A magyar kormány 2024 őszén vásárolta meg a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) Strabag által tulajdonolt részesedését, de a vételárat nem hozta nyilvánosságra. Az adásvételi szerződést pedig hiába kértük ki az illetékes Építési és Közlekedési Minisztériumtól: Lázár János tárcája döntéselőkészítésre hivatkozva nem adta ki a dokumentumot. Pert indítottunk a szerződés nyilvánosságáért, és a bíróság tavasszal első fokon, most pedig másodfokon is nekünk adott igazat. Lázáréknak tehát ki kell adniuk az iratot, amiből kiderül, mennyi közpénzt fizettek a Strabagnak a GYSEV-részvényekért.
Akárcsak a Fővárosi Törvényszék elsőfokú ítélete, most a Fővárosi Ítélőtábla jogerős döntése is egyértelműen kimondja, hogy „állami vagyonról van szó, melynek esetében a főszabály a nyilvánosság, a transzparencia követelménye”.
A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) hosszú évekig Magyarország, Ausztria és az osztrák Strabag közös tulajdonában volt 66-28-6 százaléknyi arányban. A Fidesz-kormánynak ez nem tetszett, mert hiába volt a magyar állam a többségi tulajdonos, nem volt meg a kétharmada, vagyis nem ő irányította teljes mértékben a vállalatot. 2023 decemberében ezért a magyar kormány vételi ajánlatot tett a Strabagnak, majd Lázár János építési és közlekedési miniszter 2024. október 2-án bejelentette a Facebook-oldalán, hogy a Strabaggal sikerült üzletet kötniük: a magyar állam „kifizette a részvények vételárát, így holnaptól nemcsak a többség lesz a magyaroké, hanem az irányítás is” a GYSEV-ben.
Azt azonban sem akkor, sem azután nem közölte Lázár vagy a kormány más képviselője, hogy mennyit fizettek a Strabagnak a GYSEV-ben lévő 6 százaléknyi tulajdonrészért. A vételár megismerése érdekében közadatigénylésben kértük ki az Építési és Közlekedési Minisztériumtól (ÉKM) az osztrák céggel kötött szerződést és mellékleteit. Lázár János tárcája azonban megtagadta a dokumentumok kiadását arra hivatkozva, hogy az iratok „a MÁV-csoport szerkezetének átalakítása során a tárca feladat- és hatáskörébe tartozó további jövőbeli döntés megalapozását is szolgálják”.
A közérdekű adatigénylésre az Átlátszó által üzemeltetett KiMitTud közadatigénylő weboldalt használtuk. A KiMitTud segítségével azonban nem csak mi, hanem bárki könnyen és átláthatóan tud közérdekű adatot igényelni minden olyan állami, önkormányzati vagy más közfeladatot ellátó intézménytől, amely részt vesz az állam működtetésében, vagy közpénzt költ.
Nem titkolhatják, mert állami vagyonról van szó
Mivel közpénzt költött a kormány a Strabag GYSEV-részvényeinek megvásárlására, egyértelműen közérdekű adatnak minősül az osztrák céggel erre vonatkozóan kötött szerződés. A dokumentum kiadásának megtagadása miatt ezért bepereltük az Építési és Közlekedési Minisztériumot.
A pert tavasszal első fokon megnyertük: a Fővárosi Törvényszék ítéletében kimondta, hogy „állami vagyon esetében a főszabály a nyilvánosság, a transzparencia követelménye”. Ugyanez vonatkozik a bíróság szerint a Strabagnak kifizetett összegre is: „A vételár esetében
a nyilvánossághoz fűződő közérdek elsőbbséget élvez, annak érdekében, hogy a nemzeti vagyon felhasználásának átláthatósága biztosított legyen.”
Lázár János tárcája azonban az ítélet elleni fellebbezésében közölte, hogy szerintük „nem maga a dokumentum minősül döntéselőkészítőnek, hanem az abban szereplő adatok”. Méghozzá azért, mert azok „a MÁV-csoport szerkezetének átalakítása során a Minisztérium feladat- és hatáskörébe tartozó további jövőbeli döntés megalapozását is szolgálják. Ezért az ÉKM úgy vélte, hogy „a későbbi döntést előkészítő adat nyilvánosságra hozatalának korlátozásához fűződő érdek a nyomósabb”, mint a szerződés (és így a benne szereplő adatok) kiadása, nyilvánosságra hozatala.
A GYSEV egyik személyvonata (fotó: GYSEV/Facebook)
Lázár minisztériuma érvelt az osztrák állammal folyamatban lévő perükkel is: a Strabag részvényeinek megvásárlása után ugyanis a magyar kormány egy közgyűlési határozattal tőkét emelt a GYSEV-ben, s ezzel a magyar állam tulajdonrésze 75 százalék fölé (75,0101 %) emelkedett – vagyis irányító többséget szerzett a vasúttársaságban. Az osztrák kormánynak azonban ez nem tetszett, mert ugyanezen a közgyűlésen a magyar fél az osztrákok tőkeemelését megakadályozta, vagyis Lázárék egy piti trükkel kigolyózták a cég irányításából a kisebbségi tulajdonos Ausztriát.
Tavasszal ugyan a bíróság első fokon a magyar fél javára döntött, de az osztrákok fellebbeztek az ítélet ellen, és a perbe beszálló ÉKM szerint „a szerződés részletei befolyásolhatják a per kimenetelét és veszélyeztetnék az állami vagyon értékét, az alperesnek (nekik – a szerk.) a bírósági eljárásban a szabad, befolyástól mentes érdemi védekezését”. Lázár János tárcája szerint ugyanis „a részvényvásárlás és a tőkeemelés egy egységes folyamat; a GYSEV Zrt. törzsrészvényeinek olyan arányú megszerzésére irányul, amely a Magyar Állam javára biztosítja a meghatározó befolyás megszerzését. A Győri Törvényszék előtt folyó peres eljárás fő tárgya pedig ezen befolyás megszerzésének jogszerűsége”.
A másodfokon eljáró Fővárosi Ítélőtábla azonban helyben hagyta az elsőfokú bíróság döntését, így
az ítélet jogerős: Lázáréknak ki kell adniuk a Strabaggal kötött szerződést, amiből kiderül, hogy mennyit fizetettek a GYSEV mintegy 6 százaléknyi tulajdonrészéért az osztrák cégnek.
A másodfokon eljáró bíróság kijelentette, hogy a Strabaggal kötött adásvételi szerződésnek nincs köze ahhoz a perhez, ami a jóval később született közgyűlési döntések miatt van folyamatban az osztrák állammal. Hiszen abban a perben „minden peres fél ismer vagy jogszerűen megismerhet minden olyan adatot, amely jelen pernek a tárgya”, és az ÉKM nem is indokolta meg, hogy az Átlátszó által kikért adásvételi szerződésben szereplő „egyes adatok, adattípusok nyilvánosságra kerülése miért veszélyeztetné az érdemi védekezést egy olyan perben, amelynek tárgya egy törzstőkeemelés”.
A jogerős ítélet szerint az Építési és Közlekedési Minisztériumnak 15 napon belül meg kell küldenie számunkra a Strabaggal kötött szerződést; izgatottan várjuk.
Erdélyi Katalin
A címlapkép Átlátszó-montázs: Orbán Viktor és Lázár János (fotó: Lázár/Facebook) és egy GYSEV-mozdony (fotó: GYSEV/Facebook)
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Az ügyészség alaposnak találta a K-Monitor felülbírálati indítványát, és a nyomozás folytatására szólította fel a hatóságot a Tömb 2002 Kft. általunk feltárt ügyében.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!