Közel két éve tettünk közérdekű adattal visszaélés miatt feljelentést az MTVA-val szemben, oka: jogerős bírósági ítélet mondta ki, hogy az MTVA köteles kiadni a Marslakók című sorozat költségeiről szóló dokumentumokat és a műsor megszüntetéséről szóló szerződést, de ennek nem tettek eleget. Pár napja kaptunk is egy határozatot a BRFK-tól, amely szerint valaki ellen gyanúsítottként nyomoznak, de mivel őt nem találják, felfüggesztették az eljárást, az illető ellen pedig elfogatóparancsot adtak ki. A furcsa az, hogy az I. Kerületi Rendőrkapitányság által nem talált illetőt mi egy perc alatt fel tudtuk hívni, aki elmondása szerint még aznap egyeztetett a hatóságokkal és természetesen áll a rendelkezésükre.
Azt nem tudjuk, mi tart másfél évig egy olyan ügy nyomozásában, amelynek tényállása végtelenül egyszerű. A Btk. 220. § -a szerint vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő, aki azt követően, hogy a bíróság jogerősen a közérdekű adat közlésére kötelezte, tájékoztatási kötelezettségének nem tesz eleget. Hogy létezik ilyen ítélet, nem nehéz bizonyítani: itt van.
Az ugyan igaz, hogy a feljelentés megtételét követően az adatokat végre kiadták – és azokból kiderül, hogy elég drága bukás volt a Marslakók sorozat -, de ez azon nem módosít, hogy a bűncselekmény a teljesítési határidő elteltével megvalósult. Így már csak az a kérdés, hogy büntetőjogilag ki a felelős azért, hogy az ítéletet nem hajtották végre. Ha másfél év alatt ezt nem sikerül tisztázni egy nyomozásban, akkor ott tényleg baj van.
Szerintünk egyébként is van baj. A nyomozást felfüggesztő határozatban nem az MTVA vezetőjét vagy egyéb érdemi döntéshozóját nevezik meg gyanúsítottként, vagyis az ítélet végrehajtásának elmaradásáért felelősként. Számunkra nagyon furcsa lenne, ha az MTVA-t kötelező bírósági ítélet végrehajtásáért egy érdemi döntéseket tipikusan nem hozó alkalmazott lenne felelős – nem is nevezzük itt meg, mert reméljük, nem a „portás” viszi majd el a balhét.
Ráadásul a gyanúsítottat a határozat szerint nem találta meg sehogyan a rendőrség, ezért elfogatóparancs kibocsátása mellett felfüggesztették a nyomozást.
A büntetőeljárásról szóló törvény értelmében ha a terhelt ismeretlen helyen tartózkodik, a nyomozó hatóság a tartózkodási helyének felkutatása iránt intézkedik; ennek során el lehet rendelni a lakóhelyének, illetőleg a tartózkodási helyének a megállapítását, a körözését, és ha ezek nem vezettek eredményre, akkor elfogatóparancsot kell kibocsátani.
Akit megtalálnak elfogatóparancs alapján, azt őrizetbe kell venni. Mi természetesen nem tudhatjuk, hogy milyen módon próbálták felkutatni a konkrét esetben a gyanúsítottat, de az mégiscsak érdekes, hogy a telefonját az atlatszo.hu főszerkesztőjének hívására felvette, ezt követően pedig elmondása szerint felhívta a rendőrséget és együtt megállapodtak abban, hogy melyik napon megy be kihallgatásra.
Örülünk, hogy ezzel is segíthettünk a lassan két éve tett feljelentés alapján megindult nyomozás előrehaladásában.
Fizess elő az Átlátszóra, mert mi végigvisszük az ügyeket!
Az Átlatszó azután fordult adatigényléssel a szervezethez, hogy az ügyvédi kamara visszautasította Szuverenitásvédelmi Hivatal „információk bejelentését” célzó együttműködési javaslatát.
Nem jogerős ítéletében a Fővárosi Törvényszék kötelezte a közmédiát, hogy adjon ki az Átlátszó újságírójának minden olyan szerződést, amit az elmúlt öt évben kínai szervezettel kötött.
Megtagadta a közmédia azt a közérdekű adatigénylésünket, amelyben a 2020 – 2024 közötti időszakban bármilyen, Kínában honos szervezettel kötött szerződését kértük ki.