Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Magyarországon nincs pontos statisztika, arról hány roma tanuló van. Erre a hiányosságra lenne megoldás az Emberi Erőforrások Minisztériuma által 2014-ben indított úgynevezett Integrált Nyomkövető Rendszer (INYR), amiből adatokat lehetne kapni a roma diákok helyzetéről 2018-ra. A CFCF (Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány) és az ERRC (European Roma Rights Centre) szerint az INYR több szempontból alkalmatlan a feladatára, több milliárdos projektből kiépített rendszer szakmailag nem megfelelő.
A főleg roma gyerekeket sújtó diszkriminációs gyakorlat, illetve az ehhez kapcsolódó kötelezettségszegési eljárás már bejárta a magyar sajtót: rendszerszinten minősítik fogyatékossággal élőnek a roma tanulókat. Horváth István és Kiss András emiatt beperelték a magyar államot és 2013-ban nyertek a strasburgi Emberi Jogok Európai Bíróságán.
Az elérhető adatok szerint 2012/13-ban ötvenháromezer roma gyerek tanult a magyar közoktatásban, bár ez csak közelítő becslés, mert a roma gyerekek hivatalos, iskolai regisztrációja elmaradt egy 2013-as rendelet miatt, amely szerint csak szülői hozzájárulással lehet az iskolában a gyerekeket romaként és/vagy halmozottan hátrányos helyzetűként regisztrálni. A Horváth és Kiss-üggyel összefüggésben, az adatok hiánya miatt a strasbourgi ítéletek végrehajtását felügyelő Miniszteri Bizottság is figyelmeztette Magyarországot.
A tavaly decemberi határozat felszólította az országot, hogy tegyen eleget a vállalt kötelezettségeinek és készítsen részletes statisztikát a roma tanulók helyzetéről, iskolatípusok szerinti megoszlásukról és a fogyatékosnak minősített tanulók arányairól.
Még mindig a diszkriminatív és elavult tesztet használják
A CFCF és az ERRC (European Roma Rights Centre) a heves megyei indokolatlan fogyatékossá nyilvánítás miatt az EMMI ellen is indított közérdekű perben a felek 2015-ben egyeztetéseket folytattak az egyezséggel történő lezárása érdekében. A per azért indult, mert Heves megyében évtizedek óta felülreprezentáltak az enyhe fokban értelmi fogyatékossággal élőnek minősített roma gyerekek.
Ennek oka a nem kultúra-semleges (roma gyerekek szociális helyzetét figyelmen kívül hagyó) mérési eljárások alkalmazása, mint például a Budapest Binet tesztté, ami ezért alkalmas a roma gyermekek indokolatlan fogyatékossá nyilvánítására. Az CFCF és az ERRC peren kívüli megegyezés feltételéül szabták az etnikai adatgyűjtését. Megegyezés végül mégsem volt, mert bár nemzetiségi kérdés bekerült a nyomtatványba, de az INYR-t mindkét szervezet alkalmatlannak találta.
Lesz valami, de direkt késleltetik?
Ennek hatására az EMMI 2014 novemberében indított el az úgynevezett Integrált Nyomkövető Rendszert (INYR) gyerekek monitorozására. Ebben a szülő hozzájárulásával nyilván lehet tartani a gyerek etnikai hovatartozását is. Az EMMI szerint a rendszer négy év alatt, tehát 2018-ra fog teljesen felállni, ekkora lehet statisztikákat kinyerni belőle. Az Átlátszó Oktatás kérdésére ezt az Oktatásért Felelős Államtitkárság is megerősítette.
Kegye Adél, CFCF ügyvédje szerint nem igaz, hogy a rendszer felfutásához négy év kellene. 2014 szeptemberétől minden vizsgált gyereknél nemzetiségi adatot is felvettek, ez bekerült az INYR-be. Kegye szerint, ha nem éveket várnak az adatok elektronikus feldolgozásával, a 2014-es adatfelvétel miatt már rendelkezésre kellene állnia az adatoknak.
Nem lehet a gyerek roma és magyar is egyszerre
Kegye szerint két dologgal késleltethetik az adatokhoz való hozzáférést: a nyomtatványon ezt a kérdést nem töltetik ki a szülőkkel (nem magyarázzák el, miért kell az adat, mi az adatgyűjtés célja, mire használják fel és mire nem, vagy egyenesen felszólítják őket, hogy hagyják ki), illetve nem festhetnek jó képet a szakértői bizottságok munkájáról a beérkezett adatok.
A hiányosságok kiküszöbölésére azt javasolták, hogy a 2011-es népszámlálás eredményeiből kiindulva tegyék lehetővé a többes számú identitás választást (egyszerre több nemzetiséghez tartozás bejelölésére legyen lehetőség, illetve a kérdés után több lehetőséget soroljanak fel (13 nemzetiséget) és szerepeljen cigány és beás válaszlehetőséget is a roma mellett.
INYR alkalmatlan a feladatára, ráadásul a szakértők képzetlenek
A CFCF szerint az INYR a jelenlegi formájában alkalmatlan annak monitorozására, hogy milyen arányban kerülnek roma gyerekek a szakértői bizottságok elé, és közülük hányan kapnak Sajátos Nevelési Igényű (SNI) minősítést (ami indokolhatja a fogyatékossággal élővé való nyilvánítást). Az ERRC szerint az is probléma, hogy nincs információ arról, hogy kaptak-e képzést adatfelvételben résztvevő pedagógiai szakszolgálati munkatársak arról, hogy mi a jelentősége és haszna az etnikai adatokról való nyilatkozásnak. Az ERRC képviselői mellett Kegye is hangsúlyozza, hogy az adatokat felvevő munkatársak nincsenek felkészítve, ezért nem tudják megfelelően tájékoztatni a szülőket, akik az adatokról valójában nyilatkozhatnak.
Hamis adatokat tárol az INYR
A CFCF szerint ellenőrizhetetlen az is, hogy az INYR-be bevitt egyéb adatok egyáltalán helytállóak-e. 2015 nyarán, Ercsiben az alapítvány több olyan szakértői véleménnyel találkozott, amely szerint a gyerekeket Budapest Binet intelligencia teszttel vizsgálták.
Ez azért aggályos, mert az INYR-ben rögzíteni kell a vizsgálati módszert is, az előre felsorolt lehetőségek közül kell választania a szakértőnek. Az EMMI szerint a Budapest Binet tesztet ki sem lehet választani. A CFCF szerint az INYR sem szab gátat annak, hogy a diszkriminatív Budapest Binet alkalmazásának, így a több milliárdos projektből kiépített rendszer önmagában kevés valós eredmények eléréséhez.
Még 2 évbe telik, hogy kiépüljön egy szakmailag hibás rendszer
Az ERRC-t képviselő Geller Judit és Szendrey Orsolya szerint a kormány részéről fontos rendszerszintű lépés az INYR bevezetése, ugyanakkor nem elégséges az etnikai adatgyűjtés szempontjából, hiszen több szempontból alkalmatlan a feladata betöltésére. Hiába van lehetőség formálisan a tanulók etnikai adatainak követésére és elemzésére, a valóságban a vizsgálatokat végző szakemberek képzetlenek, hamis adatok vihetők be a rendszerbe, ráadásul a válaszlehetőségek is limitáltak. Ennek következtében a jelenleg tanuló roma gyerekek helyzetéről nem rendelkezünk adatokkal diszkriminációjuk, szegregációjuk mértéke rejtve marad.
Ha tetszett a cikk
Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!
Adj 1%-ot az Átlátszónak, hogy megtudd, mire megy el az adód 99%-a!
Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!