Kisőrsi-Farkas Zsófia kötete alapjáraton társadalomtörténet, de a szereplőin keresztül közelebb hozza és átélhetőbbé teszi az ingázók helyzetét, különösen a munkába járó nők sorsának alakulását a szocializmusban.
A munkahelyre való ingázásnak mint a térbeli mobilitás egyik, ha nem a legjellemzőbb, leggyakoribb formájának mára már hatalmas szakirodalma van, bár kevésbé tartják társadalmi problémának – hisz aki ingázik, az dolgozik. A téma viszont már a szocializmusban is előtérbe került, hisz tömegeket, milliókat érintett, akik gyakran munkásszállókon, a nagyberuházások, építési területek barakkjaiban már akkori szemmel is elképesztő körülmények közt éltek.
Egy fokkal jártak jobban azok, akik kora hajnalban, még sötétben keltek (innen ered a népnyelvben a feketevonat elnevezés), minden nap, hogy valamikor este érjenek haza a gyakran fűtetlen, viszont túlzsúfolt járatokon, úgyhogy mindez amolyan munkásosztályi szenvedéstörténetnek számított. Jó esetben pedig a feleség, a családtagok etették az állatokat, művelték a háztájit vagy ha volt, kicsiny földjüket.
Ez a korszak már kevesek emlékében él, pedig a munkahelyre való utazás ma is létező probléma, gondoljunk csak az agglomerációból Budapestre araszoló kocsisorokra, hisz a tömegközlekedés sok helyen nem opció – vagy nincs, vagy ha van, sokáig tart és túlzsúfoltak a járatok.
Ma Magyarországon a foglalkoztatottak jó harmada nem azon a településen él (alszik), ahol dolgozik.
Ez mintegy 1,3 millió embert jelent, akiknek a 20 százaléka naponta még mindig 1-2 órát utazik. És akkor ott vannak a külföldre ingázók: például az év elején 130 ezer magyar állampolgár dolgozott Ausztriában, s közel felüknek nincs osztrák lakcíme, amiből más nem következik, minthogy 60 ezren naponta jönnek-mennek.
Már csak ezért is aktuális Kisőrsi-Farkas Zsófia kötete, amely alapjáraton társadalomtörténet, de részben a magyar szociográfia legjobb hagyományait követve hozza közelebb, teszi átélhetőbbé az ingázók helyzetét, különösen a munkába járó nők sorsának alakulását a szocializmusban.
Kisőrsi-Farkas Zsófia: Bicikliút a hóviharban – Ingázó nők a szocialista iparban
Jaffa Kiadó, 2025
215 oldal, 4999 Ft
Pontosabban egy nő, bizonyos Szombat Jutka életén át – bár akadnak más szereplők is, bő harmincan –, aki a Vas megyei Vátot hagyta ott az erőszakos téeszesítés során, meg mert egyévi munkájáért semmit sem kapott. Inkább naponta kezdett Szombathelyre járni, ahová nagyon sokan igyekeztek, azaz nagy volt a konkurencia, ezért kapcsolatok is kellettek egy-egy jobb gyári munkahely megszerzéséhez. Még ha a legmegerőltetőbb feladatokat is kapták a fiatalok és akár már idősebbek iskolázatlanabb generációi.
Akik egyfelől menekültek a falusi nyomorból és a helyi hatalmasságoktól, másrészt a könnyebb gyári munka is vonzóbb volt, mint a földeken robotolni a semmiért, és persze az sem volt mellékes a fiatalabbaknak, hogy szórakozhatnak, és maguknak való párt is könnyebben találhatnak. Ma amúgy furcsa azt olvasni, hogy Vas megye ekkor az ország fejletlenebb vidékei közé tartozott, de a nagyberuházások elkerülték a határ-, azaz Nyugat-közeli részeket a hidegháborús paranoia miatt.
A könyv középpontjában a korszak ingázóinak többsége áll, azaz akik napi 20-30 kilométert utaztak,
de a korabeli szakirodalom, na meg a politika és nyomában a sajtó is igyekezett csoportok szerint definiálni – s akár elítélni –, ki minek számít. Így a kétlakiság mint olyan egészen a ’70-es évekig részben negatív fogalom volt. Kétlakinak számított, akinél elkülönült a munka- és a település helye, akik falusi származásúak voltak, illetve részben ott éltek, s így kettős jövedelmük volt, és az utazás időtartama is hosszabb volt. A bejáró a fejletlenebb faluból járt be a fejlettebb városba, és őket már kevésbé ítélték meg pejoratívan, főleg ha már nem művelték saját földjüket, hisz azt elvitte a téesz avagy a hatalom.
A könyv főhősének apjával is ez történt: a már városban dolgozó testvéreket megzsarolták, ha apjuk nem adja be a földjüket, őket munkanélkülivé teszik. Vagy mehettek dolgozni a téeszbe, mint már írtam, hogy aztán Jutka szinte megszökjön. Hajnalonta piros Csepeljével a falu szélén találkozott a sorstársaival, hogy biciklizzenek majd’ húsz kilométert a városba, este pedig vissza. Akinek nem volt kiváló a fizikuma, az nemhogy a gyári munkát nem bírta volna el, de a „túrázást” sem esőben, hóban.
1960-ban mintegy hatszázezer embernek jutott osztályrészéül az ingázás, bár idővel egyre kevésbé kellett biciklizni.
Jutka 1960-tól egy évig folytatta ezt az életmódot, majd ágyrajáró lett. Egy bálban ismerte meg leendő férjét, neki köszönhetően lett egy jobb, egy műszakos cipőgyári munkahelye a korábbi textilgyári helyett már 1969-ben. Első önálló albérletük 1966-ban lett, és nemsokára megszületett a fiuk is. Ekkortól lassan úgymond „megtalálják a számításaikat”, és aztán más riportalanyoknál is kitűnt az, hogy egyfajta nosztalgiával tekintenek a szocialista időszakra: elkerülhettek faluról, családot alapítottak, a kádári konszolidáció során a megélhetés is könnyebbé vált, nem beszélve arról, ha sikerült tanácsi, lakótelepi lakást kapniuk.
A hol szakszerű, hol viszont egyenesen regényszerű szöveg azonban semmit sem idealizál, mert a nosztalgia ellenére – ami érthető szinte minden esetben, ha a fiatalkorra való visszaemlékezésről, a párkapcsolatokról stb. beszélünk – több szó esik a beilleszkedési problémákról, a hivatalok packázásáról, amikor a városban való állandó letelepedésről volt szó. Vagy éppen a médiáról, amely gyakran negatívan ítélte meg a fiatalok életmódváltását, ne adj isten új szórakozási formáikat, mert elhagyták a falut – miközben a városokban is szükség volt a munkáskézre az erőltetett iparosítás miatt, bár az intenzív uszító kampányok inkább a kétlakiakra vonatkoztak.
És még a művészetekben is megjelentek a negatív toposzok, így éppen a Fekete vonat c. dokufilmben, amelyben „részeg, műveletlen, vandál” embereket mutatnak be. A kétlakiak munkamorálját is kritizálták, mondván, mire beérnek a műszakba, már kifáradtak saját földjeiken, vagy beteget jelentettek a nagyobb mezőgazdasági munkák idején, tehát kiváló bűnbakként is szolgálhattak, hiszen a szocialista iparosítás nem lett egy sikertörténet – bár már kezdetben is kérdéses volt a termelékenység mértéke, no és a minősége is.
A könyv árnyaltan tárgyalja vagy utal ezekre a témákra, tehát nagyobb társadalomtörténeti, gazdasági és politikai kontextusban is ír róluk. Így például a párttitkárok megalázó viselkedéséről a felvételi beszélgetések során, a nők diszkriminációjáról, úgy a bérek, mint az előrejutás vagy csak a jobb munkahelyek megszerzése terén. Vagy arról, hogy a (falusi) nők általában képzetlenebbek voltak, meg kellett (volna) oldani a továbbképzésüket is, mert arra „fenn” idővel rájöttek, hogy szakmunkások is kellenek, nemcsak betanítottak. Emellett tömegeknek kellett azt is megoldaniuk, hogy ha szükség volt rá, a falusi szülőknek segítsenek a földeken (miközben maguknak is tartottak ott disznót), azaz
a paraszti életmóddal és kultúrával sem szakítottak teljesen, miközben a városi munkásság kissé lenézően tekintett rájuk.
Jutka pedig vallásosságáról sem mondott le, de ebből nem származott különösebb gondja, mert a gyárban a „körön” dolgozók, akik továbblépni sem akartak vagy tudtak, politikailag nem voltak érdekesek. Nem úgy a szakmunkások és feljebb, akik nyilvánosan már nem merték vallásukat gyakorolni, ti. templomba járni, gyermekeiket megkeresztelni – minderről az igen izgalmas Ellenőrzött magánélet c. fejezet szól. Sokan pedig már úgy emlékeznek vissza a pártéletre is, hogy a munka mellett nem értek ők rá politizálni, ha be is léptek a pártba, akkor kényszerből vagy különösebb meggyőződés nélkül, tehát csak az erőteljes nyomás miatt tették. Végül arról is szó esik, hogy mennyit olvastak az ingázók – hiszen felülről ezt erőltették a kártyázás helyett.
Kisőrsi-Farkas Zsófia első könyve egyben doktori disszertációja is, bő egy évtizedes munka eredménye. Az elkészítéséhez több mint harminc emberrel interjúzott, és levéltári forrásokból, a korabeli médiából, statisztikákból dolgozott, felidézve a törvényeket, rendelkezéseket is. Műfajilag sokrétű, elsősorban társadalomtörténeti, de mivel a szociográfia eszközeit is alkalmazza, elénk tárva az egyéni életutak bonyodalmait, a buktatókat, a kanyarokat vagy akár a célba érést, a Bicikliút a hóviharban nem pusztán szakkönyv, hanem a szélesebb közönséget is érdekelheti.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
2022-ben nem is találkoztak ellenzéki párttal, mondták az egyik békési kistelepülésen, amit útba ejtett Magyar Péter országjárása. A körzetet könnyen meg is nyerte a Fidesz, azóta viszont kétesélyessé vált a verseny itt és a menet más állomásain.
Kollégánk a Klubrádió Reggeli személy című műsorának vendége volt, ahol Dési Jánossal beszélgetett aktuális közéleti témákról. Az adás itt visszahallgatható.
Az Átlátszó főszerkesztője szerint a Hivatal húzza az időt, mert nincsenek bizonyítékaik a súlyos vádakra, amelyeket az Átlátszó ellen megfogalmaztak. Ma már nem csak az Átlátszó jó hírnevéről szól ez az eljárás, a nagytakarítási törvény értelmében Láncziék független szerkesztőségeket és civil szervezeteket tehetnek tönkre.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!