Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Jelentős, akár 50 százalékra is tehető azon köztisztviselők-közalkalmazottak aránya, akik késve vagy hibásan kapták meg adóigazolásukat munkáltatójuktól, akad, aki emiatt lekésheti a bevallási határidőt is. A zavarért az érintettek a tavaly óta a Magyar Államkincstárba központosított „nemzeti bérszámfejtést” okolják.
1,5 milliárd forint uniós támogatást nyert a Magyar Államkincstár (MÁK) 2012-ben az úgynevezett központosított illetményszámfejtő rendszer, az úgynevezett KIRA-program kidolgozására. A KIRA lényege: valamennyi „állami” foglalkoztatott: a közalkalmazottak és a köztisztviselők, 10 ezer 500 költségvetési szerv 700 ezer alkalmazottja bérszámfejtése ugyanott, a Magyar Államkincstárban, közös bérszámfejtő-program alapján történjék.
A MÁK és konzorciumi partnere, a MÁK-tulajdonú Kincsinfo Kincstári Informatikai Nonprofit Kft. az uniós támogatott projekteket nyilvántartó oldalon olvasható leírás szerint 2014 őszére tervezte a projekt befejezését, ehhez képest ténylegesen tavaly novemberben indult el élesben a KIRA.
Kezdetektől szóltak cikkek arról, hogy nem zökkenőmentes az átállás, késnek a fizetések, a MÁK azonban rendre tagadta a felvetéseket. Az Átlátszó több olvasója is jelezte ugyanakkor, hogy mostanra – köszönhetően az szja-bevalláshoz szükséges munkáltatói adóigazolások elkészítési és kézhez adási főszezonjának – eluralkodott a káosz.
„A kincstár bedugult, senki nem veszi fel a telefont, nem lehet kompetens információt kiszedni belőlük. Az adózók a munkáltatónál reklamálnak, mondván, hogy az ő kötelességük lenne a hibátlan jövedelemigazolás kiadása. A munkáltatók a kincstárra mutogatnak, és nem írják alá a rossz jövedelemigazolásokat.” – panaszolta egy köztisztviselő.
A munkáltatóknak január 31-ig kell (kellett volna) a valós tartalmú adóigazolásokat átadni a munkavállalóknak – így rendelkezik az adózás rendjéről szóló törvény. A MÁK megkerülte ugyan az Átlátszó kérdéseit, a mismásoló válaszból ugyanakkor az derül ki, hogy bár az ellenkezőjét állítja, nem teljesítette a kötelezettségét:
„A Kincstár határidőre átadta a foglalkoztatók részére a 15M30 jövedelemigazolásokat. A foglalkoztatók részére a Kincstár területileg illetékes igazgatóságai 2016. január 30-31., legkésőbb február 1-jén – megállapodás függvényében – e-Adat rendszeren keresztül állományban, vagy papír alapon adta át a jövedelemigazolásokat.”
Ha ugyanis ők „legkésőbb február elsején” adták át az igazolásokat, képtelenség, hogy a munkáltatók tartani tudták az őket kötelező határidőt, különös tekintettel arra, hogy 31-e vasárnapra esett. Ráadásul az „átadás” akkor jogszerű, ha a munkavállaló kézbe vette az igazolást és ezt aláírásával igazolta – márpedig ez, adott esetben többszáz dolgozó esetében nem pár órás adminisztráció.
Ami pedig a hibákat illeti, nem kaptunk választ arra, hogy mekkora arányban reklamáltak a MÁK-nál, stimmelhet-e panaszos olvasóink becslése, amely szerint akadhat közintézmény, ahol akár minden második igazolás hibás lehet. Úgy tudni, még a NAV-dolgozók között is akad, akinek gondok vannak az igazolásával, egy másik közintézményben pedig negatív jövedelemről is kaptak „igazolást” dolgozók.
A MÁK ezzel kapcsolatban csak annyit válaszolt: ha jelzik a kincstárnak a hibát, javítanak.
Holott a precíz ügyvitel koránt sem öncél: a párhuzamosan vállalkozási tevékenységet is végző adózóknak (a közalkalmazottak közül tipikusan ilyenek lehetnek például a pedagógusok) február 25-e az adóbevallás határideje, márpedig sokan tartanak tőle, hogy ezt önhibájukon kívül lecsússzák.
„Olyan képtelen ötletek voltak a kincstár ügyintézőitől – nevüket sem vállalják és írásba sem adták – hogy a rossz jövedelemigazolást adja ki a munkáltató, annak alapján az adózó végezze el az adóbevallást, és ha majd egyszer megkapja a jó jövedelemigazolást, akkor csináljon önrevíziót. Köszönjük az ötleteket, a NAV dolgozói nevében is!” – írja egy dühös köztisztviselő.
Rádi Antónia
Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!