképp nehezen érthető, hogy miért van sok automata ott, ahonnan nem is indul menetrend szerinti hajójárat. Videóriport a Balatonról.
Több olvasónktól is azt a jelzést kaptuk, hogy a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) „teleszórta” a Balaton-partot jegyautomatákkal, látszólag teljesen értelmetlenül. „Az égvilágon semmi szükség nem volt ennyi automatára! (…) Szó szerint a vécében is automata van! A balatonszemesi vitorláskikötő vizesblokkjában hat darab automata található. Oda senki nem tud bemenni a vitorlás bérlőkön kívül. Le van zárva kapuval, kerítéssel. Ők nem hiszem, hogy menetrend szerint vennének jegyet a hajókra. De ugyanez a helyzet a fonyódi vitorláskikötőben is. Zárt kapun belül van elhelyezve több automata. Vagy a siófoki vitorláskikötőben. És ami már szinte a vicc kategória, az a nudista strandon elhelyezett jegyautomata az északi parton!” – írta egyikük.
Mivel néhány fotót is kaptunk, amelyek mindezt alátámaszották, megnéztük, hogy pontosan hány automatát, hova és milyen összegért helyeztek ki az illetékesek. Kiderült, hogy a projektet a Kisfaludy2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. bonyolította. Az állami cég 2022-ben kötött szerződést jegykiadó automaták és utastájékoztatók kihelyezésére és működtetésére egy közbeszerzési eljárás eredményeként.
A tendert nettó 1,6 milliárd forintos ajánlattal a Delta Systems Kft. és a New Line Technologies Kft. nyerte.
A leírás szerint „a beruházás célja a Balaton kiemelt turisztikai régió közlekedésének javítása, a tömegközlekedés színvonalának emelése integrált informatikai megoldások megvalósításával. Jelen beruházás segítségével 92 db olyan LED technológiájú eszköz kerül kihelyezésre, amely alkalmas arra, hogy a menetrend szerinti közlekedési eszközök aktuális menetrendjét – illetve lehetőség szerint valós idejű közlekedési adatait – kijelezze, valamint 400 db olyan LCD technológiájú kombinált eszköz kerül kihelyezésre, amely az előzőkhez hasonló utastájékoztató információk kijelzésén túl jegyek értékesítésére is alkalmas, a mai kornak megfelelően készpénzmentes fizetési lehetőséget biztosítva.”

Több száz ilyen jegyautomatát helyeztek ki a Balaton-parton
A teljesítés fő helyszíneként a következő településeket jelölték meg: Alsóörs, Badacsony, Balatonalmádi, Balatonboglár, Balatonföldvár, Balatonfüred, Balatongyörök, Balatonkenese, Balatonlelle, Balatonmáriafürdő, Balatonszemes, Csopak, Fonyód, Hévíz, Keszthely, Révfülöp, Siófok, Szántód, Szigliget és Tihany.
Hogy ennél pontosabb részleteket is megtudjunk, közadatigénylést nyújtottunk be a Kisfaludy2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt.-nek.
A cég először határidő-hosszabbítást kért, majd végül jóval 30 napon túl, felszólításunkat követően reagált.
A Kisfaludy2030 Zrt. válaszából kiderült, hogy pontosan hova helyezték ki az automatákat (a teljes lista ide kattintva elérhető), és hogy mi alapján választották ki pont ezeket a helyszíneket. Mint írták: „az eszközök kihelyezésére (a helyszínek meghatározását is ideértve) a Turizmus stratégia 2.0 környezetileg fenntartható közlekedési módokra vonatkozó szempontjai alapján, a BAHART szakértőivel történő egyeztetés alapján került sor.”
Arra is rákédeztünk, hogy miért van az automaták jelentős része olyan elzárt helyen, ahová csak BAHART-kártyával lehet bemenni. Erre azt válaszolták, hogy „összesen 34 jegyértékesítő automata került kihelyezésre a BAHART vitorláskikötőiben. Ezek esetében lehet szükséges az eszközök eléréséhez belépési jogosultság.” Azt viszont már nem árulták el, hogy ezt miért gondolták jó megoldásnak.
Mivel a kivitelező cégekkel kötött szerződést 2024-ben módosították utoljára, amely szerint 2026-ban lesz az „üzemeltetési időszak” vége, azt is tudni szerettük volna, hogy ez pontosan mit jelent. Nem működnek tovább az eszközök, vagy más fogja üzemeltetni őket? Ha más, akkor melyik cég és milyen szerződés alapján?

A Szántódról induló komp még szezonon kívül is tele van
A Kisfaludy2030 Turisztikai Zrt. szerint „a jegykiadó automaták és utastájékoztatók kihelyezésére és működtetésére az EKR000529282021 számú közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződésben megrendelt üzemeltetési szolgáltatások időszaka jár le 2026-ban. Az eszközök további működésére vonatkozó jogviszonyok előkészítése folyamatban van.”
Vagyis még nem tudni, hogy ki, miből és hogyan fogja üzemeltetni a több száz automatát a jövőben.
Ami pedig a hatékonyságot illeti. A társaság tájékoztatása alapján 2025. szeptember 25-ig 66 299 darab jegyet értékesítettek az automatákon keresztül. Viszonyításképp: a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) november 2-án zárta az idényt, és az eddig összesített adatok szerint a társaság hajóin és kompjain összesen 2 millió 326 ezer utazót regisztráltak. Ez pedig azt jelenti, hogy a jegyek mindössze 2,8 százalékát vásárolták meg az utasok jegyautomatából.
Szöveg: Katus Eszter – Fotók és videó: Ruprech Judit
Címlapkép: Jegyautomaták a wc falán, egy elzárt területen
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal-adománnyal! Köszönjük.
Támogatom PayPal-adománnyalHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁS
Valóban függünk Moszkvától? Energiaügyi szakértőkkel beszélgettünk arról, mennyire valós kényszerpálya Magyarországnak az orosz energiaimportnak való kitettség.
A Homlok Fővállalkozó Építőipari és Kereskedelmi Kft. és a Vasútvillamosító Kft. a 3 részből álló tenderből 2 részt már biztosan behúzott, egy még kérdéses.
A hatásvizsgálati dokumentáció szerint a beruházás sem a tőle párszáz méterre lévő tóra, sem a közeli lakóépületekre nem lesz hatással.
A Mészáros M1 Járműparkkezelő Zrt. az Országos Vérellátó Szolgálat autóit szervizelheti, a Mészáros és Mészáros Zrt. pedig Pakson építkezhet.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!