nem megy előre

„Mindenki úgy kalkulál, hogy nem lesz itt MotoGP-pálya” – felfüggeszthetik a 65 milliárdos hajdúnánási gigaberuházást

Továbbra sem lehet tudni, de egyre inkább sejthető, hogy mi lesz a Hajdúnánás külterületére tervezett, nagyjából 65 milliárd forintosra saccolt MotoGP-pálya sorsa. Az eredeti elképzelés szerint 2024-ben már versenyt rendeztek volna a területen, azonban a kormány májusi döntése egyes beruházások halasztásáról átírhatja ezeket a terveket. Erre utal a pálya miniszteri biztosának, Tiba Istvánnak egy júliusi nyilatkozata is, miszerint a háború miatt kialakult helyzet „átértékeli és felülírja” a beruházást. Beszéltünk az érintett földtulajdonosokkal, akik egyre kevésbé látják valószínűnek, hogy valaha is megépül a komplexum. A pályaépítésért felelős állami cég viszont úgy nyilatkozott az Átlátszónak, hogy a földek megszerzése után születhet döntés a projekt jövőjéről.

Tavaly áprilisban foglalkoztunk először a Hajdúnánás külterületére tervezett gyorsasági motoros versenypályával, amelynek építését közel három éve, 2019 novemberében jelentették be. Mint írtuk, a komplexum felépítéséhez 500 hektár földet kell kisajátítania az államnak, a gazdákat azonban elfelejtették tájékoztatni a részletekről.

Tavaly augusztusban megírtuk, hogy Szijjártó Péter bejelentette: a Hajdúnánás külterületén épülő MotoGP pálya „jelentős felgyorsításáról döntöttek, annak érdekében, hogy 2023-ban már versenyt lehessen rendezni ezen a pályán”. Decemberben pedig egy hosszabb cikkben foglaltuk össze, hogy a pályaépítés továbbra sem halad a korábban tervezett ütemben, illetve arról is beszámoltunk, hogy milyen változások történtek a beruházás mögött álló cégek környékén.

Ennek ellenére idén nyáron már arról lehetett hallani, hogy a hivatalos kommunikációval ellentétben nem a tervek szerint haladnak a munkálatok. A HUMDA ekkor az Átlátszónak küldött válaszában kiemelte, hogy „a területrendezés már az utolsó szakaszban tart”, illetve levelükben arról is beszámoltak, hogy „a pálya nyomvonalához kapcsolódó nagy tömegű földmunkák ez év második félévben kezdődhetnek el, a magasépítési kivitelezés 2023 első negyedévben indulhat el, és várhatóan 2024 nyarán fejeződik be.” A helyiek pedig arról beszéltek, hogy ez a projekt is benne lesz a Gulyás Gergely által említett, még meg nem indult, s a kormányzati spórolás miatt halasztásra kerülő építőipari beruházások sorában.

„2024-re nem lesz ebből semmi” – még a földtulajdonosokat sem fizették ki a 65 milliárdos MotoGP-pályához | atlatszo.hu

Idén május végén a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. (HUMDA) közzétette a tavalyi évről szóló pénzügyi beszámolóját, amelyből kiderül, hogy 2020-hoz képest jelentősen rosszabb éve volt tavaly a vállalatnak. Közel kétmilliós bevételcsökkenés mellett 2,63 milliárdos veszteséget termelt a MotoGP-pálya építésében is aktív szerepet vállaló, a magyar autó-, és motorsportért felelős állami cég.

Már a pálya miniszteri biztosa is halasztást emleget

Július végén a Debreciner szúrta ki, hogy Tiba István országgyűlési képviselő a Hajdúnánási Televízió stúdiójában járt, és a műsorban többek között a MotoGP pályaépítésről is szó esett.

15 milliót kaphatott eddig a pálya miniszteri biztosa. 2021 május közepén jelent meg a Magyar Közlönyben, hogy miniszteri biztost kap a Hajdúnánás határába tervezett MotoGP-pálya, Palkovics László Tiba Istvánt (aki egyébként a választókerület országgyűlési képviselője) nevezte ki a feladatra. A miniszteri biztos a beruházáshoz kapcsolódó intézkedések koordinálásával, a fejlesztések előkészítésével foglalkozik, munkájáért havi egymilliós fizetést kap. A megbízatás 2021. május 15-től 2023. április 14-ig tart, ami összesen 23 millió forintot jelent. Számításaink szerint a kinevezés óta eltelt időben 15 milliót kaphatott meg Tiba.

A képviselő/miniszteri biztos elmondta, hogy a háború miatt kialakult helyzet „átértékeli és felülírja” a beruházást. Szerinte most a legfontosabb, hogy megállapodás szülessen az érintett gazdákkal, azaz állami kézbe kerüljenek a szükséges földek, ezt követően határozhat a kormány a beruházás felfüggesztéséről.

„Nem lennék meglepve, ha ez a döntés születne, és azt hiszem, hogy akik egy picit reálisan gondolkodnak, és egyébként támogatták, örültek a MotoGP-nek, ők is azt mondanák, hogy

ebben a helyzetben nem ez a legfontosabb, és nem erre kell most költeni, hanem segíteni kell az ország működését”

– tette hozzá Tiba István.

Azt azonban kiemelte, hogy döntés még nem született erről, de „valóban van egy olyan elképzelés, hogy ezt a beruházást is fel kell függeszteni.”

Ipari park is lehet, bár az már van

Tiba arról is beszélt a műsorban, hogy mi lehet az állami tulajdonba került területek sorsa abban az esetben, ha a MotoGP jogtulajdonosa, a Dorna Sports nem járulna hozzá a 2-3 éves csúszáshoz, és inkább más helyet keres, ahol megépülhet a pálya.

A miniszteri biztos elmondása szerint ebben az esetben akár ipari parkként is lehetne hasznosítani a 600 hektáros területet (eredetileg 100-150 hektárt szántak erre a célra). Így olyan gazdasági szereplőket tudnának a városba vonzani, akik „mind a város bevételeit növelik adó terén, mind pedig foglalkoztatásban egyfajta előrelépést jelentenek.”

Nemrég viszont félmilliárd forintból épült már ipari park a városban. 2020. szeptemberben írta meg a Dehír, hogy félmilliárd forintból épül új ipari terület Hajdúnánáson, a régi vásártér területén. „Egy év múlva a 10 hektáros területen lesz a város új ipari parkja, ahová kis- és középvállalatok települnek majd” – mondta el a város polgármestere, Szólláth Tibor a park alapkőletételén.

Tiba István ( a térség országgyűlési képviselője), Palkovics László (inovációs és technológiai miniszter), Szólláth Tibor ( Hajdúnánás polgármestere), és Pajna Zoltán (a Hajdú-Bihar Megyei Közgyűlés elnöke) az ipari park alapkőletételén, 2020-ban. Forrás: hajdunanas.hu

Az ipari parkról legutóbb tavaly év végén lehetett a sajtóban olvasni, amikor Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő megírta, hogy a legfőbb ügyész tájékoztatása szerint a rendőrség nyomozást folytat, a gyanú „versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési eljárásban”. A képviselő értesülései szerint a helyi ipari park beruházásával függ össze az ügy, amelynek egyik érintettje Kiss Imre, a település jegyzője. Szólláth Tibor pár nappal később szintén Facebookon tette közzé válaszát. Ekkor azt írta, az önkormányzat nem kapott tájékoztatást semmilyen hatóságtól, de tudomása szerint az eljárás az Infrastrukturális fejlesztés Hajdúnánáson nevet viselő közbeszerzésre terjed ki.

Az előkészítést követően lesz döntés

Tiba István július óta semmilyen más fórumon nem nyilatkozott a MotoGP-pályaépítés esetleges halasztásáról. Augusztusban e-mailben kerestük a pálya miniszteri biztosát, illetve az Építési és Beruházási Minisztérium élén álló Lázár Jánosnak is elküldtük kérdéseinket – mivel a június közepi kormányinfón kiderült, hogy ő fog tájékoztatást adni arról, mely beruházásokat állítják le.

Többek között arra szerettünk volna választ kapni, hogy a tervek szerint halad-e a MotoGP-pálya építése, a területszerzés, de rákérdeztünk arra is, hogy mikor várható a végleges döntés a pálya sorsáról, illetve mikor kerül sor a hajdúnánási lakosság, az érintett tulajdonosok tájékoztatására. Szerettük volna megtudni azt is, hogy történtek-e már egyeztetések a MotoGP jogtulajdonosával, a Dorna Sports-al az esetleges csúszásról. Cikkünk megjelenéséig azonban egyik helyről sem érkezett válasz kérdéseinkre.

A hajdúnánási MotoGP-pálya látványterve (forrás: hajdunanas.hu lakossági fórum, prezentáció)

A hajdúnánási MotoGP-pálya látványterve (forrás: hajdunanas.hu lakossági fórum, prezentáció)

Megkerestük a pályaépítésért felelős állami vállalatot, a HUMDA Zrt.-t is. A cég arról tájékoztatta az Átlátszót, hogy 90 helyrajzi számú ingatlan érintett a beruházásban: ebből 48 esetben csereföldet, 42 esetben pedig pénzbeli megváltást kértek az érintett ingatlantulajdonosok. A HUMDA azt közölte, hogy a vételi ajánlatok kiküldése még folyamatban van, de az ingatlantulajdonosok nagy része azt elfogadta, jelen pillanatban kisajátítás útján ingatlanszerzés nem történik.

Mindezek alapján úgy tűnhet, az elmúlt hónapokban nem történt sok előrelépés a beruházás előkészítésében. Májusban ugyanis, amikor legutóbb megkerestük a HUMDÁ-t, szinte szóról szóra ugyanezt a választ kaptuk.

Válaszukban arról is írtak, hogy az előkészítési munkálatok jelenlegi üteme alapján 2024-ben megrendezésre kerülhet az első MotoGP-futam, a földterületek megszerzése mellett a részletes tervezési, a régészeti és a lőszermentesítési munkák is várhatóan ősszel fejeződhetnek be.

„Az előkészítést követően, a forrásigények pontos ismeretében történhet majd meg a beruházás felülvizsgálata, születhet döntés a pálya építésének további menetéről. Mivel a lehetőségek vizsgálata szempontjából mértékadó a Dorna Sport álláspontja, tárgyalásos úton a jogtulajdonos véleményét is kikérik majd” – írta a HUMDA.

A helyiek nem támogatnák az újabb ipari park építését

A lakosok körében azonban nem aratott osztatlan sikert az ipari park ötlete a gyorsasági motoros versenypálya helyén.

„Minek már ide ipari park, ami van is, szinte semmi nem üzemel rajta illetve, inkább telephely mint ipari park” – írta az egyik kommentelő egy hajdúnánási Facebook-csoportban.

Mások pedig a jó termőföld beépítését sérelmezték. Értesüléseink szerint ugyanakkor vannak olyanok is, akik még reménykednek abban, hogy ha késéssel is, de megépül a régóta ígért pálya.

Egy választókerületi lakos megerősítette az Átlátszónak, hogy egyelőre ők is csak találgatni tudnak, ugyanis nem kaptak információkat arról, hogy mi lesz a beruházás sorsa. Annyit azonban elárult, hogy véleménye szerint „az ügyben az ellenzéki-kormánypárti megosztottság nagyon jelen van”.

Az érintett földtulajdonosok is hasonlóról számoltak be érdeklődésünkre. Megtudtuk tőlük, hogy egyelőre még nem tájékoztatták őket arról, hogy mi lesz a földek sorsa. A területek megvásárlása jelenleg is folyamatban van, sőt, több tulajdonost már ki is fizettek. Ennek ellenére nem sokan bíznak abban, hogy megvalósul a projekt:

„Mindenki úgy kalkulál, hogy nem lesz itt MotoGP-pálya. 400 hektárnyi föld van parlagon, már másfél éve” – árulta el az egyik tulajdonos.

A tulajdonos elmondása szerint ugyanis nagyjából ennyi ideje húzódik a földek megszerzése. Érhető, hogy a beruházás jövője sokakat foglalkoztat, hiszen egy esetleges csúszás számos földtulajdonost érintene. Értesüléseink szerint van, aki több száz állatát adta már el, mert azt mondták neki, hogy ősszel költöznie kell. Ez a tavalyi évben történt, a földek megszerzése pedig azóta sem fejeződött be.

A terület ipari parkként való esetleges hasznosításával kapcsolatban helyi forrásunk megjegyezte:

a már meglévő ipari parkot sem sikerült még benépesíteni, a terület egy része kihasználatlan.

Hajdúnánás honlapján valóban rendszeresen látni olyan pályázati felhívásokat, amelyek az ipari terület bérlésére vonatkoznak. Legutóbb augusztus 16-án tett közzé az önkormányzat ilyen hirdetményt, de áprilisban, decemberben, és 2021-ben is több ilyen felhívás került ki a a pályázatok közé.

Szopkó Zita

Címlapkép: Tiba István, Kósa Lajos, a térség fideszes országgyűlési képviselői, Szólláth Tibor, polgármester, Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke, Talmácsi Gábor világbajnok gyorsasági motorversenyző és Palkovics László (ITM) a MotoGP sajtótájékoztatóján Hajdúnánáson 2020. június 20-án (forrás: Facebook / Szólláth Tibor)

Megosztás