Ismét félmilliárd forintot költ taxira a közmédia, a Főtaxi nyerte a megbízást
A nyertes vállalkozónak a nap 24 órájában rendelkezésre kell állnia. A fuvarok főként az MTVA Kunigunda úti székhelyéről indulnak vagy oda érkeznek majd.
A fizetett tapsolók után most épp taxira költ a közpénzből működő Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA). A nettó 490 milliós tendert még tavaly írta ki a közmédia, az eredményt most tették közzé a közbeszerzési értesítőben. A nyertes Főtaxi az eljárás kezdeti szakaszában kifogással élt, mivel úgy ítélte meg, hogy a kiírás nem teremt lehetőséget igazi versenyre, ezért jogsértő. A Közbeszerzési Döntőbizottság azonban a kérelmet visszautasította, az eljárást pedig megszüntette. Végül a Főtaxi lett a befutó.
Fuvarszervezési szolgáltatásra/taxiszolgáltatásra írt ki közbeszerzési eljárást a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA). A tender meghívásos volt, vagyis az eljárás két szakaszból állt. Az első körben bárki jelentkezhetett a pályázatra, a másodikban viszont csak ez első körön átjutott cégek tehettek ajánlatot. Végül 2 vállalkozás jelentkezett és jutott tovább a második fordulóba: a Főtaxi Autóközlekedési és Szolgáltató Zrt., valamint a 6×6 Taxi Közlekedési Szolgáltató és Kereskedelmi Kft.
Az MTVA 24 hónapos időtartamra keresett szolgáltatót „taxi jellegű személyszállításaihoz kapcsolódó fuvarszervezés” biztosítására napi 24 órás folyamatos rendelkezésre állással, vállalkozási keretszerződés keretében, főként budapesti kiindulási ponttal.
A keretszerződés összege nettó 490 millió forint, várhatóan havi 3 150 db rendeléssel.
A szolgáltatás teljesítésének időtartama a szerződéskötéstől számított 2 év. Amennyiben azonban a keretösszeg a szerződés időtartama alatt nem merül ki, úgy az MTVA-nak lehetősége van legfeljebb összesen 12 hónapos időtartammal meghosszabbítani azt.
A nyertes végül a Főtaxi Autóközlekedési és Szolgáltató Zrt. lett, mivel a másik pályázó, a 6×6 Taxi Közlekedési Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. ajánlatát érvénytelennek nyilvánították. Érdekesség, hogy korábban éppen a 6×6 Taxi Kft.-vel kötött szerződést az MTVA a feladatra 500 millió forint értékben, majd ezt 2020-ban meghosszabbította, és a keretet 549,5 millió forintra emelte.
Az eljárás során a Főtaxi előzetes vitarendezési kérelmet adott be, miután úgy ítélték meg, hogy a kiírás nem teremt lehetőséget igazi versenyre, ezért jogsértő.
Ahogy azt előterjesztésükben írták: az eljárásban esetlegesen részt venni kívánó valamennyi Budapesten működő taxitársaság, amelyik megfelel az alkalmassági szempontoknak is, pontosan ugyanazt az ajánlatot tenné az értékelési szempontokra. Ennek egyik fő oka, hogy Budapesten az alapdíj, a percdíj és a kilométerdíj jogszabály által meghatározottak, amelyektől egyik ajánlattevő sem térhet el.
Többek között emiatt várható volt, hogy minden cég, amely ajánlatot nyújt be, a legmagasabb pontszámot fogja kapni az értékeléskor. Ha pedig több azonos pontszámra értékelt ajánlat kerül az eljárásban az első helyre, akkor a kiírónak, jelen esetben az MTVA-nak közjegyző jelenlétében sorsolást kell tartania.
A közbeszerzési szaktanácsadó szerint ebben az esetben a nyertes személye a szerencsén és nem a szakmai alkalmasságon múlik,
ezért ez csak akkor alkalmazható, ha az ajánlatkérő mindent megtett a valódi verseny biztosítása érdekében, és ezen erőfeszítései ellenére, véletlenül áll elő az a helyzet, hogy mégiscsak sorsolni kell. A szakértő azonban úgy ítélte meg, hogy az MTVA ezt a helyzetet szándékosan kívánta előidézni, ami pedig „súlyosan jogsértő”.
Ráadásul már az előző, 2019-es közbeszerzési eljárás is hasonlóan zajlott, és annak is sorsolás lett a vége. Vagyis: szerinte az MTVA „pontosan tudja, hogy az általa alkalmazott értékelési szempontok nem eredményeznek valós versenyt”. A Főtaxi ezért kérte az MTVA-t, hogy az értékelési szempontokat vizsgálják felül, és módosítsanak a kiíráson.
Az MTVA válaszában vitatta a kifogásokat, ezért a Főtaxi a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult.
A Döntőbizottság szerint az MTVA nem sértett meg egyetlen jogszabályi rendelkezést sem, és a Közbeszerzési törvény sem tartalmaz olyan konkrét normaszöveget, amely szerint az ajánlatkérő kötelezettsége, hogy mindent megtegyen a közjegyzői sorsolás elkerülésére. Továbbá „a Döntőbizottság a konkrét esetben a közvetlen érdeksérelem fennállását nem látta megvalósulni, mivel a kérelmező jogos érdekét nem befolyásolja a vélt jogsértés, a Döntőbizottság a kérelmező ügyfélképességének hiányát állapította meg a fentiek alapján.” Így, mivel a kérelem előterjesztéséhez nem volt adott a szükséges törvényi feltétel, a hatóság a kérelmet visszautasította, az eljárást pedig megszüntette.
A döntés után a tender folytatódott, a nyertes pedig a Főtaxi lett. A 6×6 Taxi ajánlatát érvénytelennek nyilvánították.
Ahogy azt tavaly év végén megírtuk, 2022-ben sem kellett spórolnia a közmédiának – és nem is tette. Többek között új beléptető rendszerre és egérmozgást figyelő programra költöttek százmilliókat, de áldoztak fizetett tapsolókra, valamint a Rádió 1 és a Kossuth 2 nevű stúdiók fejlesztésére is.
A 444.hu pedig arra mutatott rá, hogy – hiába növekedtek látványosan az évi 120-130 milliárd forint közpénzből működő közmédia személyi és dologi kiadásai – így sem tudták elkölteni a költségvetésből folyamatosan érkező milliárdokat. Minderről a lap az MTVA harmadik negyedéves eredménykimutatása alapján számolt be.
Idén is szórta a pénzt a közmédia, a szabad sajtóért tüntetőket távoltartó fejlesztéseket egy börtön is megirigyelhetné | atlatszo.hu
A közpénzből működő Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) közönség biztosítására írt ki tendert a közelmúltban. Az éves szinten 130 milliárd forintból gazdálkodó közmédia alkalmanként akár 200 „tapsolót” is kérhet a nyertes cégtől. Az MTVA a közönség tagjainak életkorát és nemét is meghatározhatja. A keretszerződés 12 hónapra szól majd.
Úgy tűnik, a tendencia idén is folytatódni fog, hiszen – ahogy arról az RTL.hu elsőként beszámolt – az MTVA már december elején kiírta az újabb tendert a fizetett tapsolókra, és január közepén nyertest is hirdettek a Casting Office Kft. személyében. A közmédia ezúttal is 30 millió forintot szán a szolgáltatásra.
Katus Eszter
Nyitókép: Az M1 Híradó egyik adása. Fotó: Youtube
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA nyertes vállalkozónak a nap 24 órájában rendelkezésre kell állnia. A fuvarok főként az MTVA Kunigunda úti székhelyéről indulnak vagy oda érkeznek majd.
Nemrég a Mercarius Flottakezelő Kft. „hagyta nyerni”a Mészáros M1-t azzal, hogy nem adott be hiánypótlást. Most utóbbi tette ugyanezt, így előbbié lett a megbízás.
Az OMSZ az uniós helyreállítási és ellenállóképességi alapból remélt 2,5 milliárd forintos támogatást, de a pályázatukat elutasította a kormány.
A létesítménygazdálkodási feladatokat a B+N Referencia Zrt. végezheti el egy nem túl komoly verseny után. A pavilont közel 20 milliárd forintért építik fel.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!