Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A Berlinale 1978 óta a naptári év első „A” kategóriás fesztiválja, addig ugyanis nem februárban, hanem nyáron rendezték. Minden érdekessége és szépsége mellett, amit egy ilyen fesztivál a film- és sztárkínálatával nyújthat, embert próbáló feladat a Berlinalén kulturális újságírónak lenni, ez ugyanis a világ talán legpolitikusabb kulturális fesztiválja.
A politizálás eleve a filmek kiválasztásával kezdődik. A fesztivál ugyanis minden évben olyan filmeket hív meg a versenyprogramba – ez 11 nap alatt 400 filmet jelent – amelyek a világ legakutabb, legégetőbb kérdéseit, problémáit tárgyalják, vagy eddig feldolgozatlan múltbéli eseményekhez nyúlnak vissza. Bár Dieter Kosslick fesztiváligazgató már az elején leszögezte, hogy Trumpnak semmi keresnivalója ezen a fesztiválon, szinte nem volt olyan megszólalás, olyan interjú vagy sajtótájékoztató, ahol Trump neve ne került volna elő, és persze nem pozitív előjellel.
Amint nyilvánossá vált a versenyprogram, egy héttel a fesztivál kezdete előtt, lehetett tudni, hogy különleges év lesz az idei, holott a Berlinale mindig is állás foglalt politikai ügyekben. 2011-ben például úgy hívták meg az iráni rendezőt, Jafar Panahit, a versenyprogram zsűrijébe, hogy tudták, 20 évre megtiltották neki a filmgyártást, de a hazájából való kiutazást is, alkotásainak kritikus jellege miatt. A Berlinale akkor úgy fejezte ki támogatását, hogy minden filmvetítés előtt állt egy üres szék a színpadon, Panahi szimbolikus jelenlétére utalva.
A meghívott vendégek és filmek listája már sejtette, hogy a 2017-es olyan év lesz, amikor szinte minden művész állást fog foglalni a mai politikai események kapcsán, és senki sem fogja a véleményét véka alá rejteni.
Maggie Gyllenhaal amerikai színésznő, aki a versenyprogram zsűrijében foglalt helyet, már az első sajtótájékoztatón leszögezte, hogy nagyon jó most Európában amerikainak lenni, mert viheti a hírét, hogy mennyi ellenállást fejt ki az amerikai lakosság annak dacára, hogy Trump a hivatalban lévő elnök. Bár Trump személyesen nem tűnik fel a vásznon, a politika szinte minden versenyfilmben előkerült, még a privát életekről szóló vagy családi történetekben is a magánszférán keresztül a filmek kivétel nélkül a társadalom állapotáról meséltek.
Az első napon, csütörtökön rögtön egy holokauszt-történettel nyitunk: egy Berlinaléról sem hiányozhat a téma, és ebben a szomorú az, hogy erről még 72 év távlatából is lehet újat mesélni. A Django című film a híres gitárművész és zeneszerző Django Reinhardt történetét dolgozza fel, a II. világháború idején. A roma és szinti holokauszton keresztül a film azt a témát is feszegeti, hogy meddig engedjük, hogy a politika használjon vagy kihasználjon bennünket, akkor is, ha a másik út a szökés vagy valamelyik koncentrációs tábor.
A verseny második napján személyesen Richard Gere bújt egy politikus bőrébe: a The Dinner című film azt a kérdést tárgyalja egy kamaradrámába bújtatott thriller formájában, hogy meddig tart a szülők felelőssége, ha az utánuk következő generáció súlyos bűnöket követ el. Mi a helyes döntés, és milyen következménye van minden döntésnek a gyermekeinkre nézve. Tőlünk, újságíróktól meg is kapta Gere a kérdést: kit vinne magával egy vacsorára, ha Trump hívná. „Soha nem mennék el egy ilyen vacsorára” – felelte Gere. „Trump félelmet generál és terjeszt, és a legnagyobb bűne, hogy összemosta a menekültek és a terrorizmus fogalmát. Vigyáznunk kell, és ez mindenkire vonatkozik.”
A The Dinner Enyedi Ildikó filmjével futott egy napon, de nem lehet a két filmet egy lapon említeni. Szinte nem hallottam olyan nézői véleményt, ami ne magasan a többi fölé helyezte volna a Testről és Lélekrőlt; nem volt olyan szakértő vagy laikus, aki ne erről beszélt volna. Mert nem szól másról, mint amit a cím ígér. A testről és lélekről, hogy pendülnek meg lelkünk húrjai egy lehetetlen helyen egy lehetetlen, már szinte eltemetett élethelyzetben, és erre hogy reagál a test.
Ami számomra, Berlinben élő újságíróként döbbenet, hogy a sajtótájékoztatón külföldi újságírón kívül senki nem kérdezte Enyedit a magyarországi filmgyártásról és politikai helyzetről, mert ahol ezt meg lehet tenni, az pont a Berlinale, és nem értek egyet az érveléssel, hogy maradjunk a film művészi értékeinél, és ne keverjük bele a politikát.
Agnieszka Holland lengyel rendező, aki kérdés nélkül is Trumpnál kezdi a sajtótájékoztatót és a díjátadót egyaránt. Holland a Pokot című filmjében azt a kérdést teszi fel, egy anarchista, feminista, komédiába ágyazott ökothriller formájában, hogy mikor érik meg az emberiség arra, hogy kevésbé barbár módon bánjon a természettel, és mikor ismeri fel azt, hogy ha a természetet menti, a saját életét is menti általa. A rendezőnő nem rejti véka alá, hogy már most jókat mosolyog a film lengyel fogadtatásán, és hangsúlyozza a művészek felelősségét, akik a kultúra és a költészet nyelvén szólnak a nézőkhöz, és ezt sem Trump, sem más mai politikus hatalma nem teheti tönkre.
Aki egyszer látta, vagy megnézi a Félicité című filmet Szenegálból, az többet nem fogja megkérdezni, hogy miért szállnak naponta több ezren életveszélyes csónakokba Líbia partjainál. A Félicité olyan ismerősen, olyan természetesen beszél a nyomorról és kiszolgáltatottságról, hogy szinte el is hisszük, hogy ebben a nyomorban, káoszban és kiszolgáltatottságban is meg lehet találni a boldogságot. És mintha mindez elég lenne a túléléshez egy mindenféle perspektívát nélkülöző világban…
Enyedi legfőbb kihívója azonban az igazi nagyágyú Kaurismäki volt. A finn Kaurismäki utoljára 2011-ben volt jelen a Berlinalen, a Le Havre című filmmel, ami a kikötői trilógia első része volt. A The other side of hope a második, de Kaurismäki állapotát látva nem vagyok biztos benne, hogy elkészül a harmadik. Ami egyrészt nagy baj, mert a világ mindig gazdagabb az olyan szent őrültek jelenléte által, mint amilyen ő is.
Másrészt, a rendező azt a benyomást kelti, hogy mindez nem okoz már neki akkora örömet, és inkább töltené békés napjait a vodkás üveg társaságában, ami persze szuverén joga. A sajtótájékoztatón elmondja, hogy nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint a világ jobbítását, amihez ezzel, a menekültekről szóló filmjével biztosan hozzájárult. A film minden kliséje ellenére olyan viccesen mesél a menekült létről, hogy nyomban kedvünk támad az összes balkáni és balti-tengeri hajót az embercsempészek szolgálatába állítani. És hogy a díjátadón olyan részeg, hogy az ülésből nem tud felállni, az is autentikus: finn blues vagy tangó, egy világklasszis előadásában.
És nem ez az egyetlen film, ami a menekültválságot tárja élénk. A versenyprogramban, ám versenyen kívül adták a Viceroy`s House című filmet, Hugh Boneville és Gillian Anderson főszereplésével. A kosztümös mozi 1947-be röpít bennünket vissza, amikor a II. világháború után Anglia meghozza azt a döntést, hogy feladja India gyarmati pozícióját és levezényli a függetlenné válás procedúráját Viktória királynő ükunokája segédletével. Bepillantást nyerhetünk Churchill titkos szerződésébe, ami még a háború alatt megígérte Pakisztán függetlenségét, elindítva ezzel a történelem máig legnagyobb menekültválságát: 14 millió ember kényszerült elhagyni otthonát, és 6 millióan haltak bele a szikek, hinduk és muszlimok polgárháborújába.
Végezetül még a díjátadóról, amit sok újság örömtelennek és szegényesnek állított be…. Nem volt örömtelen: glamourt nélkülöző volt, de nem örömtelen. Pont olyan volt, amilyen a világ ma. 11 nap tömény mozi: ilyenkor egy újságíró reggel 9-kor bemegy a moziba, este 11-kor jön ki, közben annyi ideje van, hogy hoz a sajtóközpontban felállított automatákból vizet és kávét, pisil és rohan a következő vetítésre, hogy beférjen. Ebbe ilyenkor nem fér bele a világ és annak történései.
De ahogy Anke Engelke német színésznő, a megnyitó és a díjátadó házigazdája olyan találóan mondta: ilyenkor nem Berlin megy világgá, hanem a világ és annak összes bánata jön Berlinbe. És hogy ennek méltó nyomatékot adjon a záróesemény, a kivetítőn megjelent Deniz Yücel, a napokban Isztambulban letartóztatott német újságíró képe, és tapsvihar közepette szolidaritását fejezte ki a Berlinale Palast 1631 fős közönsége. És hol és hogyan lehetne jobban a helyén a világ, mint egy olyan fesztiválon, ahol a fent említett problémák felett győz Enyedi Ildikó és a szerelem.
Szabó Ágnes
Címlapkép : Enyedi Ildikó, az összes fotó forrása: a Berlinale honlapja.
Ha érdekesnek találtad a cikket, kövesd a Világtérkép Facebook-oldalát!
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!