
Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Jelentős, akár 50 százalékra is tehető azon köztisztviselők-közalkalmazottak aránya, akik késve vagy hibásan kapták meg adóigazolásukat munkáltatójuktól, akad, aki emiatt lekésheti a bevallási határidőt is. A zavarért az érintettek a tavaly óta a Magyar Államkincstárba központosított „nemzeti bérszámfejtést” okolják.
1,5 milliárd forint uniós támogatást nyert a Magyar Államkincstár (MÁK) 2012-ben az úgynevezett központosított illetményszámfejtő rendszer, az úgynevezett KIRA-program kidolgozására. A KIRA lényege: valamennyi „állami” foglalkoztatott: a közalkalmazottak és a köztisztviselők, 10 ezer 500 költségvetési szerv 700 ezer alkalmazottja bérszámfejtése ugyanott, a Magyar Államkincstárban, közös bérszámfejtő-program alapján történjék.
A MÁK és konzorciumi partnere, a MÁK-tulajdonú Kincsinfo Kincstári Informatikai Nonprofit Kft. az uniós támogatott projekteket nyilvántartó oldalon olvasható leírás szerint 2014 őszére tervezte a projekt befejezését, ehhez képest ténylegesen tavaly novemberben indult el élesben a KIRA.
Kezdetektől szóltak cikkek arról, hogy nem zökkenőmentes az átállás, késnek a fizetések, a MÁK azonban rendre tagadta a felvetéseket. Az Átlátszó több olvasója is jelezte ugyanakkor, hogy mostanra – köszönhetően az szja-bevalláshoz szükséges munkáltatói adóigazolások elkészítési és kézhez adási főszezonjának – eluralkodott a káosz.
„A kincstár bedugult, senki nem veszi fel a telefont, nem lehet kompetens információt kiszedni belőlük. Az adózók a munkáltatónál reklamálnak, mondván, hogy az ő kötelességük lenne a hibátlan jövedelemigazolás kiadása. A munkáltatók a kincstárra mutogatnak, és nem írják alá a rossz jövedelemigazolásokat.” – panaszolta egy köztisztviselő.
A munkáltatóknak január 31-ig kell (kellett volna) a valós tartalmú adóigazolásokat átadni a munkavállalóknak – így rendelkezik az adózás rendjéről szóló törvény. A MÁK megkerülte ugyan az Átlátszó kérdéseit, a mismásoló válaszból ugyanakkor az derül ki, hogy bár az ellenkezőjét állítja, nem teljesítette a kötelezettségét:
„A Kincstár határidőre átadta a foglalkoztatók részére a 15M30 jövedelemigazolásokat. A foglalkoztatók részére a Kincstár területileg illetékes igazgatóságai 2016. január 30-31., legkésőbb február 1-jén – megállapodás függvényében – e-Adat rendszeren keresztül állományban, vagy papír alapon adta át a jövedelemigazolásokat.”
Ha ugyanis ők „legkésőbb február elsején” adták át az igazolásokat, képtelenség, hogy a munkáltatók tartani tudták az őket kötelező határidőt, különös tekintettel arra, hogy 31-e vasárnapra esett. Ráadásul az „átadás” akkor jogszerű, ha a munkavállaló kézbe vette az igazolást és ezt aláírásával igazolta – márpedig ez, adott esetben többszáz dolgozó esetében nem pár órás adminisztráció.
Ami pedig a hibákat illeti, nem kaptunk választ arra, hogy mekkora arányban reklamáltak a MÁK-nál, stimmelhet-e panaszos olvasóink becslése, amely szerint akadhat közintézmény, ahol akár minden második igazolás hibás lehet. Úgy tudni, még a NAV-dolgozók között is akad, akinek gondok vannak az igazolásával, egy másik közintézményben pedig negatív jövedelemről is kaptak „igazolást” dolgozók.
A MÁK ezzel kapcsolatban csak annyit válaszolt: ha jelzik a kincstárnak a hibát, javítanak.
Holott a precíz ügyvitel koránt sem öncél: a párhuzamosan vállalkozási tevékenységet is végző adózóknak (a közalkalmazottak közül tipikusan ilyenek lehetnek például a pedagógusok) február 25-e az adóbevallás határideje, márpedig sokan tartanak tőle, hogy ezt önhibájukon kívül lecsússzák.
„Olyan képtelen ötletek voltak a kincstár ügyintézőitől – nevüket sem vállalják és írásba sem adták – hogy a rossz jövedelemigazolást adja ki a munkáltató, annak alapján az adózó végezze el az adóbevallást, és ha majd egyszer megkapja a jó jövedelemigazolást, akkor csináljon önrevíziót. Köszönjük az ötleteket, a NAV dolgozói nevében is!” – írja egy dühös köztisztviselő.
Rádi Antónia
Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!