miskolc

M, mint Melbour… Miskolc! A városháza szerint véletlen, hogy a logók hasonlítanak, mint két tojás

Kísértetiesen hasonlít Melbourne város logójára Miskolc új arculati emblémája. A borsodi változatot tervező cég főnöke a városi kreatívmunkák Jolly Jokere.

Jeney Ákosnak hívják Miskolc huszonéves ügyeletes mindenesét, akinek az egyszemélyes cége, az MGL Creative Kft. bármit meg tud csinálni. 2016-ban alakult a Jeney-cég, 2017 januárjában már szerződést is kötött vele az önkormányzat. Az ifjú informatikus és ötletember már 2017-ben 42.863.003 forintért kapott megbízást a miskolci városházán.

Jeney Ákos korábban a Miskolci Egyetemre járt, a Gépészmérnöki és Informatikai kar programtervező informatikus, műszaki menedzser szakra, 2010-ben barátjával ő készítette el az egyetemet népszerűsítő animációs filmet – derül ki ebből a kicsit pr-gyanús portrécikkből. 2010-ben belekóstolt a helyi politikába is, egy civil szerveződés a SZEME színeiben próbált bejutni a miskolci közgyűlésbe, sikertelenül.

A regionális sajtó babusgatja: ebből a cikkből például kiderül, hogy „hamar felismerte, milyen érzés létrehozni valamit”, ebből, hogy még Lázár János is megszorongatta a kezét, itt pedig szerényen, címben nevezik Jeneyt „fiatal miskolci tehetségnek”. Utóbb idézett kiadvány, a minap.hu önkormányzati érdekeltség, ami sejteni engedi, hogy a vállalkozó bársonyos viszonyt ápol Miskolc fideszes vezetésével.

2017-ben Miskolc mindenesetre elhatározta, hogy új logót, új arculati elemeket rendel a nem is túl régen, 2012-ben készült helyett, amit egyébként kinézete alapján a városban csak „púpos Miskolc” néven azonosítottak. A púpos Miskolcért 2012-ben milliós összeget fizettek, majd a 2016-os frissítésért 18 milliót csengetett ki a város.

De most jön a bukfenc: három hónappal a ráncfelvarrás után úgy döntött a miskolci vezetés, hogy kukába dobják a több mint 20 milliós projektet. Pályázatot hirdettek egy új logó és az ezekhez tartozó kiegészítők elkészítésére. Jeney cégén kívül két másikat hívtak meg.

A logót végül Jeney csapata készíthette el. Csakhogy a rosszindulatú miskolciak szerint az arculatot egy az egyben Melbourne város logójáról koppintották.

De mivel Melbourne nem perelt, és bár a két logó megszólalásig hasonlít egymásra, ez csak a véletlenek káprázatos egybeesésének, esetleg kritikus véleménynek tekinthető, sugallta az önkormányzat.

Egy arculatcsere sokba kerül. Mert a tervezés csak az első lépcső. Minden felületen, hordozón, ajándéktárgyon, kiadványon, hivatalos papírokon, járműveken, ügyviteli nyomtatványokon cserélni kell. És ez minden önkormányzati tulajdonú cégre vonatkozik. A csere már meg is kezdődött, és ezzel is Jeney Ákost bízták meg.

Ekkor derült ki, hogy a kreatívvonaton nincsen fék. A miskolci önkormányzat honlapja szerint Jeney cége 2017-ben elkészítette  ötmillió forintért a Miskolc a te helyed weblapot (az egyik legnépszerűbb, a honlapok látogatottságát elemző portál szerint az oldal nézettsége szinte mérhetetlen), és egy turisztikai applikációt is 18.923.000 forintért, közbeszerzés nélkül. Az angol nyelvű változat az ígéretek ellenére egyelőre nem készült el.

Az egyszemélyes cég, az MGL Creative Kft. 2017. évben egy tanulmánnyal, a Realista vízió smart stratégiával – 45 oldal 15.240.003 forintért – tette fel a koronát a 2017-es üzleti évre. Közérdekű adatkérelmünkre érkezett válasz szerint a szerződés teljesítési feltételei azóta többször módosításra kerültek, a végleges, elfogadott verziója még nem készült el, és emiatt nem mutatják meg. A szerződés ellenértéke 2017-ben kifizetésre került. Egy másik közérdekű adatkérelem szerint az MGL Creative Kft. még két, 5 millió forint alatti összegről állított ki számlát a miskolci önkormányzatnak 2017-ben.

Megkerestük Jeney Ákost, aki szerint lehet, hogy a hivatalos adatok szerint a cég egyszemélyes, de valójában nyolcan vannak, és ha szükség van rá, akkor különböző foglalkoztatási formák lehetővé teszik, hogy többen is dolgozzanak egy munkán. Jeney fontosnak tartotta megemlíteni, hogy a szintén cége által készített hivatalos városi portál, a miskolc.hu szakmai díjat is nyert. És bár a vállalkozás valóban 2016-ban alakult, de már húszéves kora óta dolgozik a szakmában, és számtalan referenciája van. Jeney Ákos szerint a cége által készített applikáció egyenlő a miskolc.hu honlappal, de ennek a részleteit bővebben nem fejtette ki. A cégvezető nem válaszolt arra a kérdésre, hogyan tudta közbeszerzés nélkül elnyerni a miskolc.hu honlap/applikáció megbízást.

Pusztai Lászlóeszakhirnok.hu

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: nincsenek pénzéhes tulajdonosaink és állami hirdetőink, nem politikusok fizetik a számláinkat. Olvasóink hozzájárulása teszi lehetővé, hogy bármilyen témáról cikket írhassunk. Ha fontosnak tartod a hatalomellenőrző újságírást, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Megosztás