Igazi és AI-generált influencereket is bevet Kína a Tajvan elleni információs háborúban
Tajvani forrásaink szerint a TikTok központi szerepet kap abban az információs hadviselésben, melynek célja a sziget szuverenitásának aláásása.
Az amerikaiak 27 százaléka azt szeretné, ha a Mikulás nő lenne, vagy legalább gender-semleges – adta hírül olvasóinak az „ünnepi híreket” szállító amerikai szélsőjobbos oldal, a Breitbart, majd ennek alapján egy oroszbarát grúz álhíroldal, az Alt-Info. A „hír” elsőre hihetőnek tűnik, hiszen konkrét számra hivatkozik, ám ez a cikk az iskolapéldája annak, hogyan lehet számokkal alátámasztva hazudni.
Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!
Először a Breitbart közölte, hogy az amerikaiak 27 százaléka, azaz több mint negyede már nem szívesen lát fehér férfi Mikulást – jobb lenne, ha inkább egy női, vagy gender-semleges figura hozná az ajándékokat karácsonykor az amerikai gyerekeknek.
A cikket átvette egy grúz nyelvű orosz propaganda-oldal, az Alt-Info is – írja az EU álhírellenes csoportja, az East Stratcom Task Force cikke.
A „hír” abszurditására a MythDetector hívta fel a figyelmet. Az eredeti Breitbart-cikk egy amerikai grafikai stúdió online felmérésére hivatkozik. A Graphic Springs nevű cég karácsony előtti viccnek szánta, hogy megkérdezi olvasóit és kuncsaftjait, milyen „új dizájnelemekkel” ellátott Mikulást szeretnének látni, ha grafikusaik újraterveznék a karaktert.
A kérdőívet 1015 fő töltötte ki, ebből 514-en voltak amerikaiak. Közülük 10,58 százalék szeretett volna női, 18,64 százalék pedig gender-semleges mikulást látni. A kettő összege nem 27 százalék, hanem 29 százalék – de nem is ez a fontos, hanem az, hogy a felmérés egyáltalán nem volt reprezentatív, hanem csupán egy ingyenes online Google-kérdőív, amit bárki kitölthetett. Semmiféle tudományos háttere nem volt.
Abszurd tehát azt mondani, hogy ez az „amerikaiak” véleményét tükrözi.
A kérdőív többi kérdéséből ráadásul kiderül, hogy mi volt annak az igazi célja: a játék. A dizájnstúdió olyan kérdéseket is feltett, hogy vajon egy „modern” Mikulásnak milyen kiegészítői lennének: van-e iPhone-ja, visel-e ékszert, edzőcipőben viszi-e ki az ajándékot, illetve hogy „hipszternek” néz-e ki.
Egyébként a kitöltők 25 százaléka látni szívesen tornacipős Mikulást, és 18 százaléka szerint kellene a karaktert „hipszternek” öltöztetni. Ez lett a végeredmény:
Kiemelt grafika: East Stratcom Task Force
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásTajvani forrásaink szerint a TikTok központi szerepet kap abban az információs hadviselésben, melynek célja a sziget szuverenitásának aláásása.
A platform algoritmusai átláthatatlanok, miközben a szélsőjobboldali pártok videóinak nézettsége számos európai országban lekörözi az egyébként több szavazatot kapó pártokét.
Német AFD-aktivista, a szlovákiai motorosklub tagja, tatár imám, magyar ex-diplomata – ezek a látszólag teljesen különböző személyek mindannyian részt vettek az orosz hírszerzéshez kötődő NewsFront szerkesztésében.
A feljelentő cégtulajdonos szerint valaki több millió forint hirdetési bevételt terelt át az álhíroldalra.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!