Beazonosítottuk azokat a privát jeteket, melyekkel a nemzetgazdasági miniszter – a 444.hu által kikért közérdekű adatok alapján – három párizsi, egy svájci és egy berlini hivatali útra repült. Nagy és pár fős delegációi számára olyan magángépeket is béreltek közpénzen, melyekkel a milliárdosok repkednek.
A magyar nemzetgazdasági miniszter által használt egyik légijármű az OE-HUG jelzésű repülő, amely Mészáros Lőrinchez és üzlettársához, a borász Kalocsai Lászlóhoz is köthető.
A 444.hu nemrég megvizsgálta Nagy Márton gazdasági miniszter 2023. január és 2024. november közötti hivatalos célú utazásainak költségeit. A lap cikkében részletezett, a Nemzetgazdasági Minisztérium által közadatigénylésre kiadott költségadatokból kiderült, hogy a miniszternek és 1-2 fős delegációjának több esetben is felső kategóriás szállodai szobákat vagy lakosztályokat vettek ki, az utazásokhoz pedig összesen 62 millió forintért béreltek magánrepülőgépeket.
Bár a repülőgépbérlés költsége a közel kétéves időszakra vetítve nem kimagasló, az összeg nagy részét csupán két rövid, Európán belüli repülőút tette ki.
Az Átlátszó ezért utánajárt, hogy a 444.hu-nak kiadott hivatali utak alkalmával Nagy Márton miniszter milyen magángépeket használt az adófizetők pénzén – a főszabályként előírt menetrend szerinti járat helyett.
Repülőrajt NER-járattal
A miniszter és delegációja – a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által közölt adatok szerint – három párizsi, egy davosi és egy berlini hivatali útra utazott magángéppel.
Az időben legkorábbi párizsi útra 2023. szeptember 14-15-én került sor. A miniszter és 1 fős delegációja „franciaországi partnerek magas szintű képviselőivel tárgyalt”.
A dátum alapján leellenőriztük a Budapestről induló privát jeteket az ADS-D Exchange nevű repülőgép-útvonal figyelő oldal segítségével. 2023. szeptember 14-én csupán egyetlen egy magángép repült Budapestről Párizsba, mégpedig a NER-es kötődésű, OE-HUG lajstromjelű Bombardier Challenger 350-es luxus jet.
Az OE-HUG fedélzetén megtett út az NGM adatközlése szerint 14 047 057 forint közpénzbe került.
Arra, hogy a légijármű „fontos embert” szállított Párizsba, a repülőgép felszállás előtti, a budapesti repülőtér aszfaltján megtett útvonala is árulkodik.
A privát jet ugyanis a Ferihegy 1-en található parkolóhelyéről átgurult a Liszt Ferenc Repülőtér 2/A terminálja közelébe, ahol az állami vezetők által használt kormányváró található. Az OE-HUG itt pár percig várakozott, majd visszagurult Ferihegy 1-re, és az ottani kifutópályáról szállt fel. Vagyis csak az utasa kedvéért ment át a 2/A terminálhoz, hogy felvegye a kormányváró közelében. A repülőgép út közben leszállt Bécsben, hogy felvegyen vagy kitegyen valakit, majd továbbrepült Párizsba, ahol a miniszter és kísérője megszállt.
Az OE-HUG lajstromjelű magánrepülőgép (fotó: Árvai Barnabás)
Érdekesség a Nemzetgazdasági Minisztérium adatközlésével kapcsolatban, hogy míg ők a 2023. szeptember 14-15-ét jelölték meg az utazás időtartamának, a repülési adatok szerint az OE-HUG még szeptember 14-én este visszatért Budapestre. A magángép ekkor is odagurult a 2/A terminálnál lévő kormányváró közelébe, és csak pár percnyi megállást követően haladt tovább, és állt be a Ferihegy 1 Repülőtéren található parkolóhelyére.
Leellenőriztük a másnapi, azaz a szeptember 15-i légi forgalmat is, de aznap Párizsból nem érkezett magángép Budapestre. Ennek fényében még különösebb a 444.hu számára eljuttatott minisztériumi adat, miszerint Nagy Márton és 1 fős delegációja együtt kicsivel több, mint 1,4 millió forintot (713.687 Ft + 704.449 Ft) költött el a párizsi szállásra.
Mit tudunk az OE-HUG-ról?
A hvg360 által felfedezett OE-HUG jelzésű Bombarider Challenger 350-es luxus magángép a bécsi központú AVCON JET repülős cég flottájába tartozik, de a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a bázisa.
A super mid-size, vagyis „szuper közepes méretű” kategória egyik leggyorsabb business jetjének fedélzetén akár 9 utas is élvezheti a legmagasabb szintű luxust és kényelmi szolgáltatásokat.
A sebessége és a kabinmérete miatt közkedvelt típus komoly hatótávolsággal bír: egy tankolással képes megtenni például a Párizs-Dubai utat. Az OE-HUG jelzésű jet azonban bárki számára nem bérelhető, eddigi tapasztalataink alapján
eddig csupán magyar vállalkozók egy szűk köre használta.
Az OE-HUG-hoz gyakran vitt utasokat a Mészáros-kötődésű – a Szegeder.hu egyik olvasója által kiszúrt – OE-XWY lajstromjelű luxushelikopter, mely az egykori osztrák fegyvergyáros, Gaston Glock Glock Aviation nevű repülős cégének a kötelékébe tartozik a Válaszonline.hu utánajárása szerint.
A két légijármű és a felcsúti milliárdos kapcsolatát az Átlátszó is igazolta: Mészáros velük utazott többek közt a tulajdonában lévő Puskás Akadémia NB 1-es focicsapatának egyik spanyolországi edzőmeccsére, Marbellára.
A privát jet egyébként gyakran megfordul felkapott dél-francia, olasz vagy más tengerparti üdülővárosokban, futballrangadók helyszínein, valamint a franciaországi Bordeaux-ban is, amelynek közelében a Mészáros Lőrinc borászának titulált Kalocsai László szőlőbirtoka és szállodája található.
A 444.hu cikkében taglalt másik költséges utazás Nagy Márton és 1 fős delegációjának 2024. január 17-én kezdődő párizsi hivatali útja volt.
Az egy éjszakás – az adatközlésben 1,5 éjszakásként feltüntetett – párizsi tartózkodás drága mulatság volt az adófizetőknek. A miniszter valamilyen oknál fogva 1 734 416 forint duplájáért, 1 fős delegációja pedig 1 023 814 forintért szállt meg Párizsban. A bérelt repülőgéppel lebonyolított utazás költsége pedig 14 665 758 forint volt. Ezt az utat is az OE-HCU fedélzetén tette meg Nagy Márton.
A privát jet beazonosítása előtt azt gondoltuk, hogy az összeg – a korábbi párizsi úthoz hasonlóan – a Budapest-Párizs-Budapest útvonalra vonatkozik. De kiderült, nem erről van szó: a miniszter Párizsból nem utazott másnap haza Budapestre, hanem ugyanezzel a luxusgéppel hazafelé Zürichbe repült, a davosi Világgazdasági Fórumra.
Fotó: n94504/jetphotos
Párizsból Zürich gyakorlatilag útba esik Budapest felé, vagy legalábbis minimális kitérőt jelent. Ezért furcsa, hogy az NGM-es adatközlésben szereplő 2024. január 18-19-i svájci út közlekedési költségeinél további 15 392 792 forintot tüntettek fel.
Ez azt jelenti, hogy
a miniszter, valamint az 1 fős, majd menet közben 2 fősre bővülő delegációja összesen 30 058 550 forintért tette meg a Budapest-Párizs-Zürich-Budapest útvonalat.
A csak kicsivel rövidebb Budapest-Párizs-Budapest útvonalat a fenti összeg feléért, vagyis 15 millió forint körüli összegért teljesítette korábban a NER-közeli OE-HUG jelzésű luxusgép.
A két, típusra megegyező Bombardier Challenger 350-es repülőgép bérlése között persze lehet árkülönbség, hiszen az egyiket csak egy napon belüli utazásra használták, míg a másik három napon át állt rendelkezésre, de a hasonló megtett távolság miatt akkor is kiugró az ár megduplázódása.
A Budapest-Párizs-Zürich-Budapest utat teljesítő OE-HCU lajstromjelű repülőgép egyébként Bécsből érkezett Budapestre, majd – a miniszter programját tökéletesen lekövetve – egy napot Párizsban, egy napot pedig Zürichben töltött, mielőtt visszatért volna a magyar fővárosba.
A luxus jetet a svájci központú Sparfell Aero nevű vállalkozás üzemelteti, mely nem csak repülőgépek, hanem luxusjachtok üzemben tartásával és hasznosításával, valamint luxusingatlanok kezelésével és kiadásával is foglalkozik. A cég honlapján és ezen a videón mindenki meggyőződhet a bérelt privát jet által képviselt luxusról, valamint arról is, hogy milyen komfortszintet és utazási körülményeket biztosít az utasainak. Azok kedvéért, akik nem kattintanak az oldalra, eláruljuk: a menetrend szerinti járatok komfortjához képest ég és föld a különbség, amely, úgy tűnik, az árakban is megmutatkozik.
Az OE-HCU belseje (forrás: Sparfell/Youtube)
Volt kicsit olcsóbb párizsi út is
A megküldött adatok alapján úgy tűnt, hogy egy párizsi hivatali út kisebb költségből is kihozható bérelt járattal. A miniszter és 1 fős delegációja ugyanis 2024. július 10-én egy, a korábbiakhoz képest kevésbé exkluzív, de ugyanúgy 9 utas befogadására alkalmas bérelt járattal utazott Párizsba.
A HA-JEX lajstromjelzésű Cessna C-650 Citation VI típusjelű privát jet bérlése 9 023 930 forintba került,
amely csaknem 5 millió forinttal kevesebb, mint amennyiért a NER-közeli, OE-HUG jelzésű luxusgép tette meg a Budapest-Párizs-Budapest utat.
Ez a repülőgép is a Ferihegy 1-ről indult útjára, és felszállás előtt – hasonlóan az OE-HUG-hoz – átgurult a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2/A termináljának kormányvárója mellé, majd csak fél óra várakozást követően szállt fel.
A minisztériumi adatközlésben szereplő dátum, a hiányzó szállásköltség, valamint a miniszter következő programjának közeli dátuma miatt azt gondoltuk, hogy a megadott közlekedési költségből még az aznapi hazaút is kifizetésre került, ám a miniszter hazautazásának semmilyen nyomát nem találtuk.
Az odaútra használt HA-JEX jelzésű jet ugyanis nem repült haza aznap, csupán átszállt egy másik párizsi repülőtérre, és más magángépet sem láttunk Párizsból Budapestre repülni. Így nem tudjuk egyértelműen megállapítani, hogy a 9 milliós utazási költség pontosan milyen útra vonatkozott, és az is előfordulhat, hogy csak a Budapest-Párizs repülőút került ebbe az összegbe.
Állítólag Washingtonba ment, de ennek nincs nyoma
A helyzet megértését tovább bonyolította, hogy a 444.hu-val közölt adatok alapján Nagy Márton miniszter másnap, azaz július 11-én már az Egyesült Államok felé utazott a miniszterelnöki delegációval, ám utánanéztünk: a miniszterelnök ekkor már több napja Washingtonban tartózkodott.
Próbáltunk Nagy nyomára bukkanni Orbán Viktor miniszterelnök, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, valamint Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter közösségi médiás fotóin is, de egyiken sem láttuk a nemzetgazdasági minisztert.
Orbán Viktor miniszterelnököt (j) fogadja Takács Szabolcs nagykövet (k) Washingtonban, az Andrews légibázison 2024. július 9-én, háttérben a honvédség 606-os lajstromszámú Falconja (fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán)
Pedig az említett vezetők ekkor mind Washingtonban tartózkodtak (Orbán július 9-én érkezett, ahogy Szijjártó és Szalay-Bobrovniczky is), és együtt ünnepelték a NATO 75. születésnapját más NATO tagállamok vezetőivel. Nagy amerikai útjáról a minisztérium honlapján lévő hírek és az MTI fotói között sem találtunk semmit.
Az is érdekes fejlemény, hogy Nagy Márton – mindössze egynapos washingtoni tartózkodását követően – július 12-én már delegáció nélkül Bécsbe utazott, ahol 540 ezer forintért szállt meg a minisztériumi közlés szerint.
A berlini út
Nagy Márton és két fős delegációja 2024. szeptember 23-án a németországi Berlinbe utazott, hogy részt vegyen a Nyugat-Balkán Üzleti Konferencia miniszteri ülésén. A miniszter 1 éjszakára ezúttal 287 117 forintért szállt meg, a 2 fős delegáció szállásköltségéről pedig nem közölt adatot a minisztérium.
A háromfős delegáció számára különjáratot béreltek, ezúttal 8 704 108 forintért.
Az Átlátszónak ennél az utazásnál is sikerült beazonosítania a privát jeteket, melyek – a közölt ár alapján és a júliusi párizsi úthoz hasonlóan – az „alacsonyabb” árkategóriába tartoztak.
A Budapest-Berlin útvonalon a HA-JEP lajstomjelű Cessna C-650 Citation III. típusú privát jet szállította a delegációt, míg másnap a HA-SCU lajstromjelű Cessna C-650 Citation VI. típusú gép jött velük vissza Budapestre.
Mindkét alkalommal látható volt az útvonalábrákon, hogy a repülőgépek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2/A termináljánál lévő kormányváró közelében az utasok kedvéért tettek egy kitérőt: az egyik ott vette fel az induláskor, a másik pedig ott tette le a hazaérkezéskor az utasokat.
Miért magángéppel?
Az állami vezetők és a politikusok magángépes hivatali útjaik alkalmával arra hivatkoznak, hogy más módon nem érnének oda időben a programjaikra. Azaz, nem kivitelezhető az út menetrend szerinti járattal, vagy csak több átszállással és túl nagy időráfordítással lehetséges.
A jogszabály ezért tartalmaz is egy kitételt, mely lehetőséget ad a miniszterek számára különjárat igénybevételére. A magángéphasználatot indokolni kell, és külön engedélyhez kötött, amit a költségvetési fejezet vezetőjének kell megadnia a kérelmező hivatal képviselőjének.
Nagy Márton fent vizsgált úti céljai Európán belüli, közeli nagyvárosok, melyekről azt gondolhatnánk, hogy egyszerűen elérhetők kereskedelmi járatokkal, illetve könnyű ezekről a helyekről hazautazni is.
Ezért megvizsgáltuk Nagy Márton két legköltségesebb magángépes útjának alternatív utazási lehetőségeit, vagyis azt, hogy eljuthatott volna-e a miniszter kereskedelmi járattal az úti céljaihoz.
Mit mutat a menetrend?
A Flightradar24.com repülőgépútvonal-rögzítő és nyilvántartó internetoldal segítségével kigyűjtöttük a kérdéses napokon az adott városokba közlekedő menetrend szerinti járatokat, majd leszűkítettük a listát azokra, amelyek a bérelt járat indulási időpontjának közelébe estek.
A miniszter 2023. szeptember 14-15-i párizsi útjával kapcsolatban – amikor is a magángép már 14-én este hazarepült – megállapítható, hogy
korábbi keléssel vagy egy másfél órával későbbi indulással is el lehetett volna jutni menetrend szerinti járattal Budapestről Párizsba.
Másnap, szeptember 15-én nem jött Párizsból Budapestre menetrend szerinti járat, amely indokolttá tehette volna a magángéphasználatot. Ám, mint az kiderült: a hivatalos út már szeptember 14-én véget ért, hiszen akkor jött vissza a magángép Budapestre. (Ezt erősíti, hogy szeptember 15-én se kereskedelmi járat, se magángép nem érkezett Párizsból Budapestre.)
A közvetlen menetrend szerinti járatok menetrendje a Budapest-Párizs, Párizs-Budapest útvonalon az OE-HUG jelzésű magángép repülésekor:
Mint az a fenti táblázatból is kiolvasható, a magángép szeptember 14-i visszaindulásának idején két járat is indult Párizsból Budapestre, az egyik csupán 9 perccel később, mint a privát jet.
A másik költséges, 2024. január 17. és 19. között lebonyolított, Párizst és Zürichet is érintő utat már komplikáltabb lett volna menetrend szerinti járatokkal teljesíteni, de az sem lett volna lehetetlen küldetés.
Január 17-én ugyanis nem indult Budapestről direkt járat Párizsba. A közeli Bécsből ugyanakkor a nap folyamán több járattal is el lehetett volna jutni Párizsba, igaz, ez a megoldás pár órával több időt vett volna igénybe.
A közvetlen menetrend szerinti járatok menetrendje a Budapest-Párizs, Párizs-Zürich és Zürich-Budapest útvonalon az OE-HCU jelzésű magángép repülésekor:
A január 18-i Párizs-Zürich útra már több alternatíva is adódott volna. A magángép indulása előtt, vele szinte egy időben és utána is indult direkt járat Párizsból Zürichbe. A hivatali út harmadnapján, január 19-én nem indult Zürichből direkt járat Budapestre. Párizsi átszállással azonban vissza lehetett volna jutni a magyar fővárosba, vagy akár a Zürich-ből Bécsbe induló napi 5-7 járat is megoldást jelenthetett volna, hiszen Bécsből már autóval is megoldható a hazajutás.
A cikkünkben megnevezett luxusrepülőgépekkel, azok bérlésének szükségességével, valamint több, fentebb részletezett ellentmondással kapcsolatban kérdéseket tettünk fel a Nemzetgazdasági Minisztérium sajtóosztályának, de ők nem válaszoltak a megkeresésünkre, se az általunk kért 48 órás határidőn belül, se cikkünk napokkal későbbi megjelenéséig.
Brassai Kornél
Címlapkép: Az OE-HCU belseje (fotó: Sparfell/Youtube) és Nagy Márton NGM-miniszter (fotó: Nagy/Facebook)
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Sokak szerint az ukrajnai háború egyszerűen lezárható azzal, ha Oroszország területeket kap Kelet-Ukrajnában. Csakhogy a háború sokkal többről szól, mint egy területi vitáról.
A Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ közbeszerzési eljárására más cég nem is jelentkezett, így a Moderna Netherlands B.V. lett a befutó.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!