Miközben a kormány ádáz harcot folytat a szuper- és hipermarket-tulajdonos multik ellen, ironikus módon a központi költségvetés a nagybevásárlásra is igénybe vett falubuszok fenntartásával közvetve éppen ezeket a cégeket támogatja. Helyesen, hiszen van olyan kistelepülési szegény, aki az olcsó nagybevásárlás révén évente egy havi bevételének megfelelő összeget tud megspórolni.
Szinte valamennyi községnek van 8-9 személyes kisbusza, a járművek működtetését az önkormányzatok rendeletben szabályozzák.Ezek a helyi rendeletek csaknem teljesen hasonlók az ország minden részén: a buszok az iskolásokat, az óvodásokat, az orvosi kezelésre szoruló betegeket és mozgáskorlátozottakat, a falu civil szervezeteit, művészeti csoportjait és sportolóit szállítják térítésmentesen.
Arra is van mód, hogy a falubeliek saját céljukra – leggyakrabban városi nagybevásárlásra, néha kirándulásra – vegyék igénybe a kisbuszt, ám ekkor fizetni kell a jármű használatáért.
Megkérdeztük tucatnyi dél-dunántúli falu polgármesterét és jegyzőjét a busz használatáról: az önkormányzatok általában 50 forintot kérnek minden megtett kilométerért. A használatra az a jellemző, hogy a falu 3-6 lakója összeáll, s közösen fizetik ki az 50 forintos kilométerpénzt.
A 400 lelkes Baranya megyei Gilvánfán is ez a szokás. Bogdán László, a falu kormánypárti polgármestere azt mondja:
„Pécs ide 35 kilométer, így oda-vissza 3500 forintot kell fizetni az útért. Ha négyen mennek, akkor már ezer forint se esik egy emberre. Mivel ilyenkor az alapvető cikkeket egész hónapra megveszik, elköltenek 15-20 ezer forintot, ám ha ugyanezt a mozgóboltból vennék meg, akkor 4-5 ezerrel több elmenne. Ez a különbség bőven fedezi a busz kilométerpénzét.”
Az ötven forintos átalány csak az üzemanyagköltségére elég, a busz amortizációját és a sofőrként szolgáló falugondnok bérét már nem fedezi, állították az általunk kérdezett faluvezetők. Ennek ellenére sehol sem akarják a megemelni a kilométerpénzt, mert azt sérelmeznék a helybéliek.
A sofőrként is szolgáló falugondnokok bérét, munkaruhájának költségét viszont az állam állja, erre a célra a falvak idén 3,1 millió forintot kapnak.
Azzal, hogy az önkormányzat nem kér pénzt a városi áruházakba vitt helybéliektől a sofőr bérére és a busz amortizációjára, az állam évenként és falvanként százezres nagyságrendben finanszírozza a helyi bevásárló turizmust. Sőt, a valóságban legtöbbször még ennél is többet vállal át, mivel a kisbusz többnyire ingyen viszi be a vásárlókat a faluból a városba, vagyis a kilométerátalányt is megússzák az áruházakba ingázók.
Bevált módszer ugyanis, hogy aki a városban akar vásárolni, az felkéredzkedik arra a falubuszra, ami beteget visz az orvoshoz. A busz útközben megáll az áruháznál, s a vásárló gyorsan elintézi a dolgát.
A rendelet szerint egyébként ilyenkor is meg kellene fizetni az áruházba menőnek a kilométerátalányt, ám a faluvezetés szemet huny az ügyeskedés felett.
„Ha egy ilyen útért pénzt kérnénk, kiutálnának engem meg a képviselőket a faluból – mondta erről az egyik dél-baranyai falu első embere. – Tudom, hogy ez szabálytalan, megsértjük vele a saját rendeletünket, de egy ilyen utat leszámlázni nem fér össze a falusi megszokásokkal.”
Ha ellenőrzést kapna az áruház előtt parkoló falubusz, akkor több százezres lenne a bírság, a faluvezetők azonban vállalják ezt a rizikót. Az egyik somogyi falucska polgármestere így fogalmazott:
„Egy ilyen piti tételért nem érdemes, és nem szabad büntetni. El kell fogadni, hogy a kieső kisfalvakban az emberek rá vannak szorulva ezekre az apró, de nekik sokat jelentő gesztusokra. Amikor egy idős ember tűzifáját felaprítja egy utcabelije, s ezért az egy-két órás munkáért egy ebéd és egy liter saját bor a fizetség, akkor ott egy alkalmi munkavállalás történt, aminek van adóterhe. Akkor most őket is meg kell bírságolni, mert nem adóztak a napszám után?”
Tény, hogy a dél-dunántúli régióban több mint félezer aprófalu van, s ezekben főleg a napszám és a közmunka ad tömegesen munkát. A kevés pénzből élő aktív korúak és nyugdíjasok számára plusz teher, hogy a helyi élelmiszerüzlet – ha van még egyáltalán- és a mozgóbolt az áruházaknál 15-30 százalékkal drágábban adja termékeit. Ha az áruházban akció van, akkor a különbség meghaladhatja az 50 százalékot.
„Azáltal, hogy ingyen bejárok a falubusszal a nagykanizsai áruházakba, egy év alatt 70-80 ezer forintot megspórolok – állítja az egyik zalai faluban egy évek óta közmunkából élő, 47 esztendős asszony. Az nekem több mint egyhavi bérem.”
Amúgy van olyan falu is, ahol a rendeletet úgy alkották meg, hogy nem kérnek pénzt a falubusszal vásárolni vitt helybéliektől. A baranyai Besence például ilyen. Ignácz József, független polgármester szerint azonban egy évben legfeljebb 3-4-szer, elsősorban az ünnepek előtt fordul elő, hogy összejön 7-8 besencei, akiket bevisznek Pécsre vásárolni. Ignácz szerint a falubusz azért van, hogy megkönnyítse a hátrányos helyzetű emberek életét, továbbá a jármű szolgáltatásai is hozzájárulnak a közösség összetartozásához.
Ezért viszik el ingyen az ittenieket közös kirándulásra és közös vásárlásra is. Hogy ez térítésmentes legyen, azt semmilyen törvény nem tiltja, érvelt a polgármester.
Úgy tűnik, Dél-Dunántúlon általános gyakorlat, hogy a kisfalvak elszegényedett családjait (részben) állami pénzen viszik a kormány által agyonszekírozott multik áruházaiba – ráadásul csak a multikhoz, mert az általunk megkérdezettek szerint a magyar láncok üzleteibe az ottani árak miatt nem éri meg ingázni.
A falubuszok finanszírozásával az állam a legóvatosabb becslések szerint is több száz milliót áldoz a kisfalvak lakóinak városi bevásárló útjaira, s az így beszállított vásárlók milliárdokat hagynak a multiknál. Szerencsére, mondhatnánk, hiszen ha a falubuszok ezt nem tennék meg, akkor a kisfalvak lakóinak szegénysége, kiszolgáltatottsága még elviselhetetlenebb lenne.
Ungár Tamás
Megosztás
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!