Feleannyiért dolgozott volna Mészáros volt vejének cége, mint Mészárosé
Lapunk és Hadházy Ákos parlamenti képviselő is azt az információt kapta, hogy a Homlok-cég nyerhette volna a GVH által vizsgált tendert.
Súlyos kompromisszumokat kell kötnie a polgármesternek, ha ilyen felállásban fent akarja tartani a település működőképességét – egy mondatban ez Lengyel Róbert, siófoki polgármester négy éves működésének esszenciája. A városban a 2014-es önkormányzati választáson játszódott le az, ami a minap Hódmezővásárhelyen: Lengyelt független, de a teljes ellenzék által támogatott jelöltként a szavazatok közel kétharmadával választották a város első emberévé a sokkal esélyesebbnek tartott fideszes jelölttel szemben. Ám hiába a meggyőző támogatottság, a kezét gúzsba kötötte a képviselőtestületben kialakult kormánypárti többség.
Siófok nem „esztergomizálódott” – mondja a Balaton-parti város polgármestere, Lengyel Róbert, amikor arról kérdezem, hogy az ellenzék által támogatott, de független településvezetőként az elmúlt három és fél évben miképp boldogult a kormánypárti többségű helyi képviselő-testülettel. 2014-ben a korábban Siófok rendőrkapitányaként szolgáló Lengyel a kormány kemény kritikusaként biztosan nyert a sokkal esélyesebbnek tűnő fideszes Balázs Árpád, a várost 20 éve irányító polgármester ellen.
Mivel a 12 tagú képviselő-testületbe heten a Fidesz-KDNP színeiben jutottak be, tartani lehetett attól, hogy megismétlődik Esztergom esete – mint emlékezetes, 2010-es megválasztásától kezdve az ellenzéki polgármester, Tétényi Éva és a fideszes többségű testület konfliktusos viszonya nem egyszer sodorta veszélybe a város, az önkormányzati intézmények működését.
Márki-Zay Péter egy hónappal ezelőtt hasonló felállásban győzött Hódmezővásárhelyen – azóta visszatérő kérdés, hogy miképp bír majd a nyomasztó kormánypárti túlsúllyal a képviselő-testületben.
Lengyel szerint nem reménytelen Márki-Zay helyzete: a polgármester minden kérdésről elmondhatja a véleményét, harcolhat az igazáért – de el kell fogadnia, hogy ha a testület megköti magát, akkor nem az ő elképzelése érvényesül. Arra is fel kell készülnie, hogy fogást keresnek rajta a testület tagjai, minden hibáját kihasználják majd.
Viszont ők sem feszíthetik túl a húrt, mert – ahogy épp a vásárhelyi időközi választás is bizonyította – a korábban stabilan kormánypártinak mutatkozó szavazóknak is elege lesz egy idő után a Fidesz hatalmi praktikáiból.
Lengyel Róbert szerint az elmúlt három és fél évben a siófoki testület munkáját sok feszültség terhelte, végül azonban mindig győzött a felek kompromisszumkészsége. A döntések 95 százaléka teljes egyetértésben született meg, ami főleg annak köszönhető, hogy az önkormányzati üléséken alapvetően politikamentes, szakmai kérdéseket vitatnak meg.
A legnagyobb „meccs” általában az éves költségvetés elfogadása körül zajlik, de az előzetes egyeztetések eredményeképp a polgármester előterjesztését a testület eddig rendre megszavazta, így minden évben időben megszületett a város költségvetése.
Az elmúlt időszakban a polgármester számos kérdésben nem tudta meggyőzni a képviselőket, így kénytelen volt lemondani szándékáról, noha ma is úgy gondolja, az ő javaslata inkább vált volna Siófok javára. Például minden évben 50 millió forintot szeretett volna a város kulturális központjára fordítani, így az elhanyagolt épület öt év alatt kívül-belül megújult volna. 2015-ben meg is szavazta a testület az 50 milliót, de a következő két évben már csak 30-30 milliót, idén pedig egy vasat sem.
A képviselők a város 9 milliárdos költségvetésében nem találtak forrást a központ felújítására. Lengyel viszont talált: lecsípett volna a város vagyongazdálkodásáért és programjaiért felelős Balaton-Parti Kft. évi 250 milliós önkormányzati támogatásából 20-30 milliót. Végül nem így lett.
Megszavazott viszont a testület 25 milliót a város két középiskoláját integráló képzési központ fűtéskorszerűsítésére – a polgármester ezzel sem értett egyet. Véleménye szerint ha az állam átvette az iskolák fenntartását, akkor legyen pénze a fűtés felújítására is. Van a városnak kilenc saját fenntartású óvodája és egy bölcsődéje, inkább azokra kell költenie, nem a KLIK alá tartozó iskolákra.
Az érvelés nem hatott, és ebben szerepe lehetett annak is, hogy a képzési központ vezetője a testület egyik fideszes képviselője.
Ugyancsak sok egyeztetés kellett a személyi kérdések eldöntéséhez. A már említett Balaton-Parti Kft-nél nehezen indokolható kifizetések történtek: hivatalba lépését követően a polgármester változást akart a cégvezetésben. Lengyel javaslatát a kormánypárti többség az első két évben leszavazta, aztán 2016-ban megszületett a konszenzus, új ügyvezetőt kapott a kft.
„Természetesen ezúttal is a Fidesz hozott új vezetőt a cég élére, nem is álmodtam arról, hogy ez másképp legyen – jegyzi meg a polgármester. – A lényeg, hogy megtörtént a váltás, és az új vezetővel a cég pénzügyi eredményei lényegesen javultak.”
A siófoki testület a polgármester döntési jogkörét már az első ülésen alaposan korlátozta: pénzkifizetés dolgában csak a napi költségekről dönthet a város első embere. Lengyel úgy véli, ezt érdemes volna újragondolni, mivel a polgármester gúzsbakötése lassítja és drágítja a hivatal működését.
Sok helyen a polgármester százmilliók felett dönthet – ez például akkor hozhat pénzt, ha a város ingatlan vásárol. Ilyenkor ugyanis a polgármester megbízhat egy ingatlanos céget az ajánlattétellel, és ha az iroda tesz ajánlatot, olcsóbban tudja megszerezni az ingatlant, mintha az önkormányzat jelentkezne be érte – utóbbi esetben ugyanis az eladó mindig felveri az árat.
Arról is kérdeztem Lengyelt, hogy Siófokot – az ő ellenzékisége miatt – a beruházásokhoz nyújtott központi és uniós támogatások terén érte-e hátrány?
„Csak olyan támogatásra pályáztunk, amiről előre megsúgták, hogy induljunk, mert megkapjuk – mondja. Ha nem szólnak előre, hogy azt a pénzt elnyerhetjük, akkor nem is érdemes rá pályázni. Ilyen ügyekre nem is invesztáltunk, hisz minek arra költeni, amire a kiírók szerint nincs esélyünk. Amúgy a megyei közgyűlés által elbírált TOP-os pályázatokon a város 2,7 milliárd forintot nyert. Hogy ez sok vagy kevés? A szomszédos Ságvár ugyanennyit kapott. Csakhogy Siófokon 25 ezren élnek, ott pedig 1800-an. Igaz, Ságváron kormánypárti a polgármester.”
A megválasztása óta eltelt három és fél év alatt Lengyel Róbert belátta azt is, hogy a rendszer csak akkor működik, ha az önkormányzati megrendeléseket a kormánypártiak által hozott cégek nyerhetik el, de erről nem kívánt többet vagy konkrétabbat mondani.
A 2014-es választási kampányban Lengyel azt ígérte a siófokiaknak, hogy polgármesterként mindent megtesz majd a város közbiztonságának javításáért – ma úgy gondolja, az ígéret teljesült. Korábban a part menti sétálóutcát ellepték a részeg és bedrogozott bulituristák, és az itt pihenő turistákat is gyakran érte támadás – ez sok vendéget elriasztott Siófoktól.
A sétányt 2015-től őrök vigyázzák, a területet bekamerázták: 2017-re eltűntek a bulituristák. Korábban több száz bűncselekmény történt nyaranta a sétányon, az elmúlt években ez a szám lement száz alá, nem hiába áldoz a közbiztonságra évente 50-60 milliót a város. Ebben az ügyben Lengyel élvezte a képviselők támogatását, ám a polgármester sokszor kapott a kritikát a képviselőktől, hogy rendőrkapitányként nem tudott rendet tartani a városban.
„Lenyeltem – legyint erre -, tudtam, hogy a lejáratás a céljuk. Elmondtam már sokszor, hogy amikor az enyingi klán százhúsz emberrel felvonulást tartott a sétányon, akkor a városban összesen hat rendőr volt. Az akkori megyei rendőri vezetés – tán mert a város irányítói nem tettek meg ezért mindent – nem vezényelt nyaranta egyenruhásokat Siófokra. A mostani megyei vezetés megértette, hogy ez mennyire fontos, és minden segítséget megkaptunk.”
Lengyel hivatalba lépése után az önkormányzati cégek gazdálkodását átvilágíttatta, s az általa felkért szakemberek bűncselekménygyanús gazdasági manővereket tártak fel, a polgármester tizenegy esetben büntető feljelentést tett.
A hulladékkezelésért felelős Siókom Kft. vezetőinek és dolgozóinak kilométer-elszámolása hibázott, a NAV el is marasztalta az érintetteteket; a cég volt vezetője és élettársa ellen pedig egy más ügyben jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés miatt emeltek vádat, az ügy bíróságon van már.
A vádirat szerint a Siókom milliókért vásárolt egy használhatatlan szoftvert, ráadásul havonta több százezer forintot fizettek a szoftvert eladó cégnek a nem használt rendszer karbantartásáért – az ügyletben közvetlenül is érintett volt a cég vezetője, hiszen az élettársa volt a szoftvert eladó cég tulajdonosa.
Nagy visszhangot váltott ki, mikor kiderült, hogy 150 siófoki háztartás hulladékát ingyen szállította el a Siókom: a szemetes VIP-listán rajta volt a város polgármestere és több képviselője, valamint számos helyi nobilitás. A kedvezményezettek utóbb kifizették a szemétszállítás számláját – de a cég vezetője ellen ebben az ügyben is vádat emeltek.
A többi feljelentés viszont eredménytelen volt, a vizsgálatokat a nyomozóhatóság bűncselekmény hiányában megszüntette. A nyomozói múlttal rendelkező Lengyel Róbert néhány ügyben érthetetlennek tartja a rendőrség és az ügyészség döntését.
A már említett vagyonkezelő, a Balaton-Parti Kft. a vezetői üléseit nem a saját irodaházában, hanem az egyik helyi szállodában tartotta, s ezért 400 ezer forint bérleti díjat fizetett – Lengyel szerint ez az egyik legnyilvánvalóbb ügy, pláne, hogy a kft felügyelőbizottságának vezetője – aki fideszes önkormányzati képviselő volt akkor és most is – a termet bérbe adó szállodát igazgatta abban az időben.
„Azért állították le a nyomozást, mert úgy látták, hogy a 400 ezer forintos bérleti díj reális Siófokon – mondja Lengyel. – De ez cinikus érvelés, hisz nem a bérleti díj mértékét kifogásoltuk, hanem azt, hogy a cég fölöslegesen vette bérbe a szálloda termét. A kft vezetése nem a jó gazda gondosságával irányította a céget. 400 ezer forint piti pénznek tűnik, de ez akkor is közpénzherdálás.”
Ugyancsak nagy volt a visszhangja annak, hogy a város amerikai testvértelepülése 2011-ben meghívta az akkori siófoki polgármestert és feleségét négy napra, ám a delegáció létszáma idővel kilenc főre szaporodott, a kint tartózkodás pedig 10 naposra nyúlt. A küldöttségbe bekerült még a polgármester gyermeke, az alpolgármester és felesége, két önkormányzati képviselő és az egyikük fia, valamint egy városházi hivatalnok.
Mivel a plusz költséget a meghívó csak részben állta, az amerikai kirándulás 2,8 milliós költséget rótt Siófokra. Lengyel ebben az ügyben is feljelentést tett, de a rendőrség azzal szüntette meg a nyomozást, hogy nem történt károkozás, mivel Siófok testvérvárosi kapcsolatai eredményesen fejlődtek.
„Ki kérte, hogy ezt minősítsék? – kérdezi Lengyel. – Volt egy ingyenes meghívás, mi meg kiadtunk milliókat, hogy jól szórakozzanak a város vezetői. Ez nem közpénzpazarlás?”
Botrányszagú ügy volt az is, amikor a siófoki képviselőtestület az egyik önkormányzati lakásban jogosulatlanul lakó bérlőnek Lengyel tiltakozása ellenére 3,5 millió forint lelépési pénzt szavazott meg. Ezért a testület jobbikos képviselője feljelentést tett ismeretlen tettes ellen, de a nyomozóhatság ebben az ügyben is megszüntette a vizsgálatot.
Lengyel megjegyzi, hogy a várostól 3,5 milliót bezsebelő férfi a Fidesz embere, aki a 2014-es választás napján autójával folyamatosan szállította a voksolókat az egyik szavazókörbe. A polgármester állítja, hogy ha ő nyomozott volna, az elvérzett ügyek mindegyikében legalább vádemelés történt volna.
Siófok a somogyi 4-es választókerület meghatározó települése: 2014-ben a körzetben a Fidesz-KDNP jelöltje, Witzmann Mihály a szavazatok 47 százalékával lett képviselő. Witzmannak most két erős kihívója is akad: a baloldal által támogatott ügyvéd, Magyar György, és Potocskáné Kőrösi Anita, Siófok jobbikos alpolgármestere.
A polgármester mindkettőjüket alkalmasnak tartja a képviselői munkára, ám egyikük mellett sem kampányol – viszont azt szeretné, ha a két jelölt és tábora kiegyezne, és az esélyesebb javára egyikük visszalépne. Négy éve a baloldal és a Jobbik jelöltje összesen 45 százalékot ért el – Lengyel szerint Hódmezővásárhely megmutatta, hogy összefogással verhető a Fidesz, és az az ellenzéki politikus, aki ezt nem érti meg, alkalmatlan a politikai pályára.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásLapunk és Hadházy Ákos parlamenti képviselő is azt az információt kapta, hogy a Homlok-cég nyerhette volna a GVH által vizsgált tendert.
Októbertől a fideszes Győrfiné Dr. Hajdú Szilvia vezeti Aszódot, de a helyi lap októberi számában még az elődje szerepelt felelős kiadóként, és ez Győrfiné szerint nem volt jogszerű.
A Magyar Államkincstár nem akarja kiadni a Fulmer GmbH közel 1 milliárd forintos támogatásának iratait, de a bíróság első- és másodfokon is erre kötelezte.
Titkos eljárásban, a nyilvánosság teljes kizárásával folyik a Lázár János által „kastély-örökbefogadásnak” nevezett kastély-privatizációs pályázat.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!