A háttérben továbbra is keresi Weber pártjának a kegyeit a Fidesz
Németország vezető napilapja, a Süddeutsche Zeitung és az Átlátszó közös kutatása arra jutott, hogy a Fidesznek továbbra is értékesek a bajor testvérpárt politikusai.
Az LMP egyik országgyűlési képviselője, Keresztes László Lóránt érdeklődött Szijjártó Péter külügyminiszternél a Triesztbe tervezett magyar teherkikötő felől. Kíváncsi volt például arra, hogy történt-e már bármiféle munkavégzés a területen, mekkora lesz a projekt összköltsége, és miért nem hozzák nyilvánosságra az Olaszországgal kötött 45 millió eurós megállapodás részleteit. Nem nagyon kapott érdemi válaszokat: Szijjártó helyettese a beruházás áráról és a titkolózás okáról egy szót sem írt neki, csak annyit közölt vele, hogy folynak az olaszokkal az egyeztetések, továbbá jövőre megkezdődnek a mederkotrási és partfal-építési munkálatok.
A magyar kormány 2020 végén vette meg az olaszországi városban egy volt olajfinomító területét és a kikötői koncessziót összesen kb. 10 milliárd forintért. Egy évvel korábban a vásárlás beharangozásakor Szijjártó Péter azt mondta, hogy egy konténerhajók fogadására alkalmas teherkikötőt és egy logisztikai bázist hoznak létre a helyszínen. Az adásvétel óta azonban hivatalosan szinte semmit nem közöltek, a tervezett beruházásról leginkább csak az olasz sajtó híreiből értesülhetnek a magyar olvasók.
Tavaly október elején például egy olasz lap, a Trieste News arról írt, hogy a kikötőt összesen 200 millió euró értékben fejlesztik. Az összegből pedig csak 45 millió eurót fizetnek az olaszok (az Európai Uniótól kapott helyreállítási alapból), tehát a fennmaradó 155 millió eurót (kb. 64,8 milliárd forint) feltételezhetően a magyar kormány fogja állni. Szijjártó Péter két hónappal később, tavaly december közepén beszélt a 45 millió eurós megállapodásról, de a beruházás végösszegéről és a hazánkra jutó költségekről egy szót sem szólt.
Idén július közepén viszont az Adria Ports nevű olasz lap megírta, hogy a trieszti kikötői hatóság jóváhagyta a magyar állam tulajdonában lévő terminál rakpartosítására vonatkozó műszaki és gazdasági megvalósíthatósági terveket. A hírt szemléző Napi.hu beszámolt arról is, hogy ezzel párhuzamosan elkezdődött a pályázati munkák elbírálása is, és a közeljövőben eldőlhet, kit bíznak meg a munkálatok elvégzésével.
Nem sokkal az olasz hír után, 2023 augusztus közepén Keresztes László Lóránt LMP-s országgyűlési képviselő írásbeli kérdésekkel fordult Szijjártó Péter külügyminiszterhez. Beadványának címe magáért beszél: „Miért titkolózik a kormány a Triesztbe tervezett tengeri kikötő ügyében?”
A képviselő lelkiismeretesen összefoglalta az előzményeket, majd az alábbi kérdéseket tette fel a beruházásért felelős külügyminiszternek:
Szijjártó Péter nevében a helyettese, Magyar Levente külügyi államtitkár reagált Keresztes László Lóránt beadványára. Érdemi válaszokat azonban nem adott az LMP-s képviselő egyetlen kérdésére sem, csupán két mondatot írt neki:
„Folynak az egyeztetések az olasz féllel a fejlesztési megállapodásról. A helyi hatóságok a jövő évben megkezdik a területen a mederkotrási és partfal-építési munkálatokat.”
Ahogy azt nemrégiben megírtuk, a trieszti kikötőprojekt miatt már 2019-ben létrehoztak egy állami céget, a Külügyminisztérium alá tartozó Adria Port Zrt.-t. A vállalat azóta is csak nyeli a közpénzt: 2022 végéig 1 milliárd forint veszteséget „termelt” az adófizetőknek. Ez persze nem meglepő annak fényében, hogy a havi 2 millió forintot kereső vezérigazgató mellett tavaly további 8 alkalmazottja is volt, havi 1 millióért bérelnek cégautókat, fenntartanak egy-egy irodát Budapesten és Triesztben is, továbbá számtalan tanácsadónak fizetnek ismeretlen összegeket.
Az viszont már meglehetősen elgondolkodtató, hogy az Adria Port Zrt. csak a trieszti terület 2020-as megvásárlását követően, 2021 januárjában írt ki közbeszerzést a tervezett olaszországi kikötő megvalósíthatósági tanulmányára. A tendert végül 2021 májusában hét ajánlattevő közül a PricewaterhouseCoopers (PwC) Magyarország Kft. nyerte nettó 445 ezer eurós (akkori árfolyamon 160,2 millió forintos) ajánlattal. A cég feladata az volt, hogy „egy műszakilag megvalósítható és kereskedelmi szempontból előnyös fejlesztési tervet és üzleti modellt” mutasson be. Jóval a vásárlás után.
Idén augusztusban azonban hiába kértük ki közadatigénylésben a PwC által készített tanulmányt, az Adria Port Zrt. nem adta ki arra hivatkozva, hogy döntéselőkészítő adat és üzleti titok. Ezzel az érveléssel természetesen nem értünk egyet, hiszen a vonatkozó kormánydöntések már egyértelműen megszülettek a fejlesztésről, és üzleti titok sem lehet az egész dokumentum, ezért a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (NAIH) fordultunk az ügyben.
Erdélyi Katalin
Címlapkép: A trieszti magyar teherkikötő látványterve (forrás: Adria Port Zrt.)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNémetország vezető napilapja, a Süddeutsche Zeitung és az Átlátszó közös kutatása arra jutott, hogy a Fidesznek továbbra is értékesek a bajor testvérpárt politikusai.
Volt olyan amerikai közszereplő, akitől kifejezetten amerikai lapokba írandó cikkeket rendeltek. Az Átlátszó betekintést nyert a Batthyány Lajos Alapítvány szerződéseibe.
A döntést Szijjártó Péter külügyminiszter helyettese, Magyar Levente írta alá, aki egyúttal az ingatlant tulajdonló alapítvány vezetője is.
A kikötőt még el sem kezdték, a külügy projektcége már 1,5 milliárdos veszteséget termelt, de a kormány rendületlenül reklámozza, hogy milyen jó lesz.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!