Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Az atlatszo.hu-val együttműködő Asimov Alapítványt is elérte a kormányzati végzet: a KEHI ellenőrizni kívánja a Norvég Civil Támogatási Alaptól kapott támogatás felhasználását. Semmi takargatnivalónk nincsen, ezért minden pályázati elszámolást nyilvánosságra hozunk, de egy jogalap nélküli, politikai indíttatású kormányzati akcióban nem fogunk részt venni.
Egy hete kapta meg az Asimov Alapítvány a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal levelét, amelyben arról értesítette a hivatal az alapítványt, hogy a Kormány vagy a miniszterelnök a Norvég Civil Támogatási Alap forrásainak felhasználásának soron kívüli ellenőrzését rendelte el. A levél nem tartalmaz különösebb indokolást arról, hogy miért is lenne jogosult a KEHI ellenőrizni költségvetésen kívüli támogatásokat. Több, hasonló cipőben járó civil szervezet a hivatalhoz fordult az ellenőrzés jogalapja után érdeklődve, amire mindannyian ezt a sablonválaszt kapták.
A KEHI jogászaitól nyilván jelentős erőfeszítéseket igényelt a hivatal ellenőrzési hatáskörének megalapozása. A próbálkozásuk ugyanakkor szerintünk sikertelen volt: levelük éppen azt erősíti meg, hogy a KEHI nem vizsgálhatja olyan nemzetközi támogatások felhasználását, amelyeket nem a magyar költségvetésen keresztül osztanak szét.
Egyrészt a Hivatal szerint a Norvég Finanszírozási Mechanizmusról szóló egyetértési nyilatkozatot kihirdető kormányrendelet végrehajtását ellenőrzik a jelen eljárás keretében. Egy ilyen ellenőrzést a magunk részéről maximálisan támogatni tudunk, mert például kiderülhet belőle, ki a felelős azért, hogy az egyetértési nyilatkozatot megszegve jelölt ki „Nemzeti Kapcsolattartót” a kormányzat, veszélybe sodorva ezzel mintegy negyvenmilliárd forint magyarországi felhasználását. A kormányrendelet hatálya azonban a Norvég Civil Támogatási Alap kedvezményezettjeire semmilyen formában nem terjed ki, az mindössze a Norvégia az Európai Unió közötti megállapodás kormányzati technikai lebonyolítására vonatkozóan tartalmaz rendelkezéseket.
Másrészt a KEHI azzal érvel, hogy az államháztartási törvény 63. §-a szerint a nemzetközi szerződés alapján kapott támogatások és segélyek civil szervezetek általi felhasználására a hivatalnak van hatásköre. A hivatkozott jogszabályi rendelkezés ugyanakkor kifejezetten csak a magyar költségvetésen átfolyó támogatások esetében biztosítja az ellenőrzés lehetőségét, hiszen úgy fogalmaz, hogy „[a] kormányzati ellenőrzési szerv ellenőrzési jogköre kiterjed (…) az alapítványoknak (…) nyújtott költségvetési támogatások és az államháztartás központi alrendszeréből nyújtott más támogatások – ideértve a nemzetközi szerződések alapján kapott támogatásokat és segélyeket is -, és az említett szervezetek részére meghatározott célra ingyenesen juttatott állami vagyon felhasználásának ellenőrzésére.” Az „ideértve” szó egyértelműen kifejezi, hogy ezek a támogatások csak akkor ellenőrizhetőek a KEHI által, ha azokat az államháztartás központi alrendszeréből nyújtják; a Norvég Civil Támogatási Alap pedig – más uniós vagy norvég alapos támogatásoktól eltérően – az államháztartáson kívüli forrás. A hivatal ezen hatáskörét megteremtő törvénymódosítás indokolása is kifejezetten azt tartalmazta, hogy annak célja „a központi (kormányzati) döntéssel államháztartáson kívülre juttatott közpénzek felhasználásának kormányzati szintű kontrollja„. A Norvég Civil Támogatási Alap konstrukciójának egyik legfontosabb eleme, hogy nem magyar kormányzati döntéssel kívánta szétosztani Norvégia a civileknek szánt pénzeket, így a KEHI-nek sincs hatásköre azok felhasználásának ellenőrzésére.
A magunk részéről egy olyan jogállamban hiszünk, ahol az állami hivatalok csak világos és egyértelmű jogszabályi felhatalmazás alapján tehetnek bármit is, mivel ez a legfontosabb garancia a hatósági önkény, a politikai célú visszaélések ellen. Meggyőződésünk, hogy a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalnak nincs hatásköre ennek a Kormány vagy a miniszterelnök által elrendelt ellenőrzésnek a lefolytatására, ezért abban nem veszünk részt. Minden norvég alapos fillérrel elszámoltunk eddig is, ahogyan el fogunk számolni a jövőben is – a legteljesebb nyilvánosság előtt. Nem fogunk ugyanakkor meghunyászkodni a hatalom előtt – ha kell magyar, ha kell nemzetközi emberi jogi bíróság előtt fogjuk megvédeni magunkat. Ebben számítunk az olvasóink támogatására is.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!