Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A Mi lesz veled értelmiség? című vitasorozat részeként beszélgettek a CEU-ügyről az ELTE Bölcsészkarán. A vita középpontjában az állt, hogy a CEU riválist vagy partnert jelent-e magyar felsőoktatásnak. A panelbeszélgetéseken felszólalt többek között Bojár Gábor, Mezei Ferenc, Kenesei István, es Enyedi Zsolt rektor.
A Bölcsészkaron rendezett panelbeszélgetéseken arról esett szó, hogy a lex CEU miért volt fontos a kormánynak: célzottan arra jött létre a törvény, hogy a CEU működését megnehezítse vagy csak véletlenül érinti az egyetemet. Mezei Ferenc fizikus azzal érvelt, hogy a törvény nem specifikus az Egyesült Államokra, és szerinte kormányközi megállapodás lenne indokolt. Mezei szerint a kérdés az, hogy a törvény alkotmányos és megengedi-e a működést?
Bojár Gábor szerint felvetődik a kérdés, ha a CEU működését nem akarta a kormány befolyásolni, miért sütötte rá a csaló kifejezést? Magyarországon van a CEU-n kívül is külföldi bejegyzésű egyetem, amelyekre nem vonatkozik szabályozás. Külpolitikai nyereséget várt a kérdéstől Orbán, hogy tárgyalhasson Trumppal. Bojár szerint ezt az EU-n belül kellene megoldanunk, hiszen ez egy helyi ügy, a mi ügyünk. A CEU-t ért támadások a Jobbik-szavazók felmarkolásáról szólhatnak az üzletember meglátásában.
Enyedi Zsolt, a CEU rektorhelyettese, arról beszélt, hogy a kormány által megírt vádirat volt a Figyelőben márciusban megjelent cikk, amely már akkor túlpolitizálta a kérdést, ezért az egyetem határozott választ adott. Jogászok szerint egy törvényerejű nemzetközi egyezmény is megoldás lenne, ami biztosítaná a feltételeit a megfelelő működésnek.
A második panel CEU-s diákok és felvételizők tapasztalatainak adott teret azt célozva, hogy miért érdemes a CEU-ra jelentkezni és milyen előnyei vannak, valamint a CEU-n belüli finanszírozásról és a tanulók lehetőségeiről szólt. A diákok arról beszéltek, hogy a CEU-felvételi egy saját érdekükben meghozott döntésük, amellyel a legmagasabb színvonalú oktatást szeretnék elsajátítani, és azt is többen megjegyezték, hogy kifejezetten örülnek neki, hogy ezt Magyarországon tehetik. A CEU könyvtára rengeteg olyan szakirodalmat biztosít a tanulóknak, amely más egyetemeken nem elérhető, és az oktatóik között is törekszenek a legkiválóbb szakmai színvonalat fenntartani. A gender studies-képzés például nem egyedülállóan itt van jelen (az ELTE-n is indult ilyen szak), de a szakirodalom terén verhetetlen a CEU könyvtára. A diákok ösztönzési rendszere azt segíti elő, hogy az itt tanulók számára a tudományos kutatás és az egyetemi teljesítmény legyen az elsődleges. Ezek alapján vannak elosztva az ösztöndíjak, ezt segíti az ingyenes kollégium és a tandíjakat az egyetem fizeti a legtöbb diák számára, magánpénzből.
A harmadik panel a magyar felsőoktatás helyzetével foglalkozott, és azzal a jelenséggel, hogy a CEU-ügy a társadalmat ennyire felhergelte. Elsőnek Kenesei István nyelvész az egyetemi autonómia problémáiról beszélt (itt hangzott el a címben is szereplő mondata). A felsőoktatási intézményi autonómia, a szabadon választható vezetők, a személyes autonómia, és a kutatási-oktatási függetlenség fontosságát hangsúlyozta. Kiemelte még, hogy a minőségi ellenőrzésnek mindenképpen függetlennek kell lennie, hogy valódi önállóságról lehessen beszélni. A minisztériumoknak mindig is megvoltak a módszereik, hogy az egyetemek működését befolyásolják – gondolván a milliós rektori fizetésekre, amelyek alávetik a rektorokat a minisztériumokkal való közvetlen együtt működésre – ezért nem várható megfelelő rektori kiállás a kényes ügyekben.
A felsőoktatásban megfigyelhető az új elit képzése: a jogi karokon a jövő generáció polikuselitjét képzik ki, és kevés esély van rá, hogy szegényebb rétegek is részt vegyenek ilyen képzésekben.
Máté András, az ELTE Logika Tanszékének vezetője szerint meg kellene tölteni a felsőoktatási programokat, hogy rugalmasan kihasználhassa a társadalom a felsőoktatást. Egyre kevesebb diák érettségizik és egyre kevesebb diák végez egyetemet, ami előrelátható lemaradást fog okozni a tudásalapú társadalomban. Ezeket a folyamatokat hivatott a lex CEU is tovább erősíteni. Kevés egyetem képes lépést tartani a CEU felszereltségével és az oktatói színvonallal. A CEU nem csak felszereltségében világszínvonalú, de a nemzetközi programjaik is elképesztően sikeresek. Miközben a CEU monopóliumáról beszél a kormány, a Nemzeti Közszolgálati Egyetemet az elmúlt években pont ilyen monopol helyzetbe hozta, épülnek a kampuszai, kollégiumai, és miközben folyamatosan pénzt vonnak ki az oktatásból, még jogi képzést is indít az NKE. Ez azért is pikáns, mivel más egyetemeknél a kormány lényegében minimálisra csökkentette az államilag támogatott jogászi helyek számát.
Az oktatói és hallgatói felkészültséget az itthoni viszonyokban magas kötelező óraszám befolyásolja, amitől a diákok is kimerülnek, miközben az ösztöndíjak megfogyatkoznak, vélte Wessely Anna szociológus, egyetemi docens. Ezért a diákok dolgozni kezdenek, amely hátráltatja a teljesítményüket. A diákok 1/3-a megélhetési gondok miatt dolgozik, 1/3-a azért, hogy ott kapjanak munkát, ahol önkéntes munkát végeztek (Wessely saját kutatása alapján).
A képzettségi szintek lebutítása, az elvontabb ismeretek háttérbe szorítása a trend most Máté András szerint, ezt pedig folyamatosan kíséri egy terminológiai bűvészkedés. A szakiskolák átnevezése közben a képzési program eltávolodik a felsőoktatási mércétől, a felsőoktatási rendszer romlásához idomítjuk a tanulókat. Amit levágtak a felsőoktatás finanszírozásából, az a hátrányos helyzetű emberek lecsatolását eredményezte.
A közoktatásnak több érettségiző, több tudás, és több egyetemet elvégezni képes diák kitermelésére kellene törekednie.
A beszélgetés a Youtube-on is megtalálható: 1 2 3 4
Horváth Bence
(A cikk az Átlátszó Oktatás gyakornoki programjának keretén belül készült.)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!