Nyereséges budapesti cégek gazdagodnak a műemléki célú társaságiadó-kedvezményekből
Mutatjuk, hogyan alakult az adókedvezmények felhasználásának területi eloszlása, valamint a felhasználások száma és nagyságrendje.
Az állami tulajdonú ATEV Fehérjefeldolgozó Zrt. megtagadta az adatigénylésünket, nem adta ki az 5 millió forintot elérő szerződéseinek listáját. Bepanaszoltuk a NAIH-nál, és bár a hatóság nekünk adott igazat, a cég a hatóság felszólítására sem adta ki a kért adatokat. Az egyik megtagadási indokuk például az, hogy az ORFK nyomozást folytat náluk hűtlen kezelés alapos gyanúja miatt. Többek közt ezért is szeretnénk látni a szerződéseiket, úgyhogy bíróságra megyünk.
Az állami tulajdonú ATEV Fehérjefeldolgozó Zrt. a kormány által 2015. május közepén nyilvánosságra hozott, a legtöbb uniós támogatást kapott 100 cég listájának élbolyában szerepel. A cégnél még tavaly márciusban vizsgálatot indított a KEHI, ami végül feljelentést tett hűtlen kezelés miatt, mert nem értették többek között azt, hogyan lett a vállalkozásnak a 2013-as 15 milliárd forint árbevételéből mindössze 197 millió forint adózott eredménye.
Mi is megpróbáltunk pontosabb képet kapni az ATEV gazdálkodásáról, ezért közadatigényléseben kértük ki az állami vállalattól a nettó 5 millió forintot elérő szerződéseinek listáját, azonban megtagadták a választ. Ezt azzal indokolták, hogy
“az igényelt adatok üzleti titoknak minősülnek, és a kért adatokhoz való hozzáférés az üzleti tevékenység végzése szempontjából aránytalan sérelmet okozna”
Ezzel nem értettünk egyet, ezért a már jól bevált módon panaszt tettünk az ATEV ellen a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH), ami nekünk adott igazat. Megállapította a hatóság, hogy az ATEV Zrt. jogsértően járt el, amikor elutasította az adatigénylést, ezért felszólították, hogy a levél kézhezvételét követően 8 napon belül küldje meg számunkra az általunk kért adatokat, illetve a honlapján is tegye közzé őket, hisz erre kötelezi a törvény.
Erről írtunk tavaly szeptemberben, és azóta vártuk, hogy megérkezzenek az adatok. Azok azonban nem jöttek, és nemrégiben kiderült, hogy miért.
Kézhez kaptuk a NAIH levelét, miszerint az ATEV nem tett eleget a felszólításuknak, még a hatóság kérésére sem tette közzé az általunk kért közérdekű adatokat.
A NAIH – mivel egyéb jogköre nincs – részletes jelentést tett közzé a honlapján az esetről. A dokumentumban dátum szerinti részletességgel, és jogszabályi hivatkozásokkal teletűzdelve olvashatók az ügy fontosabb momentumai és a hatóság megállapításai; valamint az ATEV megtagadási indokairól is képet kaphatunk.
A vállalat legfőbb érve végig az volt, hogy bár állami tulajdonban van, de ettől nem minősül közfeladatot ellátó szervnek, mert
„az állati melléktermékek begyűjtésére és megsemmisítésére nyújtott állami támogatás kedvezményezettje ugyanis nem a társaság, hanem a szolgáltatást igénybe vevő termelők, illetve állattartók”
Ezenkívül volt még egy – eléggé szokatlan és kissé keserédesen vicces – érvük az adatigénylés megtagadása mellett.
Talán ez az első alkalom, hogy egy NAIH-jelentésben az szerepel, hogy egy adatgazda többek között azzal magyarázza közérdekű adatok ki nem adását, hogy „tekintettel arra, hogy az Országos Rendőr-főkapitányság hűtlen kezelés alapos gyanúja miatt nyomozást folytat, így
„az azzal érintett szerződéseket még akkor sem lehet az adatigénylő rendelkezésére bocsátani, amennyiben a Zrt. közfeladatot ellátó szervnek minősülne„
Mivel nemcsak a mi, hanem a NAIH jogi állásfoglalása szerint is közérdekű adatnak számítanak az ATEV Zrt. gazdálkodási adatai, ezért az ügyet nem hagyjuk annyiban, hanem még egyszer, ezúttal önkéntes teljesítés hiányában a bírósági utat választva nekifutunk a fehérjefeldolgozási titkoknak.
Az ATEV ugyanis sajnos nem egyedül obstruálja a törvényeket, a maguknak nyílt törvénysértéseket megengedő állami és önkormányzati cégek nagy száma miatt ezeknek az ügyeknek önmagukon túlmutató jelentősége is van. Különösen akkor, amikor a kormány éppen fel akarja számolni az állami cégek átláthatóságát.
Közreműködött: Sepsi Tibor
Ha tetszett a cikk
Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!
Adj 1%-ot az Átlátszónak, hogy megtudd, mire megy el az adód 99%-a!
Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásMutatjuk, hogyan alakult az adókedvezmények felhasználásának területi eloszlása, valamint a felhasználások száma és nagyságrendje.
Közel egy év pereskedés után a legfelsőbb bírói szerv kimondta, hogy igenis közadat, hogy az alpolgármester hova utazott közpénzből, munkaidőben.
A FUNA azt közölte, hogy 2021 őszén lezárult az EU-s pénzből finanszírozott projekt, és már nem is ők üzemeltetik a kisvonatot, hanem a cégük.
A NAV-nak nincs adata arról, hogy mennyi 480-as üzemanyag fogyott az árstop idején, és a kutakat semmi sem kötelezte, hogy továbbítsák a beszkennelt forgalmik adatait.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!