A profitot elviszik, a szemét itt marad – ez a baj az akkumulátorgyárakkal egy percben
Gazdasági hasznuk bizonytalan, mégis egyre több környezetterhelő, veszélyes akkus beruházás létesül hazánkban. Animációs videóban mutatjuk a lényeget.
Hosszú ideje viták tárgya Szigetszentmiklóson a Tesco új logisztikai központja és raktárbázisa, mely az M0 autóúttól délre, a város határában kijelölt ipari park területén valósulna meg. A többletforgalom miatt eredetileg egy új csomóponti lehajtó is épült volna Szigetszentmiklósnál, erről azonban Nagy János polgármester egy Magyar Közútnak adott nyilatkozatában lemondott. A gigaraktár forgalma azonban tovább fogja nehezíteni a közlekedést az egyébként is túlterhelt utakon, állítják az ellenzők. Ugyanakkor úgy tűnik, néhányan jelentős hasznot húztak a beruházás helyszínéhez kapcsolódó földügyletekből.
Állandó bosszúságot jelent a Szigetszentmiklóson és Szigethalmon élők számára az autós közlekedés. Aki a reggeli vagy délutáni csúcsidőben szeretne feljutni az M0-s autóútra, vagy onnan hazajutni, hosszas közlekedési dugókkal szembesül. Magunk is meggyőződtünk arról, hogy minimum 30 percig, de sok esetben egy óráig is eltart az autóval való araszolgatás a túlzsúfolt utakon.
Valójában nemcsak az említett két város lakosságát sújtják a közlekedési nehézségek. Túlterhelt ugyanis az egész Csepel-sziget, melynek lakossága az elmúlt évtizedekben megduplázódott. Éppen ezért borzolja a kedélyeket évek óta Szigetszentmiklóson az a beruházás, mely a város határában lévő 61 hektáros területen valósulna meg. Itt létesítene ugyanis a Tesco egy új, az összes magyarországi áruházát kiszolgáló logisztikai és raktárbázist.
Az új, nagy teherforgalmat generáló létesítmény azonban tovább növelné a közlekedési problémákat nemcsak Szigetszentmiklóson, hanem a szomszédos településeken is. A megnövekedett forgalmat a meglévő úthálózat nem tudja hatékonyan elvezetni – állítják, akik naponta kénytelenek elviselni a közlekedési dugókat a települések határában.
Eredetileg az volt a terv, hogy az M0-ás autóúton Szigetszentmiklósnál az új ipari park miatt egy új csomópont épül. Ezt a szándékot azonban a gazdasági válság meghiúsította. A beruházást, 269 egyéb állami beruházással együtt forráshiány miatt 2022 júniusában felfüggesztette a kormány, s így a csomópont-projektre kiírt közbeszerzés is eredménytelenül zárult.
Pedig az új logisztikai központ használatbavételéhez a Magyar Közútkezelő Nonprofit Zrt. 2022 júliusában még úgy adott közútkezelői hozzájárulást, hogy feltételként szabta meg az M0-ás autóút 15. és 19. kilométerszelvénye közötti csonka csomópont déli ágának – azaz egy Szigetszentmiklós felé eső lehajtónak – és két turbó-körforgalomnak a megépítését. A Magyar Közút arra alapozta a döntését, hogy az úgynevezett csepeli gerincút már eddig is 92 százalékon kihasznált, és szükség van egy új, tehermentesítő lehajtóra.
Turbó-körforgalom: olyan körforgalom, amibe való behajtás előtt be kell sorolni a megfelelő sávba, mert az egyes sávokból a kijáratoknak csak egy része érhető el. Magában a körforgalomban és az azt közvetlenül megelőző 15-20 méteres útszakaszon már nem lehet sávot váltani; ezt a körforgalmon belül gyakran sávelválasztó elemekkel (pl. gömbsüveg) is akadályozzák. (Forrás: wikipedia)
Nagy János polgármester azonban lakosság és a képviselő-testület tudta nélkül egy olyan nyilatkozatot adott a Magyar Közútnak, melyben lemondott az M0-ás csomópont déli ágának megépítéséről, írta meg a Magyar Narancs. A Magyar Közút pedig ennek nyomán 2022 októberében egy módosított közútkezelői hozzájárulást adott ki. Mint ebben írják, „Szigetszentmiklós Város Polgármesterének nyilatkozatában foglaltakat figyelembe véve, arra való tekintettel (pl. tervezett létesítmény általi munkahelyteremtés) Társaságunk eltekint az M0 autóút jobb pálya – 5103 j. út csomópont forgalom előtti megnyitásának teljesítésétől, azt mint feltétel nem fogja megkövetelni”.
A polgármester annak tudatában adhatott lemondó nyilatkozatot, hogy az állam nem fogja megépíteni az M0-s csomópontot. A nyilatkozat nyomán ugyanakkor a CTPark átvállalta az államtól a két turbó-körforgalom megépítését annak érdekében, hogy a Tesco-raktár használatbavételi engedélyt kaphasson. A polgármester lemondó nyilatkozata nélkül vélhetően el sem kezdődött volna a logisztikai bázis építése 2023 januárjában.
Kocsis Éva, a Demokratikus Koalíció helyi szervezetének elnöke és a Miklósért Városvédő Kör vezetője szerint viszont a Tesco gigaraktára okozta forgalomnövekedés elviselhetetlen terhet fog róni a közlekedőkre. Ezen nem segít, hogy a beruházó CTPark két turbó-körforgalmat épít a raktárbázis ki- és bejáratához, mert ez csak arra lesz jó, hogy a Tesco saját forgalmát rávezesse a közútra.
„1106 kamion, 142 középnehéz és 189 darab nehéz tehergépkocsi, valamint 944 darab személygépkocsi és kisteherautó fogja pluszban terhelni a település úthálózatát,
ami 4536 darab egységjárművet jelent naponta. A turbó-körforgalmak akkor javítanák a közlekedést és gyorsítanák a főirány áthaladását, ha a mellékirány – azaz a Tesco-bázis – forgalma alacsony lenne. Mivel a Tesco által generált járműforgalom a gerincút jelenlegi 19 ezer járműnyi forgalmának 20-25%-át teszi ki, a nyitás után jelentősen akadályozza majd a főirány haladását. Ami pedig a munkahelyteremtést – mint az M0 csomópontról történt lemondás indokát – illeti, a műszaki leírás szerint, szemben a polgármester által kommunikált 2000-2500 új munkahellyel, 1010 főre tervezték a szociális helyiségeket. Mivel a gyáli és herceghalmi Tesco-raktár, ahol rendelkezésre áll a képzett munkaerő, bezár, a miklósiak számára jelentős munkahelyteremtésről nem beszélhetünk” – olvasható Kocsis Éva blogbejegyzésében.
Egy érintett helyi lakos, Szabó Ágnes pedig így nyilatkozott az Átlátszónak: „Ennek a környéknek a lakóit sokkolta a hír, hogy raktárbázis épül a Nagylaposi dűlőn. Egy csendes lakóövezetben vásároltunk telket, de már most menekülőútnak használják a határoló utcákat az autósok, pedig a raktár még meg sem nyílt. Az ezernyi kamionnal, az állandó dugókkal, a raktár zajával és az éjjeli »díszkivilágítással« kell majd együtt élnünk, vagy nyomott áron eladni a házat. Mert senki sem akar egy logisztikai bázis mellé költözni. A Tesco melletti telek egyelőre üres, de már rebesgetik, hogy az is beépül. Az egyik szomszédom részt vett 2019-ben az akkor még csak polgármesterjelölt Nagy János és Horváth Mónika képviselőjelölt utcafórumán, ahol a jelöltek azzal kampányoltak, hogy ne épülhessenek be a szántók. Szépen át lettünk verve, nem csak a környék, de az egész város.”
A 61 hektáros, új ipari park kijelölése miatt eleve éles viták, sőt politikai csatározások zajlottak a szigetszentmiklósi testületben. A Magyar Narancs írta meg 2021-ben, hogy az iparterület létrehozásához előbb a korábbi mezőgazdasági terület belterületbe vonásáról – melyet a Leshegy Vállalkozás Szervező Kft. kérelmezett – kellett döntenie a testületnek.
Az erről szóló sürgősségi előterjesztést Nagy János polgármester (független) nyújtotta be, de az általa 2021 nyarán és őszén összehívott rendkívüli testületi üléseken csak harmadik alkalommal sikerült elfogadtatnia a képviselőkkel az átminősítést. A testületben ugyanis többen nem nézték jó szemmel, hogy a polgármester az előző, fideszes városvezetéshez köthető személyek érdekeltségében lévő Leshegy Vállalkozás Szervező Kft.-nek akar a döntéssel kedvezni.
Az új ipari park számára kijelölt földterületet magánszemélyektől megvásárló Leshegy Kft. tulajdonosa és ügyvezetője Becz Péter, aki 2019-ig fideszes képviselő volt, jelenleg pedig frakción kívüli önkormányzati képviselő a szigetszentmiklósi testületben. Neve egy másik helyi Fidesz-közeli politikussal, Potoczki Tamással együtt akkor vált az országos sajtóban ismertté, amikor 2018-ban zátonyra futott a szigetszentmiklósi stadionberuházás – az ügyről az Átlátszóban is írtunk.
A stadion-beruházásban főszerepet játszó Becz Péter és Potoczki Tamás irányította a Szigetszentmiklósi Testgyakorlók Körét (SZTK), és ők voltak a helyi futballcsapatot működtető SZTK Futball Kft. főtulajdonosai is. A stadion építésének finanszírozását a társasági adókedvezményre (a TAO-ra) alapozták, és elköltöttek rá 1,5 milliárd forint közpénzt; az anyagi források elapadása miatt viszont a beruházás félbemaradt. Az SZTK – melynek felszámolása jelenlegi is tart, mivel az egyesületet a kormány 2019-ben stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodónak minősítette – összességében 2,7 milliárd forint tartozást, egy stadiontorzót és egy forgalomképtelen, önkormányzati tulajdonú telket hagyott maga után.
A Leshegy kft. tulajdonosai között ezen kívül megtalálható Becz Péter azonos nevű fia, az ügyvezető Becz János József, Szarvas Tibor, a helyi közszolgáltatásokat végző AriesNonprofit Kft. korábbi ügyvezető igazgatója, valamint Papp István, egykori fideszes önkormányzati képviselő.
A Leshegy Kft 2022. évi beszámolója alapján a társaság a földekért összesen 3,9 milliárd forint vételárat, a belterületbe vonásért pedig 188 millió forint földvédelmi járulékot fizetett. Az ingatlan továbbértékesítése előtt a Leshegy további 3,2 milliárd forint összegű jutalékot és tanácsadási díjat fizetett ki különböző vállalkozásoknak. Ezek közül kiemelkedik a Potoczki Tamás tulajdonában lévő Micsi Kft-nek kifizetett nettó 2,8 milliárdos jutalék és 16 millió forint tanácsadási díj. Ugyancsak jutalékot kapott közel 31 millió forint összegben a Kesho Kft., amely Virág Róbert, volt fideszes önkormányzati képviselő tulajdonában van.
A Leshegy Kft 2022. június 3-án értékesítette az ingatlant 35 euro/m2 egységáron a CTPark Nineteen Kft-nek. Az ügyleten a Leshegy Kft-nek mintegy 1,2 milliárd forint profitja keletkezett.
A felsorolt cégek összességében 4 milliárd forint haszonra tettek szert a logisztikai központhoz kapcsolódó telekvásárlások és -eladások révén.
Az Opten cégadatbázis adatai szerint a Leshegy Kft.-nek 2019-ben és 2020-ban nem volt árbevétele, és a cég 2020-ban 77 millió forint veszteséggel zárt. Ezután viszont jelentős gyarapodásnak indult, 2022-ben már 670 millió forintos forgalmat produkált és 160 millió forint nyereséget ért el. A Micsi Kft. szintén felfelé ívelő pályára állt, 2020-ban még 4,5 millió forint veszteséggel zárta az évet, 2022-ben viszont a 2,8 milliárdos árbevétel mellett 1,2 milliárdos nyereségnek örülhetett.
De vannak még furcsaságok az ingatlanügyletek körül. A Micsi Kft. az érintett ingatlan-értékesítés vonatkozásában két nagy összegű jutalékszámlát bocsátott ki a Leshegy Kft. részére 2022 júniusában, az átlag piaci értéknél jóval magasabb, több mint nettó 2,8 milliárd forint összértékben. A Micsi Kft tevékenységi körei között viszont csak 2022. december 1-től szerepel az ingatlanközvetítői szolgáltatás, a teljesítés időpontjában még ezzel a tevékenységgel a cég nem foglalkozott; a kft. a Pest megyei ingatlanközvetítők nyilvántartásában jelenleg sem szerepel.
Az érintett ingatlanokra a Leshegy Kft tulajdonjogát a földhivatal 2022. május 30-án jegyezte be, ám mindössze négy nap múlva, június 3-án a CTPark Nineteen Kft. lett a bejegyzett tulajdonos, és az ingatlan birtokba adása is megtörtént. A CTPark mint új tulajdonos a földterület bekerülési értékét a közzétett beszámolója alapján a tárgyi eszközei között jelenítette meg. Mivel a Leshegy Kft. tulajdonjoga megszűnt, a földterület értékesítését a számviteli törvény szabályai szerint könyvelnie kellett volna: az ingatlan bekerülési értékét meg kellett volna jelenítenie a költségei, az eladási árat pedig az árbevételei között. Ezeknek a gazdasági eseményeknek azonban elmaradt a szabályos könyvelése. A gazdasági bűncselekmény gyanúja miatt az Átlátszó információ szerint feljelentés is történt.
A földtulajdonos CTPark számára 2023 elején vált lehetővé, hogy partnerségi szerződést kössön a várossal, s hogy építési engedélyt kérjen a megvásárolt, 61 hektáros Nagylaposi dűlő beépítésére.
Ugyanakkor a testület előtt valójában nem volt ismert, hogy milyen beruházás céljából létesül az ipari park. Az átminősítés ügyét tárgyaló egyik testületi ülés után a helyi televíziónak
Nagy János polgármester úgy nyilatkozott, hogy „egészségügyi eszközökkel kapcsolatos gyártásról” lesz szó.
A sürgősséggel benyújtott előterjesztést a város első embere azzal indokolta, hogy a beruházás 2200-2500 munkahelyet teremt a szigetszentmiklósiak számára, emellett több milliárd forintos adóbevételt is hoz majd a városnak.
Nagy János a későbbiekben sem magyarázta meg, miféle egészségügyi eszközök gyártására célzott a helyi televíziónak nyilatkozva. Egy 2023 januárjában tartott lakossági fórumon pedig lakossági kérdésre nem árulta el sem a beruházó CTPark, sem a polgármester, hogy ki fogja az épületeket bérelni.
Aztán kiderült, hogy szó sincs egészségügyi eszközök gyártásáról, s a 117 ezer négyzetméteres raktárbázis egyedüli bérlője a Tesco lesz. Erről azonban csak az áruházlánc vezérigazgatójának a Forbes számára adott interjújából lehetett értesülni. A vezérigazgató ebben az interjúban jelentette be, hogy a Tesco Magyarországon elsőként Szigetszentmiklóson – a CTPark által felhúzott csarnokokban – nyit egy hatalmas, országos lefedettségű raktárbázist, megszüntetve a Herceghalmon és Gyálon lévő raktárait.
Nagy János polgármestert levélben kérdeztük a várható többletforgalomról és a csomóponti lehajtó építésének elmaradásáról, megkeresésünkre azonban cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ.
A Miklósért Városvédő Kör az új lehajtó érdekében petíciót is indított, majd a több mint 3000 aláírást és a Lázár Jánosnak szóló levelet tavaly novemberben személyesen vitték el az Építési és Közlekedési Minisztériumba (ÉKM). A levélben a Városvédő Kör azt kérte: a miniszter támogassa egy soron kívüli közbeszerzési eljárás kiírását a csomópont megépítése ügyében, valamint járjon el abban, hogy a Magyar Közútkezelő Nonprofit Zrt. térjen vissza az eredeti közútkezelői hozzájárulás kikötéseihez – azaz írja elő, hogy a logisztikai bázist sem részben, sem ideiglenesen nem lehet használatba venni a kérdéses M0 csomópont forgalomba helyezése előtt.
Lázár János az időközben elfogadott beruházási kerettörvényre hivatkozva biztosította a civil egyesületet, hogy a csomópont benne lesz a 10 éves keretprogramban. Viszont arra a kérésre, hogy a minisztérium mint a Magyar Közút Zrt. tulajdonosi jogainak gyakorlója járjon közbe a közútkezelői hozzájárulás újbóli módosítása ügyében, az ÉKM egyelőre nem reagált.
Bodnár Zsuzsa
Nyitókép: Szigetszentmiklóson araszoló személyautók. Az M0-s autóútra való le- és felhajtás jellemzően fél-egy órát vesz igénybe a szigetszentmiklósi és szigethalmi lakosok számára. (A szerző felvétele)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásGazdasági hasznuk bizonytalan, mégis egyre több környezetterhelő, veszélyes akkus beruházás létesül hazánkban. Animációs videóban mutatjuk a lényeget.
A Fidesz tolnai kádere, Zsikó Zoltán népdalénekesként több száz milliós költségvetésű önkormányzati intézményeket vezet, nem igazán sikeresen.
Bodnár Zsuzsa, a Göd-ÉRT Egyesület tagja és Várnai László, a Civilzugló Egyesület önkormányzati képviselője volt a vendégünk.
Az adás itt újra meghallgatható.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!