Jelentkezz gyakornoknak az Átlátszó Oktatáshoz!
Gyakornoki programot indít az Átlátszó Oktatás. Középiskolai diákok, főiskolai és egyetemi hallgatók jelentkezését is várjuk az ország minden részéről. Szeretnéd,...
Miközben a hazai felsőoktatás erőteljes átalakításába fogott a kormányzat a racionalizálás jegyében, emellett a Nemzeti Közszolgálati Egyetemet további előnyökben részesítette. Új képzés indításánál már nem szükséges a Magyar Akkreditációs Bizottság szakvéleménye, más európai intézményeknél is kérhetik a szakindítási kérelem kötelező véleményezését. Többek között olyan szakokat és doktori iskolákat is elindíthatnak így, amiket a MAB korábban elkaszált itthon. Ezzel versenyelőnyhöz juthat az NKE más egyetemekhez képest, mert válogathat a számára valószínűleg legkedvezőbb szakvéleményt kiállító intézmények között.
Az elmúlt hónapokban rendszeresen keringtek a tüntetéseken pletykák arról, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem felé kívánja terelni a hallgatókat a kormányzat más egyetemeken működő szakok megszüntetésével (például a nemzetközi tanulmányok szak esetében), bár ezen pletykák jelentős része nem igazolódott be, illetve a tüntetések is sikerrel helyeztek nyomást a kormányzatra. A viszonylag ellenséges hangokat az NKE-vel szemben az válthatta ki, hogy az egyetem eddig is kivételezett szerepben volt, ráadásul szervezetileg nem az Emberi Erőforrások Minisztériuma, hanem a honvédelemi, belügyi, külügyi, valamint a közigazgatásért és igazságszolgáltatásért felelős miniszterek alá tartozik, így minden évben külön költségvetési tételt jelent. A kormány a költségvetési forrásokon túl kiemelt figyelmet fordított az uniós fejlesztési források NKE-be történő becsatornázására is (Ludovika Campus fejlesztése: 30 Mrd forintot ölel fel, részben állami finanszírozással), tehát minden tekintetben magasan a legnagyobb összegből működtetett magyar egyetemről van szó.
Azonban az infrastrukturális fejlesztések mellett a tudományos és oktatási tevékenység kiszélesítésében és minőségi fejlesztésében is komoly jogszabályi segítséget kapott az NKE, például már a 2012-es megalapításakor átszervezték a Corvinusról a nagy hagyományokkal bíró közigazgatástudományi kart az NKE alá, hogy ezzel növeljék a pedigree-jét.
A 2015. évi XIII. törvény újabb segítséget jelenthet az NKE tudományos tevékenységének szélesítésére, ami a MAB megkerülését jelenti, míg más hazai intézményeknek továbbra is kötelező beszerezni a MAB szakértői véleményét képzések indításakor a jövőben. Alapvetően szép szándék, hogy az ENQA minőségi követelményeknek megfelelő, szélesebb terepen is lehessen szakvéleményt készíttetni, azonban a kizárólagosság versenyhátrányt jelent a többi egyetemnek. A Fenntartói Testület kezdeményezheti – az Oktatási Hivatal véleményének figyelembe vételével – a közigazgatási, rendészeti, katonai, nemzetbiztonsági, valamint a nemzetközi és európai közszolgálati felsőoktatás körébe tartozó képzések indításánál, hogy az ENQA 45 tagja közül az egyik készítse el a szakvéleményt. A MAB ugyan az ENQA tagja, de így megkerülhető.
Korábban írtuk, hogy 2014-ben komoly problémákat tárt fel az ENQA nemzetközi felsőoktatási minőségbiztosítási szervezet a Magyar Akkreditációs Bizottságnál. A brüsszeli székhelyű európai akkreditációs szervezet a diplomákat és a felsőoktatás minőségét ellenőrző MAB-ot a függetlenség és a megfelelő anyagi stabilitás hiánya miatt próbaidőre helyezte. Maga a MAB már 2012-ben tájékoztatta a hazai felelős szerveket, hogy probléma lehet, de érdemi változások nem történtek. Emlékezetes, hogy a kormány az általa delegált tagokkal duzzasztotta fel a MAB testületét, valamint elmaradtak a működésre fordítandó források is, bár ezt a kormányzati közlemények szerint maga a MAB kérte így. Az Oktatói Hálózat akkori hivatalos reakciójában arra figyelmeztetett, hogy szerintük a Minisztérium félretájékoztat és ferdít a leminősítéssel kapcsolatban. Hangsúlyozták, a felfüggesztett teljes jogú tagság merőben szokatlan eljárás, arra eddig az ENQA történetében a magyaron kívül csak egy példa volt. A MAB tagsága végül stabilizálódott az ENQA átvilágítását követően.
Jöhetnek az új képzések az NKE-n
A MAB működését jól ismerő forrásunk szerint például a Rendészettudományi doktori iskolát már több ízben engedélyeztetni kívánta az NKE, azonban ez többször fennakadt a MAB szakvéleményezésén. Az új törvény fontos pontja, hogy az az intézmény, amely korábban már részt vett szakvélemény készítésében, az új eljárásba nem vonható be, így az említett doktori iskola esetében a MAB kizárásra kerülne a törvény 2015. július 1-i hatályba lépését követően. Jelenleg is megtalálható a doktori iskola adatlapja, miszerint 2015. április 16.-án új eljárást kezdeményezett az egyetem, döntésre vár az akkreditációja. A szakindítási engedélyt az Oktatási Hivatal adja ki, a kérelem szakmai alapját a MAB véleményezi az OH részére, s ennek figyelembevételével az OH hozhat engedélyezési, nyilvántartásba vételi határozatot.
2013-ban azért nem adott szabad utat a MAB a doktori iskola elindítására, mert kifogásolta, hogy a rendészeti vezető mesterszak tartalma megfelel-e a rendészettudomány elméleti igényű művelésével szemben támasztott követelményeknek, olyan mesterképzésnek, ami a rendészettudomány elméleti műhelyeként szolgálna. A MAB ebből a szempontból aggályosnak találta, hogy a szükséges tudományos hátteret az intézményben kizárólag a létező rendészeti vezető mesterszak biztosítsa, ezért nem támogatta, hanem további rendészetelméleti mesterszak elindítását ajánlotta az NKE-nek. Azóta nem alakult új mesterszak a karon, ennek ellenére újból benyújtották a doktori iskola akkreditálására való kérelmet. Mindezek alapján vélhetően ismét elkaszálja a MAB az akkreditációt a nyári ülésszak alatt, vélhetően a törvény életbelépését követően, azaz megnyílik az út a MAB kihagyására.
Kompenzálna az EMMI
Balog Zoltán miniszter benyújtott egy Nftv. módosító csomagot, ami igyekszik ellensúlyozni az NKE-re vonatkozó kivételeket. A 64.§-t módosító javaslat megengedné más hazai egyetemeknek is, hogy az ENQA tagszervezeteinél kérhessék új képzés vagy doktori iskola akkreditációs véleményezését. Az EMMI-nek nincs érdemi lehetősége az NKE-t fenntartó négy másik minisztériummal szemben az NKE-re vonatkozó rendelkezések módosítására, így inkább a kiterjesztés mellett döntöttek. A miniszter T./4767-es javaslatát június 15-ig tárgyalják a parlamenti bizottságban, ahol még több módosításon áteshet, az országgyűlés vélhetően még a nyári szünet előtt szavazhat a módosításról.
Unyatyinszki György
Független ember vagy?
Ha lesz 4 ezer független támogatója az Átlátszónak, akkor nincs az a lázárjános, aki el tudna minket hallgattatni. Legyél egy a 4 ezerből, és változtasd meg Magyarországot! Tudnivalók itt.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásGyakornoki programot indít az Átlátszó Oktatás. Középiskolai diákok, főiskolai és egyetemi hallgatók jelentkezését is várjuk az ország minden részéről. Szeretnéd,...
Már jócskán benne a 2019-es évben érdemes visszanézni, hogy mi történt velünk 2018-ban. Aki lemaradt valamiről, az itt pótolhatja be....
Két kórház az összeomlás szélén? Megérett a fizetésemelés a főnöknek! A kormány minden bizonnyal meg lehet elégedve azzal, amilyen irányba...
Hol tart ma Magyarországon egy egyetemi hallgatói önkormányzat, ha szövegértésről van szó? Mutatjuk. Közérdekű adatigénylést adtunk be ugyanis a szegedi...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!