Egyéb

Amikor nem útépítésre nyer pénzt Simicska

2014-ben az Átlátszó több teljes mértékben, vagy részben állami tulajdonú cégtől kikérte, hogy kivel kötöttek szerződéseket, milyen feladatra és mekkora összegben. Ekkor derült ki, hogy Simicska Lajos cégei a turizmusban is erősek.

Nem egyedi eset, hogy a munkánk során olyan kérdések merülnek fel, amelyet nem csak egy közhivatalnak, állami cégnek, minisztériumnak szeretnénk feltenni, hanem egyszerre többnek. A Ki Mit Tudot használva szerencsére ez sem jelent problémát, a megfelelő szöveget kimásolva és beillesztve gyorsan el lehet küldeni az ugyanolyan tartalmú adatigénylést több címzettnek is. Így volt akkor is, amikor 2014. őszén több olyan cégnek adtunk be adatigénylést, amely teljes egészében vagy részben állami tulajdonú, így közpénzeket is kezel. Általánosságban nem érkeztek meglepő vagy nagyon izgalmasnak mondható válaszok, de ha előkerül Simicska Lajos valamelyik érdekeltsége, az mindig figyelemreméltó.

A Magyar Turizmus Zrt. válaszából kiderült, hogy a Mahir Kiállítás Kft. vagy egy tucat szakkiállításon segített a zrt.-nek standot felállítani és berendezni, vagyis a Mahir 212,6 millió forintot kapott. A Mahir Kiállítás Kft. közvetetten ugyan, de Simicska Lajos érdekeltségébe tartozik. Egy kis, Céginfóban való kutakodás után gyorsan kiderült, hogy a Mahir Kiállítás Kft. a Mahir Zrt. tulajdonában áll. A Mahir Zrt. tulajdonosa a B-Reklám Kft., amelynek viszont már több tulajdonosa van: a Pro A Kft., a Pro B Kft., a Magyar Nemzet Kiadó Kft., illetve a Simicska-házaspár.

Az adatigénylésre adott válaszban aztán felbukkant egy másik ismerős név: a Bell & Partners Kft., amely 276 millió forintot kapott a Magyar Turizmus Zrt.-től különféle élelmiszerek népszerűsítésére. A Bell & Partnersről érdemes tudni, hogy a 2010-es kormányváltás óta az állami kommunikációs tenderek egyik fő nyertese, rendszeresen kapnak megbízást minisztériumoktól és az állami cégektől.

Megosztás