Földrengésszerű változások történnek a cseh elnökválasztást elvesztő, volt cseh kormányfő, Andrej Babiš vezette ANO mozgalomban. A párt több kulcsfontosságú figurája befejezte az együttműködést az elnökkel, mások szembefordulnak politikájával. A folytatás egyelőre bizonytalan, Babiš maga dönt róla.
Ahhoz képest, hogy a cseh elnökválasztás eredményhirdetése után tartott első sajtótájékoztatón Andrej Babiš, az ANO mozgalom elnöke még „meseszerű végeredményről“ beszélt, a Respekt hetilap értesülései szerint a jövő héten lemondhat parlamenti mandátumáról. A tekintélyes hetilap a legnagyobb ellenzéki párthoz közel álló forrásai alapján azt írta, hogy a napokban a cseh elnökválasztást elvesztő Babiš maradna a politikában, továbbra is ő vezetné a pártot, de a korábbi évekhez képest a háttérbe húzódna a politika első vonalától.
A híresztelések szerint az ANO-t jelenlegi két legismertebb arca, Alena Schillerová és Karel Havlíček vezetné tovább. Babiš esetleges részleges visszavonulásáról szóló hírt erősíti az a fejlemény, hogy az elmúlt napokban több, közvetlen munkatársa is otthagyta, az elnökválasztási kampány során több párttársa is szembefordult vele, és ahogy a cseh sajtóban írják, „magyar (stílusú) kampányának“ hatása bumerángként hullik vissza rá.
Távozik Vořechovský és Bartha
Vladimír Vořechovský és Andrej Babiš az mozgalom közgyűlésén, a prágai Mozgásgyógyászati Központban, 2017 február 25-én. Kép forrás: Profilmédia
Február 2-án felrobbant a cseh Twitter: Vladimír Vořechovský, az ANO mozgalom szóvivője és Bartha Tünde, a volt cseh kormányfő egykori kabinetfőnöke, régi kollégája és a most véget ért elnökválasztási kampány vezetője is bejelentette, hogy befejezik az együttműködést Andrej Babišsal és az ANO mozgalommal.
A cseh közrádió érdeklődésére a szóvivő megerősítette a Blesk bulvárlap információját. „Igen, a hír igaz, megegyeztünk az ANO mozgalommal, hogy február végén befejezzük az együttműködést. Mindkettőnk számára nagyon megterhelő évek voltak ezek a kormányhivatalban végzett munkával kapcsolatban,“ írta Vořechovský.
Vořechovský majdnem tíz éven keresztül dolgozott együtt Andrej Babiš vállalkozó-politikussal. A volt cseh miniszterelnök szolgálatában a médiával való kommunikációval foglalkozott. Kezdetben az Agrofert Holding ügyeit intézte, majd 2015-től az ANO mozgalom sajtókapcsolatáért volt felelős. Babiš miniszterelnöki idején Kormányhivatal kommunikációs osztályát vezette és ő volt Babiš kabinetjének szóvivője is. Az már az elnökválasztási kampány során kiderült, hogy Babiš megválasztása esetén Vořechovský a prágai Várban is a szóvivője lett volna.
Vořechovský az újságírást az iDNES.cz hírportál szerkesztőjeként kezdte, majd a Nova nevű kereskedelmi tévénél dolgozott kilenc évig. Onnan egy ügynökség PR igazgatója lett, majd 2013-ban csatlakozott az Agrofert Holdinghoz annak PR és marketing menedzsereként.
A képen Andrej Babišt és Bartha Tündét látják a Cseh Köztársaság Kormányhivatala által szervezett a Győzelem Napja alkalmából tartott nyílt napon, 2019. május 8-án. Kép forrása: Deník.cz / Vladimír Šťastný
Bartha Judit a szlovákiai Királyhelmecen (Královské Chlmec) született, szlovákiai magyar nemzetiségű szülők gyermekeként. Kassán (Košice) érettségizett és a Prágai Károly Egyetem Bölcsészettudományi Karán szerzett diplomát (2001). Egyetemi évei alatt a budapesti ELTE-re is járt egy tanévet. Érdekesség, hogy Bartha kassai gimnáziumi osztálytársa volt a későbbi magyarországi cseh nagykövet, a szintén szlovákiai magyar származású Bial Tibor:
Bial Tibor új ember a diplomáciában, de régi kapcsolatot ápol a cseh miniszterelnök kabinetfőnökével.
Az egyetem után Bartha utazási irodát vezetett, majd a Telex.hu hírportálnak 2020-ban 5,5 millió cseh koronát ajándékozóZdeněk Bakala, az Economica médiaház tulajdonosának irodavezetője és titkára volt 2010 és 2014 között. Utána magyarországi Bakala partnerének, Kádas Péternek dolgozott, mielőtt Andrej Babiš mozgalmához csatlakozott.
Amikor Babiš a pénzügyminiszteri posztot töltötte be a Sobotka-kormányban 2014 és 2017 között, Bartha már akkor a kabinetvezetője volt. Babiš miniszterelnökké választása után Barthát magával vitte a kormányhivatalba. Ott először a Miniszterelnöki Kabinet főosztályának igazgatójaként dolgozott, a kormány 2018-as nyári átalakítása után, kormányhivatal vezetésével bízták meg, ahol 2021 őszig tevékenykedett, a Babiš-kormány bukásáig.
Babiš 2019-ben így írt Bartháról: „Tünde a jobbkezem és szinte a teljes munkanapot együtt töltjük. Már csak az a tény, hogy Tünde képes velem lépést tartani és mindig van ereje vitatkozni velem, elárulja, hogy milyen heves nő. És nagyon sajnálom őt, mert ha valami nem működik, akkor rossz vagy hozzá. De szeretem őt, mert tudja, hogy egy másik bolygóról jöttem.”
A Respekt legfrissebb információja elképzelhető, hogy Bartha mégis maradhat Babiš közelében és állítólag titkárként vagy hasonló beosztásban dolgozhat tovább.
Otthagyja az ANO-t Prchal is
Marek Prchal marketingmenedzsert csókolja homlokon Andrej Babiš, az ANO elnöke, a 2017-es országgyűlési választás eredményhirdetése utáni győztes sajtótájékoztatón. Kép forrása: ČT24
Egy nappal korábban, február 1-én jelentette be távozását, tíz év együttműködés után, Marek Prchal marketinges is, aki az ANO mozgalom marketingcsapatának tagja volt. Prchal úgy nyilatkozott, hogy a távozás oka nem az elnökválasztás eredménye, mivel ő a szakítást már állítólag korábban tervezte.
„Elbúcsúztunk egymástól és sok szerencsét kívántunk egymásnak. Ez egy olyan tíz év volt, ami egyszer van az életben,” erősítette meg távozását Prchal a cseh Info.cz hírportálnak.
Marek Prchal reklámszakember 2013 óta dolgozott az ANO mozgalomnak. Tagja volt az ANO online választási stábjának, az elmúlt évtizedben minden választási kampányban részt vett. Ezen kívül Prchal kezelte Babiš közösségi felületeinek nagy többségét, ő írta Babiš felületein az online posztok többségét is. A cseh közrádió megfogalmazása szerint „nagyban hozzájárult” a volt cseh kormányfő „Miről álmodom, ha véletlenül alszom” című könyvéhez. Babiš a 2017-es parlamenti választások után Prchalt a „közösségi média zsenijének” nevezte. Érdekesség, hogy Prchal 2013-ban még az egyik jelenlegi cseh kormánypárt korábbi elnöke, Karel Schwarzenberg elnökválasztási kampányában vett részt.
Prchalt az elnökválasztás első fordulója után a csehországi reklámszakemberek egyesülete, az Art Directors Club Czech Republic (ADC) kizárta soraiból. A szervezet Babiš második forduló előtti elnökválasztási kampányát etikátlannak ítélte. Ő volt az első marketinges a szervezet fennállása történetében, akit etikai problémák miatt kizártak.
Botrányos óriásplakátok
A volt cseh kormányfő félelemmel manipuláló választási plakátja valahol Csehországban, 2023. Január 16-án. Kép forrás: parlamentizprávy.cz
Prchal nevét az utóbbi napokban Csehországban Babiš választási kampányával kapcsolatban emlegették. Emlékezetes, hogy az elnökválasztás első fordulója végeredményének ismeretében a volt cseh kormányfő éles fordulatot tett és addigi nyugodt hangvételű kampányüzeneteit támadó és lejárató üzenetekkel váltotta fel. Csehország területén óriásplakátok jelentek meg „Nem fogom háborúba rángatni Csehországot” feliratokkal.
A plakát hangneme éles kritikát váltott ki a cseh közéletben.
Az ANO elnökjelöltjének választási plakátját annak megjelenése után élesen bírálta a cseh kormány védelmi minisztere, Jana Černochová (ODS) is, aki felszólította Babiš kampánystábját, hogy a kampány idején ne használják fel a katonákat semmilyen kontextusban. Véleményét a miniszter azzal indokolta, hogy a katonák nem vérszomjas háborús fenevadak, hanem professzionális szakmabeliek. Babiš volt kormányfőt a miniszteren kívül rengetegen bírálták. Politikai hovatartozástól függetlenül, több politikai párt elnöke, politikusok, művészek, újságírók és a közélet meghatározó figurái azzal vádolták, hogy kampányával ijesztget és félelmet gerjeszt a választókban.
Az ADC érdekvédelmi szervezet ekkor, az első forduló után zárta ki soraiból a Babiš kampánycsapatának dolgozó Marek Prchal reklámszakembert.
Babiš két nappal később elismerte, hogy a plakát szövegét nem sikerült jól megfogalmazni és megígérte, hogy kicseréli a plakátjait. Ezt követően újabb plakátokat tettek ki „A tábornok nem hisz a békében. Szavazz a békére. Szavazz Babišra” szöveggel.
„Az elnökválasztási kampány sikertelen jelöltje, Andrej Babiš, az ANO mozgalom elnökének kampánya, a kommunikáció minden alapvető etikai elvét megsértette,“ állt a Public Relations Association (APRA) január 28-án, hétfőn kiadott sajtóközleményében az elnökválasztás második fordulója után. Az APRA 19 cseh és külföldi PR ügynökséget tömörít a cseh piacon. A szervezet külön kiemelte a jelölt országos óriásplakát-kampányát, amely szerintük több etikai szabályt megsértett, például visszaélt a félelemérzettel és tudatosan rémhíreket terjesztett.
Az APRA megköveteli a csehországi kommunikációs szakemberektől, hogy munkájuk során tartsák tiszteletben az igazságot, és becsületesen, valamint átláthatóan járjanak el munkájuk során a médiával és a közvéleménnyel szemben is. Mint írták, „a szakmai etika tiltja, hogy a kommunikációs üzeneteket hamis hírek tudatos terjesztésével valamint félelemkeltéssel való visszaéléssel juttassák el a közönséghez, mint ahogy azt a gyakorlatban Babiš jelölt kampányában megfigyelhettünk.“
A csehországi reklámszakemberek céhe közös állásfoglalásában rámutatott még, hogy a felsorolt hibák egyértelműen az Andrej Babiš elnökválasztási kampányában részt vevő szakmai csapat kudarcát jelzik. Azt már az APRA elnöke, Patrik Schobertette hozzá, hogy „a hal mindig a fejétől bűzlik, ezért a kampány etikátlan lebonyolításáért elsősorban a szponzor, vagyis az elnökjelölt és az őt indított mozgalom, az ANO a felelős.“
Ismert: Csehországban az ANO mozgalomról mindenki azt gondolja, hogy az valójában Babiš politikai vállalkozása, projektje és tulajdona.
Január 30-án Babiš a Mladá Fronta Dnes napilapnak adott interjúban már arról beszélt, hogy „marketingesünk nem tudott megbirkózni a kampányfeladatokkal. Az első óriásplakátnak például a békéről kellett volna szólni és nem a háborúról. Valamint ragaszkodnunk kellett volna ahhoz a mottóhoz is, hogy az embereknek segítünk.” A volt cseh miniszterelnök azonban nem említett konkrét neveket.
Prchal egy nappal később jelentette be távozását az ANO-tól.
Miért bukott meg Babiš kampánya?
A szakértők szerint Babiš kampánya széteső volt és nem fókuszált egy témára, ami összezavarta választóit, a választási kampány hét vitaműsorában több alkalommal is hibázott, illetve a második forduló után elindított és túlfűtött „magyar kampány“ is visszájára fordult. Összességében kijelenthető, hogy a 2023-as cseh elnökválasztást Andrej Babiš és kampánycsapata tévedései határozták meg és döntötték el.
Cseh szemmel nézve az egyik legélesebb váltást a két választási forduló között lépte meg a volt kormányfő.
„Csehország modern történetének egyik legkellemetlenebb és legvisszataszítóbb kampányát élhettük át. Babiš kampánya kezdetén amerikai stílusban próbálta meggyőzni választóit, de a kampány véghajrájában ez már inkább magyarországi, orbáni stílusban zajlott. Ami nyilvánvalóan nem hatott a cseh választókra, mert egy másik kultúráról van szó, ami jelenti azt is, hogy minden országnak kicsit más a nyilvános kommunikációs térben működő stílusa,“ nyilatkozta a cseh közrádiónak Denisa Hejlová, az FSV UK Újságíró-, és Kommunikációs Tanszékének munkatársa.
A szakember ez utóbbi stílusba sorolta például azt a kampányelemet, amikor Babiš közösségi oldalain „WhatsApp-on jött” megjegyzéssel olyan posztokat tett ki, amin politikai ellenfelei láthatók és a Babišra való szavazásra buzdítanak.
„Az EU-ban nem tudjuk kezelni a helyzetet, ezért erős és tapasztalt partnerre van szükségünk. Ezért fogok Andrej Babišra szavazni.“ – hangzik az üzenet, Andrej Babiš egyik fő politikai ellenfele, Petr Fiala alakja mellett. A posztot a „Whatsapp-on jött. Hát ha ez így van, akkor köszi 😀“ megjegyzéssel posztolta az Babis Facebook-oldalának kezelője.
A végeredmény ismeretében ma már tudjuk, hogy a Babiš választási stratégiája nem működött. A cseh közrádió felkérésére, a PAQ Research ügynökség felméréséből azt is megtudhattuk, hogy a volt miniszterelnök a gyűlöletkampánnyal több, mint 600 ezer új szavazót tudott megszólítani a második körben, ugyanakkor körülbelül 430 ezer embert veszített el azok közül, akik két héttel korábban rá szavaztak.
Anna Shavit politológus a cseh közrádió „Vinohradská 12.” podcast-műsorában is hasonló véleményt fogalmazott meg. „A kampány ezen része a választók számára teljesen fordítva működött. A félelemmel való kampányolás veszélyes, ezért úgy gondolom, hogy az óriásplakát üzenetei áttörtek egy bizonyos ízlésbeli határt és inkább aktiválta Babiš ellenfeleit is a fenti tendenciák mellett.“
Ilyen emberek ráadásul Babiš mozgalmában is megjelentek és nyilvánosan vagy nem nyilvánosan, de szembefordultak a pártelnökkel és politikai üzeneteivel.
Belső lázadás: Vondrák és Macura
A választási kampány nemcsak a cseh választók széles körében, de közvetlenül az ANO párton belül is meghasonlást okozott. Ivo Vondrák, a morva-sziléziai régió kormányzója és az ANO alelnöke korábban nyilvánosan is bejelentette, hogy Petr Pavel elnökké választását támogatja jelenlegi főnökével, az ANO pártelnökével szemben. A cseh közrádió hírműsorában erről azt mondta, hogy a „véleményét és állampolgári álláspontját nyilvánította ki, és kitartok mellette.”
Amikor Vondrákot döntése okairól foggatták, annyit mondott, hogy számára Babiš kampánya megerősítette, hogy nem alkalmas az elnöki posztra. Később, párttársa, Alena Schillerová „árulásnak“ minősítette párttársa tettét. Az ANO elnöksége hamarosan foglalkozni fog az elnökválasztás eredményével és azzal is, hogy a párt alelnöke Petr Pavelt támogatta.
És nem Vondrák volt az egyedüli ANO-politikus, aki Pavel tábornok mellett tette le a voksát. Tomáš Macura, a morvaországi nagyváros, Ostrava polgármestere szintén Petr Pavel elnökségét támogatta. A Twitteren meglehetősen határozott álláspontot fogalmazott meg a második forduló felfokozott kampányhangulatában: „Azt a politikát, amelytől elvárjuk, hogy ne a pokolba vezessen, nem szabad gátlástalanul csinálni, „a cél szentesíti az eszközt“ stílusban. És ez a kijelentés egy választási kampányra is igaz. Andrej Babiš nem lehet a Cseh Köztársaság elnöke.“
A választások után a cseh közrádiónak adott nyilatkozatában azt is elárulta, hogy az ANO mozgalomban többen nem szavaztak Babišra ezen a választáson, de félnek nyilvánosan bevallani.
Köppl összeférhetetlensége
Gond van Babiš kampánystábjának egy másik tagjával is, legalábbis erre utal a cseh Rádió- és Televíziós Műsorszolgáltatási Tanács (RRTV) legutolsó, február 2-i ülésén született javaslat. A testület Daniel Köppl eltávolítását követeli, összeférhetetlenségre hivatkozva, mert véleményük szerint Köppl törvényt sértett, amikor részt vett Andrej Babiš elnökválasztási kampányában.
A cseh törvények szerint az RRTV tagjai „nem tölthetnek be politikai pártokban vagy mozgalmakban tisztségeket és nem szólalhatnak meg azok nevében“.
A javaslatot egy kormánypárti képviselő nyújtotta be, amit az ötpárti koalíció képviselői támogattak, az ellenzéki pártok tartózkodtak, és ellenezték. Köppl azzal védekezett, hogy nem sértett törvényt. Ha mégis felmentenék, akkor bírósági úton próbál igazának érvényt szerezni. A teljes képhez hozzátartozik, hogy Köppl két ANO képviselő számára is készít elemzéseket, de azzal védekezett a cseh közrádió riporterének, hogy „az elemzés tisztán tudmányos kérdés, és munkája nem tartalmaz semmilyen kommunikációs ajánlást.“
Hogyan tovább, ANO?
A Respekt hetilap információi szerint Babiš a jövőben nem szeretne egy nagyobb stábbal dolgozni, egyedül Martin Vodička, az ANO pártszóvivője marad a helyén.
Babiš részleges visszavonulásáról szóló híreket a Respekt hetilap az ANO-hoz közel álló forrásai az elnökválasztási vereség mellett fáradtsággal indokolják. A volt cseh miniszterelnököt az is kellemetlen meglepetésként az érte, hogy a cseh polgárokban milyen erős és negatív érzelmeket váltott ki személye. A cseh sajtóban és közéletben, különböző közösségi felületeken egyelőre most mindenki találgat, hogy mostani döntése vajon a cseh politikából való végleges kivonulásának kezdete-e, vagy tart egy kis szünetet és az újabb választások előtt kipiheni magát.
Az ANO regionális szervezeteinek egyes képiselői azt várják, hogy Babiš marad a mozgalom élén és megtartja képviselői mandátumát. Mások szerint erről Babiš maga dönt és megvárnák az párt elnökségi ülését. Babiš a Mladá Fronta Dnes napilapnak február elején adott nyilatkozatában arról beszélt, hogy „valamilyen formában“ mindenképp a politikában akar maradni. Az ANO elnöksége február 8-án tartja elnökségi gyűlését, ahol elsősorban azt vizsgálják meg, miért veszítette el Andrej Babiš az elnökválasztást. A volt cseh kormányfő ezen a napon dönt további politikai sorsáról, többek között arról is, hogy képviselő marad-e. A Respekt információi szerint jelen pillanatban még Babiš sem tudja, hogyan fog dönteni.
Vezető képünkön Andrej Babiš vállalkozó-politikust látják, háttérben politikai mozgalma, az ANO logója. Kép forrása: Michal Růžička, MAFRA/Profimedia
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A nyomor ellen hívják hónapok óta tüntetni a cseheket a koronavírus idején aktivizálódott dezinformátor színtér szereplői, akik valójában Csehország nyugati geopolitikai fordulatát és az ukrán-ügy támogatását ellenzik.
Három tüntetést szerveztek az elmúlt hetekben a cseh kormány politikája ellen Prágában. Vajon megnyílik-e az elszegényedő cseh társadalom a szélsőséges...
Kitört az új cseh kormánykoalíciót is érintő, első nagyobb korrupciós botrány Csehországban. Petr Fiala kormányának oktatási minisztere lemondott, a rendőrségi razzia során tizenhárom, az egyik cseh kormánypárthoz és a prágai fővárosi önkormányzathoz köthető politikust és vállalkozót vettek őrizetbe.
Vádat emelt Jaroslav Šaroch cseh államügyész Andrej Babiš (ANO) volt miniszterelnök ellen a Gólyafészek-ügyben. A nyomozásban a kormányfő fiának vallomása...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!