A Nemzeti Együttműködés Médiarendszerének Arcképcsarnoka

simi

Kibogozhatatlanul összetett médiabirodalom, kusza tulajdonosi és személyi viszonyok – nem könnyű követni, átlátni szinte lehetetlen. Mi most segítünk rendet vágni, bemutatjuk, hogy ki kicsoda ebben a rendszerben, mi köze mindennek az állam foglyul ejtéséhez (state capture), és mindjárt világos lesz, miért mennek oda az állami hirdetési és gyártási pénzek a médiapiacon, ahova. Az Átlátszó és a Kreatív Online közös cikke.

Az Átlátszón publikált Nemzeti Együttműködés Rendszerének Ki-Kicsodája után felmerült, hogy a magyar médiapiacon is érdemes lenne bemutatni a személyi összefüggéseket. Ennek legfőbb oka, hogy az állam és a kormány soha korábban nem tapasztalt mértékben avatkozik bele a média- és reklámpiac erőviszonyaiba. A törvények módosításával, a közbeszerzések vitatható lefolytatásával, esetenként megkerülési szándékával, és mint az egyik legnagyobb hirdetői szektor, a hirdetési pénzek bizonyítottan aránytalan elosztásával számos ponton mutatható ki az állam és a kormányzat piactorzító szándéka. Ez utóbbi elsősorban a közterületi-, a rádiós- és a nyomtatott sajtópiacon egyértelmű, pont azokban a médiapiaci szegmensekben, ahol a Fidesz-közelinek mondott üzletemberek médiapiaci érdekeltségeinek jelentős része található.

A Nemzeti Együttműködés Rendszere: Kik ejtették foglyul a magyar államot?

A most közreadott névsorral arra vállalkozunk, hogy bemutassuk: egyes állami tisztviselők illetve állami vállalatok vezetői mikor és milyen minőségben álltak kapcsolatban azokkal a cég- és érdekcsoportokkal, amelyek ügyeiben a magyar állam képviseletében most szabályozási, döntési, ellenőrzési jogosultságaik vannak. Négy csoportot azonosítottunk, akik számos felsővezetőt delegáltak az állami szférába a 2010-es kormányváltás óta. Tovább a teljes cikkre.

A magyar reklám- és médiapiacon kisebb-nagyobb befolyással rendelkező, a Fideszhez és annak gazdasági holdudvarához köthető személyek alapvetően három csoportba oszthatók: az államapparátuson, állami cégeken belül funkcióval rendelkezőkre, a cégtulajdonosokra, valamint a cégek aláírási jogkörrel bíró menedzsmentjére. A két utóbbi csoportba olyan személyek tartoznak, akik piaci vállalkozásokban érdekeltek, így felmerülhet, hogy mennyire számítanak közszereplőknek? Mivel a törvények nem fogalmazzák meg világosan, kik számítanak Magyarországon közszereplőnek, ezért mi a Főszerkesztők Fórumának irányelvét tartjuk követendőnek: a politikai döntéshozókon kívül közszereplőnek tekintjük a munkájukat a nyilvánosság előtt végző üzletembereket, illetve azon cégek képviselőit, mely cégek közbeszerzésekben érdekeltek, az adófizetők pénzével kapcsolatos tranzakciókban vesznek részt.

A felsorolt személyek egy része más vállalkozásokban is érdekelt, cégbirodalmuk nem csak a médiapiacra terjed ki. Ezekben az esetekben (például Simicska Lajos vagy Nyerges Zsolt) egyéb vállalkozásaikra nem térünk ki, ezekről az Átlátszó már több cikkben is beszámolt. Csak olyan személyekről írunk, akiknek szerepe, tisztsége, netán rokoni szála – a nyilvánosság számára is elérhető forrásokból is – egyértelműen bizonyítható, így több olyan emberről is le kellett mondanunk, kikről pusztán szóbeszéd terjeng a reklám- és médiapiacon, viszont szerepüket, személyes kapcsolataikat nem sikerült minden kétséget kizáróan bizonyítanunk.

Fazekas Csaba: A Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó televíziós gyártócég, a Hung-Ister Zrt. jelenlegi vezérigazgatója mindössze három hónapig volt a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap vezérigazgatója, de jelentős tévés múlttal rendelkezik. Korábban a Hír TV vezérigazgatója volt, dolgozott az HBO produkciós igazgatójaként és egy ideig ő volt a Hungexpo Reklám Rt. elnök-vezérigazgatója is. A televíziós műsorgyártó-piacon az elmúlt években piacvezetővé előlépett Hung-Ister legnagyobb megrendelője ma az MTVA és a Szerencsejáték Zrt.

Fonyó Károly: „Kemény, de korrekt, német típusú üzletember” – jellemezte őt még nyáron az egyik médiapiaci szereplő, aki igazán nagy játékossá a Metropol nevű ingyenes napilap tavalyi felvásárlásával vált, noha a Simicska-Nyerges-féle médiabirodalom fő stratégájaként már korábban is elismert volt. A Metropol mellett hosszú ideje az Euro AWK nevű közterületi cég kisebbségi tulajdonosa, továbbá a Simicska-érdekeltségbe tartozó Mahir Cityposter vezető tisztségviselője. Számításaink szerint Fonyó médiacégein keresztül a 2011-es eredményeket figyelembe véve körülbelül 490 millió forint nyereséget vett ki. A cégadatokban korábban Karl Fonyóként is szereplő üzletember szenvedélyes és kifejezetten sikeres vitorlázó (mint látni fogjuk, ez többekről is elmondható), a Magyar Vitorlás Szövetség elnökségi tagja, emellett az MKB Veszprém kézilabdacsapatának elnökségi tagja is.

Győri Tibor: A Hung-Ister Zrt. igazgatósági tagságából sikerült felverekednie magát előbb miniszterelnöki tanácsadónak, majd „Orbán személye körüli” államtitkárnak. A pletykák szerint Simicska Lajos vitte be a Fideszbe a kilencvenes évek elején, később a Mahir Lapkiadó elnöke, majd a Mahir Rt. vezérigazgatója lett, ezután a Fideszben Orbán tanácsadója lett, vezette a párt gazdasági tanácsadó testületét, de szerepet vállalt a Nézőpont Intézet létrehozásában is.

Habony Árpád: Az egykori bútorrestaurátor 2002-ben tűnt fel a Fidesz közelében, részt vett Schmitt Pál főpolgármesteri kampányában, majd Deutsch Tamás ajánlására a párt vezetősége mellett kezdett el dolgozni. Orbán Viktor imázsának újjáépítését tekintette feladatának, az öltözködéstől kezdve a beszédstíluson át az új kommunikációs csatornák használatáig, végül 2004-re már aktívan részt vett a Fidesz akcióiban. Habony azóta is a miniszterelnök tanácsadója, de 2005 és 2006 között a Nézőpont Intézet ügyvezetője is volt. Egyes információk szerint ő lehet az összekötő a kabinet és a kormányzattól milliárdos kutatási megrendeléseket elnyerő Századvég Alapítvány között. Habony testvéréé volt a Brand Lab Kft., amely előszerződést kötött a Marslakók című sorozatra az MTVA-val és amelyet később Jáksó László megvásárolt.

Kovács István: 1998 óta a Mahir Cityposter ügyvezetője, a cégadatokban Fonyó Károllyal párban szerepel ügyvezetőként, de ő vezeti a Mahir-Pro Aurum tulajdonú Budamédia közterületi céget is.

Liszkay Gábor: A jogászból lett főszerkesztőnek a következő médiavállalkozások tartoznak az érdekeltségébe: a Simicska Lajos kapcsolt vállalkozásaival közösen tulajdonolt Magyar Nemzet és Hír Tv, valamint a Nyergessel közösen vitt Lánchíd Rádió, de a B-Reklám nevű cégen keresztül, melyen keresztül annak idején Simicska privatizálta a Magyar Hirdetőt (Mahir), a Mahir cégcsoportban is van résztulajdonosi befolyása. A Magyar Nemzetbe és a Lánchíd Rádióba úgy mennek állami hirdetések, hogy független olvasottsági, elérési adatok a piac számára nem állnak rendelkezésre. Számításaink szerint 2011-ben 307 millió forintot vett ki a médiavállalkozásaiból.

Nagy Ajtony Csaba: 2010 novemberében lépett az ügyvéd a magyar médiapiac porondjára, amikor az alkotmánybíróvá választott Stumpf István eladta a részesedését az Infocenterben. Dr. Nagy továbbá a Nyerges tulajdonába tartozó Advenio Zrt. igazgatósági tagja is. Ugyanakkor ügyvédként korábban képviselte a Mahirt és a Hír Tv-t is, 2005-től a Pro-Aurum Zrt. felügyelőbizottsági tagja.

Nyerges Zsolt: A médiapiacon viszonylag későn, de még épp időben, a kormányváltást megelőzően beérő üzletember, 2011-ben 543 milliós tiszta haszonnal, melyből 500 milliót kizárólag a Simicskával párban tulajdonolt, és a közterületi piacon az állam által 70 százalékban favorizált Publimontból vett ki. Az első milliárdját malomipari üzlettel szerző Nyerges leglátványosabb médiapiaci antréja az Advenio Zrt.-n keresztül a Class FM befuttatása a 2009-es, botrányos rádiós frekvenciapályázaton, a kormányváltás óta pedig a rádióba listaáron közel 2,9 milliárd állami hirdetési pénz ment. A rádiós piacon az érdekeltségébe tartozik még a Lánchíd Rádió, valamint az is bizonyított, hogy a Music FM léte sem teljesen független tőle. A Fellegi Tamástól „megörökölt” Infocenteren keresztül ott van a Heti Válasz mögött, de próbálkozott az RTL Klubnál és annak gyártócégénél, az IKO-nál is tulajdonvásárlással (végül nem sikerült), rövid ideig még az RTL Klub igazgatótanácsi tagjai is volt.

Patonai Péter: Az első Orbán-kormány idején a Magyar Fejlesztési Bank vezérigazgatója. Noha politikához közeli szerepet azóta nem vállalt, 2010 júliusában többségi tulajdonrészt szerzett a közbeszerzéseken rendkívül sikeres Inter Media Groupban (IMG), amely 2011-ben már 261 millió forintos nyereséget termelt neki, illetve tulajdonostársának, Somogyi Miklósnak, az Magyar Közterületi Média Szövetség (MKMSZ) elnökének.  Patonai továbbá tulajdonosa az A38 Hajót üzemeltető Zászlóshajó Kft.-nek is a Tramite nevű cégen keresztül. 2011 májusáig a Tramite-nak egy bizonyos Shakewell Entertainment nevű offshore cég volt a tulajdonosa (azóta Patonaié), a vállalkozás kézbesítési megbízottja pedig az a Dr. Gajdos Róbert volt, aki ma a Közbeszerzési Hatóság elnöke.

Schváb Zoltán: Látszólag szürke eminenciásnak tűnik a Közgép egykori építési, tervezési és vasúti igazgatója, de a ma már a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkáraként tevékenykedő funkcionáriusnak köszönheti a közterületi piac a Közlekedési Törvény 2010 év végi módosítását, ahogy ezt többen is megerősítették, ugyanis az MKMSZ részéről többen is vele tárgyaltak. A közterületi reklámpiacot jelentősen átalakító, az ESMA-t például teljesen ellehetetlenítő törvénymódosítás a state capture egyik klasszikus, kifejlett példánya.

Simicska Lajos: Nyerges Zsolt mellett a jobboldali médiabirodalom másik fő pólusa. A Közgép és 2011 október vége óta az Euro Publicity tulajdonosa. A Mahir Zrt. vezérigazgatója, és a médiaholdingban a Magyar Nemzetet kiadó Nemzet Lap- és Könyvkiadóval közösen tulajdonolt B-Reklám Kft.-n keresztül ötven százaléknyi tulajdonrésze van. A Mahir Zrt. ötven százalékos tulajdonosa a Mahir Cityposternek, de a Pro Aurum Zrt.-n és a Neo-Met Kft.-n keresztül résztulajdonosa a Publimont-nak és az A Plakátnak, és Simicska a Pro Aurumon keresztül pedig résztulajdonosa a Hír Televíziónak és a Magyar Nemzetnek.

Somogyi Miklós: Bár november elején lemondott a médiavásárlási közbeszerzéseken rendkívül sikeres, az általa elmondottak alapján „hobbiból alapított” Inter Media Group (IMG) ügyvezetői pozíciójáról, kisebbségi tulajdonrészét megtartotta a cégben, továbbá a Copthorne nevű offshore cégen keresztül társtulajdonosa a Mediacontact nevű, elsősorban az utcabútor-piacon és a Balaton-környékén fontos plakátcégében és az IMG-n keresztül a helyi rádiók értékesítését végző Adversiumban. A mérnök végzettségű szakember 2010 júniusa óta az MKMSZ elnöke, ebben a minősében a Közlekedési Törvény közterületi piacot torzító módosításához és végrehajtási rendeletéhez fűződően meglehetősen szűkszavú és kiváró kommunikációt végzett. Az üzletember több szlovákiai nagyvárosban épített reklámok közzétételére alkalmas buszmegállókat, ezeket később eladta az Euro AWK-nak. 2010 nyarától továbbá a CEMP-től megvásárolt optimalizáló cég, az Adverter tulajdonosa is. Szenvedélye a vitorlázás.

Széles Gábor: A Videoton Holding tulajdonosa 2005 januárjában alapította meg az Echo Tv-t működtető ECHO Hungária Tv Zrt.-t, majd 2006-ban megvette a Magyar Hírlapot is – ezzel a lap irányultsága is jobboldali fordulatot vett. A Napi Gazdaság 2012-ben a 9. leggazdagabb magyarként mutatta be, 79 milliárd forintos vagyonával.

Tóth Marianna: Pályafutásának első ismert színhelye a Magyar Hitel Bank, ahol a HVG egy 2003-as cikke szerint a Fidesz-közeli cégek pénzügyeit és hitelügyeit intézte a kilencvenes évek elején. Innen egyenes út vezetett a Simicska-birodalomba, az Opten céghálójából az derül ki, hogy vagy ügyvezetői, vagy pénzügyi vezetői, vagy tulajdonosi, igazgatótanácsi vagy felügyelőbizottsági jogkörben ott találjuk a Mahirt privatizáló B-Reklámban, a Hung-Isterben, a Mahir Zrt.-ben, és Simicska Lajos egyéb cégein keresztül a Magyar Nemzetben, a Publimontban, az A-Plakátban, a Lánchíd Rádióban, a Hír Tv-ben és a Mahir-Pro Aurum tulajdonolta, a budai oldalon közterületi érdekeltségekkel rendelkező, korábban GVH által is vizsgált Budaplakátban is.

Tóth Orsolya: Jogász, az Inter Media Group felvirágzása gyakorlatilag az ő operatív vezetői megbízásának köszönhető, a Kreatív által 2010 novemberében készített interjúban úgy fogalmazott, hogy már 2007 óta érdekelte a közbeszerzési piac. Akkor még a francia Publicis Csoporthoz tartozó Zenith Optimedia (ma már Vivaki) ügyvezetője volt, és sorra lepattantak a közbeszerzésekről. 2008-ban egy tender során ismerkedtek meg Somogyi Miklóssal, elmondása szerint akkor kezdtek el beszélgetni a közbeszerzésekben rejlő lehetőségekről, amely, mint mondta akkor, komoly matematikai és jogászi felkészültséget igényel. Azóta az IMG a Bell &Partners-szel közösen lényegében elvitte a közbeszerzési piacot, az IMG 2011-re a legdinamikusabban növekvő magyarországi médiaügynökséggé vált, 2012-ben pedig összesen több mint öt milliárd forintnyi közbeszerzést nyertek meg, többek között ők dolgoznak az MTVA-nak, a Magyar Turizmus Zrt.-nek (belföldön), a Miniszterelnökségnek, az NFÜ-nek, a Diákhitel Központnak, a Szerencsejáték Zrt.-nek (csak online fogadás). Tóth Orsolya Somogyi lemondását követően az IMG ügyvezetőjévé lépett elő, egészen biztosan benn van a magyar reklám- és médiapiac tíz legbefolyásosabb személye között.

Vámos Attila: 2009. november 19-től a Simicska-Nyerges társtulajdonú Publimont és A-Plakát ügyvezetője, korábban megfordult a Viszkei-testvérek által alapított, később Simicska tulajdonába került Euro Publicity és a Vivaki (akkor még Zenith Optimedia) ügyvezetői székében is. Felesége, Király Nóra a XI. kerület Sasad-városrészének fideszes képviselője. Édesanyja, Vámos Balázsné 2011 augusztusa óta az IMG pénzügyi igazgatója. Ezen minőségében számos közbeszerzési szerződést ő írt alá az IMG nevében.

Viszkei András: A kormányváltás után szintén számos, nagyobb összegű közbeszerzést elnyerő Bell &Partners tulajdonosa és ügyvezetője. Alapítója az Euro Publicity közterületi cégnek, melynek egy időben Vámos Attila is ügyvezetője volt, és amelyet előbb a Simicskához és Nyergeshez közel álló svájci üzletember, Walter Hediger vásárolt meg 2008-ban, majd 2011 októberében Simicska Lajos száz százalékos tulajdonába került. Számos vitorlás vállalkozásban érdekelt bátyjával, Viszkei Mártonnal közösen.

Viszkei Márton: Öccsével nagyjából párhuzamos karriert írt le, ugyanúgy a Bell &Partners és az Euro Publicity társalapítója, többször ügyvezetője. 2012 januárjában azonban hirtelen már a BKV Értékesítési Osztályának munkatársaként találjuk, ahol a BKV tájékoztatása szerint 2010 júniusában állt alkalmazásban. A BKV Értékesítési Osztálya írta ki a BKV felületeinek reklámgazdai tevékenységéről szóló pályázatot, amelynek feltételei kizárták a korábbi ügyfelet, a Peront, valamint az ESMA-t és az Epamediát is. Akkor csupán két induló felelt meg a kiírásnak, a Publimont, valamint a Metropol tulajdonosa, továbbá a Mahir Cityposterben vezető tisztséget betöltő Fonyó Károly Euro AWK nevű közterületi cége. A pályázatot a Peron és az Epamedia is megtámadta a Közbeszerzési Hatóságnál (a tárgyaláson Viszkei Márton képviselte a BKV-t), a Döntőbizottság pedig végül kimondta, hogy törvénysértő volt a BKV pályázata (eleve közbeszerzést kellett volna kiírniuk), és az állami cégnek kétmillió forint bírságot kellett fizetnie.

Vitézy Tamás: Előbb a Reform hetilap újraindításával próbálkozott, majd 2004-ben megalapította a Théma Lapkiadót, amely a Helyi Téma országos, ingyenes hetilapot jelenteti meg, közel 700 ezres példányszámban. Vitézy Dávidnak, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatójának nagybátyja.

Bátorfy Attila – D. Kovács Ildikó

(Címlapkép: Magyar Narancs)

 

  • HottKuzin

    Ezt kapitalizmusnak hívják, emberek. Erre szavaztunk 90-ben. 🙂

  • Fertö! ennyit az összes BKV-s, Malév-os, földügyes, autópálya-hídépítös, stb hírröl.
    Na ezért nem nézek híreket, max sportot, meg idöjárást. Mondjuk ujságot meg olvasok, ugyhogy mindegy. Tölem lehet akármennyi pénzük, leszarom, csak az a szomorú, hogy erre rámegy (ráment) az ország (gazdasága), a következö az egészségügy lesz, meg az iskolák (látni fogjuk, hogy lehet itt is profitot termelni); kíváncsi leszek mennyibe fog kerülni pár év mulva ha eltörik a kezem, vagy be kell feküdjek egy hétre a kórházba valami nyavaja miatt, (netán taníttatnám a még nem létezö kölyköm), mert az tuti hogy a tb-mböl semmit sem fogok kapni ha ez is ezeké az embereké lesz. Kezdjetek el spórolni, barátaim, ha élni akartok!
    Amugy meg le kéne löni mindet 🙂

  • Ezek után már csak 1 – azaz egy – kérdésem maradt: hol a sokat emlegetett “balliberális” média amely a Hír és ECHO tv-k szerint még mindig létezik és ármánykodik a felépítendő új és nagyszerű rendszer ellen?! Persze ez csak költői kérdés volt. Buék 2013!

  • Fantasztikus! Alant már írtam, hol van a sokat szidott “balliberális” média amely butítja a népeket / ECHO és Hír tv-k szerint!! / Legalább normális véleményeket közölnének – függetlenül, toleránsan csak a hírekre koncentrálva! – Aki csak ezeket nézi és olvassa vagy látja az utcán, azt hiszi ez a valóság. Azután felébred és bilibe lóg a keze – ahogy azt pestiesen mondják -. Ilyen országot képzeltünk el 1989-ben? ” … miért hagytuk hogy így legyen? …”

  • buttercake

    Ki kell ábrándítanom a tisztelt hozzászólók azon részeit, akik azt gondolják, hogy ez a kapitalizmus!
    Hát nem!
    Ez egyszerűen a vadkeleti, törzsi, családi társadalmakra jellemző korrupt, és protekcionista rendszer, amely minden szolidaritást nélkülöz, csak a gyengébbek totális eltiprását ismeri!

    Talán elmond valamit az ázsiai viszonyokról, hogy az ország három legmagasabb közjogi méltósága egy kollégiumi szobában lakott, ami még nem is lenne baj, de pont egy időben.
    A kedves feleségek pedig vagy kőgazdagok lettek, vagy szintén komoly állami pozíciókat töltenek be.

    Egy egészséges kapitalista országban ilyen soha nem történik meg!

  • lényeglátó

    A média robotosa…Olyan műveletlen, mint a kárpótlási föld. Úgy szórja mérgező ostobaságait, mint a parlagfű a maga pollenjét.          Szakmai képzése során fogalmazás gátlót szedettek vele. Ettől szellemi impotenciában szenved, nincs egy termékenyítő gondolata sem. Írásai elvetélnek. Szófordulataival folyton találkozunk, mint régi, kellemetlenkedő ismerőssel, aki mindig visszaköszön, ahányszor az újság szemünk elé kerül. De ez nem akadályozza meg Őt abban, hogy szómenésével ne rondítsa tele a lapot, és ne kenjen minden szennyet a demokráciára, mint falusi ember a budi falára.          Parlagját eke nem háborgatta, új gondolat nem lazította évek óta. Negyven év ideológiaeső lemosta róla a termő réteget, sűrűn átszőtték a (nagyot) csattanó maszlag gyökerei. Semmiféle új eszme nem bír rajta megtelepedni, megeredni, gyökeret verni. Megfojtja a bitorlók sötétje, és minden életet elszív a nyugat aran(y)kája.          Az élőlények között a legfurcsább állat: a mindenkori hatalomhoz simulékony, mint a hal, alázatos mint egy főpincér, hízelgő, mint egy hölgyfodrász. Ha kritizálni kényszerül: gyáva nyúl. A nem engedélyezett eszmén akkorát rúg, mint a ló. Ha leleplezik, tátog mint a hal és visszacsíp mint az angolna. Ha eladják is, a régi gazdához hű, mint a kutya, a megbecsült rabszolga. Az elvárásokkal nem egyező dolgokat nem látja meg, mint a vakond, és felszínre túrja azt, ami hasznavehetetlen.          Az olvasót a buta ember gőgjével magánál is ostobábbnak tartja, lenézi,, és nem jut eszébe, hogy Ő élősködik az olvasón, silány portékát árulva Néki.          Szellemileg olyan toprongyos, hogy egy rendszerváltás gatyája sincs. Kifakult-színehagyott lelkén hamis vörös száradt. Eltompult agyának a tényeken kicsorbult fogaskerekei lötyögnek a hazugság tengelyén a régi eszmerendszer SZU-ette dobozában, de mégis a régi zene szól belőle, mint az ócska verkliből.          Szerencséjére a „szociális otthonba” vágyók, vevők az Ő nosztalgia slágereire, az „azért régen jobb volt” kezdetűre, és megriadnak az új, progresszív Csurka rocktól, mely mást, többet követel: nyitottabb elmét, igazlátó szemet, realitásérzéket, és nem a vörös paradicsom álmát!          Valamikor a vézna tehetségén lötyögött a papírruha, alig takarta nem létező szemérmét. A Szabad Európa szellője gyakran leleplezte szemérmetlenségét, de Ő túlélte a szabad Európát is! A gerinctelenek mindig nagy túlélők! Addig uszított a vállalkozók „rablása ellen”, amíg maga lett a (kéz)tördelő szerkesztőből, az üldözött burzsuj helyett, irigyelt burzsuj, újgazdag sajtóvállalkozó.          Lásd még: Ady:”A legszomorúbb állatok.” Című cikkét 1902

  • lényeglátó

    Kár volt elfelejteni

     

    „Az államok akkor pusztulnak el, amikor már nem
    képesek a hitványakat a derekaktól megkülönböztetni” (Antiszthenész —12/VI.5.)
    Mi, most tudjuk-e? Vagy az MSZP ennyiben ma is „leninista”?
     „ Ha hitvány gazemberek kerülnek magas polcra, amennyivel méltatlanabbak
    erre, ugyanannyival gondatlanabbak és felelőtlenebbek lesznek, s eltelnek
    esztelen hetykeséggel és vakmerőséggel” (Demokritosz — 41/48,) Lásd Sztálin,
    Rákosi, Kádár, Caucescu, Zsitkov, Honecker, stb. elvtársak!
    „Az uralkodó réteg forradalma csak arra jó, hogy vég nélkül fenn tartsa saját
    forradalmát (Babeuf, Rendszerváltási komédia)
    A felnőtt férfiak általános választójoga ma népszerű vesszőparipa, amely
    gyakorlatilag nem oszt, nem szoroz, viszont kielégíti a legenergikusabb, de
    legkevesebb gyakorlati érzékkel rendelkező népréteget. (Owen)

    „Az
    uralkodó réteg forradalma csak arra jó, hogy vég nélkül fenntartsa saját
    uralmát!” Rendszerváltási komédia! Benyaltuk! 
    „A demokrácia álarca csak addig kell a buzsoáziának, amíg az, az Ő hatalma
    előtt pajzs!” Magyar Lajos 1918! de van, aki ezt máig se tudja!