Nemzeti Együttműködés Rendszere

Feleannyiért dolgozott volna Mészáros volt vejének cége, mint Mészárosé

A napokban derült ki, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kartellezés miatt megbüntette a Homlok Építőipari Kft.-t és az Inter Mobility Kft.-t, és mindkét cégre bírságot szabott ki. Az érintett tendert Mészáros Lőrinc vasútépítő vállalata, a V-Híd nyerte, miután a két megbüntetett vállalkozás nem tartotta fenn az ajánlatát, amikor a közbeszerzési eljárás elhúzódott. Most kiderült, hogy Mészáros Lőrinc volt vejének a cége lehetett volna a befutó, mivel feleakkora összegért vállalta volna a megbízást. A GVH vizsgálata pedig épp akkor indult, amikor Homlok Zsolt és Mészáros lányának megromlott viszonyára fény derült. 

Pár napja írtuk meg, hogy milliárdos bírságot szabott ki a GVH Mészáros Lőrinc volt vejének, Homlok Zsoltnak a cégére egy olyan tender kapcsán, amelyet Mészáros Lőrinc cége, a V-Híd nyert meg. A közbeszerzési eljárás nyilvános dokumentumaiból azonban nem derült ki, hogy a két összejátszó cég milyen árajánlatot adott. Most viszont olyan információkhoz jutottunk, amelyek alapján jóval olcsóbbak lettek volna, mint Mészárosék.

Ahogy arról beszámoltunk, a „Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggő vasúti infrastruktúra-fejlesztések 2. ütemének részbeni megvalósítása”  nevű felhívásra hat cég jelentkezett: a Swietelsky Vasúttechnika Kft., az SDD Konzorcium, a V-Híd Építő Zrt., a STRABAG Vasútépítő Kft., a Homlok Építőipari Kft. és az Inter Mobility Kft. A SRABAG-ot kizárták, a Homlok-cég és az Inter Mobility Kft. pedig nem tartotta fenn az ajánlatát. Így a három cég árajánlata nem is szerepelt a közbeszerzési dokumentumokban.

Érdeklődtünk ezért a kiíró NIF Zrt. jogutódjánál, hogy a STRABAG Vasútépítő Kft., a Homlok Építőipari Kft. valamint az Inter Mobility Kft. milyen árajánlatot nyújtott be. Egyelőre nem kaptunk választ, de egy olvasónk, aki látta az esetről szóló korábbi cikkünket, megküldte nekünk ezeket az adatokat.

Így derült ki, hogy Homlok Zsolt cége feleannyiért, nettó 18,4 milliárd forintért vállalta volna a munkát.

A Homlok-céggel összejátszó Inter Mobility pedig ennél valamennyivel drágább, 19,6 milliárdos ajánlatot adott.

Ugyanezt az információt kapta Hadházy Ákos is egy másik forrásból – erről Facebook-oldalán számolt be a független parlamenti képviselő.

Lehet, hogy egyszer kiderül: Mészáros Lőrinc a vejét akarta fejbe rúgni, de aztán saját magát rúgta tökön.
Pénteken…

Posted by Hadházy Ákos on Monday 16 December 2024

Hadházy Ákos Facebook-bejegyzése

Ha a számok helytállók, akkor valóban felmerülhetett az összejátszás gyanúja a Homlok Építőipari Kft. és az Inter Mobililty között (a GVH szerint utóbbi azért adott drágább ajánlatot, hogy előbbi nyerjen), de kérdés, hogy a többi 4 ajánlattevő esetén miért nem.

A V-Híd ugyanis 35,4, a Strabag 36,9, a Swietelsky 38,2 míg az SDD konzorcium 38,7 milliárdos ajánlatot adott.

Látható, hogy egyes ajánlatok nagyjából ugyanannyival tértek el egymástól, mint a kartellezés miatt megbüntetett két cég esetében. Ezt azonban mégsem vizsgálta a GVH.

Kapott egy fülest a GVH

A közlemény megjelentetése után megkerestük a GVH-t, hogy megtudjuk az eljárás néhány további részletét. A következő kérdéseket tettük fel:

  • hogyan értesült a GVH az EKR001634202021 számú tender ajánlattevőinek összejátszásáról. Névtelen bejelentés során, vagy esetleg a tender résztvevői (versenytársak, kiíró, lebonyolító) értesítették a gyanúról a GVH-t?
  • Ha a GVH saját vizsgálata előzte meg az eljárást, akkor milyen alapon választották ki éppen ezt a tendert? Milyen olyan gyanús jelenségekre figyeltek fel, amelyek megalapozták az eljárást?
  • Felmerült-e az eljárás többi szereplőjének érintettsége? Ha igen, hogyan?
  • Hogyan tudta volna befolyásolni a két cég összejátszása a tender eredményét? Hiszen ahhoz, hogy a Homlok-cég(ek) nyerjen(ek), a többi 4 ajánlattevőnek is drágábbnak kellett volna lennie. Ha pedig ők nem voltak a kartellezés részei, akkor ennek az esélye viszonylag kicsi volt.
  • A GVH vizsgálat során firtatták-e, hogy miért szállt ki a versenyből a két megbírságolt cég? Ha igen, mire jutottak?

A GVH válaszából megtudtuk, hogy a „vizsgálat egy panasz alapján indult”, de hogy a jelzés kitől érkezett, azt „a vonatkozó jogszabályi előírások értelmében” nem árulhatják el. Miután a GVH úgy ítélte meg, hogy a beszerzett információk alapján a jogsértés valószínűsíthető, és ezzel a következtetéssel a Fővárosi Törvényszék is egyetértett (engedélyezte a helyszíni kutatást), lefolytatták a vizsgálatot. Azt, hogy pontosan milyen gyanús jeleket látott a GVH, szintén nem mondták el.

Azt viszont közölték, hogy más cég érintettsége nem merült fel.

Arra, hogy a hatból két cég összejátszása hogyan eredményezhette volna a Homlok-cég győzelmét, a GVH nem adott konkrét választ. Csupán azt ismételték meg, amit már a közleményben is leírtak: a Homlok Kft. és Homlok Zrt., illetve az Inter Mobility Kft. tiltott módon összejátszottak egymással, a vizsgálat pedig a tiltott együttműködésben részt vett cégek magatartására irányult.

Arra a Gazdasági Versenyhivatal nem válaszolt, hogy pontosan milyen árajánlatot adtak be a megbírságolt cégek. 

És érdemben arra sem reagáltak, hogy vizsgálták-e, miért szállt ki a versenyből a két megbírságolt cég.

Pedig ez is fontos részlet lenne, ugyanis a Hadházy Ákoshoz eljuttatott információk szerint a vizsgálat során egy olyan email is előkerült, amelyben Mészáros Lőrinc állítólag arra kérte volt vejét, Homlok Zsoltot, hogy vonja vissza az ajánlatát.

Túlárazás vagy aránytalanul alacsony ár?

A képviselő egyúttal is rámutatott, könnyen lehet, hogy ha a Homlok-cég fenntartja az ajánlatát, akkor is kizárták volna a versenyből aránytalanul alacsony ár miatt. Ha viszont nem, és munka elvégezhető lett volna feleakkora összegből is, akkor a V-Híd valójában jelentősen túlárazva dolgozott, és így komoly kár érte az államot és az adófizetőket.

Az esettel kapcsolatban megkerestük a Homlok-céget és a kiírót is, egyelőre egyikük sem reagált. Utóbbitól az árajánlatokon túl azt is megkérdeztük, ők tapasztaltak-e az eljárás során kartellezésre utaló jeleket. Ha igen, mik voltak ezek, és jelezték-e azokat a hatóságoknak.

Amennyiben érkezik válasz valahonnan, közzétesszük.

Katus Eszter

Címlapkép: Mészáros Lőrinc és Homlok Zsolt (Átlátszó-montázs)

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Átutalás
  • PayPal
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás
  • ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42