közpénzégetés

Másfél év alatt közel 200 millió forintot költöttek a MotoGP pályaépítésért felelős cégek vezetőinek bérére

Múlt héten járta be a sajtót a hír, hogy a Hajdúnánás külterületére tervezett, összesen 65 milliárd forintra becsült MotoGP pályaépítés is a megszorítások áldozata lesz, a beruházást felfüggesztik. Összesítettük, hogy a gyorsasági motoros versenypálya építésért felelős cégek vezetői 2020 szeptemberétől kezdve mennyi bruttó fizetést vihettek haza. A felügyelő bizottsági tagok több mint 40 milliót kaptak, a vezetők fizetése 2021 év végéig, azaz közel másfél év alatt összesen 181 millió forint volt. A fejesek között szerepelt Kósa Lajos egykori bizalmi embere, illetve a kukaholdingnak nevezett Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. egykori elnöke is. 

Szeptember elején írtuk meg, hogy egyre inkább sejthető, hogy mi lesz a Hajdúnánás külterületére tervezett MotoGP-pálya sorsa. Az érintett földtulajdonosok már ekkor egyre kevésbé látták valószínűnek, hogy valaha is megépül a komplexum. A pálya miniszteri biztosa, Tiba István pedig júliusban arról beszélt egy helyi televízióban, hogy a háború miatt kialakult helyzet „átértékeli és felülírja” a beruházást. A pályaépítésért felelős állami cég ugyanakkor úgy nyilatkozott az Átlátszónak, hogy csak a földek megszerzése után születhet döntés a projekt jövőjéről.

A 444.hu-nak azóta sikerült megszólaltatnia az építésügyi minisztérium egyik illetékesét, aki azt mondta a lapnak, hogy „Ahol nem kezdődött meg az építkezés, azt a beruházást felfüggesztjük”, így mára már biztosan kijelenthető, hogy a hajdúnánási projekt is a megszorítások áldozatává vált.

Emailben kerestük a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.-t (HUMDA), valamint a MotoGP jogtulajdonosának, a spanyol Dorna Sports-nak is írtunk, ám cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ kérdéseinkre.

Három éve jelentették be a beruházást

A Miskolc, Debrecen és Nyíregyháza által határolt háromszögben megvalósuló versenypálya építését 2019 novemberében jelentette be Kósa Lajos, egykori debreceni polgármester, fideszes országgyűlési képviselő. Mi tavaly áprilisban foglalkoztunk először a versenypályával.

Ez a kormány is nekifut a MotoGP-projektnek, de már a földek kisajátítása sem megy átláthatóan | atlatszo.hu

A több mint tíz éve becsődölt sávolyi Balatonring-projekt után a kormány ismét megpróbálkozik egy MotoGP-pálya építésével. Ezúttal Hajdúnánás külterületén, 65 milliárdból készülne a körülbelül 500 hektáros pálya, amin a tervek szerint 2023-ban fognak először futamot rendezni, a jogdíjakra pedig több mint 44 milliárd forintot szánnak.

Már akkor tudni lehetett, hogy a beruházás nem igazán lesz gazdaságos: a G7 nemzetközi példákat megvizsgálva utánajárt, hogy a Hajdúnánásra tervezett komplexum ára körülbelül 200 év alatt térülhetne meg. Ez azonban csak a probléma egyik része volt. Mint írtuk, a komplexum felépítéséhez 500 hektár földet kellett volna kisajátítania az államnak, a gazdákat azonban elfelejtették tájékoztatni a részletekről.

Tavaly augusztusban megírtuk, hogy Szijjártó Péter bejelentette: a Hajdúnánás külterületén épülő MotoGP pályaépítés „jelentős felgyorsításáról döntöttek”, decemberben egy hosszabb cikkben foglaltuk össze, hogy mindezek ellenére a földek megszerzése továbbra sem halad a tervezett ütemben. Arról pedig már idén nyáron is lehetett hallani, hogy a hivatalos kommunikációval ellentétben nem a tervek szerint haladnak a munkálatok:  először egy fél éves csúszást jelentettek be, majd kiderült, hogy a gazdasági válság miatti megszorítások tükrében egyáltalán nem biztos, hogy valaha is megépül a pálya.

„2024-re nem lesz ebből semmi” – még a földtulajdonosokat sem fizették ki a 65 milliárdos MotoGP-pályához | atlatszo.hu

Az utóbbi időben szokatlanul nagy a csend a Hajdúnánás külterületére tervezett, több mint 60 milliárd forintból megvalósuló MotoGP pályaépítés körül. A komplexum építése nem az eredeti tervek szerint halad, bár a beruházásért felelős cég több alkalommal igyekezett ennek ellenkezőjéről meggyőzni az embereket. Fél évet legalább csúszni fog a projekt, de könnyen lehet, hogy még többet is, ugyanis a kormány döntése egyes beruházások halasztásáról akár a pályaépítést is érintheti. Beszéltünk az érintett földtulajdonosokkal, akik azt mondták: a 2024-es időpontot sem tartják valószínűnek, mivel az építkezést továbbra sem kezdték el, sőt, még a földterületek megszerzésével sem végeztek.

A pálya üzemeltetéséért eredetileg az állami tulajdonú Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. felelt, amelyet 2020 szeptemberében alapítottak. A Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. feletti joggyakorlással a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. névre a szintén 2020 szeptemberben átkeresztelt Valor Hungariae Zrt. rendelkezett. A Valor neve leginkább a 2015-ös milánói világkiállításra készült karcagi Sámándob (hivatalosan Életkert nevű pavilon) miatt lehet ismerős, aminek botrányosan magas építési és újjáépítési költségével, valamint a tervező által tett feljelentéssel mi is foglalkoztunk már korábban.

Tavaly azonban változások történtek a pályaépítésért felelős cégek környékén: novemberben jelent meg a cégközlönyben, hogy a Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. januártól beolvad a HUMDA Zrt.-be.

Jól fizető pozíciók a pályaépítésért felelős cégek élén

A pályaépítésért felelős cégeknél ráadásul jövedelmező is a munka: a HUMDA honlapján elérhető dokumentum szerint Weingartner Balázs (elnök-vezérigazgató), az operatív igazgató és a zöld mobilitási igazgató is több mint 2 milliót keres havonta a 100 %-ban állami tulajdonú cég élén, erre jön még a cafeteria összege, ami mindhármuknál több mint 30 ezer forint minden hónapban.

Vezetőségi illetmények a HUMDAa Zrt-nél, 2022 szeptemberében. Forrás: humda.hu

A felügyelőbizottság és az igazgatóság tagjai 400–450 ezret vihetnek haza havonta, így Weingartner Balázs összesen majdnem 3 milliót (2,95 milliót) kap. Ez két év alatt 70,8 millió forintot jelent.

Az öttagú igazgatóság több mint 50 millió forintot, a felügyelőbizottság 35,6 milliót vihetett haza 2020 szeptemberétől mostanáig.

Azt azonban érdemes hozzátenni, hogy a cég nem kizárólag a MotoGP pályaépítéssel foglalkozik, általánosságban az autó-motorsportért is felelős, így például a Hungaroring versenypálya és kiszolgáló létesítményeinek tervezett felújítása is a hozzájuk köthető. Ezen kívül egy zöld mobilitási programjuk is fut, amelyet a weboldalon HUMDA Green néven találunk meg.

A HUMDA-ba olvadt Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. ügyvezetője szintén nem panaszkodhatott a fizetésére: 4 hónap alatt (2020. augusztus és december között) bruttó 10,75 milliót, azaz havonta átlagosan bruttó 2,7 milliót kapott, erre jött még a közel egymilliós költségtérítés összege és a cafeteria. (A 2021-es évre vonatkozóan nem találtunk erre vonatkozó adatokat, a cég pénzügyi beszámolójában sem.) A KMVP Kft. felügyelő bizottsága 2022 januárig összesen bruttó 20,9 millió forintot kapott.

Vezető tisztségviselők díjazása a HUMDA-nál Forrás: pénzügyi beszámoló

A HUMDA pénzügyi beszámolói alapján 2020-ban és 2021-ben összesen bruttó 150 millió forint ment el a fejesek fizetésére. Ha ehhez hozzáadjuk, hogy ugyanebben az időszakban mennyit költöttek a Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft.-nél (30,93 milliót), akkor

már bruttó 181 millió forintról van szó, azaz minimum ennyi ment el az adófizetők pénzéből másfél év alatt a gyorsasági motoros versenypálya építéséért felelős cégek vezetőinek bérére.

A teljes összeg azonban még ennél is magasabb, hiszen ez a szám a KMVP Kft. ügyvezetőjének 2021-es fizetését nem tartalmazza, mivel arról nincsenek friss adataink. Ha feltételezzük, hogy az ügyvezető fizetése nem változott 2020-hoz képest, az plusz 32,25 milliót jelent. Nem számoltuk bele továbbá a HUMDA idén szeptemberig kiosztott fizetéseit sem, amire minimum 50 millió ment el, azaz most már bőven bruttó 250 millió felett járhatunk.

Mindezek mellett érdemes megemlíteni a miniszteri biztos fizetését is, ugyanis 2021. május 13-án jelent meg a Magyar Közlönyben, hogy miniszteri biztost kap a Hajdúnánás határába tervezett MotoGP-pálya. Palkovics László Tiba Istvánt nevezte ki a feladatra. A megbízatás május 15-től 2023. április 14-ig tart, Tiba elsődleges feladata pedig a beruházáshoz kapcsolódó intézkedések koordinálása, a fejlesztések előkészítése volt. A feladatok elvégzéséért havi egymilliós fizetés jár, ez a teljes időszakra 23 milliót jelent. 2022 szeptemberéig összesen 16 milliót kaphatott meg Tiba, aki egyébként a választókerület országgyűlési képviselője is.

Közel hárommilliárdos veszteséget termelt tavaly a MotoGP-pálya építéséért felelős HUMDA Zrt. | atlatszo.hu

Idén május végén a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. (HUMDA) közzétette a tavalyi évről szóló pénzügyi beszámolóját, amelyből kiderül, hogy 2020-hoz képest jelentősen rosszabb éve volt tavaly a vállalatnak. Közel kétmilliós bevételcsökkenés mellett 2,63 milliárdos veszteséget termelt a MotoGP-pálya építésében is aktív szerepet vállaló, a magyar autó- és motorsportért felelős állami cég.

Júniusban írtuk meg egyébként, hogy 2021-ben közel kétmilliós bevételcsökkenés mellett 2,63 milliárdos veszteséget termelt a MotoGP-pálya építésében is aktív szerepet vállaló, a magyar autó- és motorsportért felelős állami cég. A Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. is veszteségesen működött, adózott eredménye ugyanebben az évben – 157,6 millió forint volt.

Mit érdemes tudni a fejesekről?

A HUMDA vezérigazgatója, Weingartner Balázs 2015-2018 között a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt. elnök-vezérigazgatója volt, majd 2019 augusztusig fenntarthatóságért felelős államtitkárként viselt pozíciót az Orbán-kormányban. A közelmúltban neve azért került elő ismét a magyar sajtóban, mert a Direkt36 megírta, hogy az ő telefonszáma is felbukkant a Pegasus izraeli kémprogram célpontjai között 2019-ben.

Az operatív igazgató idén augusztustól Ivacs Balázs, aki az Opten adatai szerint a mára már végelszámolás alatt álló NFSI Nemzeti Fejlesztési és Stratégiai Intézet Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője volt. Ezt erősíti meg a cég alapító okirata is 2019-ből. Korábban egyébként helyette Savanyú Adrián Attila szerepelt a HUMDA vezető tisztségviselői között, főigazgatóként.

 

A hajdúnánási MotoGP-pálya látványterve (forrás: hajdunanas.hu. lakossági fórum prezentáció)

A zöld mobilitási igazgató szeptembertől dr. Pap Sándor, akinek a neve megegyezik a Fidesz Budapest 9. egyéni választókerületi képviselőjelöljének a nevével, aki végül Arató Gergellyel szemben alulmaradt a 2022-es választáson. Korábban ezt a pozíciót Huszár Richárd töltötte be.

A Felügyelőbizottság elnöke Magyar Ferenc Attila, aki a Szent István Egyetem kancellárja, korábban miniszteri főtanácsadó volt az Innovációs és Technológiai
Minisztériumban. A tagok között felbukkan Dr. Adorján Richárd, aki életrajza szerint 2014-től költségvetésért felelős helyettes államtitkár, és Dr. Berényi János György is, aki korábban a Malév elnöke volt, 2015-től pedig Magyarország stuttgarti főkonzulja (jelenleg ezt a tisztséget a honlap szerint  Dr.Izsák András tölti be.)

Az igazgatóság jelen pillanatban az alábbi tagokból áll:

  • Dr. Hatala József 2013-ig országos rendőrfőkapitány volt, majd miniszteri biztos lett, jelenleg a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács elnöke.
  • Pantl Péter májustól tagja az igazgatóságnak, 2020-tól a MOL-csoport kommunikációs igazgatója, azt megelőzően a HELL Energy nemzetközi kommunikációs- és marketingigazgatója volt.
  • Úsz Illés szintén májusban lett igazgatósági tag, korábban fejlesztéspolitikai kommunikáció összehangolásáért felelős miniszteri biztos volt, ám 2021 januárjában Palkovics László ITM miniszter váratlanul felmentette.
  • Sárfalvi Péter Béla világ- és Európa-bajnok magyar öttusázó, aki sportolói pályafutása befejezése után a több mint 10 évig a Hír TV műsorvezetője és hírolvasója volt, majd 2017 januárjában sportlétesítményekért és sportkapcsolatokért felelős helyettes államtitkárrá nevezték ki, idén júniusban ugyanakkor felmentették pozíciójából.

Pantl Péter és Úsz Illés Talmácsi Gábort, és Michelisz Norbertet váltotta, akiknek az Opten cégadatbázisa szerint idén szűnt meg a tagsága.

A Kelet-Magyarországi Versenypálya élén kezdetben Pacza József, Kósa Lajos bizalmi embere állt, őt Fodor Levente követte, akiről tavaly megírtuk, hogy az Opten szerint egyúttal a Pagus Gyógyszertár Kft. ügyvezetője. Egy gyors Google-kereséssel az is kiderül, hogy az új ügyvezető minden valószínűség szerint a debreceni 19. számú egyéni választókerület fideszes képviselője volt.

Folynak a közpénzmilliárdok

A HUMDA-ba olvadó Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. még 2020-ban elköltött 61,9 milliót a szerződéslista szerint: készült örökségvédelmi-régészeti tanulmány 1 millióért, szaktanácsadói és beszerzési tanácsadói feladatokra 56 millióért szerződtek, az ingatlan tulajdonjog megszerzésének előkészítésére pedig nettó 4,9 milliót szántak. Ezen kívül a cég tavaly közérdekű adatigénylésünkre elárulta: kisajátításhoz kapcsolódó jogi tevékenységek ellátásával a Dr. Léka és Dr. Gaál Ügyvédi Konzorciumot bízták meg, összesen 92,7 millió forintért. A környezeti hatástanulmány készítése pedig 14,85 millióba került. Vagyis az első évben számításaink szerint majdnem 170 milliót költöttek. A HUMDA friss, 5 millió forint feletti szerződéseinek listájában nem találtunk kifejezetten a MotoGP pályaépítéssel összefüggő szerződéseket.

MotoGP: a kisajátításról még semmi hír, de már a földjeiken dolgoznának | atlatszo.hu

Bár az eredeti tervek szerint őszre már a kisajátítási eljárásokat is lefolytatták volna, december elején még mindig akad olyan család, aki nem tudja, mennyi ideje lesz a kiköltözésre, és mikor kell elhagynia a területét a Hajdúnánás külterületére tervezett, 65 milliárdból megvalósuló MotoGP pályaépítés miatt. Az ott élők egy része már folyamatosan őrizteti a területét, mert attól tartanak, hogy engedélyek nélkül is megkezdik rajtuk a munkát. És bár érdemi kommunikáció nincs az állam és a földek tulajdonosai között, a közpénzköltést ez nem akadályozza.

Az azonban tudható, hogy a versenysorozat licencét nettó 9 millió euróért, vagyis átszámítva több mint 4 milliárd forintért sikerült megszerezni. A versenypálya és a sportkomplexum tervezésére 2020-ban kiírt építészeti tervpályázatot a BORD Építész Stúdió nyerte. A közbeszerzési értesítőből kiderül, hogy az első díj 10 millió forint volt, a második 7, a harmadik helyezett pedig 3 milliót kapott, így összesen 20 milliót költött a KMVP Kft. a pályázatok díjazására. Tavaly augusztusban végül a szerződést is megkötötték a tervezési feladatok ellátására, 4,7 milliárd forint értékben.

Mindezek mellett a tavalyi évre 20,4 milliárd forintot különítettek el a magyarországi versenyhelyszín megépítésének első fázisára. Az összeget a koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásait ellensúlyozó Gazdaságvédelmi Alapból biztosították. A 2022-es költségvetési tervezet pedig közel 16 milliárdot szánt a HUMDA Zrt. tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos kiadásaira, amelynek nagy részét a G7 szerint a hajdúnánási MotoGP-pályára szánták.

Szopkó Zita

A cégadatokat az Opten Kft. szolgálatta. Címlapkép: Michelisz Norbert, Talmácsi Gábor, Palkovics László, Weingartner Balázs és Szujó Zoltán 2021 júliusában, amikor Palkovics László bejelentette: a HUMDA  támogatási rendszert hoz létre, hogy felkarolják a legtehetségesebb magyar autó- és motorversenyzőket. Forrás: humda.hu

Megosztás