Nemzetközi Együttműködés Rendszere

A külügy szerint jövőre elkezdődik a trieszti kikötőprojekt, de az áráról hallgatnak

Az LMP egyik országgyűlési képviselője, Keresztes László Lóránt érdeklődött Szijjártó Péter külügyminiszternél a Triesztbe tervezett magyar teherkikötő felől. Kíváncsi volt például arra, hogy történt-e már bármiféle munkavégzés a területen, mekkora lesz a projekt összköltsége, és miért nem hozzák nyilvánosságra az Olaszországgal kötött 45 millió eurós megállapodás részleteit. Nem nagyon kapott érdemi válaszokat: Szijjártó helyettese a beruházás áráról és a titkolózás okáról egy szót sem írt neki, csak annyit közölt vele, hogy folynak az olaszokkal az egyeztetések, továbbá jövőre megkezdődnek a mederkotrási és partfal-építési munkálatok. 

A magyar kormány 2020 végén vette meg az olaszországi városban egy volt olajfinomító területét és a kikötői koncessziót összesen kb. 10 milliárd forintért. Egy évvel korábban a vásárlás beharangozásakor Szijjártó Péter azt mondta, hogy egy konténerhajók fogadására alkalmas teherkikötőt és egy logisztikai bázist hoznak létre a helyszínen. Az adásvétel óta azonban hivatalosan szinte semmit nem közöltek, a tervezett beruházásról leginkább csak az olasz sajtó híreiből értesülhetnek a magyar olvasók.

Tavaly október elején például egy olasz lap, a Trieste News arról írt, hogy a kikötőt összesen 200 millió euró értékben fejlesztik. Az összegből pedig csak 45 millió eurót fizetnek az olaszok (az Európai Uniótól kapott helyreállítási alapból), tehát a fennmaradó 155 millió eurót (kb. 64,8 milliárd forint) feltételezhetően a magyar kormány fogja állni. Szijjártó Péter két hónappal később, tavaly december közepén beszélt a 45 millió eurós megállapodásról, de a beruházás végösszegéről és a hazánkra jutó költségekről egy szót sem szólt.

Idén július közepén viszont az Adria Ports nevű olasz lap megírta, hogy a trieszti kikötői hatóság jóváhagyta a magyar állam tulajdonában lévő terminál rakpartosítására vonatkozó műszaki és gazdasági megvalósíthatósági terveket. A hírt szemléző Napi.hu beszámolt arról is, hogy ezzel párhuzamosan elkezdődött a pályázati munkák elbírálása is, és a közeljövőben eldőlhet, kit bíznak meg a munkálatok elvégzésével.

„Miért titkolózik a kormány?”

Nem sokkal az olasz hír után, 2023 augusztus közepén Keresztes László Lóránt LMP-s országgyűlési képviselő írásbeli kérdésekkel fordult Szijjártó Péter külügyminiszterhez. Beadványának címe magáért beszél: „Miért titkolózik a kormány a Triesztbe tervezett tengeri kikötő ügyében?”

A képviselő lelkiismeretesen összefoglalta az előzményeket, majd az alábbi kérdéseket tette fel a beruházásért felelős külügyminiszternek:

  • „Történt-e eddig bármiféle munkavégzés ezen a területen (ami ismereteim szerint egy régi olajfinomító)?
  • Pontosan milyen fejlesztési koncepció alapján tervezi a kormány a szóban forgó kikötő létesítését?
  • Mik a részletei ennek a 45 millió eurós megállapodásnak, miért nem hozza ezt
    nyilvánosságra a kormány?
  • Pontosan milyen állagmegőrző, karbantartó munkálatokat kell elvégezni a területen?
  • Az előkészítési munkálatokat is beleértve, mekkora lesz a projekt összköltsége?
  • Amennyiben a kormány kikötőlétesítést tervez Triesztben, miért van szükség a
    konkurenciát jelentő pireuszi kikötő elérését megkönnyítő, kínai érdekeket szolgáló
    Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésére?”

Szijjártó Péter nevében a helyettese, Magyar Levente külügyi államtitkár reagált Keresztes László Lóránt beadványára. Érdemi válaszokat azonban nem adott az LMP-s képviselő egyetlen kérdésére sem, csupán két mondatot írt neki:

„Folynak az egyeztetések az olasz féllel a fejlesztési megállapodásról. A helyi hatóságok a jövő évben megkezdik a területen a mederkotrási és partfal-építési munkálatokat.”

Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára napirend előtti felszólalásra válaszol az Országgyűlés plenáris ülésén 2023. április 17-én. (fotó: MTI/Kovács Tamás)

Közpénznyelő projektcég

Ahogy azt nemrégiben megírtuk, a trieszti kikötőprojekt miatt már 2019-ben létrehoztak egy állami céget, a Külügyminisztérium alá tartozó Adria Port Zrt.-t. A vállalat azóta is csak nyeli a közpénzt: 2022 végéig 1 milliárd forint veszteséget „termelt” az adófizetőknek. Ez persze nem meglepő annak fényében, hogy a havi 2 millió forintot kereső vezérigazgató mellett tavaly további 8 alkalmazottja is volt, havi 1 millióért bérelnek cégautókat, fenntartanak egy-egy irodát Budapesten és Triesztben is, továbbá számtalan tanácsadónak fizetnek ismeretlen összegeket.

Az viszont már meglehetősen elgondolkodtató, hogy az Adria Port Zrt. csak a trieszti terület 2020-as megvásárlását követően, 2021 januárjában írt ki közbeszerzést a tervezett olaszországi kikötő megvalósíthatósági tanulmányára. A tendert végül 2021 májusában hét ajánlattevő közül a PricewaterhouseCoopers (PwC) Magyarország Kft. nyerte nettó 445 ezer eurós (akkori árfolyamon 160,2 millió forintos) ajánlattal. A cég feladata az volt, hogy „egy műszakilag megvalósítható és kereskedelmi szempontból előnyös fejlesztési tervet és üzleti modellt” mutasson be. Jóval a vásárlás után.

Idén augusztusban azonban hiába kértük ki közadatigénylésben a PwC által készített tanulmányt, az Adria Port Zrt. nem adta ki arra hivatkozva, hogy döntéselőkészítő adat és üzleti titok. Ezzel az érveléssel természetesen nem értünk egyet, hiszen a vonatkozó kormánydöntések már egyértelműen megszülettek a fejlesztésről, és üzleti titok sem lehet az egész dokumentum, ezért a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (NAIH) fordultunk az ügyben.

Erdélyi Katalin

Címlapkép: A trieszti magyar teherkikötő látványterve (forrás: Adria Port Zrt.) 

Megosztás