sajtószabadság

Nyílt levélben sürgeti száz európai újságíró és szerkesztő, hogy Brüsszel fizettessen a hírekért az internetes cégekkel

Több mint száz vezető európai újságíró és szerkesztő írta alá azt a nyílt levelet, amely arra sürgeti az Európai Parlament képviselőit: kényszerítsék rá az internetes óriáscégeket, hogy fizessenek az újságírók által előállított tartalomért. Bodoky Tamás, az Átlátszó főszerkesztője is csatlakozott az AFP hírügynökség veterán haditudósítója, Sammy Ketz által megfogalmazott felhíváshoz.



Társadalmi célú hirdetés

Az EP elé kerülő, szerzői- és szomszédos jogokra vonatkozó tervezetnek az a célja, hogy biztosítsa: a kreatív tartalmak (újságcikk, zene, film) készítői tisztességes pénzt kapnak a munkájukért cserébe. Az erősen vitatott javaslat első változatát múlt hónapban elutasították a képviselők; az újabb vitára azután kerül majd sor, hogy szeptemberben az EP-képviselők visszatérnek a nyári szabadságukról.

Az olyan internetes cégek, mint a Google és a Facebook természetesen hevesen tiltakoznak a javaslat ellen, hiszen a problémának az az alapja, hogy a két cég óriási összegeket keres az újságcikkek, illetve egyéb kreatív tartalmak mellett elhelyezett hirdetésekkel. Eközben nem járulnak hozzá a szerkesztőségi költségekhez, sőt, elszipkázzák az online lapoktól a hirdetőket, tovább súlyosbítva a sajtó üzleti modelljének a válságát.

A húsz ország száz újságírója által aláírt és kedden több jelentős európai újság által is közölt levélben az áll: „morálisan és demokratikusan védhetetlen” az a mód, ahogyan a médiát megfosztják „jogos bevételeitől.”

A levelet megfogalmazó Sammy Ketz, az AFP veterán háborús tudósítója szerint az ügy élet-halál kérdése, hiszen ő és kollégái célponttá váltak, a riportutak pedig emiatt egyre több pénzbe kerülnek.

„Miközben a médiumok fizetnek a tartalomért és ők küldik ki a terepre az életüket kockáztató újságírókat, hogy megbízható, alapos és színes hírszolgáltatást nyújtsanak, nem ők jutnak ebből bevételhez, hanem az internetes platformok, amelyek egyetlen centet sem fizetnek mindezért” – írta Ketz.

„Olyan ez, mintha jönne egy idegen és szégyentelenül learatná a munkád gyümölcsét” folytatódik Ketz levele, aki arra kéri az EP-képviselőket: szavazzák meg az indítványt, mert arra szükség van a demokrácia és az újságírás túléléséhez.

Ketz emlékeztet: 2017-ben a Facebook 16 milliárd, a Google anyacége pedig 12,7 milliár dollár nyereséget termelt. „Egyszerűen meg kell fizetniük, ami jár” – írja.

„Ne feledjük, hogy a Facebook és a Google nem alkalmaz újságírókat és nem állít elő szerkesztőségi tartalmat. De fizetnek nekik azokért a hirdetésekért, amelyeket az újságírók által előállított tartalmak mellé helyeznek el.”

Kiemelt fotó: pexels.com

Megosztás