Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Csütörtökön írtuk meg, hogy Török Márkot, a Szegedi Tudományegyetem tizenkét éve kirobbanthatatlan HÖK-elnökének megbízatását megszüntette a rektor. Töröknek azért kell mennie, mert egy tavaly őszi törvénymódosítás óta legfeljebb négy évig lehet tisztséget viselni a hallgatói önkormányzatban. A négyéves HÖK-özési korlátról megkérdeztük Tóth Csaba politológust, valamint a nagyobb pártok ifjúsági szervezeteit: a Fidelitast, a Jobbik Ifjúsági Tagozatot, a Societast és a Lehet Más a Jövőt.
Van aki nyolcra növelné, van, aki két évre csökkentené a jelenlegi négyéves korlátot. Más szerint az ilyen “term-limitek” nem jók semmire, a Parlamentben pedig megélhetési HÖK-ösökről volt szó. Korábbi cikkünkben számba vettük a négyéves HÖK-özési korlát jogi vonatkozásait, ebben a cikkben a tágabb kontextusról írunk. (A megszólalókat még Török Márk tisztségétől való megfosztása előtt kérdeztük, általánosan, nem a konkrét ügyre vonatkozóan.)
Tóth Csaba, a Repbulikon Intézet stratégiai igazgatója szerint nem jó, hogy megélhetési HÖK-ösöket termelt ki a jelenlegi rendszer, akik hosszú évekig látnak el tisztségeket a hallgatói önkormányzatokban. Abban viszont szkeptikus, hogy ez ellen a négyéves „term-limit” bevezetése a legjobb megoldás-e. Egy felülről bevezetett korlát az alapvető problémát nem oldja meg: ezeket a sokáig regnáló HÖK-elnököket nem váltják le, a HÖK-válsztások sokszor érdektelenségbe fulladnak, nagyon kevesen vesznek részt rajtuk és nagyon gyakran a hallgatókat nem érdekli az önkormányzat.
Formálisan minden rendben lehet, de ha a választáson 10-20 százalékos a részvétel, az súlyos hiányosságokról árulkodik és megkérdőjelezi a HÖK-ös tisztségviselők legitimációját. Tóth az ELTE jogi kar legutóbbi HÖK-választását hozta ellenpéldának, ahol két erős és népszerű jelölt versengett egymással, még elnökjelölti vitát is tartottak. A vitáról az Átlátszó Oktatás is tudósított.
A négyéves korlát Tóth szerint az állam túlzó beavatkozásának jele is lehet: kiveszi az irányitást a hallgatók kezéből és hasonló, látszólag semleges eszközökkel el lehet távolitani nemkivánatos szereplőket. Egy esetleges kormányváltás után például egy hasonló szabállyal el lehetne tüntetni a fideszes HÖK-elnököket, ami nyilvánvalóan sértené a hallgatói önkormányzatok önállóságát. Egy ilyen term-limitet meg is lehet kerülni: egy erős HÖK-elnök a négyéves ciklusának letelte után informálisan továbbra is befolyást gyakorolhat és képes lehet a valódi hatalom megtartására.
A legfőbb probléma Tóth szerint a HÖK-választásokon való alacsony részvétel. Erre nehéz kivülről befolyást gyakorolni, a Repbulikon Intézet egyik ötlete az volt, hogy országosan egységes napon kellen tartani a HÖK-választást. Igy ha egy-egy konkrét egyetemen a hallgatók nem is értesülnének a választás napjáról, az országos médián keresztül őket is el lehetne érni, vagy a dátum beivódhatna a köztudatba is. Az országosan egységes választási napnak természetesen hátrányai is lehetnének, hiszen a HÖK-választás igy át is politizálódhatna.
Örökös HÖK-tagságra berendezkedőkről beszéltek a parlamentben
A felsőoktatási törvény módosításáról szóló parlamenti vitában nem sokat beszéltek a négyéves korlátról. A módosítást előterjesztő Palkovics László szerint külön kell nézni a HÖK-ben és a HÖOK-ban eltöltött éveket: a maximum „mind a két funkcióban négy-négy év, tehát ezeket nem kell összeszámítani, [egy hallgató] négy évig lehet HÖOK, illetve négy évig lehet HÖK-képviselő.”
Pósán László fideszes képviselő így fogalmazott: “a hallgatói önkormányzatok működésével kapcsolatos törvényi jogszabályok szerintem nagyon helyesek; lehet, hogy már jóval hamarabb sem ártott volna, ha a felsőoktatási törvényben ilyenek vannak.
Az eddigi, bocsánat a kifejezésért, sok esetben szinte örökös HÖK-tagságra berendezkedők életpályája számára nyilvánvalóan teljesen más kilátások voltak korábban, mint ezen új szabályok mentén.
Én azt hiszem, hogy ez a szabályozás valóban abba az irányba viszi el a hallgatói érdekképviseleteknek a működését, hogy valóban a hallgatói érdekek mentén fognak majd tevékenykedni.”
Az LMP két évre húzná, a Societas nyolcra
Mivel a parlamenti vitából és egyéb megszólalásokból nem lehetett megismerni a pártok álláspontját, megkérdeztük a nagyobb pártok ifjúsági szervezeteit is arról, hogy mit gondolnak a négyéves korlát bevezetéséről. Legradikálisabban az LMP fiataljai, a Lehet Más a Jövő értett egyet a törvénymódosítással, sőt a négy évet szívesen levinnék két évre. “A számos felsőoktatási intézményben tapasztalható tisztségviselői visszaélések megállításában egyértelmű eszköz az ott eltölthető idő maximalizálása” – írta Cohen Áron, a Lehet Más a Jövő elnökségi tagja. A másik véglet a Societas, ami nem négy, hanem nyolc évben határozná csak meg a felső korlátot.
A Fidelitas, a Jobbik Ifjúsági Tagozata és a Societas is alapvetően egyetértett a korlátozás szükségességével, de indokolatlannak tartanák, ha a négyéves korlát nemcsak a vezetőkre, hanem minden HÖK-ös tisztségviselőre vonatkozna. Ellenkező esetben a szabály az ügyintézőkre vagy az apparátus más tagjaira is vonatkozna, ami “badarság lenne”, fogalmazott a societasos Torzsa Sándor. Farkas Gergely, a Jobbik Ifjúsági Tagozat elnöke szerint igazságtalan lenne egy 2-3 év alatt magát felküzdő elnöktől elvenni az újrázás lehetőségét: “túl gyakorivá válhat a vezetőváltás, és a jól tevékenykedő elnököknek sem ad lehetőséget a kibontakozásra. További hátrány, hogy kevesebb tapasztalattal, gyakorlattal kerül valaki elnöki, alelnöki tisztségbe, ami szintén a teljesítményt ronthatja”
A Fidelitas részletesen elemezte, hogy milyen értelmezési problémákat vet fel a törvény, ami további részletezés nélkül, egyszerűen csak “tisztségviselőt” említ. “Meglehetősen zavaros, hogy ebbe a körbe csak a választott tisztségeket értjük bele vagy a kinevezett pozíciókat is”, írta a Fidelitas Központi Irodája.
Kérdéses szerintük, hogy a kari és az egyetemi HÖK-ös tisztségeket is egybe kell-e számítani, illetve, hogy egyetemváltáskor újraindul-e a négy év számítása. “Álláspontunk szerint a törvény egy adott intézmény hallgatói önkormányzatában eltöltött időben értelmezi a szabályozást, aminek következménye, hogy egy másik intézményben létesített új jogviszony esetén a négy év újból számítandó.” A Fidelitas szerint ez a jó kapcsolatokkal rendelkező HÖK-ösök számára lehetővé teheti, hogy egy “egyszerű helycserével is pozícióban tartsák magukat”. A Fidelitas szerint kérdéses az is, hogy ha valaki új jogviszonyt létesít ugyanabban az intézményben, akkor újraindul-e a négy év számítása. A törvény szerint azonban “valamennyi hallgatói önkormányzati tisztséget” egybe kell számítani, így a Fidelitas észrevételeire a törvény alapján elméletileg nemleges válasz adható.
Ösztöndíjnak gúnyolt adómentes fizetés
“Abszurd és védhetetlen egy olyan rendszer, amelyben huszonéves hallgatók úgy dönthetnek tízmillió forintok sorsáról, vagy akár rektorok kinevezéséről, hogy a felelősségüket ellenőrző rendszerek hosszú évek óta romokban hevernek” – tette hozzá leveléhez a Lehet Más a Jövő. Az LMP ifjúsági szervezete támogatja azt is, hogy a HÖK-ös tisztségviselők ösztöndíjait havonta tegyék közzé, mert elfogadhatatlannak tartják, ”hogy a közpénzekkel gazdálkodó Hallgatói Önkormányzatok (közfeladatokat ellátó szervként) magukra nézve nem tartják kötelezőnek a modern jogállami alapelveket, és minimális szintű átláthatóságukért hosszas perekre van szükség.”
A hallgatói önkormányzatokban kifizetett pénzek nagysága a Fidelitasnak sem tetszik: a négyéves korlát szerintük “nem engedi a hallgatónak, hogy „örök hökösként” bennragadjanak a höközés világában és ötödik, tizedik, tizenötödik jubileumát töltse valaki egy részönkormányzati és/vagy egyetemi hallgatói önkormányzat _tisztségviselőjeként_ saját kis birodalmat kialakítva maga körül, esetleg busás megélhetési forrásként használva az egyetemet, a hallgatói normatívából származó, ösztöndíjnak gúnyolt adómentes fizetését és bebetonozottságából fakadó informális befolyását.”
Az ifjúsági szervezetek válaszai itt olvashatóak teljes terjedelmükben.
G. Szabó Dániel
Ha tetszett a cikk
Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!
Adj 1%-ot az Átlátszónak, hogy megtudd, mire megy el az adód 99%-a!
Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!