közbeszerzés

Lefektették, most mégis felszednék a használt síneket a Szeged-Hódmezővásárhely tramtrainen

Lázár Jánost cáfolja a technológiai minisztérium: az egykori kancelláriaminiszter 2019 májusában beszélt arról, hogy a használt síneket felszedik és kicserélik a Szeged-Hódmezővásárhely tramtrainen, az illetékes minisztérium több hónap után árulta el: valójában még mindig nincs döntés a már lefektetett használt sínek cseréjéről.

A megálló már kész Algyőn, tábla hirdeti, hogy Magyarország erősödik. A felirat szerint 2020 június végéig építi a Swietelsky a Szeged-Hódmezővásárhely közötti tramtraint. Két sínpár fut a Tisza felől Szeged felé, mivel nem jár még vonat, rozsdás a felületük.

Valaki füllent: a beruházó NIF nem tudott a tramtrain Lázár-féle használtsíncseréjéről

Májusban jelentette be Lázár János tramtrainügyi kormánybiztos, hogy mégsem jó a MÁV 40 éves ebesi síne a Szeged-Hódmezővásárhely közötti villamos-vasútnak, fel kell szedni. Lázár egy olyan szakértői vizsgálatra hivatkozott, amiről a beruházó NIF saját állítása szerint csak július 3-án szerzett tudomást, és még le sem zárult.

Közelebbről nézve az is egyértelmű, mindkét oldalon egymást váltják a használt, 1974-es diósgyőri és az új sínek.

A Szegedtől Hódmezővásárhelyig épülő tramtrainbe azért került használt sín, mert a „megoldással az adott szakaszon a felépítmény létrehozásánál akár 25 százalékot is meg lehet takarítani”. Azt is írták a NIF-re hivatkozva, hogy “a sínek már a bontás előtt alapos vizsgálaton esnek át, a műszaki állapotukat minősítik. E mérések pontos képet adnak a repedések esetleges helyzetéről, a sín kopásáról, a felújíthatóságáról, felhasználásának lehetőségéről. A beépítés után e vizsgálatokat megismétlik, a forgalomba helyezés egyik feltétele az alkalmasság igazolása”.

Egy évvel később Lázár János, tramtrainügyi kormánybiztos már arról beszélt, hogy a használt sínek mégsem jók, azokat felszedik és újra cserélik. Akkor megkérdeztük a beruházó NIF Zrt.-t, ahol azt válaszolták az Átlátszónak: “az ITM Közlekedéspolitikáért Felelős Államtitkára 2019. július 3-án kelt levelében arról tájékoztatta a NIF Zrt.-t, hogy a Szeged-Hódmezővásárhely tramtrain vonalon a használt sínek alkalmazhatósága vizsgálat alatt áll, és a vizsgálat eredményéről – annak befejezése után – a NIF Zrt.-t tájékoztatni fogja.”

Vagyis a beruházó NIF Lázár bejelentése után két hónappal tudta meg, hogy egyáltalán vizsgálat indult a sínekkel kapcsolatban, de az az adatigénylésre küldött válasz időpontjáig, tavaly július 24-ig az még le sem zárult.

Éppen ezért nyomban az ITM-hez fordultunk, de nem válaszoltak. Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő is az ITM-et kérdezte az ügyben, még a 2019-es cikkünk megjelenése után. Hét hónappal később, 2020. február elején meg is érkezett a válasz. Megerősítették, “a már beépített, minősített használt sínek vonatkozásában azok alkalmazhatóságát vizsgálat alá vonta.” Azt állapították meg, hogy a “minősített használt sínek a minőségi követelményeket kielégítik”, de a tervezett vasúti forgalom miatt az új sínek karbantartása olcsóbb. Azt is írták, “a már lefektetett használt sínek cseréjéről még nem született döntés”.

A NIF által a vasúti pályaépítésre kötött szerződésből kiderül, a közbeszerzést a Swietelsky Vasúttechnika Kft. nyerte, 25,1 milliárd forintos ajánlatával. De nem csak ők dolgoznak a tramtrainen, hanem alvállalkozók is, nem túl meglepő módon az R-KORD Kft., vagyis Mészáros Lőrinc vasúti vállalkozása.

A használt sínek újra cserélése akár milliárdos tétel is lehet, ha a MÁV legutóbbi sínvásárlásra kiírt közbeszerzését vesszük alapul. Eszerint az állami vasúttársaság M48 R260 típusú sínt nettó 909 euró/tonna áron szerzett be. Az M48-as sín szabvány szerint 48 kiló méterenként. A Szeged-Hódmezővásárhely tramtrainen ennél nehezebb, M60-as, azaz méterenként 60 kilós sínt is használnak. Ha a közbeszerzésben szereplő 21,3 kilométert vesszük alapul – egy vágányon, azaz két szál sínen -, akkor ez 2556 tonna sínt jelent.

Ez a MÁV-os közbeszerzéssel számolva nettó 2,3 millió euró, mai árfolyamon nettó 785 millió forint.

Hadházy Ákos szerint nem csak a folyamatosan növekvő költségek miatt problémás ez a beruházás. “Elképesztő összeg megy el erre a beruházásra, ki lehetne számolni, hogy 80 milliárd forintból hány évig ingázhatnának ingyenesen azok, akik Hódmezővásárhelyről járnak Szegedre dolgozni. De 80 milliárdból a buszközlekedést is lehetne fejleszteni, a két város között ugyanis kétszer kétsávos út vezet. Látványos beruházás, de ezen kívül semmi több. Budapesten villamospálya-felújításnál raktak le használt síneket, és ott sem mindenhol vált be” – mondta az Átlátszónak a politikus.

Segesvári Csaba

Fotó: a szerző felvétele

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Megosztás