Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Miközben a kormány ádáz harcot folytat a szuper- és hipermarket-tulajdonos multik ellen, ironikus módon a központi költségvetés a nagybevásárlásra is igénybe vett falubuszok fenntartásával közvetve éppen ezeket a cégeket támogatja. Helyesen, hiszen van olyan kistelepülési szegény, aki az olcsó nagybevásárlás révén évente egy havi bevételének megfelelő összeget tud megspórolni.
Szinte valamennyi községnek van 8-9 személyes kisbusza, a járművek működtetését az önkormányzatok rendeletben szabályozzák.Ezek a helyi rendeletek csaknem teljesen hasonlók az ország minden részén: a buszok az iskolásokat, az óvodásokat, az orvosi kezelésre szoruló betegeket és mozgáskorlátozottakat, a falu civil szervezeteit, művészeti csoportjait és sportolóit szállítják térítésmentesen.
Arra is van mód, hogy a falubeliek saját céljukra – leggyakrabban városi nagybevásárlásra, néha kirándulásra – vegyék igénybe a kisbuszt, ám ekkor fizetni kell a jármű használatáért.
Megkérdeztük tucatnyi dél-dunántúli falu polgármesterét és jegyzőjét a busz használatáról: az önkormányzatok általában 50 forintot kérnek minden megtett kilométerért. A használatra az a jellemző, hogy a falu 3-6 lakója összeáll, s közösen fizetik ki az 50 forintos kilométerpénzt.
A 400 lelkes Baranya megyei Gilvánfán is ez a szokás. Bogdán László, a falu kormánypárti polgármestere azt mondja:
„Pécs ide 35 kilométer, így oda-vissza 3500 forintot kell fizetni az útért. Ha négyen mennek, akkor már ezer forint se esik egy emberre. Mivel ilyenkor az alapvető cikkeket egész hónapra megveszik, elköltenek 15-20 ezer forintot, ám ha ugyanezt a mozgóboltból vennék meg, akkor 4-5 ezerrel több elmenne. Ez a különbség bőven fedezi a busz kilométerpénzét.”
Az ötven forintos átalány csak az üzemanyagköltségére elég, a busz amortizációját és a sofőrként szolgáló falugondnok bérét már nem fedezi, állították az általunk kérdezett faluvezetők. Ennek ellenére sehol sem akarják a megemelni a kilométerpénzt, mert azt sérelmeznék a helybéliek.
A sofőrként is szolgáló falugondnokok bérét, munkaruhájának költségét viszont az állam állja, erre a célra a falvak idén 3,1 millió forintot kapnak.
Azzal, hogy az önkormányzat nem kér pénzt a városi áruházakba vitt helybéliektől a sofőr bérére és a busz amortizációjára, az állam évenként és falvanként százezres nagyságrendben finanszírozza a helyi bevásárló turizmust. Sőt, a valóságban legtöbbször még ennél is többet vállal át, mivel a kisbusz többnyire ingyen viszi be a vásárlókat a faluból a városba, vagyis a kilométerátalányt is megússzák az áruházakba ingázók.
Bevált módszer ugyanis, hogy aki a városban akar vásárolni, az felkéredzkedik arra a falubuszra, ami beteget visz az orvoshoz. A busz útközben megáll az áruháznál, s a vásárló gyorsan elintézi a dolgát.
A rendelet szerint egyébként ilyenkor is meg kellene fizetni az áruházba menőnek a kilométerátalányt, ám a faluvezetés szemet huny az ügyeskedés felett.
„Ha egy ilyen útért pénzt kérnénk, kiutálnának engem meg a képviselőket a faluból – mondta erről az egyik dél-baranyai falu első embere. – Tudom, hogy ez szabálytalan, megsértjük vele a saját rendeletünket, de egy ilyen utat leszámlázni nem fér össze a falusi megszokásokkal.”
Ha ellenőrzést kapna az áruház előtt parkoló falubusz, akkor több százezres lenne a bírság, a faluvezetők azonban vállalják ezt a rizikót. Az egyik somogyi falucska polgármestere így fogalmazott:
„Egy ilyen piti tételért nem érdemes, és nem szabad büntetni. El kell fogadni, hogy a kieső kisfalvakban az emberek rá vannak szorulva ezekre az apró, de nekik sokat jelentő gesztusokra. Amikor egy idős ember tűzifáját felaprítja egy utcabelije, s ezért az egy-két órás munkáért egy ebéd és egy liter saját bor a fizetség, akkor ott egy alkalmi munkavállalás történt, aminek van adóterhe. Akkor most őket is meg kell bírságolni, mert nem adóztak a napszám után?”
Tény, hogy a dél-dunántúli régióban több mint félezer aprófalu van, s ezekben főleg a napszám és a közmunka ad tömegesen munkát. A kevés pénzből élő aktív korúak és nyugdíjasok számára plusz teher, hogy a helyi élelmiszerüzlet – ha van még egyáltalán- és a mozgóbolt az áruházaknál 15-30 százalékkal drágábban adja termékeit. Ha az áruházban akció van, akkor a különbség meghaladhatja az 50 százalékot.
„Azáltal, hogy ingyen bejárok a falubusszal a nagykanizsai áruházakba, egy év alatt 70-80 ezer forintot megspórolok – állítja az egyik zalai faluban egy évek óta közmunkából élő, 47 esztendős asszony. Az nekem több mint egyhavi bérem.”
Amúgy van olyan falu is, ahol a rendeletet úgy alkották meg, hogy nem kérnek pénzt a falubusszal vásárolni vitt helybéliektől. A baranyai Besence például ilyen. Ignácz József, független polgármester szerint azonban egy évben legfeljebb 3-4-szer, elsősorban az ünnepek előtt fordul elő, hogy összejön 7-8 besencei, akiket bevisznek Pécsre vásárolni. Ignácz szerint a falubusz azért van, hogy megkönnyítse a hátrányos helyzetű emberek életét, továbbá a jármű szolgáltatásai is hozzájárulnak a közösség összetartozásához.
Ezért viszik el ingyen az ittenieket közös kirándulásra és közös vásárlásra is. Hogy ez térítésmentes legyen, azt semmilyen törvény nem tiltja, érvelt a polgármester.
Úgy tűnik, Dél-Dunántúlon általános gyakorlat, hogy a kisfalvak elszegényedett családjait (részben) állami pénzen viszik a kormány által agyonszekírozott multik áruházaiba – ráadásul csak a multikhoz, mert az általunk megkérdezettek szerint a magyar láncok üzleteibe az ottani árak miatt nem éri meg ingázni.
A falubuszok finanszírozásával az állam a legóvatosabb becslések szerint is több száz milliót áldoz a kisfalvak lakóinak városi bevásárló útjaira, s az így beszállított vásárlók milliárdokat hagynak a multiknál. Szerencsére, mondhatnánk, hiszen ha a falubuszok ezt nem tennék meg, akkor a kisfalvak lakóinak szegénysége, kiszolgáltatottsága még elviselhetetlenebb lenne.
Ungár Tamás
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!