Adatigénylések

Simicskáékat üldözi a szerencse

2010-ben több mint 3 milliárd forintot költött el a Szerencsejáték Zrt. pályáztatás nélkül politikaközeli cégeknél. Cikksorozatunk második részéből kiderül, hogy a kormányváltást követően Fortuna mosolya hogyan igazodott a választási eredményhez.

Ahogyan arról pártszivattyú a szerencsepénzeken címmel beszámoltunk, az állami tulajdonú hazárdjáték-monopólium nemzeti lottótársaság Szerencsejáték Zrt. idén közel 3 milliárd forintot költ el közbeszerzési eljárás nélkül a tulajdonviszonyait tekintve egyrészt Simicska Lajos érdekeltségi köréhez, másrészt egy offshore hátterű céghez bekötött, a közelmúltig MSZP-s ügyvéd által is felügyelt Hung-Ister Zrt.-nél, amely több mint tíz éve a sorsolási műsorok privilegizált beszállítója, bárki is van éppen kormányon. A reklámköltések területén azonban a 2010. augusztusi vezérváltás után jelentős eltolódást hámoztunk ki az adatokból.

A 2010-es kormányváltás után Székely Gábort a BÁV Zrt. éléről érkező Szentpétery Kálmán váltotta a Szerencsejáték Zrt. vezérigazgatói székében. Székely a WikiLeaks által kiszivárogtatott amerikai diplomáciai táviratok tanúsága szerint is a politikai korrupció állatorvosi lovának látszó frekvenciatenderen a Class FM-mel együtt győztes Neo FM Rádió tulajdonos-ügyvezetőjeként folytatta karrierjét, Szentpétery pedig egy olyan egykorvolt patinás állami vállalattól került a Szerencsejáték Zrt. élére, amelyet még az első Orbán-kormány utolsó napjaiban adtak el az OTP-nek és egy – az első Orbán-kormány sztrádaépítőjeként ismert – Vegyépszer Zrt.-hez közel álló cégnek.

Az új vezérigazgató lendületes munkába kezdett: az SzZrt. azonnal, már augusztusban felmondott néhány még az év elején kötött keretszerződést, például az MSZP-közeli ATV 30 milliós és Népszava 29 milliós apanázsát. Nem mondta fel viszont a Hír Televízió szintén eredményközlésre vonatkozó 2010-es keretszerződését 59 milliós értékben, sőt, a Fidesz-közelinek mondott tévécsatornával (és a vele egy médiabirodalomba tartozó két rádióadóval: a Class FM-mel é a Lánchíd Rádióval) további 500 millió forintos keretszerződést (a keretszerződés itt letölthető, PDF) írt alá, amiből 275 milliót mindjárt le is kötöttek.

2010. őszén 50 milliós megrendelést kapott egy másik fideszes kötődésű médiavállalat, az Infocenter.hu is, majd ezután került sor a közterületi reklámpiacra: a Mahir Zrt. 144 milliós, a Publimont Hirdetésszervező Kft. 73 milliós, majd kétszer 126 milliós, majd ismét 56 milliós megrendelést kapott (A megrendelések között itt böngészhet, Excel táblázat). Simicska Lajos és Nyerges Zsolt fidesz-közeli üzletemberek és a kedvezményezett közterületi reklámcégek kapcsolatáról itt és itt és itt olvashat. De nem maradtak ki a közvéleménykutatók és a sportolók sem, 136 milliót kapott a Fidesz házi közvéleménykutatójának látszó Nézőpont Intézet leányvállalata, a Kutatópont Kft., a Nyerges Zsolt által elnökölt szolnoki sportklubok pedig 20, illetve 25 millióval lettek gazdagabbak.

2010. decemberében a Határok Nélkül a Magyar Sajtóért Alapítvány ütötte meg a főnyereményt. A Magyar Nemzet székházába bejegyzett, a Hír Tv igazgatója által elnökölt alapítványt 250 millió forint támogatásra tartotta érdemesnek az SzZrt. igazgatósága (az adománylevél itt letölthető, PDF). Az adományt a fidesz-közeli alapítvány erdélyi sajtóbirodalom kiépítésére fordítja. A Szerencsejáték Zrt. közleményben tagadta hogy az alapítványt már annak bírósági bejegyzése előtt támogatta, a közleményben azt állítják hogy az alapítványt a Fővárosi Bíróság 2010. december hó 2. napján nyilvántartásba vette. A társadalmi szervezetek nyilvántartásában azonban ez a dátum még mindig december 11., míg az adománylevél december 10-re van keltezve.

Böngéssze át és írja meg a véleményét: így költekezett a Szerencsejáték Zrt. 2011. januárig (Excel táblázat). Az adatok a Szerencsejáték Zrt. honlapjáról származnak, illetve közérdekű adatigénylés útján kértük ki őket.

[polldaddy poll=”5489601″]

 

Megosztás