
A NER kedvenc producere tulaj lett a tatárjárásos filmben, amely júniusra kész lehet
Lajos Tamás producer megjelent a Nyugat Kapujában Kft.-ben, épp aznap, amikor Kossuth-díjat kapott.
2024 szeptemberében írt ki közbeszerzést a HUN-REN Központ gépjárműbérlésre és flottakezelési szolgáltatásokra. A tendert a Mészáros Lőrincék érdekeltségébe tartozó Mészáros M1 Kft. és a Mészáros M1 Szerviz Kft. közösen nyerte el. Az autókat elsősorban a felsővezetők használják, a full extrás felszereltséget pedig a felelős és biztonságtudatos járműhasználat indokolja a HUN-REN szerint.
A HUN-REN kutatóintézeti hálózat egy SUV-ot és egy felső-közép kategóriás sedan személygépjárműt bérel 48 hónapra, vagyis 4 évre, összesen nettó 32 millió forintért.
A nyílt közbeszerzési felhívás két részből állt, mindkét részre 3-3 ajánlat érkezett. Az első részre a MOL Fleet Solution Kft., a Mészáros M1 Kft. és a Mészáros M1 Szerviz Kft. közösen, valamint a Mercarius Flottakezelő Kft. adott be ajánlatot. A MOL Fleet azonban a bírálati szakaszban visszavonta az ajánlatát, a Mercarius pedig drágább lett volna, mint a Mészáros-cégek. A második részben ugyan nem lépett vissza a MOL Fleet, de a Mészáros érdekeltségek itt is olcsóbbak tudtak lenni, ezért a MOL Fleet és a Mercarius ajánlatát már nem bírálták el.
Így mindkét autót a Mészáros-cégek szállíthatják le:
a SUV-ot nettó 16,3 millió forintért, a felső-középkategóriás autót pedig nettó 15,8 millióért.
Egy hétszemélyes, minimum 190 lóerős, automata sebességváltós, fekete metál fényezésű, összkerék-meghajtású SUV-ot, és egy ötszemélyes, minimum 250 lóerős, fekete metál színű, fekete bőr ülésekkel ellátott felső-középkategóriás autót bérel a HUN-REN Központ a Mészáros Lőrincék érdekeltségébe tartozó cégtől.
Az autókhoz extra biztonsági és kényelmi felszereltség is jár: az SUV esetében például sötétített üvegezés, központi kijelző, mentett parkolás, esőérzékelő, gerinctámasz, fűthető multifunkcionális kormány és sok más is. A felső-középkategóriás jármű mellé többek között visszagurulás-gátló berendezés, holttérfigyelő rendszer, multifunkciós, fűthető bőrkormánykerék és parkolóradar is tartozik.
Az általunk megkérdezett szakértő szerint a műszaki leírás alapján a SUV vélhetően egy Skoda Kodiaq, a felső-középkategóriás jármű pedig nagy eséllyel egy Skoda Superb lehet.
A közbeszerzési dokumentumok között található szerződéstervezetben az is szerepel, hogy az ajánlatkérő előírja, hogy a nyertes ajánlattevő köteles biztosítani a műszaki leírás szerinti kategóriájának megfelelő, azonos teljesítményű, maximum 5 éves és maximum 150.000 km futásteljesítményű csereautót (előtétautót) a megrendelt jármű(vek) leszállításáig, a szerződéskötéstől számítva 15 napos szállítási határidővel a megajánlott havi bérleti díj ellenében. A csereautó esetében a kategória-azonosság az előírás, annak márkája, típusa, felszereltsége eltérhet a megajánlott új gépjárművektől.
A 15 napos határidő láthatóan nem okozott gondot a Mészáros-cégeknek – ahogy korábban sem. Korábban már többször beszámoltunk arról, hogy
a Mészáros M1 Kft. gyakran úgy nyeri el a flottatendereket, hogy extra rövid határidőket vállal.
Ezt feltehetően azért tudja megtenni, mert a cégnek valamilyen oknál fogva pontosan annyi és olyan speciális felszereltségű gépjármű áll a rendelkezésére, mint amilyet a pályázat előír. A többi ajánlattevőnek pedig be kell szereznie ezeket a járműveket, emiatt csak jóval hosszabb határidőket tudnak megajánlani. A Mészáros M1 ezért sokszor akkor is elnyerte a megbízást, ha drágább ajánlatot adott, mint a versenytársai. Cikkeink nyomán ezt a jelenséget már a hatóságok is vizsgálják.
Megkerestük a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózatot is, annak érdekében, hogy megtudjuk, kik fogják használni az autókat.
A HUN-REN Központ arról tájékoztatta lapunkat, hogy „a gépkocsikat elsősorban, de nem kizárólagosan a felsővezetők használják
az országos kiterjedtségű kutatási hálózat kutatóhelyeivel, valamint az ökoszisztéma szereplőivel történő személyes kapcsolattartásra.
A kutatóhelyeinken tett látogatások segítik az infrastrukturális adottságok, a kutatói munkafeltételek és az aktuális tudományos projektek mélyebb megismerését.
A járművek igénybevételére sor kerül továbbképzések, kihelyezett szakmai tréningek, valamint a HUN-REN Központ által szervezett rendezvények alkalmával is, továbbá a konferenciákra, találkozókra érkező nemzetközi vendégek fogadásakor, elősegítve ezzel a színvonalas és professzionális fogadtatást.”
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy mi indokolja az autók full extrás felszereltségét. A HUN-REN válaszában mindezt azzal indokolta, hogy: „a járművek korszerű biztonsági rendszerekkel való széleskörű felszereltsége kiemelten fontos, mivel jelentősen csökkenti a balesetek kockázatát, és támogatja a felelős, biztonságtudatos járműhasználatot.”
Nem ez volt a HUN-REN egyetlen olyan gépjárműbeszerzése, amelynek nyertese Mészárosék cége lett. 2023 végén a Magyar Kutatási Hálózat (azaz a HUN-REN) összesen 4 darab személygépjárműre és hozzájuk tartozó flottakezelési szolgáltatásra írt ki közbeszerzést 48 hónapra, 3 részben. A beszerzés részeként 1 darab középkategóriás személygépjárművet, 2 darab felső-középkategóriás személygépjárművet, valamint 1 darab mikrobuszt szeretett volna bérelni a HUN-REN.
Míg a középkategóriás autóra vonatkozó tender eredményes lett, és Mészárosék cége szállíthatta le a kívánt autót nettó 9,5 millió forintért, addig a felső-középkategóriás autóbeszerzés nem valósulhatott meg, mert
„a rendelkezésre álló anyagi fedezet nem volt elegendő a szerződés megkötéséhez.”
Azaz hiába adott le Mészáros cége ajánlatot, a HUN-REN nem tudta volna kifizetni a kért árat. A mikrobusz bérlése pedig azért nem valósulhatott meg, mert a közbeszerzésre senki nem nyújtott be ajánlatot.
Szabó-Gödri Rita
Címlapkép: Gulyás Balázs, a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat elnöke, miután átvette a Széchenyi-díjat Sulyok Tamás köztársasági elnöktől 2025. március 14-én. Jobbról Orbán Viktor miniszterelnök (j2) és Kövér László, az Országgyűlés elnöke (j). (fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Lajos Tamás producer megjelent a Nyugat Kapujában Kft.-ben, épp aznap, amikor Kossuth-díjat kapott.
Több mint 200 milliót költöttek az épületre és a látványtervekre, de továbbra is üresen áll a műemlék Zichy-Meskó palota. Csak egy WC lett az aljában.
Újvidékről Strasbourgba bicikliznek a szerbiai hallgatók: remélik, hogy a hónapok óta tartó tiltakozás több figyelmet kaphat az Európai Unióban is. Videóriport.
Heti lapszemlénk.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!