Tatabánya

4,7 helyett 5,1 milliárd forintért épül a tatabányai összekötő út

Az Apáthy Endre érdekeltségébe tartozó A-Híd Zrt. nyerte a NIF és Tatabánya Önkormányzata által kiírt közbeszerzést, de a beruházás jóval drágább lesz a tervezettnél. A kiírók által előzetesen becsült összeg és a szerződéses ár közötti 400 milliós különbözetet az önkormányzat állja. 

Újabb milliárdos megbízással gazdagodott a NER-közeli üzleti birodalom egyik tagja: az A-Híd Zrt. a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata által kiírt tendert nyerte el nettó 5,1 milliárd forint értékben.

Az eredetileg becsült érték 4,7 milliárd forint volt, de ennyiért az 5 ajánlattevő egyike sem vállalta a munkát.

A legolcsóbb, nettó 5,1 milliárdos ajánlatot az A-Híd adta, így a kiírók végül velük kötöttek szerződést. A két összeg közti különbséget a tatabányai önkormányzat előlegezi meg, erről még tavaly novemberben döntöttek a város képviselői.

A kiírás szerint a cég feladata lesz a Tatabánya, Bánhida és Sárberek városrészeit összekötő út építési engedélyének módosításához engedélyezési terv készítése, építési engedélyének megszerzése, a kiviteli tervek elkészítése, valamint a kivitelezés.

A projekt keretében egy 824 m hosszú, új nyomvonalon vezetett 2 x 1 forgalmi sávos összekötő út, valamint többek között egy közúti aluljáró, egy vasúti híd, két autóbuszöböl, és az úttal párhuzamosan futó járda és kerékpárút is épül.

A Híd-csoporthoz tartozó A-Híd Zrt. nem új szereplő a piacon, számos uniós és állami finanszírozású beruházásban vett már részt, így például a 4-es metró állomásai és a Megyeri híd építésében  is.

Igaz, egy-két projekttel meggyűlt a bajuk, Szombathelyen például a csapadékvízelvezetés nem sikerült túl jól.

Éppen csak az esőt nem bírta a 800 millió forintos csapadékvíz-elvezető Szombathelyen

Morgolódnak a lakók: korábban sosem volt problémájuk az esővízzel, most azonban teljesen szétbarmolták az utcáikat a szerintük hozzá nem értő kivitelezők. A fővállalkozó az A-Híd Zrt. volt.

De a cég neve felbukkant egy négy éve „épülő” vasútállomás-felüljáróval kapcsolatban is – arra a tenderre érvénytelen ajánlatot tettek.

Az A-Híd többségi tulajdonosa az Apáthy Endre és családja érdekeltségében lévő Erba-Lux Kft (12%), az A-Group Investment Kft (50%) és a Recontra Kft. (19%), valamint a FE-BA Plusz Kft. (19%).

Apáthy vállalkozásai rendszeresen együttműködnek az építőiparban ismert NER-cégekkel, így például a Híd-Támmal és a Kútház Kft.-vel. Előbbi tulajdonosa nem más, mint Mészáros Lőrinc testvére, Mészáros János. De az A-Híd Zrt. részt vett többek között a Mészáros és Mészáros Kft. és a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel alkotott konzorciumban is a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő infrastrukturális fejlesztésében is nettó 6,9 milliárd forintért.

Az A-Híd éves forgalma 2016-ban ugyan visszaesett (24 milliárdról 4,8-ra), de azóta sikerült újra megnövelni: 2017-ben 18,3, és 2018-ban már 38,9 milliárd forint nettó árbevétele volt. A cég adózott eredménye ugyanakkor „csak” 138,3 millió forint lett az utolsó lezárt üzleti évben.

A NIF és Tatabánya által közösen kiírt tender többi pályázója is ismert szereplő a közbeszerzések környékén.

A Colas Zrt. vagy a Swietelsky Magyarország Kft. régi nevek az építőiparban, számos közbeszerzésen felbukkantak mint nyertes vagy ajánlatot tevő pályázó.  A Colas ráadásul most egy olyan céggel, a Fehérvill-ám Kft-vel közösen pályázott, amely korábban együtt nyert megbízást a Mészáros Lőrinc féle R-Kord Kft.-vel.

A Duna Aszfalt a kormányközeli üzletember, Szíjj László tulajdona, de ezúttal alulmaradt a versenyben, akárcsak a Dömper Kft, amely szintén gyakran szerepel a milliárdos tenderekre pályázók között.

Arról, hogyan profitálnak kormányközeli cégcsoportok a folyamatosan dráguló állami óriásberuházásokon, ebben a cikkben számoltunk be.

Kormányközeli cégcsoportokat hízlalnak a folyamatosan dráguló állami óriásberuházások

Összegyűjtöttük a leglátványosabban dráguló állami építkezéseket az elmúlt évekből: ehhez hivatalos közléseket, és a közbeszerzési értesítőben található szerződéseket használtunk fel. Munkánkat hátráltatta, hogy néhány beruházás ára szinte folyamatosan emelkedik, újabb és újabb fejlesztések drágulását jelentették be, miközben számoltunk. Végül 42 beruházásnál álltunk meg, amelyek összesen nettó 570 milliárd forinttal drágultak az előzetesen becsült árhoz képest.

Katus Eszter

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Vasbeton-gerendás híd az M2 gyorsforgalmi út Dunakeszi északi csomópont és a 2. sz. főút közötti összekötő út projekt keretén belül. (forrás: ahid.hu)

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Megosztás