vasútfejlesztés

„Ami szögletes, azt gurítjuk, ami gömbölyű, azt cipeljük” – az ország legdrágább vasútvonala Békésben

Milliárdok mennek el vasúti fejlesztésekre úgy, hogy az utasoknak ettől nem lesz jobb. Az észszerű tervezés, a célok megfogalmazása mintha ellensége lenne a rendszernek: aki megpróbálkozik vele, azt elüldözik. Körbevonatoztuk Békés megyét, hogy megmutathassuk, hogyan lehet kevés pénzből sok eredményt elérni, rengeteg pénzből pedig semmit.

Péntek reggel van. Békéscsabáról zakatolunk Medgyesegyháza felé. Még csak az elején vagyunk egy 13 órás Békés vármegyei vonatos körutazásnak. Az egyik utas épp megszereli a Bz ajtaját.

Az utas Feld Márton építészmérnök, közlekedésmérnök, akivel a kamu lassújelekről is forgattunk. 2023-ig dolgozott MÁV-nál, többek között a Magyar Falu Programon. Ahogy fogalmaz: addig, amíg hagyták dolgozni. Jelenleg a bajor vasút alkalmazásában áll.

Utunk közben végig arról beszél, hogy apróságokkal – egy megszerelt ajtó, egy 20 centivel magasabb peron – használhatóvá lehetne varázsolni a magyar vidék tömegközlekedését, csakhogy ehelyett milliárdokból rontunk el komplett vasútállomásokat. Régi vasutas mondás-e, vagy Moldova írta a honvédségről, mindegy is, de az jut róla eszünkbe, hogy „ami szögletes, azt gurítjuk, ami gömbölyű, azt cipeljük”.

Nem az embereknek építették, hanem a váltóknak

A békéscsabai vasútállomás építészeti, például műemlékvédelmi szempontból valóban szépen sikerült. Lényegében helyreállították a II. világháborúban megsérült, a rá következő évtizedekben megbízhatóan szétbarmolt épületet. Egy vasútállomás azonban nem vitrinbe készül, és – mint annyiszor – itt is elmondható, hogy a tervezés és kivitelezés során rengeteg szempont érvényesült, kivéve egyet: az utasokét.

Valójában értelmezhetetlen, hogy hol, és miért éppen ott állnak meg a szerelvények, ahol. Ez lehet az állomásépülettől viszonylag messze az egyik irányban, de éppen úgy a másikban is. Egyetlen rendszert sikerült felfedezni abban, honnan indul a vonatunk: hogy még véletlenül sem a peron esőtetővel fedett részéről. És nem csak arról van szó, hogy a perontetőt nem sikerült oda építeni, ahol az utasok vannak. Azért alakult így, mert bár a vágányhálózathoz is hozzányúltak az épület felújításával egy időben, ragaszkodtak ahhoz az elavult nézethez, hogy a szerelvények körbejárhatók legyenek, ezért pont a felvételi épület – és a perontető meg az aluljáró kijárata – előtt szórták tele kitérőkkel a pályaudvart. A következmény, hogy a vonatok arrébb állnak meg, az utasok pedig kutyagolhatnak. Ez az átgondolatlanság nem csak az utaskomfortnak tesz keresztbe. A Békéscsabáról induló vonatok vagy a menetrendet nem tudják tartani, vagy ott hagyják az átszállókat.

Pénzből persze nem volt hiány. A vasútra bepántlikázott pénzből még közúti fejlesztésre is futotta: a vágányok felett büszkén ível át az új felüljáró. A túlméretezett műtárgy akár hasznos része is lehetett volna a pályaudvarnak, csakhogy semmilyen kapcsolódása nincsen hozzá. Se lépcső, se lift. A pénzt elvette a vasúttal közlekedőktől, és nem adott cserébe semmit. Az aluljáró meghosszabbításából sem lett semmi. Aki a felvételi épülettel átellenes részén lakik Békéscsabának, annak kerülnie kell egy jó nagyot az új felüljárón; de mivel a vonat úgysem tud elindulni időben, a vonatjáratot az utas biztosan nem kési le.

Erre bezzeg van pénz

És tényleg nem mindig a pénz hiányzik a rendszerből. Medgyesegyháza, Okány és Biharnagybajom állomásépületeinek rendbe tétele lehetne jó példa. Fűtött, klimatizált, kulturált várót kaptak az utasok, valamint wifit szóró, telefontöltésre is alkalmas asztalt, mosdót. Emellett fedett kerékpártárolókat, amelyek Békésben mindig ki vannak használva. Ahol lehetett, ott 20 centivel megmagasították a peront is, hogy ne csak egy magunkkal hordott sámlival lehessen le- és felszállni. Ennek a három állomásnak a felújítása összesen nem került annyiba, mint a mindezeket, de még a peronokat is nélkülöző szabadkígyósi állomásé.

Szabadkígyós csillogó állomásán azonban eddig sem állt meg a vonat, és ezután sem fog.

A Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal felújítása kilométerenként 4,37 milliárd forintba került, ezzel alighanem kiérdemli a Magyarország történetének legdrágább vasútvonala kitüntető címet. Érthetetlen, hová tűnt el ez a pénz, hiszen a vonal olyan unalmas, mint egy tévé előtt töltött vasárnap délután. Sehol egy kanyar, egy hegy vagy egy műtárgy. Nincs ezen a vonalon semmi, ami indokolná ezt az összeget. Még a kétvágányúsítás se, figyelembe véve, hogy a második vágány helye mindig is megvolt.

A Békéscsaba-Lőkösháza vonalból leágazó Kétegyháza-Újszeged vonalon viszont – Lázár János döntése értelmében – 2023. augusztus 1-jétől vonathelyettesítő buszok közlekednek. Biharnagybajomból pedig nem lehet átszállás nélkül eljutni Debrecenbe, holott a megyeszékhelyek, közeli nagyvárosok elérhetőségének javulása nagyban segítené a települések lakosságmegtartó képességét, növelné az ott élők életszínvonalát, életlehetőségeit.

Úgy látszik, hogy nem is mindig a pénz hiányzik, hanem az utasközpontú gondolkodás, hogy minden elköltött fillér célja a jobb szolgáltatás legyen. Ameddig ez hiányzik, addig a váltóknak építünk perontetőt az utasok helyett, a lakatlan pusztának újítjuk fel az állomásokat a lakott települések helyett, és Mészáros Lőrinc üzleti érdekei szerint újítjuk fel a vasúti pályát, ahelyett, hogy a magyar vidék valódi érdekei szerint építkeznénk.

Szöveg: Tálos Lőrinc – Videó: Pápai Gergely

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42