Május végén a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. is közzétette a tavalyi évről szóló pénzügyi beszámolóját. A kormányzati megszorítások miatt határozatlan időre elhalasztott hajdúnánási MotoGP-pálya építésében is aktív szerepet vállaló, a magyar autó- és motorsportért felelős cég 2023-ban valamivel jobb eredményt ért el, mint két éve, de még így is veszteséges volt a működése.
A HUMDA jogelődje 2016-ban jött létre, állami tulajdonú vállalatként. Jelenlegi nevét 2020 őszén kapta egy jelentős tőkeemeléssel együtt, három éve pedig az állam odaajándékozta a Széchenyi István Egyetemet fenntartó alapítványnak, amelynek elnöke Palkovics László.
Félmilliárdos veszteség
A május végén leadott cégbeszámolóból kiderül, hogy a főtevékenysége szerint egyéb sporttevékenységgel foglalkozó HUMDA Zrt. 2023-ban 251 millió forint nettó árbevételt ért el. Ez a korábbi év forgalmához képest jelentős növekedés, hiszen 2022-ben még mindössze 58 millió volt a bevétele, előtte pedig rendre 10-20 millió körül alakult ez a szám.
Az adózott eredmény ugyanakkor továbbra is veszteséges működést mutat. Igaz, a cég jelentősen jobb eredményt ért el, mint a korábbi években.
A tavalyi évben 584 milliós veszteséget hozott össze a cég, egy évvel korábban ez a szám 2 milliárdra rúgott.
A kiegészítő mellékletben olvasható, hogy 2023-ben a HUMDA Zrt. nagyrészt támogatásokból finanszírozta a rábízott feladatokat.
Szintén a kiegészítő melléklet ír arról, hogy a vezető tisztségviselők díjazása a 2022-es 67,5 millióról tavaly 72,1 millióra nőtt.
A veszteséges működés ugyanakkor nem akadályozta meg a céget abban, hogy bruttó 1,395 milliárd forint értékben keretszerződést kössön az állami kommunikációs költéseken rendre taroló Balásy Gyula cégeivel, a Lounge Design Kft.-vel és a New Land Media Kft.-vel. A tenderről az RTL számolt be októberben: a szerződés a keretösszeg kimerüléséig, de legkésőbb idén július végéig érvényes.
Három leányvállalat közül kettő szintén veszteséges
A HUMDA-nak három leányvállalata is van, a HUMDA pro Kft., HUMDA Lab Nonprofit Kft., valamint a Zöld Mobilitási Infrastruktúra Zrt. (ZMI Zrt.)
A HUMDA Lab Nonprofit Kft.-nek a honlap tanúsága szerint célja, hogy a nemzeti autó-motorsport kutatási és fejlesztési tevékenységeinek inkubátora és iránymutató szervezete legyen. A HUMDA pro Kft. promóciós, marketing és értékesítési tevékenységet végez, a ZMI Zrt. pedig főtevékenysége szerint üzletviteli, egyéb vezetési tanácsadással foglalkozik.
Két leánycég az anyavállalathoz hasonlóan mínusszal zárta a tavalyi évet.
A ZMI Zrt.-nek nem volt bevétele, adózott eredménye pedig – 1,78 millió forint lett. A HUMDA Lab Nonprofit Kft.-nek szintén nem volt bevétele, és 3 milliós veszteséget hozott össze. Ügyvezetője 2024 márciustól az a Jenei Zoltán, aki korábban országos kórházi főigazgató volt, 2023-ban azonban a Belügyminisztérium a felmentéséről döntött. Jenei ugyanekkor a HUMDA fenntartói jogait gyakorló holdingcég, a Széchenyi Üzleti és Vagyonkezelő Holding Zrt. vezérigazgatója is lett.
A Humda Pro Kft. tavaly 191,3 millió forintos nettó árbevétel mellett 3,3 millió forint adózott eredményt, azaz nyereséget könyvelhetett el. Ez jelentősen jobb eredmény, mint egy évvel korábban, 2022-ben ugyanis 54 milliós bevétel mellett 277 milliós veszteséget hoztak össze.
A cég az elmúlt évek során több alkalommal cserélt gazdát, vezető tisztségviselője idén márciustól az a Dr. Maurer Szemere, aki korábban a Fidelitas egykori külügyi kabinetvezetője, illetve Habony Árpád miniszterelnöki tanácsadó titkára volt. Emellett 2019-ig az Orbán-kormánynak tanácsokat adó Magyar Gazdaságkutató Zrt. (korábbi nevén Századvég Gazdaságkutató Zrt.) igazgatósági tagjaként is tevékenykedett. Az elmúlt években pedig a Századvég egészségügyi üzletágának vezetőjeként hivatkozott rá a kormánypártisajtó.
Közérdekű vagyonkezelő alapítvány a tulajdonos
A HUMDA neve leginkább a Hajdúnánás külterületére tervezett, egyelőre bizonytalan időre elhalasztott gyorsasági motoros versenypálya kapcsán vált ismertté. A cég ugyanakkor már régóta létezik, de az elmúlt évek során több névváltozáson esett át. Jogelődje 2016. januárban jött létre átalakulással Kárpátok-Alpok Zrt. néven, amely 2017 decemberében Valor Hungariae Zrt.-re változott.
A Valor Hungariae név a 2015-ös milánói világkiállításra készült karcagi Sámándob (hivatalosan Életkert nevű pavilon) miatt lehet ismerős, aminek botrányosan magas építési és újjáépítési költségével, valamint a tervező által tett feljelentéssel mi is foglalkoztunk már korábban.
2020 szeptemberében is történt egy átkeresztelés, ekkor kapta az állami cég a HUMDA nevet. A pénzügyi beszámoló szerint a HUMDA Zrt. működése 2021 szeptemberétől két alappillérre épül, az új szemléletű autó- és motorsport fejlesztésre, illetve a Zöld Mobilitás fejlesztésre.
Mint azt tavalyi cikkünkben megírtuk, a HUMDA, valamint a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya alapítói és fenntartói jogai a Széchenyi István Egyetemet fenntartó, egy ideig Palkovics László exminiszter elnökletével működő vagyonkezelő alapítvány által létrehozott holdingcéghez, a Széchenyi Üzleti és Vagyonkezelő Holding Zrt.-hez kerültek.
Részlet a HUMDA új, 2023. május 15-én kelt alapszabályából.
A közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról (KEKVA) több alkalommal írtunk már az Átlátszón. 2021-ben a rendszerváltás utáni Magyarország egyik legnagyobb privatizációs hulláma zajlott le, melynek során a parlament felbecsülhetetlen értékű állami vagyont – ingatlanokat, részvényeket, továbbá milliárdos működési támogatást – adott ingyen magánalapítványoknak, amelyek átvették többek között a hazai felsőoktatás és kultúra intézményrendszerének nagy részét. Az alapítványok vezetését pedig kormányközeli emberekre bízták.
5 éve jelentették be a MotoGP pálya építését Hajdúnánáson
Kósa Lajos egykori debreceni polgármester, fideszes országgyűlési képviselő 2019 novemberében jelentette be, hogy Kelet-Magyarországon, Hajdúnánás külterületén motoros versenypálya fog épülni.
Részlet a Nemzeti Sport Nemzeti Sport, 2020. június 21-i számából. Forrás: Arcanum.
A pálya üzemeltetéséért eleinte a kifejezetten erre a célra létrehozott állami tulajdonú Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. (KMVP) felelt, amely felett joggyakorlással a szintén állami tulajdonú HUMDA Zrt. rendelkezett. A projekt megvalósítása azonban később a KMVP-től a BMSK Zrt.-hez került át, a Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. beolvadt a HUMDA Zrt.-be.
A 65 milliárdból megépülő MotoGP-pályáról több alkalommal írtunk már az Átlátszón. Először 2021 tavaszán, amikor beszámoltunk arról, hogy a komplexum felépítéséhez 500 hektár földet kell kisajátítania az államnak, a gazdákat azonban „elfelejtették” tájékoztatni a részletekről.
2021 nyarán megírtuk, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter a Hajdúnánás külterületén épülő MotoGP-pálya „jelentős felgyorsításáról” döntött. Később ugyanakkor arról lehetett hallani, hogy a hivatalos kommunikációval ellentétben nem a tervek szerint haladnak a munkálatok. 2022 őszén már arról volt szó, hogy a kormány döntései egyes építőipari beruházások halasztásáról a pályaépítési terveket is felülírhatják.
Ekkor arról is beszéltek az illetékesek, hogy amennyiben a MotoGP jogtulajdonosa, a Dorna Sports nem járulna hozzá a 2-3 éves csúszáshoz, a frissen állami tulajdonba került területeket ipari parkként hasznosíthatnák – annak ellenére, hogy épp néhány éve épült egy ipari park a városban félmilliárd forintból.
2022 szeptemberében biztossá vált, hogy ez a projekt is a megszorítások áldozata lesz, a beruházást felfüggesztik.
Ezt követően összeszámoltuk, hogy a MotoGP-pálya építéséért felelős cégek vezetői mennyi pénzt vihettek haza másfél év alatt: közel 200 millió forintot. Az RTL számításai szerint pedig a pályaépítés bejelentése óta több mint 4 milliárdot költöttek el a beruházásra.
Versenypálya helyett ipari park és egyetem központ épülhet
A Debreciner írta meg tavaly áprilisban, hogy a Hajdúnánás Televíziónak már arról beszélt Tiba István, a térség fideszes országgyűlési képviselője – akit havi egymillió forintos fizetés mellett a versenypályához kapcsolódó fejlesztések koordinációjáért felelős miniszteri biztosnak neveztek ki három éve –, hogy tudomása szerint a Dorna Sports-szal abban egyezett meg a magyar állam, hogy „2029-2030-ra már Hajdúnánáson rendeznék meg a futamokat”, illetve az sem kizárt, hogy egy pár évig ezt megelőzően a Hungaroringen bonyolítják le a versenyeket.
Idén májusban aztán kiderült, MotoGP-pálya helyett
ipari parkot, gokartpályákat és egyetemi központot építenének Hajdúnánáson.
A Debreciner szerkesztőségéhez eljutott tervek szerint a kormány a Debreceni Egyetem vagyonkezelésébe adná a meghiúsult motorversenypálya területét. A versenyek megrendezésére pedig máshol fog sor kerülni.
A korábban kisajátított földek korábbi tulajdonosai június 30-tól visszavásárlási jogukkal is élhettek. A Miniszterelnökség a lap megkeresésére közölte, a kormány nem tárgyalta az előterjesztést, de a dokumentum létezését nem cáfolták.
Szopkó Zita
A cikk elkészítéséhez az archív anyagot az Arcanum adatbázisa, a cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta.Címlapkép: Kósa Lajos, a térség fideszes országgyűlési képviselője beszél a MotoGP Magyarországgal kapcsolatos projektjének sajtótájékoztatóján Hajdúnánáson 2020. június 20-án. (fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Az Átlatszó azután fordult adatigényléssel a szervezethez, hogy az ügyvédi kamara visszautasította Szuverenitásvédelmi Hivatal „információk bejelentését” célzó együttműködési javaslatát.
Nem jogerős ítéletében a Fővárosi Törvényszék kötelezte a közmédiát, hogy adjon ki az Átlátszó újságírójának minden olyan szerződést, amit az elmúlt öt évben kínai szervezettel kötött.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!