Nemzetközi Együttműködés Rendszere

A hazai akkugyárakkal reklámozza a kormány a trieszti kikötőt külföldön

„Jól kiépített infrastruktúra, innovatív megoldások, fejlett technológia és dinamikus munkaerő” – ilyen és ehhez hasonló pozitív mondatokkal jellemzi Magyarországot az a prezentáció, amit az Adria Port Zrt. vezérigazgatója mutatott be május végén egy szakmai eseményen. Az anyagban a magyarországi akkumulátoripari beruházásokat is kiemelték, mint hazánk egyik erősségét. A trieszti kikötő miatt 2019-ben létrehozott projektcég azonban csak nyeli a közpénzt, az építkezés pedig még el sem kezdődött.

2020 végén a magyar kormány területet és üzemeltetési jogot vett az olaszországi város tengerpartján nagyjából 10 milliárd forintért. A kormány kikötőnek hívja a megvásárolt ingatlant, de valójában egy volt olajfinomítóról van szó, amiből konténerhajók fogadására alkalmas teherkikötőt akarnak varázsolni.

Az adásvétel óta nagy volt a csend a projekt körül: a tervezett beruházásról leginkább csak az olasz sajtó híreiből értesülhettek a magyar olvasók. 2022 őszén például a Trieste News írta meg, hogy a kikötőt összesen 200 millió euró értékben fejlesztik. Az összegből pedig csak 45 millió eurót fizetnek az olaszok (az Európai Uniótól kapott helyreállítási alapból), tehát a fennmaradó 155 millió eurót (kb. 64,8 milliárd forintot) feltételezhetően a magyar kormány fogja állni.

Tavaly nyáron Keresztes Lóránt, az LMP országgyűlési képviselője megkérdezte Szijjártó Pétert, hogy történt-e már bármilyen munkavégzés a területen, és mekkora lesz a projekt összköltsége. A beruházásért felelős külügyminiszter azonban csak annyit válaszolt, hogy „folynak az egyeztetések az olasz féllel”, és 2024-ben a helyi hatóságok „megkezdik a területen a mederkotrási és partfal-építési munkálatokat”. Keresztes idén áprilisban feltett kérdésére ugyanezt a választ kapta.

Sok szép autó- és akkugyár

Úgy tűnik, hogy a kormány eltökéltsége töretlen a trieszti projekt iránt. Azt ugyan nem kötik a magyar lakosok orrára, hogy pontosan mikor lesz kész, és mennyibe fog kerülni, de teljes gőzzel reklámozzák külföldön.

Idén május végén az olasz városban volt a Földközi-tengeri kikötők és logisztika 2024 elnevezésű nemzetközi kiállítás és konferencia, amelyen részt vett a magyar állam projektcége, az Adria Port Zrt. is. A vállalatnak volt egy standja az eseményen, és Garai Péter vezérigazgató beszédet is mondott. Az Adria Port Zrt. szerepel a hivatalos fotógalériában (stand 54. oldal, Garai 122. és 123. oldal), de a saját Linkedin-oldalára is kitette a szereplést.

Adriaport Trieszt 24052830 Linkedin

Az Adria Port Zrt. standja a trieszti eseményen 2024 májusában (forrás: a cég Linkedin-oldala)

Garai Péter vezérigazgató (a fenti kép jobb szélén) előadásában egy 12 oldalas prezentációt mutatott be a magyar kormány Triesztbe tervezett projektjéről. Szerencsére a kiállítást szervező TransportEvents az összes előadás anyagát feltette a honlapjára, így az Adria Port Zrt. vezére által előadott anyagot is.

A prezentáció a magyar kereskedelmi útvonalak ismertetésével kezdődik, és rögtön az elején kiemeli, hogy hazánkban növekedés várható az autóiparban, valamint az akkumulátor- és elektronikai iparban. A második oldal a magyar logisztikai ipart dicsőíti, kiemelve, hogy jól kiépített infrastruktúra (út-, vasút- és vízhálózat) van, a szállítmányozási szektorban pedig innovatív megoldások, fejlett technológiák és dinamikus munkaerő – bármit is jelentsen ez utóbbi.

A következő, harmadik oldal a magyarországi akkumulátoripart dicséri, hazánkat a szektor feltörekvő kulcsszereplőjének nevezve.

Bemutatja a hazánkban működő akkugyárakat, és kiemeli, hogy a teljes lánc (gyártás, beépítés, feldolgozás) is jelen van nálunk. Emellett arról is ír, hogy a kedvező üzleti környezet vonzza az akkuipari befektetéseket Magyarországra, ahol képzett munkaerő és erős mérnöki hagyományok vannak.

A legszebb talán az oldal alsó részén, az autó feletti apró betűs szöveg, miszerint „favourable legal environment adapted to industry requirements”, vagyis „az iparág igényeihez igazított kedvező jogi környezet”. Ezek szerint így mondják diplomatikus virágnyelven, hogy a magyar kormány kb. semmilyen elvárást nem támaszt a hazai akkuipari beruházásokkal szemben,

Adriaport Prezi2

A magyar akkugyárak az Adria Port Zrt. prezijében

Ezután egy oldalt szenteltek a hazai autóiparnak (Audi, BMW, Mercedes, Opel, Suzuki, ZalaZone), aztán egyet az elektronikai iparnak a Lenovótól a Siemensig, majd a leendő trieszti magyar kikötő tulajdonságait, előnyeit és fontosságát ecseteli az anyag.

Már 1,5 milliárd forint veszteség

A trieszti projekt lebonyolítására létrehozott állami cég, a fenti prezentációt bemutató Adria Port Zrt. közel öt éve, 2019 vége óta működik. Ez a vállalat vette meg a területet, valamint az arra 2074-ig érvényes kikötői koncessziót.

Az Adria Portnak 2021 óta minden évben van bevétele, amely a 2020-ban megvásárolt trieszti terület bérbeadásából származik. Ez az összeg azonban minimális: 2021-ben kb 850 ezer forint volt, 2022-ben 5,6 millió forint, 2023-ban pedig 6,4 millió. A cég kiadásai viszont ennek sokszorosát teszik ki, csak irodabérlésre majdnem a bevételük tízszeresét költik – fenntartanak egyet Budapesten és egyet Triesztben is.

A vállalatnak egyre több az alkalmazottja is: 2019-ben csak 1 ember (az igazgató), majd 3, később 7 fő, 2022-ben már 9, a legfrissebb beszámolójuk szerint 2023-ban pedig már 12 fő volt. Az igazgató mellett van a cégnek egy felügyelőbizottsága is, amely az egyik évben 3, a másikban 4 fős, és a tagok tiszteletdíja összesen 2-3 millió forint évente.

Garaipeter Trieszt 240528

Garai Péter prezentál 2024 május végén Triesztben (fotó: Adria Port Zrt. / Linkedin)

Garai Péter vezérigazgató 2019-ben 1,5 millió forint, 2020-ban 18,5 millió forint, 2021-ben 65.453 euró (az akkori 360-as árfolyammal kb. 23,5 millió forint), 2022-ben 61.417 euró (390-es árfolyammal számolva kb. 24 millió forint), 2023-ban pedig 71.705 euró (400-as árfolyammal kb 28 millió forint) fizetést kapott.

Mindezek fényében nem csoda, hogy a Külügyminisztérium alá rendelt cég a megalapítása óta masszívan veszteséges: 2019-ben 24,9 millió, 2020-ban 374,5 millió, 2021-ben 354,6 millió, 2022-ben 424,4 millió, tavaly pedig 375,8 millió mínuszt hozott össze.

Vagyis az Adria Port Zrt. eddig összesen 1,5 milliárd forint veszteséget termelt.

Mindezt úgy, hogy a kikötőnek még gyakorlatilag neki sem álltak, csak előkészületek és megbeszélések zajlanak.

Azt végképp nem tudni, hogy pontosan mi várható a kikötő beindítása után, de a jelek szerint ezt a kormány sem gondolta át előre. A megvalósíthatósági tanulmányt ugyanis csak a trieszti ipartelep megvásárlása után rendelték meg, és bár 160 millió forint közpénzbe került, nem hozták nyilvánosságra.

Erdélyi Katalin

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Részlet az Adria Port Zrt. 2024. májusi prezentációjából (forrás: transportevents.com)

Megosztás