Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A Korrupciókutató Központ Budapest (CRCB) kutatócsoportja elemezte az új magyar közbeszerzési törvényt, amely 2015 őszén lépett hatályba. A CRCB úgy látja, hogy az új törvény egyértelműen tovább korlátozza a nyilvánosságot és nagy a veszélye annak, hogy még inkább megnöveli a korrupciót.
A 2016. május 26-án publikált, „Korrupciós kockázatok és az új közbeszerzési törvény” címet viselő elemzés elkészítése során a Korrupciókutató Központ Budapest (CRCB) munkacsoportja négy dolgot vizsgált: a törvény előkészítésének folyamatát, az új törvény várható hatásait a közbeszerzések transzparenciájára, a versenyerősségére és a korrupciós kockázataira.
Mint a bevezetőben írják:
„Magyarországon ma a közbeszerzések közege, a közbizalom alapján eljáró intézmények vezetőinek romlott magatartása miatt hiteltelen a közbeszerzési rendszer.”
A CRCB-kutatói szerint fontos, hogy a közbeszerzések folyamata egyszerre legyen átlátható és korrupciómentes, ugyanakkor emiatt ne legyen irracionálisan hosszú és bürokratikus sem.
A törvény előkészítésének folyamatát elemezve a kutatók arra jutottak, hogy „várható hatásairól előzetes hatásvizsgálat, a szereplők várható viselkedését felmérő közgazdasági elemzés vagy akár statisztikailag elemezhető véleménykutatás nem készült”.
A törvényt úgy fogadták el a jogalkotók – hívták fel rá a figyelmet –, hogy semmilyen információ nem állt rendelkezésre a szereplők (az ajánlatkérők és a versenyző cégek) várható viselkedéséről, valamint a törvényben meghatározott változások hatásairól. „A törvényalkotó „próba – szerencse” (trial and error) módszert követett, ami jelen esetben jelentős kockázattal jár és indokolatlanul magas társadalmi költségeket eredményez.”
Azt is kiemeli a CRCB-elemzés, hogy az érintettek már tavaly tavasszal várták az új Kbt. elfogadását és kihirdetését, ám a törvényt csak szeptember végén fogadta el a parlament, és október elején hirdették ki a Magyar Közlönyben, vagyis mindössze egyetlen hónappal a november 1-jei hatályba lépése előtt. Ez pedig megnehezítette a piaci szereplők számára az új törvény megismerését és feldolgozását.
A kutatók ugyanakkor a versenyerősséget és az átláthatóságot növelő lépésként értékelik, hogy az új közbeszerzési törvény értelmében minden közbeszerzési dokumentumnak teljes körűen, korlátlanul és ingyenesen elérhetőnek kell lennie online.
Szintén számottevő lépés a közbeszerzések nyilvánosságának növelése irányába, hogy a részvételi jelentkezések és az ajánlatok elbírálásáról szóló összegezések a Közbeszerzési Adatbázisban, vagy az ajánlatkérő honlapján kötelezően közzéteendők, azzal egyidejűleg, ahogyan azt a jelentkezőknek vagy ajánlattevőknek megküldték.
Ezzel bővült a közérdekből nyilvános adatok köre, de a nyilvánosságot erőteljesen szűkítő változtatásokat is tartalmaz az új törvény. Az uniós értékhatárok alatti közbeszerzések esetében ugyanis
– nem kell már közzétenni az ajánlati felhívást a Közbeszerzési Értesítőben, hanem csak egy összefoglalót kell megjelentetni az eljárás fontosabb paramétereiről a Közbeszerzési Hatóság honlapján
– az ajánlattételi határidő az előző törvényben meghatározott 20 naphoz képest lerövidült: szolgáltatás és árubeszerzés esetében 10 napos minimumot tartalmaz az új törvény, építési beruházás esetében pedig 15 napos minimumhatáridőt
A CRCB szerint:
„A határidők rövidülése csökkenti a versenyerősséget és növeli a korrupciós kockázatokat. A közbeszerzések transzparenciáját csökkenti, hogy nem kell már közzétenni az ajánlati felhívást, hanem csak egy összefoglalót az eljárás fontosabb paramétereiről.” Ez a lépés is a korrupciós kockázatok növekedését eredményezi.”
Az elemzés alapján az ajánlattevőknek a nemzeti keretek között lebonyolított közbeszerzések esetén a korábbi 20 nappal ellentétben sokkal rövidebb (esetenként csak 4 nap) áll rendelkezésükre az érdeklődésüket jelezni egy-egy tender iránt, és ez a határidő-rövidülés csökkenteni fogja a jelentkezők számát, vagyis a verseny erősségét.
„Azt, hogy a bármilyen módon – akár hirdetményben, akár csak a honlapon való közzététellel – publikus eljárás megindulását rögzítő dokumentum nélküli beszerzések nettó 25 millió forintos értékhatárát levitte az új törvény 18 millió forintra, és 3 helyett 4 céget kell felkérni ajánlattételre, ellentétben áll azzal, hogy uniós értékhatárok alatt a hirdetményes közzététel teljesen megszűnt (Kbt. 113.§-115.§). Így az előbbi lépés pozitív hatásait kioltják az utóbbinál jelentkező, az átláthatóságot felszámoló hatások.”
A CRCB elemzése szerint azonban vannak olyan elemei is az új közbeszerzési törvénynek, amelyek a verseny erősségét növelhetik. Ilyennek tartják például azt, hogy az új törvény kötelezővé teszi annak vizsgálatát, hogy részajánlat tétel lehetséges-e, illetve azt, hogy a kizáró okok és alkalmasság igazolása tekintetében az ajánlattevőknek csupán nyilatkozniuk kell (ezzel csökkentek az adminisztrációs terhek). Igazolási kötelezettsége csak a potenciális nyerteseknek van, és mindössze öt munkanapjuk van ezt megtenni.
„Ajánlattevői oldalról a legtöbb kizáró ok alóli utólagos mentesülés új jogintézményét is bevezeti a törvény az öntisztázás lehetőségével. (Kbt. 64.§) Ennek alkalmazásával a Közbeszerzési Hatóság vagy a bíróság mondja ki a kizáró ok hatálya alatt álló gazdasági szereplő megbízhatóságát. Ezt az ajánlatkérő köteles elfogadni. E lehetőség alkalmazásárára vonatkozó szabályozás azonban elmaradt, ami amellett, hogy súlyosan növeli a korrupciós kockázatot, gyengíti a jogbiztonságot.”
Az eljárás eredményhirdetése után közzéteendő információk, adatok körét vizsgálva a CRCB-kutatócsoportja mindössze egyetlen előrelépést talált. Azt, hogy a törvény kötelezővé teszi az eljárás eredményéről szóló összegezés közzétételét, amit eddig csak az eljárásban részt vett szereplőknek juttatott el. A kutatók szerint ez „mindenképpen a nyilvánosság növelése irányába történő lépés, ami csökkenti a korrupciós kockázatokat is, ugyanis korlátozza a túlárazás valószínűségét és mértékét.”
Az ehhez hasonló kutatások és az újságírói munka szempontjából fontos a közbeszerzési eljárásokkal összefüggő dokumentumok elérhetősége, ám ezzel kapcsolatban nem szolgál jó hírrel a CRCB elemzése:
„Az új Kbt. az előzőhöz képest nem hoz újat abban a tekintetben, hogy milyen mélységben rögzíti a Közbeszerzési Hatóság feladatai között a közvélemény széles körű tájékoztatását, az átláthatóság vagy a nyilvánosság biztosítását. A törvény nem foglalkozik a közbeszerzési adatok rendezett adatbázisban való közzétételének problémájával.”
Az elemzés itt példaként említi az USA-t és Chilét, mert„a két ország közbeszerzéseinek adatai on-line módon bárki számára letölthetők rendezett adattáblákban, csv formában.” A CRCB finom iróniával megemlíti, hogy ez Magyarország számára sem elérhetetlen szint: „minden informatikai eszköz és emberi erőforrás elérhető ehhez a magyar kormány számára is. Magyarország is a Földön van — nincs „magyar glóbusz”.”
Az átláthatóság szempontjából jelentős változás az új közbeszerzési törvényben, hogy a támogatásból megvalósuló beszerzések esetében szűkült a közbeszerzési kötelezettség. Eddig ugyanis a törvény személyi hatálya kiterjedt azokra az egyébként ajánlatkérőnek nem minősülő szervezetekre is, amelyek árubeszerzését, szolgáltatás megrendelését vagy építési beruházását egy ajánlatkérőnek minősülő szervezet támogatta.
Az új Kbt. értelmében azonban csak a meghatározott tárgyú építési beruházások és az ezekhez kapcsolódó szolgáltatások beszerzése esetében minősül a támogatott szervezet ajánlatkérőnek, azaz csak ezek esetében közbeszerzés-kötelezett. Ezen enyhít egy kicsit az a rendelkezés, melynek értelmében a legalább huszonöt millió forintos összegben támogatott projekt esetében mindenképp közbeszerzést kell kiírni.
„Gondoljuk végig: 24, 9 milliós támogatás esetében, ha azt például nem építési beruházással összefüggő, hanem bármilyen más tanácsadásra fordítják vagy laptopokat vesznek belőle, a támogatottnak nincs közbeszerzési kötelezettsége!
Ugyanakkor még ezen kötelezettség alól is lehet kivételt teremteni, például ha egyedi kormánydöntésben megállapított beruházási támogatásról van szó. (Kbt.5.§ (3). Ez a lépés, amellett, hogy rendkívül bonyolult, csökkenti a közbeszerzések átláthatóságát és növeli a korrupciós kockázatokat. Hiszen a beszerzések e részére nem fog vonatkozni közbeszerzési kötelezettség. Továbbá ez a lépés azzal jár, hogy a jövőben ezeknek a beszerzéseknek az elemzése, monitorozása is lehetetlenné válik. Ezáltal az is, hogy a tényekre alapozva javítani lehessen ezen beszerzések hatékonyságán.
A magyar állam ezzel a változtatással e közbeszerzések esetében az írásbeliség előtti korszakba lép vissza.”
Még egy fontos változást tartalmaz az új közbeszerzési törvény:
„Új kivételként jelenik meg a kampányszolgáltatás, amit politikai párt választási kampánnyal összefüggésben rendel meg. Ez értékétől függetlenül lesz mentes a közbeszerzés alól.”
A CRCB kutatói úgy vélik, kérdés, hogy milyen tágan lehet értelmezni a kampányszolgáltatás fogalmát, vagyis milyen eljárásokat lehet ezzel a címszóval mentesíteni a közbeszerzések alól. Egy dologban azonban biztosak az elemzők:
„Tekintve, hogy a kampányszolgáltatások vásárlása közvetítő (bróker) szervezeteken keresztül a korrupciós ügyletek elterjedt típusa Magyarországon, ez a változtatás tovább tágítja, táplálja e módszerek alkalmazhatóságát a politikai korrupció mechanizmusában.”
Viszont a korrupciós kockázatokat csökkentő változásként értékeli a CRCB munkacsoportja azt, hogy az új Kbt. a réginél bővebben határozza meg, hogy mely adatok, információk nem nyilváníthatók üzleti titoknak, továbbá azt is, hogy az új törvény alapján a becsült érték meghatározásakor a piaci árból, és nem a legmagasabb piaci árból kell kiindulnia ajánlatkérőnek, illetve a becsült érték meghatározásának módszerét, dokumentáltságát is rögzíti a törvény.
„Az új Kbt. szakít az eddigi hagyományokkal az értékelés tekintetében is. Az indokolás szerint a cél az, hogy az ajánlatkérők elsődlegesen a minőség alapú kiválasztásra térjenek át. Az ajánlatkérő a legalacsonyabb ár egyedüli értékelési szempontját csak kivételes és indokolt esetben alkalmazhatja, és kifejezetten tilos azt használni tervezési, mérnöki, építészeti szolgáltatások és építési beruházások esetében. (…)
A nem ár típusú elemek ilyen súlya egyrészt irreális vállalásokat eredményezhet például a teljesítési határidő tekintetében, vagy kifejezetten a nagy létszámú, tőkeerős cégeknek kedvezhet. Másrészt az ár, mint értékelési szempont korlátozása és a nem ár („minőségi”) szempontok szerepének erősítése a korrupciós kockázatok növekedésével jár.”
Az elemzés az új közbeszerzési törvényben szereplő összeférhetetlenségi szabályok véleményezésével zárul, a kutatók szerint ez „nyilvánvalóan növeli a politikai korrupció lehetőségét”. Ugyanis bár bővült azon közjogi méltóságok köre, akiknek, illetve akik hozzátartozóinak tulajdonában lévő szervezet összeférhetetlen. Azonban a jogalkotó a Ptk. szerinti hozzátartozói kört is módosította a közjogi méltóságok „közös háztartásban élő” hozzátartozóira. Ez pedig „egyértelműen jóval megengedőbb szabály, mint ami az eredeti változatban volt”.
Ha tetszett a cikk
Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!
Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!