Százmilliókat költ a magyar kormány az amerikai közélet befolyásolására
Volt olyan amerikai közszereplő, akitől kifejezetten amerikai lapokba írandó cikkeket rendeltek. Az Átlátszó betekintést nyert a Batthyány Lajos Alapítvány szerződéseibe.
Az LMP egyik országgyűlési képviselője, Keresztes László Lóránt érdeklődött Szijjártó Péter külügyminiszternél a Triesztbe tervezett magyar teherkikötő felől. Kíváncsi volt például arra, hogy történt-e már bármiféle munkavégzés a területen, mekkora lesz a projekt összköltsége, és miért nem hozzák nyilvánosságra az Olaszországgal kötött 45 millió eurós megállapodás részleteit. Nem nagyon kapott érdemi válaszokat: Szijjártó helyettese a beruházás áráról és a titkolózás okáról egy szót sem írt neki, csak annyit közölt vele, hogy folynak az olaszokkal az egyeztetések, továbbá jövőre megkezdődnek a mederkotrási és partfal-építési munkálatok.
A magyar kormány 2020 végén vette meg az olaszországi városban egy volt olajfinomító területét és a kikötői koncessziót összesen kb. 10 milliárd forintért. Egy évvel korábban a vásárlás beharangozásakor Szijjártó Péter azt mondta, hogy egy konténerhajók fogadására alkalmas teherkikötőt és egy logisztikai bázist hoznak létre a helyszínen. Az adásvétel óta azonban hivatalosan szinte semmit nem közöltek, a tervezett beruházásról leginkább csak az olasz sajtó híreiből értesülhetnek a magyar olvasók.
Tavaly október elején például egy olasz lap, a Trieste News arról írt, hogy a kikötőt összesen 200 millió euró értékben fejlesztik. Az összegből pedig csak 45 millió eurót fizetnek az olaszok (az Európai Uniótól kapott helyreállítási alapból), tehát a fennmaradó 155 millió eurót (kb. 64,8 milliárd forint) feltételezhetően a magyar kormány fogja állni. Szijjártó Péter két hónappal később, tavaly december közepén beszélt a 45 millió eurós megállapodásról, de a beruházás végösszegéről és a hazánkra jutó költségekről egy szót sem szólt.
Idén július közepén viszont az Adria Ports nevű olasz lap megírta, hogy a trieszti kikötői hatóság jóváhagyta a magyar állam tulajdonában lévő terminál rakpartosítására vonatkozó műszaki és gazdasági megvalósíthatósági terveket. A hírt szemléző Napi.hu beszámolt arról is, hogy ezzel párhuzamosan elkezdődött a pályázati munkák elbírálása is, és a közeljövőben eldőlhet, kit bíznak meg a munkálatok elvégzésével.
Nem sokkal az olasz hír után, 2023 augusztus közepén Keresztes László Lóránt LMP-s országgyűlési képviselő írásbeli kérdésekkel fordult Szijjártó Péter külügyminiszterhez. Beadványának címe magáért beszél: „Miért titkolózik a kormány a Triesztbe tervezett tengeri kikötő ügyében?”
A képviselő lelkiismeretesen összefoglalta az előzményeket, majd az alábbi kérdéseket tette fel a beruházásért felelős külügyminiszternek:
Szijjártó Péter nevében a helyettese, Magyar Levente külügyi államtitkár reagált Keresztes László Lóránt beadványára. Érdemi válaszokat azonban nem adott az LMP-s képviselő egyetlen kérdésére sem, csupán két mondatot írt neki:
„Folynak az egyeztetések az olasz féllel a fejlesztési megállapodásról. A helyi hatóságok a jövő évben megkezdik a területen a mederkotrási és partfal-építési munkálatokat.”
Ahogy azt nemrégiben megírtuk, a trieszti kikötőprojekt miatt már 2019-ben létrehoztak egy állami céget, a Külügyminisztérium alá tartozó Adria Port Zrt.-t. A vállalat azóta is csak nyeli a közpénzt: 2022 végéig 1 milliárd forint veszteséget „termelt” az adófizetőknek. Ez persze nem meglepő annak fényében, hogy a havi 2 millió forintot kereső vezérigazgató mellett tavaly további 8 alkalmazottja is volt, havi 1 millióért bérelnek cégautókat, fenntartanak egy-egy irodát Budapesten és Triesztben is, továbbá számtalan tanácsadónak fizetnek ismeretlen összegeket.
Az viszont már meglehetősen elgondolkodtató, hogy az Adria Port Zrt. csak a trieszti terület 2020-as megvásárlását követően, 2021 januárjában írt ki közbeszerzést a tervezett olaszországi kikötő megvalósíthatósági tanulmányára. A tendert végül 2021 májusában hét ajánlattevő közül a PricewaterhouseCoopers (PwC) Magyarország Kft. nyerte nettó 445 ezer eurós (akkori árfolyamon 160,2 millió forintos) ajánlattal. A cég feladata az volt, hogy „egy műszakilag megvalósítható és kereskedelmi szempontból előnyös fejlesztési tervet és üzleti modellt” mutasson be. Jóval a vásárlás után.
Idén augusztusban azonban hiába kértük ki közadatigénylésben a PwC által készített tanulmányt, az Adria Port Zrt. nem adta ki arra hivatkozva, hogy döntéselőkészítő adat és üzleti titok. Ezzel az érveléssel természetesen nem értünk egyet, hiszen a vonatkozó kormánydöntések már egyértelműen megszülettek a fejlesztésről, és üzleti titok sem lehet az egész dokumentum, ezért a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (NAIH) fordultunk az ügyben.
Erdélyi Katalin
Címlapkép: A trieszti magyar teherkikötő látványterve (forrás: Adria Port Zrt.)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásVolt olyan amerikai közszereplő, akitől kifejezetten amerikai lapokba írandó cikkeket rendeltek. Az Átlátszó betekintést nyert a Batthyány Lajos Alapítvány szerződéseibe.
A döntést Szijjártó Péter külügyminiszter helyettese, Magyar Levente írta alá, aki egyúttal az ingatlant tulajdonló alapítvány vezetője is.
A kikötőt még el sem kezdték, a külügy projektcége már 1,5 milliárdos veszteséget termelt, de a kormány rendületlenül reklámozza, hogy milyen jó lesz.
A kormány 2020-ban 10 milliárd forintért vette meg az olasz kikötőt, de azóta se kezdődött el a terület fejlesztése. A projektcég viszont sokba kerül.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!