Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A március 22-én elkövetett brüsszeli merényletek után az EU vezető tisztviselői, így Jean-Claude Juncker is felszólították az európai országokat, hogy hajtsák végre a terrorizmus elleni küzdelem érdekében kijelölt politikákat, így a fegyverkereskedelem szabályozásának fontossága is újfent felmerült. E téren, hiába a több éve számos ország rendőri szerveitől érkező riasztás, lényegében nem történt előrelépés. Az uniós intézményrendszer e végzetes hanyagságára hívta fel a figyelmet alig 5 nappal a belgiumi robbantások előtt egy európai újságírókból álló konzorcium, amely a tavalyi franciaországi merényletekben használt fegyverek múltját derítette fel.
Az Amedy Coulibaly által használt, a kóser vegyesbolt első áldozatának, Yohan Cohennek halálát okozó VZ-58, egy cseh Ceska Zbrojovokától induló nyomozás következtetése szerint az Európai Unió csaknem 10 éve hibás a mulasztásban, hogy az áruk szabad mozgásának elvét előtérbe helyezve nem tett eleget a fegyverkereskedelem kontrolljáért. Az European Investigative Collaborations (EIC) néven létrejött együttműködésnek 9 európai médium a tagja, többek között a német Der Spiegel, a spanyol El Mundo, a szerb Newsvweek Serbia és a francia Mediapart – ez utóbbi cikkei alapján foglaljuk össze a 3 hónapon át folyt kutatómunka eredményeit.
Coulibaly 1964-ben gyártott VZ-58-asa, amelynek több festékrétege alatt a rendőrök felfedezték a ma Szlovákia területén található Kol Arms márkanevét, akárcsak a tavalyi fraciországi merényletekben használt lőfegyverek többsége, a volt szocialista országokból származik; az öszesen 15 darab közül 13.
Szerbia, Bulgária, Bosznia, Csehország, Oroszország, Albánia, Szlovákia területéről érkeztek, átlagéletkoruk 50-60 év, a talán legrégibb példány egy 1932-ben gyártott revolver, amire Coulibaly lakásában találtak a rendőrök. A novemberi öldöklés során használt Seatban talált Zatasva M70 kalasnyikovot a nyolcvanas évek elején gyártották a szerbiai Kragujevacban. 1981-ben került Boszniába egy paramilitáris csoporthoz, majd 34 évvel később az eddigi legsúlyosabb franciaországi merényletben használták – a fegyverek hosszú életűek.
A Szovjetunió összeomlása után a politikai hatalom nem biztosította a fegyverkészletek megsemmisítését vagy valódi hatástalanítását, az uniós intézmények szerint ma mintegy 500 000 fegyvernek nem lelni nyomát az EU-ban, ezeket ellopták vagy egyszerűen eltűntek. Az Európai Bizottság idézte statisztikák szerint az állami arzenálok feleslege a következőképpen alakul: 1,25 millió fegyver Romániában, 259 000 Albániában, 90 000 Szerbiában, 53 000 Boszniában és 46 000 Bulgáriában.
A fegyverkereskedelem jelentős részét olyan elvileg hatástalanított, de a gyakorlatban könnyen újraélesíthető darabok jelentik, amilyen Coulibaly VZ-58-asa is volt. Ezt 2014-ben Szlovákiában „hatástalanították”, ezután a helyi szabályozás szerinti D kategóriás fegyverként bármely nagykorú megvásárolhatta, a fegyverboltokban vagy az interneten, akár postai kézbesítéssel. Egy kalasnyikov ekképp már 200-300 euróból is meglehet. A fegyverek újraélesítése ugyan Franciaországban is illegális, de ahogy a párizsi rendőrség 2015. január 20-án készült jelentése megállapítja, „könnyen kivitelezhető”.
Az EIC kutatásai alapján a rendvédelmi szervek hiába riasztották az utóbbi években több ízben is az európai hatóságokat. Az EU 2008-ban kelt irányelve a fegyverek kontrolljáról nem foglalkozik ezzel a problémával, maga a Bizottság pedig 2010 júliusi jelentésében leszögezi, hogy az újraélesített fegyverek kérdése relatíve kevéssé fontos. Az EB elsősorban az áruk szabad áramlása és a szabad piac védelme miatt nem sürgette az európai harmonizációt.
2013-ban ismét több figyelmeztetés érkezik a rendvédelmi szervek részéről. Igy például a szlovák hatóságok indítanak kampányt az újraélesített fegyverek jelentette kockázatról, miután szembesültek a probléma kiterjedt voltával, ekkortájt bukkannak fel az első „átalakított” szlovák fegyverek Franciaországban is, elsősorban Marseille régiójában. Az EB végül egy 2013 októberében készült jelentésben kitér arra, hogy a szóban forgó, illegális és potenciálisan halált okozó fegyverek adásvétele aggasztja a rendőri szerveket – a „megállapítás” azonban gyakorlati következmények nélkül marad.
A Médiapart-nak fegyverkereskedőkkel is sikerült beszélni, akik ebben az időszakban spanyol, osztrák, német fegyverekkel, illetve a volt szocialista országokból származó darabokkal dolgoztak, ezek ugyanis, a francia „hatástalanított” fegyverekkel ellentétben sikeresen „visszaalakíthatóak”. 2014 nyarán a párizsi régióban bukkannak szlovák eredetű fegyverekre (ezúttal nem terroristák használatában) – ugyanebben az időszakban vásárolják meg az AFG szlovák cég honlapján keresztül Coulibaly fegyverét, méghozzá egy szélsőjobbos volt katona, Claude Hermant, aki egyúttal a francia csendőrség hivatalos informátora is.
A tavaly januári merényletek talán legabszurdabb motívuma, hogy az öt embert meggyilkoló Coulibaly egyik fegyvere épp egy szélsőjobbos közvetítőn keresztül jutott Franciaországba, méghozzá egy olyan csendőri akció keretében – amely egyébként semmilyen konkrét eredménnyel nem járt. A fegyverek átadásakor hiába fényképezte le kliense, a bűnözői köröknek szállító „Samir L.” autóját Hermant, a közvetítőre, akitől aztán Coulibalyhoz is juthatott a zsákmányból, akkor nem találtak rá a csendőrök.
Extra furcsaság, hogy a kóser vegyesbolt majdani gyilkos fegyvere mintegy 40 másikkal került eladásra, a csendőrség tagadja, hogy tudott volna róla – hiszen egy ilyen mértékű eladás már önmagában problematikus egy fizetett informátor részéről. De vonatkozó beszámolóikat nem voltak hajlandóak átadni az eljáró bírónak, az iratokat pedig, a belügyminiszter eljárása nyomán titkosította az illetékes hatóság.
Közben az EB is óvatosan araszolt a jó irányba: 2014 nyarán egy újabb jelentés sürgeti, egyre határozottabban a fegyverekre vonatkozó szabályozás javítását; külön kitérve arra, milyen veszélyt jelent az európaiak életére az „újraélesített” fegyverek körüli biznisz; májusban pedig egy szakértői értekezlet szögezte le, hogy a harmonizáció e téren valóban a minimum küszöbön áll.
Mégsem történik semmi 2015 tragikus januárjáig. Ezután is csupán Szlovákiában, amely a veszélyre ocsúdva megtiltja a hatástalanított darabok internetes adásvételét 2015 júliusában, ettől fogva nemcsak nyilatkozatot kell tenni a tranzakcióról, de technikai módosításokkal is próbálják nehezíteni az „újraaktiválást”. Azonban külön engedély továbbra sem szükséges a vételhez, és a fegyvertartási engedéllyel rendelkezők továbbra is vásárolhatnak a neten keresztül is.
A fegyverek kontrolljáról szóló új uniós irányelvre vonatkozó javaslat végül 2015. novemberében, azaz az újabb merényletek után 5 nappal születik meg, azután, hogy a 130 halálos áldozat és több száz sebesülést néhány kivételtől eltekintve lőfegyverek okozták. Ekkor az EB már köntörfalazás nélkül elismeri, hogy a probléma megoldása lényegbevágó, és a korábbi direktiva nem érintette a hatástalanított fegyverek kérdéskörét. E fegyverekről explicite is elhangzik, hogy nagy kockázatot jelent újraélesítésük, és hogy… több terrorista merényletben is használták őket.
„Nem tűrjük tovább, hogy a bűnszervezetek hozzáférjenek katonai jellegű fegyverekhez, és ezekkel kereskedjenek Európában” – hangoztatta Jean-Claude Juncker akkortájt, akárcsak a brüsszeli merényletek másnapján. Csakhogy a Médiapart március 18-án publikált cikke szerint továbbra sem történt semmilyen törvényi változás, és az EIC által meginterjúvolt uniós szóvivő képtelen volt megmondani, mikor is kerülhet majd sor erre. A portál fegyvercsempészetre specializálódott rendőri forrása szerint:
„Lobbik gyakorolnak nyomást az uniós képviselőkre, hogy a jövendő direktíva hatókörét csökkentsék. Azzal érvelnek, hogy a fegyverek beszerzésével kapcsolatos megszorítások majd a becsületes embereknek okoznak fejfájást, de nem ez fogja megállítani a terroristákat. Hiába azonosítottuk be olyan régen a törvényi szabályozás gyenge pontjait.”
Addig is, míg valóban történik valami, ha hiszünk Abdelhamid Abaaoudnak, a november 13-án elkövetett merényletek feltételezett kitervelőjének, aki még tavaly nyáron mondta volna a következőket egy Szíriából visszatért dzsihadistának: Franciaországban vagy Európában „fegyverek és egyebek beszerzése nem jelent gondot. Csak kérni kell, amire szükség van”.
Dobsi Viktória
Ha tetszett a cikk
Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!
Adj 1%-ot az Átlátszónak, hogy megtudd, mire megy el az adód 99%-a!
Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!