Megtaláltuk a „tenderkirály” cégeket és a várost, ahol több száz megbízást nyertek
Egy közbeszerzési szakértő segítségével kiderítettük, melyek azok a cégek, amelyek évek óta szinte minden közbeszerzést megnyernek egy városban, amin indulnak.
A Honvédelmi Minisztérium által közölt adatok szerint 223 útból 19 esetben a Köztársasági Elnöki Hivatal rendelt katonai repülőt valamilyen utazáshoz 2021 eleje és 2022 szeptembere között. A 19-ből csupán 6 esetben tüntettek fel üzemanyagköltséget, másik 6 útra pedig 0 forint kiadást adtak meg. Az adatszolgáltatás alapján Novák Katalin brazíliai útja például irreális módon nem került semmibe, Áder János pedig alig 125 ezer forintból megjárta Bulgáriát, miközben a svájci útja 17,5 millióba került.
Mutatjuk, hogy a Köztársasági Elnöki Hivatal által megrendelt katonai repülőgépes utakra milyen költségeket tüntetett fel a honvédelmi tárca az Átlátszónak kiadott dokumentumokban. Orbán Viktor és Szijjártó Péter útjai mellett itt is bőven akadnak furcsaságok. A 2022-ben kinevezett Novákot például szinte ingyen repteti a honvédség.
Tavaly szeptemberben kikértük a Honvédelmi Minisztériumtól (HM), hogy milyen költségeket számoltak fel a politikusok katonai gépekkel való reptetése után a Külügyminisztériumnak, a Miniszterelnökségnek és a Köztársasági Hivatalnak. Decemberben soronként külön oldalra szkennelve megkaptuk az adatokat, amelyeket hosszas munkával táblázatba rendeztünk.
Az utakat 270-ig sorszámozta a honvédelmi tárca, azonban 47 út egyszerűen hiányzik az általuk küldött dokumentumokból, tehát összesen csak 223 útról mondtak valamit. Az adatszolgáltatás azonban ezeknél is erősen hiányos: csak 51 útnál tüntettek fel üzemanyagköltséget, mintha a többi esetben ingyen lett volna a kerozin, ami természetesen lehetetlen.
Sok útnál a 8 költségelemből (üzemanyag, légtérhasználat, repülőtéri kiszolgálás, személyzet ellátása és napidíja, delegáció ellátása stb.) csak 1-2 szerepel, néha ráadásul az is 0 forinttal. A HM által közölt összköltség azonban így is 644,4 millió forint a 223 útnál.
Sokszor az üzemanyagot sem számolták el, mégis százmilliókba került a politikusok reptetése a katonai gépeken | atlatszo.hu
A honvédelmi tárca adatszolgáltatása erősen hiányos, hiszen a 270 repülőút 17,4 százalékáról, 47-ről nem adtak információkat. A maradék 223 út esetében is feltűnő, hogy gyakran a 8 költségelemből csak 1-2 szerepel a minisztériumtól kapott adatokban. Sokszor pedig ennél az 1-2 kiadásnál is 0 forint áll, mintha teljesen ingyen utaztak volna a politikusok a katonai gépeken.
A 223 útból a Honvédelmi Minisztérium összesen 19 esetben tüntette fel megrendelőként a Köztársasági Elnöki Hivatalt (KEH). Az utakra csupán 48,4 millió forintos összköltséget tüntetett fel a HM, de ez biztosan nem a repülések reális ára, hiszen
csak 6 alkalommal számoltak fel üzemanyagköltséget.
Ez a 19 út durván egyharmada, tehát a maradék kétharmadnál ismeretlen a repülőgépek fogyasztásának költsége. Emellett vannak teljes nullás utak is, amikor nem csak a kerozin árát, de semmilyen más egyéb kiadást sem jelzett a honvédelmi tárca.
Jól mutatja az adatszolgáltatás komolytalanságát, hogy bár csak 6 esetben szerepel üzemanyagköltség, az így is a feltüntetett 48,4 milliós összköltség közel fele: 23,5 millió forint. A második legnagyobb tétel a KEH-útjainál a 19,6 milliós reptéri kiszolgálás, ám csak 3 útnál szerepel ilyen költség, így a valós kiadás itt is lehet jóval magasabb.
A delegáció fedélzeti ellátása szintén csak 3 útnál szerepel, és ezeken összesen került annyiba, mint egy átlagos külügyes repülésen: 1,36 millió forintba. A fedélzeti internethasználat összköltsége szintén egy átlag Szijjártó-úté, csupán 2,1 millió forint volt. Ám ez a tétel mindössze 2 útnál szerepel, és az egyiknél 4500 forint volt, tehát a 2,1 millió gyakorlatilag egy repülés alatt keletkezett. A másik 17 útról pedig nem közölt ilyen adatot a honvédelmi tárca, vagyis a valós netköltség a többi kiadáshoz hasonlóan a kiadott számok sokszorosa lehet.
Szijjártóék 33 millióért ettek-ittak, és 102 millióért interneteztek a katonai repülőkön | atlatszo.hu
A Honvédelmi Minisztériumtól kapott adatok szerint 2021 január eleje és 2022 szeptember vége között a Miniszterelnökség, a Köztársasági Elnöki Hivatal és a Külügyminisztérium delegáltjainak repülése után 644 millió forint költséget számoltak fel. Az összegben sok esetben nem szerepel üzemanyagköltség, viszont a delegációk fedélzeti ellátása és internetezése egy vagyonba került az adatok alapján.
Mivel az adatokat 2021. január 1. és 2022. szeptember 21. közötti időszakra kértük ki, a 19 eset 2 köztársasági elnököt is érint. A jelenlegi államfőt, Novák Katalint ugyanis 2022. május 14-én iktatták be hivatalába, előtte pedig – 2012 óta – Áder János látta el az elnöki tisztséget.
Sajtóhírek alapján viszonylag könnyű volt beazonosítani, hogy a HM által közölt 19 KEH-út közül melyeket vette igénybe a jelenlegi, és melyeket a volt köztársasági elnök. Számításaink szerint 13 esetben Áder János utazott a honvédségi repülőkkel, Novák Katalin pedig 6 alkalommal a 19-ből.
Feltűnő azonban a költségek egyenetlen eloszlása:
Áder 13 útjára 43,2 millió forintot, Novák 6 utazására viszont csupán 5,1 millió forint kiadást tüntetett fel a Honvédelmi Minisztérium.
A különbség leginkább a kerozinból adódik: Áder János repüléseinél 5 esetben szerepel üzemanyagköltség, vagyis az összesen kiadott 6 ilyen adat nagy részét hozzá írták. Hasonló a helyzet a reptéri kiszolgálás költségeivel is: a 3 esetben megadott adat mindegyike Áder János útjaira vonatkozik – ahogy a 3 kiadott fedélzeti ellátásból is 2.
A volt köztársasági elnök hivatalos látogatásairól saját honlapja mellett kötelességszerűen beszámolt az állami hírügynökség és független sajtóorgánumok is, így könnyen és szinte teljes mértékben rekonstruálhatók a HM adataiban megjelenő útjai.
A költségek sok esetben irreálisan alacsonyak:
Feltűnően hiányzik a honvédelmi tárca adatsorából Áder János 2022 januári afrikai utazása, amikor Kenyába és Ghánába látogatott. Az egyik ország a kontinens keleti, a másik a nyugati részén, egymástól nagyjából 6500 kilométer távolságra fekszik. Oda is kellett jutni Budapestről, és aztán vissza, így ennek az útnak lehetett a legnagyobb a költsége, de semmit nem közölt róla a HM.
A bajszáról elhíresült Áder János egyébként valószínűleg nem szeretett volna a honvédségi repülőkkel menőzni, mert semmilyen hivatalos képen nem szerepelnek a gépek, még a háttérben sem. Szerencsére azonban Áder 2021 augusztusi kijevi látogatása alkalmával Nepop Liuba, Ukrajna magyarországi nagykövete megörökítette az utókornak a 607-es Falconból kiszálló köztársasági elnököt, akit egy piros mintás szőnyeggel vártak.
A jelenlegi köztársasági elnökre vonatkozóan 6 út található meg a Honvédelmi Minisztérium adatközlésében. Ebből ugyan két azonos úti cél egymás utáni sorszámokkal szerepel, és nincs információnk arról, hogy Novák Katalin két repülőgéppel utazott volna arra a helyszínre, de két külön útnak kezeljük a két eltérő sorszám miatt – ahogy az összes többi hasonló esetben is tettük.
Novák 6 útjából csupán 1-nél szerepel üzemanyagköltség, 3 útjához pedig 0 forint kiadást írtak.
Teljesen „ingyenes” repülés volt például a HM szerint Novák Katalin tavaly júliusi brazíliai repülőútja a 607-es Falconnal. Ennek során Novák először Rio de Janeiróba utazott az akkori elnökkel, Jair Bolsonaróval tárgyalni, majd Sao Paulóban meglátogatta az ottani Magyar Házat.
Novák Katalin honvédségi Falconnal ment Bolsonarohoz tárgyalni Brazíliába | atlatszo.hu
A Magyar Honvédség 2018 februárjában vásárolt két darab Airbus A319 típusú repülőgépet (lajstromjelük 604 és 605), amelyeket hivatalosan katonai csapatszállítónak vettek. 2018 nyarán beszereztek két Dassault Falcon 7X típusú, szupergazdagok által magángépnek használt, business jet kategóriájú repülőgépet (lajstromjelük 606 és 607) is, amit a honvédség „többcélú szállító- és futárgéptípusnak” nevez.
Brazíliából pedig Novák egyenesen Szlovéniába ment Borut Pahor szlovén elnök meghívására, miközben itthon a kormány bejelentette a KATA átalakítását és a rezsicsökkentés csökkentését. Ez a brazil-szlovén körút egy sorszám alatt szerepel a HM-es adatokban két lisszaboni megállóval, amelyekre valószínűleg a Falcon megtankolása miatt volt szükség.
A honvédelmi tárca által közölt adatok szerint emellett szintén „ingyen” volt Novák Katalin 2022 júniusi lettországi látogatása is, ahol a Három Tenger Kezdeményezés fórum vett részt Rigában. A repülési adatok szerint Novák a 605-ös honvédségi Airbus fedélzetén utazott ki, és Facebook-oldalán posztolt is egy képet a repülő pilótafülkéjéből.
A HM közlése szerint az államfő egyéb útjai is szuper olcsók voltak:
Ez volt Novák első hivatalos útja köztársasági elnökként. Andrzej Dudával, Lengyelország köztársasági elnökével, Elzbieta Witekkel, a szejm elnökével és Mateusz Morawiecki miniszterelnökkel tárgyalt. A megbeszélések fő tárgya az orosz-ukrán háború volt. Novákot a lengyel városba a repülési adatok szerint a 604-es honvédségi Airbus repítette, amelynek csak az üzemanyag-fogyasztása közel 1 millió forint óránként, de a HM mindössze 4500 forintos kiadást tüntetett fel az útra, azt is internethasználatért.
Varsó után Novák Katalin több programon is részt vett Erdélyben: érkezése másnapján találkozott Kelemen Hunorral, az RMDSZ elnökével, Románia miniszterelnök-helyettesével, majd Magyarlapádon templomszentelésen vett részt. Harmadnap emléktáblát avatott Nagyenyeden és megtekintette a Bethlen Gábor alapította helyi kollégiumot, Gyulafehérváron pedig felavatta Bethlen Gábor erdélyi fejedelem szobrát és megkoszorúzta Márton Áron püspök sírját a Magyar Református Egység Napja alkalmából tartott ünnepség keretében.
Novákot a repülési adatok szerint a 604-es Airbus vitte ki Erdélybe, a Facebook-oldalán közzétett fotó szerint pedig vele utazott a honvédségi repülőn Kovács Gergely gyulafehérvári érsek is. Ennek oka az volt, hogy a kolozsvári utazás előtti nap mindketten Szentendrén voltak a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Erdély épületegyüttesének megnyitóján. Novák érkezéséről a kolozsvári magyar főkonzulátus és Vákár István, a Kolozs Megyei Tanács alelnöke tett közzé fotókat.
A HM által közölt 4,5 millió forintos útiköltségből 2,4 milliót üzemanyagra és 2,1 milliót internethasználatra tüntettek fel.
„Klaus Iohannis román és Andrzej Duda lengyel elnökök meghívására Novák Katalin köztársasági elnök részt vett a B9, azaz a Bukaresti Kilencek csúcstalálkozóján, amelyen a részt vevő országok közös nyilatkozatban ítélték el az Ukrajna elleni orosz agressziót.” – írja a látogatásról a KEH honlapja, ami hozzáteszi, hogy „A B9 – azaz a négy visegrádi ország, a három balti állam, valamint Románia és Bulgária – közötti konzultációt még 2015-ben Lengyelország és Románia kezdeményezte azzal a céllal, hogy a közép-európai régióban lévő NATO-tagállamok egységes képviseletet kapjanak a szövetségben.”
A honvédelmi tárca által feltüntetett bő félmillió forint a delegáció fedélzeti ellátására ment el, más költséget nem jeleztek – még üzemanyagot sem. Novák a repülési adatok szerint a 605-ös Airbus fedélzetén utazott a romániai eseményre.
Mivel a köztársasági elnök külföldi utazásairól rendszeresen beszámol a belföldi és a külföldi sajtó, és Áderrel ellentétben szívesen pózol a honvédségi repülőkkel, könnyű kikövetkeztetni, hogy mely útjai nem szerepelnek a KEH által megrendeltként a HM adataiban.
Bukarest előtt nem sokkal, 2022. június 7-én például Novák Katalin Prágában járt, ahol Miloš Zeman cseh államfővel tárgyalt, majd másnap, június 8-án Petr Fiala cseh miniszterelnökkel találkozott. Az utazásra elkísérte a férje is, és a Facebook-oldalán közzétett egy fotót, amin kézen fogva, mosolyogva, napsütésben sétálnak a 604-es honvédségi Airbus felé. Az MTI-ben pedig szerepel egy fénykép arról, ahogy kiszállnak a repülőgépből a prágai esőben.
Szintén hiányzik a HM-es papírokból Novák 2022. augusztus 25-i vatikáni látogatása, amikor magánaudiencián járt Ferenc pápánál. Ide szintén elkísérte a férje, akivel beszámolója szerint együtt részesültek a pápai áldásban. Ám nem csak ketten mentek, hanem egyéb kísérők mellett egyházi személyek is velük tartottak. A népes csapatot a honvédség 605-ös Airbus repülője szállította Rómába, amiről több fotót is közzétettek.
Kicsivel ezután, 2022. szeptember 7-én a köztársasági elnök Bukarestbe utazott Klaus Iohannis román elnök meghívására. A KEH beszámolója szerint „a megbeszélés témája volt egyebek mellett Románia schengeni térséghez való csatlakozása, a Romániában élő magyarok helyzete és nyelvhasználata, az ukrajnai háborúból menekültek megsegítése, továbbá az energetikai kérdések és az energiafüggőség megoldása.” Ide a 604-es Airbus fedélzetén utazott, amit egy fotóval meg is mutatott a Facebook-oldalán. A honvédelmi tárca azonban semmilyen költséget nem közölt erről a repülésről.
Novák Katalin 2022. szeptember végén többnapos kirándulást tett az Amerikai Egyesült Államokban. Először szeptember 21-én beszédet mondott New Yorkban, az ENSZ közgyűlésén, majd ellátogatott több helyre. Járt az egykori középiskolájában és a mexikói határon is, találkozott többek között Joe Biden amerikai elnökkel, tudósokkal, iskolásokkal és Mel Gibsonnal.
A repülési adatok szerint erre az amerikai körútra Novák a 607-es honvédségi Falconnal utazott.
A gép szeptember 19-én érkezett meg New Yorkba, szeptember 22-én repült Los Angelesbe, majd onnan néhány nap múlva Kansas Citybe, aztán Clevelandbe, és végül szeptember 28-án tért haza Budapestre. A Magyar Hang közadatigényléséből kiderült, hogy 12 fős delegáció kísérte az amerikai útra, melynek során több mint 22 600 kilométert repülővel, több mint 1100 kilométert autóval tett meg, és nyolc városban 19 helyszínt keresett fel.
A Honvédelmi Minisztérium által kiadott adatokban a KEH neve alatt nem szerepel ez az út, viszont a Külügyminisztériumnál igen. Méghozzá a második legdrágább útként, pedig csupán egyetlen kiadást tüntettek fel mellette:
29,8 millió forint üzemanyagköltséget.
Ez egyértelműen csak a töredéke a valós kerozinfogyasztásnak, továbbá biztosan voltak légtérhasználati és repülőtéri díjak, személyzeti költségek (szállás, ellátás, napidíj), valamint a Novákkal együtt 13 fős delegáció is vélhetően nem étlen-szomjan utazott a fedélzeten órákon keresztül.
A HM által kiadott költségek tehát nem teljes körűek a köztársasági elnök(ök) útjainál sem, de legalább részadatokat sikerült megtudnunk a honvédségi repülők 30 évre titkosított útjairól.
Erdélyi Katalin
Adatvizualizáció: Szabó Krisztián. Címlapkép: Novák Katalin érkezése Ljubljanába 2022. július 14-én és Áder János kijevi érkezése 2021. augusztus 23-án (fotó: Facebook/Átlátszó-montázs)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásEgy közbeszerzési szakértő segítségével kiderítettük, melyek azok a cégek, amelyek évek óta szinte minden közbeszerzést megnyernek egy városban, amin indulnak.
Az előző negyedévhez képest ismét csökkent a negyedéves GDP-nk, vagyis a KSH legfrissebb adatai alapján technikai recesszióba került Magyarország.
Közben a novemberi meleg ellenére 38 százalékkal, 10 milliárd forint fölé nőtt a gázszolgáltatóknak tartozók adóssága.
Információink szerint egyesek a háborús helyzetet kihasználva segítik EU-n kívüli állampolgárok belépését az ukrán-magyar határon keresztül.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!