Egyéb

Megdöbbentően alacsony a fiatalok mobilitása az EU-n belül

A válság a mai napig meghatározza az európai fiatalok valóságérzékelését. Többségük úgy gondolja, hogy a nyolc évvel ezelőtti események a mai napig negatívan hatnak az ifjúságra. A külföldi munkavállalást és tanulást kényszerként élik meg, több mint kétharmaduk pedig soha nem volt még ilyen céllal külföldön. Minden negyedik fiatal szerint az általuk használt közösségi média sokkal inkább rombolja, mint építi a demokráciát.

tamogatoi_rontgen_jav2

Magyarország kirívóan rosszul, csak a politikai aktivitás terén teljesített. Míg az EU-ban átlagosan 12 százalék mondja azt, hogy párthoz való csatlakozás a legjobb módja annak, hogy az emberek bekapcsolódjanak az Uniós szintű közéletbe, és az EU-s átlag szerint 12 százalék valóban így is tesz, addig ez az arány Magyarországon a második legrosszabb, mindössze 5 százalék.

Az Eurobarométer által készített kutatás legfontosabb megállapítása, hogy az európai fiatalok több mint a fele úgy gondolja, hogy országában a gazdasági válság hatására marginalizálódott és kiszorult a gazdasági, illetve szociális rendszerből. Nem meglepő módon a fiatal munkanélküliség által leginkább sújtotta országokban éreznek így a 16 és 30 év közöttiek: Görögországban 93, Portugáliában 86. Cipruson 81 és Spanyolországban 79 százalék nyilatkozta azt, hogy kirekesztődött. Ezekben az országokban a 25 év alattiak munkanélkülisége a 2015-ös adatok alapján 49,8 és 32 százalék közötti.

  A fiatalok a külföldön való tanulást és munkavállalást kényszerként élik meg, mivel az otthoni gazdasági és szociális rendszerből való kiszorulásuk miatt kell ezt az utat választaniuk, nem pedig önszántukból. Bár túlzásnak tűnhet a kényszer, mint kifejezés, a kutatás szerint az európai fiatalok 61 százaléka nem akar külföldön tanulni, vagy dolgozni. Uniós szinten pedig a fiatalok  88 százaléka még soha nem is utazott másik EU-s országba oktatási, vagy munkavállalási célból.

 

A nemzeti oktatási rendszer megítélése is szorosan összefügg azzal, hogy az adott személy miképp élte meg a gazdasági világválságot. Azokban az országokban , ahol a válság kevesebb kárt okozott (Németország, Málta, Dánia), magasabb azoknak az aránya, akik szerint az oktatási rendszer jól reagált a munkaerőpiaci kihívásokra.

 

  A 16 és 30 közöttiek 90 százaléka úgy gondolja, hogy fontos az EU-ról tanulni, hogy hogyan is működnek az intézményei. A válaszadók több mint fele szerint pedig, az EP választásokon való részvétel a legjobb módja annak, hogy valaki aktívan részese legyen az uniós közéletnek. A kutatás egyik legérdekesebb megállapítása, hogy az európai fiatalok több mint egynegyede szerint a közösségi média inkább veszélyes a demokráciára nézve.  

 

A fiatalok kritikus hozzáállása nem meglepő, hiszen a tudományos szférában is egyre többen megkérdőjelezik az internet és a közösségi média  pozitív hatásait. Egyes elméletek szerint valójában az facebookos és más közösségi algoritmusok egy buborékot hoznak létre, amiben az adott személy csak a saját álláspontját és világnézetét alátámasztó tartalmakkal találkozik. Ugyanakkor ennek az elméletnek a kritikája szerint ez egyrészt egy természetes pszichológiai folyamat – a kognitív disszonancia redukciója – és mindenféle külső ösztönző nélkül is bezárjuk magunkat a saját világunkba. Másrészt pedig a közösségi média sokkal inkább egy online fórumként működik, egy technikai eszközként, ami bár értékhordozó, az értékeket maguk a felhasználók töltik bele.

A közösségi média tehát nem a politikához való viszonyunkat változtatja meg, hanem sokkal inkább terepet ad, és felerősít már meglévő demokratikus igényeket. A kutatást az Eurobarométer készítette, amely során április 9 és 25 között összesen 10.294 16 és 30 év közötti uniós állampolgárt kérdeztek meg.

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!

Adj 1%-ot az Átlátszónak, hogy megtudd, mire megy el az adód 99%-a!

Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Átutalás
  • PayPal
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás
  • ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42