Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A Célkeresztben (Who Targets Me) projektet 2017-ben indította Sam Jeffers és Louis Knight-Webb, hogy a brit választások során felhasznált Facebook-hirdetések céljait és átláthatóságát vizsgálja. Azóta több országban is foglalkoztak a választási kampányok monitorozásával és sikerült rávenniük a Facebookot és a Twittert is arra, hogy változtassanak a politikai hirdetések kezelésén a platformjaikon. Most te is segíthetsz felmérni, milyen mértékben használják a politikai kampányok a Facebook-hirdetéseket arra, hogy célzott üzeneteket jelenítsenek meg az idővonaladon!
Németországban több mint ezer önkéntes vett részt a kutatásban, amit a német Buzzfeed és a T-Online indított a Célkeresztben szoftverével. A szoftver egy böngésző bővítmény, amelynek célja, hogy azonosítsa az ún. „sötét hirdetéseket” és tájékoztassa a felhasználókat arról, hogy milyen mértékben célozzák őket ezek az üzenetek.
Frederike Kaltheuner, a Privacy International digitális jogokkal foglalkozó szervezet kutatója szerint a Facebook abból él meg, hogy összekapcsolja a hirdetőket a potenciális vevőkkel. A Facebook ezt a munkát korábban elképzelhetetlen pontossággal végzi el az alapján, hogy mit osztanak meg magukról az emberek a közösségi oldalon.
Ezek az adatok segítenek a hirdetőknek abban, hogy életkor, nem, vallási meggyőződés, érdeklődési kör, a követett oldalak, társadalmi és gazdasági helyzet és rengeteg más szempont alapján beállítsanak egy célközönséget a szponzorált tartalomhoz.
Mi az a „sötét hirdetés”?
Sötét hirdetésnek azokat a szponzorált bejegyzéseket hívják, amelyeket egy Facebook-oldal úgy tesz közzé, hogy azok magán az oldal idővonalán nem láthatók. A Facebook ezeket a posztokat „nem közzétett” bejegyzéseknek hívja.
A hirdetők az ilyen posztokhoz kapcsolnak egy részletesen leírt célközönséget és egy büdzsét, ami lehetővé teszi, hogy a közösségi oldal felhasználói lássák a bejegyzést, viszont az üzenet nem feltétlenül jelenik meg a szerző oldal vagy a csoport falán.
Az oknyomozó újságírással foglalkozó Bureau of Investigative Journalism arra hívja fel a figyelmet, hogy az ilyen kampányüzenetek eltérnek a hagyományos televíziós, szórólapos vagy plakátokon megjelenő hirdetésektől, mert a közvélemény nem tud felettük azonnal kritikát gyakorolni.
Ennek a hirdetési formának épp az a lényege, hogy az üzenetet az adott pillanatban csak a „célszemély” látja a saját Facebook-falán.
A sötét hirdetések legismertebb felhasználása a 2016-os amerikai elnökválasztás során volt tapasztalható. Akkor külföldi szereplők indították a kampányokat, hogy ne lehessen őket lekövetni.
A hirdetésnek ezt a formáját használta Donald Trump kampánycsapata is, hogy eltántorítsa kisebbségi csoportok tagjait a választáson való részvételtől.
Mark Zuckerberg a 2016-os események nyomán bejelentette, hogy a Facebook növelni fogja az átláthatóságot a politikai hirdetéseknél, több olyan javaslatot is megfogadva, amelyet a Célkeresztben csapata adott közre a közösségi médiafelületeken megjelenő politikai kampányok szabályozásáról.
Ezek közül talán a legfontosabb, hogy a Facebook lehetővé fogja tenni, hogy a felhasználók visszamenőleg lássanak minden hirdetést, amelyet egy oldal szponzorált, még akkor is, ha ők nem tartoztak a hirdetés célcsoportjába. Ez hatékonyan megszüntethetné az ún. „sötét hirdetési gyakorlatokat” a platformon.
Sam Jeffers, a Célkeresztben alapítója a tervezett változtatásról ezt mondta:
„Ez csak egy kis győzelem az átláthatóság számára. A Facebooknak még nyilatkoznia kell arról, hogyan fogja ezeket a változtatásokat bevezetni. A többi internetes óriáscég még nem követte a példát, a hatóságok pedig bőven le vannak maradva. Nekik gyorsan kellene lépniük, megfelelő irányelveket kiadniuk és olyan felügyeletet biztosítaniuk, ami megóvja a választásokat a kéretlen befolyásolástól. Még nagyon sok tennivalónk van mielőtt azt mondhatnánk, hogy a választásaink biztonságban vannak.”
A 2018-as év már nagyon izgalmasan indul: Olaszországban már lezajlottak a választások, és az idén hazánk mellett Brazília, Izrael, Írország és Svédország is szavazni készül. Az Egyesült Királyságban májusban lesznek a helyi, Amerikában pedig novemberben lesznek felsőházi választások.
A sötét hirdetési gyakorlatok teljes mértékben aláássák a demokratikus folyamatokat. A Célkeresztben csapata most az Átlátszóval közösen igyekszik növelni az átláthatóságot a magyarországi Facebook-hirdetési gyakorlatokról.
Csatlakozz te is a Célkeresztben önkéntes csapatához, és telepítsd a Célkeresztben böngésző-bővítményét erről a linkről.
Regisztrálj a bővítményre kattintva, és használd a Facebookot úgy ahogy szoktad a választási eredmények megjelenésééig, így segíthetsz adatot gyűjteni arról, milyen hirdetések jelennek meg a faladon.
Az adatokat anonim formában elemzi a Célkeresztben csapata, és az Átlátszón közzétesszük, melyik kampány használt sötét hirdetési módszereket az idei választásokon.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!