Hogy milyen folyamatok zajlanak az országos hatókörű médiában a baráti cégek közterületi reklámfelületeire költött állami tízmilliárdoktól a nyomtatott sajtó tulajdonosi szerkezetének befolyásolásán át a rádiós (hirdetési) piac közvetett és közvetlen manipulálásáig, az nagyjából köztudomású. Ma már az is tudható, kik ezeknek a játszmáknak a főszereplői és nyertesei, mint ahogy az sem kérdéses, milyen politikai és gazdasági erők állnak például a Népszava vagy a Hír Tv mögött. Sokkal kevesebbet lehet tudni viszont a helyi médiumokról, noha kutatások szerint ezek szerepe egyre nő.
A helyi rádiók például 19 megyéből 13-ban népszerűbbnek bizonyultak a 18-49-es korosztály körében, mint a nagy országos rádiók. A nyomtatott sajtó fragmentálódásával, illetve az országos napilapok fokozatos térvesztésével (PDF) párhuzamosan nő a helyi nyomtatott sajtótermékek szerepe is, és ugyanez a tendencia (PDF) mutatkozik az online hírportálok esetében. A médiumok közel tíz százaléka van önkormányzati tulajdonban, de ennek a tíz százaléknak a szerepe – elsősorban a helyi véleményklíma alakításában – feltehetően jóval nagyobb, mint az a számarányukból következik.
A Mérték Médiaelemző tavaly kérdőíves kutatást (PDF) végzett vezető beosztású médiamunkások körében. A médiamenedzserek válaszai alapján a sajtószadadság második legfontosabb feltétele (a médiahatóság politikai függetlensége után), hogy ne legyen összefonódás a médiatulajdonosok és a politika között. Márpedig a települési hatókörű médiumok esetében a városvezetés és a helyi médiumok „közelsége” miatt gyakran éppen ez a helyzet, az önkormányzati fenntartású médiumok szerkesztőségeinek közvetlen egzisztenciális kiszolgáltatottsága pedig végképp illuzórikussá teszi ezen orgánumok függetlenségét.
A többé-kevésbé egyformán szervilis önkormányzati újságok, honlapok, rádió- és tévécsatornák épp azt demonstrálják, milyen az, amikor közvetlenül a „politika” a médiatulajdonos. A helyi hatalomnak való kitettséget, illetve ennek a helyi nyilvánosságra gyakorolt hatását leíró adatok nincsenek: a helyi és az önkormányzati tulajdonú médiumok munkatársai körében hasonló kutatás nem készült. Ugyanakkor a Mérték idézett kutatásában a megkérdezettek (nem helyi médiában dolgozók) 76 százaléka érezte úgy, hogy erős vagy nagyon erős a médiára nehezedő gazdasági nyomás.
A helyi hatalom befolyása a közvélekedés irányítására azonban mégsem korlátlan: helyben a helyi ügyekről akármekkorát nem lehet hazudni. Ezt bizonyítja például egy székesfehérvári helyi demokrácia audit (PDF). A kutatásban a megkérdezettek válaszai a megszokott erős szórást mutatják a politikai preferenciák szerint szinte minden kérdésben, legyen szó részvételről vagy átláthatóságról. Egyedül a helyi sajtó függetlenségét illetően egyöntetűen negatív a válaszadók értékelése: a plusz/mínusz 100 fokú skálán az MSZP-szavazók mínusz 51 pontra értékelték a helyi sajtószabadságot, de a városvezetéshez egyéb ügyekben lojális Fidesz szavazók válaszainak átlagértéke is mínusz 21 pont volt. Van tehát remény.
Most induló sorozatunk vidéki városokat fog bemutatni: a helyi nyilvánosság állapotát, illetve a helyi politikai-gazdasági erőcsoportokhoz való bekötöttségét vizsgáljuk riportjainkban. Az első részben a kaposvári polgármester, Szita Károly birodalmát mutatjuk be. A továbbiakban aztán jönnek sorban Debrecen, Miskolc, Békéscsaba, Hajdúhadház és még tucatnyi más vidéki város.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Egy interneten többnyire ingyenesen elérhető tartalomból összeállított tanulmány oldalanként 100 ezer forintba, egy 18 diából álló előadás pedig 4,4 millióba került.
A kormánymédiánál dolgozó újságíró szerint azok viselkedtek jogellenesen, akik feltörték a Midgård adatbázisát, majd „uszító, de minimum megbélyegző szándékkal” kereshető listát tettek közzé a vásárlókról.
Nem enyhít a közlekedési gondokon, hanem még nagyobb forgalmat generál és újabb ipari parkok létesítését segíti a 31-es út fejlesztése, legalábbis ettől tart a maglódiak egy része.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!