
53 milliárd forint sem lett elég a József főhercegi palotára és mélygarázsára
10 milliárd forinttal lépték túl a rendelkezésre álló keretet a veszélyhelyzeti palota + mélygarázs építése során, és nem tudják, mennyi lesz a vége.
Közel 62 ezer forintba került minden egyes tábla, amit a Magyar Közút Zrt. a megyék vármegyékre való átkeresztelése miatt cserélt újra. A névváltást elrendelő tizenegyedik alkotmánymódosításról a kormány tavaly nyáron döntött, a különadók és megszorítások sora mellett. A teljes költségről azonban fogalma sincs, ez majd csak később derül ki.
„A történelmi hagyományokra, a történeti alkotmányunk vívmányaira való tekintettel a megyék elnevezése vármegyékre változik” – 2022 nyarán az újabb kétharmados győzelem után módosított az alkotmányon immár tizenegyedik alkalommal a Fidesz-KDNP többségű országgyűlés. A Kocsis Máté által jegyzett dokumentumban – ahogy a Fidesz-barát mandiner.hu szemlézte – arról is írnak, hogy „a magyar közigazgatás alapvető területi egységei az államalapítástól kezdődően egészen 1949-ig a vármegyék voltak”.
A kormánypárti Napi.hu arról írt akkor, hogy „Igaz, ami igaz, a megnevezés visszaállítása rengeteg plusz kiadással és teendővel járt, mivel a közhivatalok, állami szervek átnevezése mellett megannyi táblát, feliratot ki kellett cserélni, például a rendőr-főkapitányságok, a katasztrófavédelmi igazgatóságok, a levéltárak, a kórházak, az önkormányzatok és a kormányhivatalok névhasználata is vármegyeire módosult, illetve változtatásra szorultak a hivatalok és a megyehatárok (bocsánat, vármegye-határok) eligazító táblái is. Csupán ebből az utóbbiból országosan összesen 714 jelzőtáblát módosítottak, cseréltek, vagy átmatricáztak.”
De hogy mégis mennyibe került az átnevezés miatti táblacsere, arról nem írtak. Közadatigénylésben kértük a Magyar Közút Zrt.-től, hogy mégis mennyibe került ez a váltás. Az állami cég azt írta válaszában, hogy „az országos közúthálózaton, a Társaságunk kezelésében lévő megye-táblák, vármegye-táblákra cserélésével kapcsolatosan összesen
589 db táblát cseréltünk ki, mellyel kapcsolatosan a teljes összköltségünk bruttó 36.397.673, – Ft összegű.”
(Azért lehet eltérés a Napi.hu által említett 714 jelzőtábla és a Közút által cserélt 589 tábla között, mert az autópályákat nem az utóbbi kezeli.)
Ez a 36,3 milliós összeg persze elenyésző a névváltás miatt szükséges valamennyi kiadás végösszegéhez képest, amit a Telex egy decemberi cikkében 600 millió és 1 milliárd forint közötti összegre saccolt. Ehhez a lap Csongrád megye Csongrád-Csanád megyére való 2020-as átnevezésének költségét vette alapul, ami egy kormányhatározat alapján 35 millió forintra rúgott – a közúti táblák cseréje nélkül. Ez a kiadás a 19 megyével felszorozva 665 millió forintot tesz ki a 2020-as árakon, vagyis manapság tényleg könnyen lehet 1 milliárd forint, vagy akár még több.
A pontos költségeket viszont még május végén, közel fél évvel a megyék vármegyékre való átnevezése óta sem tudta megmondani a kormány. Az ügyben Mellár Tamás, a Párbeszéd országgyűlési képviselője nyújtott be írásbeli kérdést a Miniszterelnökséget vezető Gulyás Gergelynek. A tárcavezető helyettese azonban azt válaszolta Mellárnak, hogy a névcsere még nem valósult meg teljeskörűen minden területen, ezért „az átnevezéssel összefüggésben keletkező kiadások pontos összege csak később lesz meghatározható”.
Vagyis úgy hozták meg a megyék vármegyévé való átnevezéséről döntő alkotmánymódosítást, hogy fogalmuk sem volt, mennyibe fog kerülni.
Segesvári Csaba
Címlapkép: Heves vármegye határát jelző új közúti tábla a 23-as főúton Mátraballa közelében 2023. január 2-án. Az Alaptörvény 11. módosítása értelmében 2023. január 1-jétől a megyék neve vármegyékre változott. (fotó: MTI/Komka Péter)
10 milliárd forinttal lépték túl a rendelkezésre álló keretet a veszélyhelyzeti palota + mélygarázs építése során, és nem tudják, mennyi lesz a vége.
Karácsony Gergely főpolgármester október végén jelentette be, hogy feljelentésük nyomán rendőrségi nyomozás indult a Csillaghegyi strand 2017-es fejlesztésével kapcsolatban. Az...
421 millió forint uniós támogatást költött el a Kiskunfélegyházi és Kiskunmajsai Járási Foglalkoztatási Paktumban a megyei kormányhivatal, a Kiskunmajsai Többcélú...
A polgármester a veszélyhelyzet ideje alatt egyszemélyben döntött a Széppataki út 600 méteres szakaszának leaszfaltozásáról. Az út végén található farm...