Több mint 80 milliárd forintba került a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő tram-train, de 10 évig titkolták volna a megvalósíthatósági tanulmányt, ezért pert indítottunk a MÁV ellen. A Fővárosi Ítélőtábla úgy látta, jogos az Átlátszó kérése, a vasúttársaságnak ki kell adni a tanulmányt. Már csak azért is, mert semmivel sem érveltek amellett, mi is az, amit a közpénzből épült vasút kapcsán ne lehetne nyilvánosságra hozni.
A tanulmányban csupa olyan érdekes adat lehet, mint például a tervezett utasszám vagy az, hogy honnan csábítanának át a vasút-villamosra utasokat, illetve milyen megtérüléssel számoltak. A MÁV szerint ezek döntéselőkészítő adatok, holott a vasútvillamos már rég üzemel. A bíróság első- és másodfokon is az Átlátszónak adott igazat.
„Az első „éles” hónapok tapasztalatai azt mutatják, hogy csúcsidőben a járatsűrűség további növelésére lesz szükség” – október közepén írta ezt közösségi oldalán Lázár János, a vasútvillamos beruházásáért felelős politikus, amikor arról számolt be, 2 hónap éles üzem alatt 150 ezren választották a tram-traint.
A Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő vasútvillamosról többször írtunk. Csak címszavakban a főbb megállapítások:
nyolc hónappal tartott tovább a próbaüzem a tervezettnél a több mint 80 milliárd forintból megépült tram-trainnél. A MÁV szerint a problémákat a gyártó kiküszöbölte – saját költségén. De a szerelvények a próbaüzem után sem tudják hozni azt a menetidőt, amiről az ITM korábbi államtitkára beszélt
a megvalósíthatósági tanulmány más sebességekkel számolt. A 10 perces követés csak 2021 nyarán merült fel, Lázár Jánostól jött a kérés
a tervezett sebességet és a menetidőket sem lehet tartani a Hódmezővásárhelyet Szegeddel összekötő villamos-vasúton
Ezekután kikértük a MÁV-tól a megvalósíthatósági tanulmányt, amiből kiderülne, hogy milyen mutatókkal terveztek, és azokból mi valósult meg. Ilyen érdekes adat lenne például az utasszám vagy az, hogy honnan csábítanának át a vasút-villamosra utasokat, illetve milyen megtérüléssel számoltak. De a MÁV megtagadta a tanulmány kiadását arra hivatkozva, hogy az adatok 10 évig nem nyilvánosak.
Az emlegetett MT a megvalósíthatósági tanulmány. Erről Győr Sándor azt is mondta, hogy hiába készült el az MT, azt „nem tudtuk úgy figyelembe venni, hiszen abban az alkalmazott engedélyezési, illetve tervezési sebességek továbbá a jármű egyes paraméterei nem minden esetben egyeztek meg a jelenlegi, illetve a gyakorlatban már tapasztalt valós értékekkel.
A bíróságon jogerősen megnyertük a pert
Per indítottunk a MÁV ellen a tanulmányért. A bíróság először idén áprilisban mondta ki, hogy az Átlátszó jogosan kérte a dokumentumot. A MÁV fellebbezett, de októberben a Fővárosi Ítélőtábla ismét kimondta, a közpénzből gazdálkodó állami vállalat nem titkolhatja, mi is van a 2017-ben készült megvalósíthatósági tanulmányban.
A bíróság kimondta, hogy a MÁV mint „alperes, mint leányvállalat az újonnan létrehozott vasúti vonalhoz történő járműbeszerzés révén a közszolgáltatások ellátásában részt vesz, így minden, a kezelésében álló adat közérdekű adat.” Továbbá
„A beruházás közpénzből valósul meg, így a megvalósíthatósági tanulmány közérdekű, illetve közérdekből nyilvános adat.”
Azt is leszögezte a bíróság, hogy „az igényelt adat egy 4 éve, 2017. évben meghozott, a projekt támogatásáról szóló döntés alapjául szolgált, így az Infotv. 27. § (6) bekezdése szerinti megtagadási ok nem áll fenn”, valamint, hogy „A 2017. évi támogatási döntés óta történt változások nem szolgálhatják jövőbeni döntések megalapozását”.
Lázár János a tram-train fedélzetén (fotó: a politikus Facebook-oldala)
A Fővárosi Ítélőtábla háromtagú testülete arra is emlékeztetett, hogy „a megtagadási ok alapján nyilvánvaló és az alperes által sem vitatott, hogy egy már meghozott, a megvalósíthatósági tanulmányon is alapuló döntés folytán került sor a szerződések megkötésére, és a teljesítési határidő csak a másodfokú ítélethozatalt követően jár majd le, mivel a szerződések szerint akkor tekinthető befejezettnek a projekt, ha az fizikailag és pénzügyileg is befejezett.
Azt, hogy a kiadni kért adat 2017. évben hozott döntés megalapozásául szolgált, az alperes sem vitatta. Helytállóan állapította meg az elsőfokú bíróság, hogy a még nem teljesített, ezáltal meg nem szűnt szerződés a polgári jog szabályai szerint a felek által módosítható, ezáltal fennáll annak az elvi lehetősége, hogy a (6) bekezdés szerinti, 2017. évi döntéshozatalt követően a kiadni kért adat szolgálhatja további jövőbeli döntés megalapozását.
Ez a feltételezés azonban, mint a szerződésmódosítás puszta elvi lehetősége, az ítélőtábla álláspontja szerint nem teljesíti a törvény által elvárt bizonyosságot, amely azt szabja feltételül, hogy a kiadni kért adat jövőbeli döntés megalapozását is szolgálja, nem pedig azt, hogy szolgálhatja.”
A MÁV nem is érvelt a titkolózás mellett
Azt is hangsúlyozta a bíróság, hogy a MÁV a perben nem hozott érveket arra, miért is kellene 10 évig titkolni a megvalósíthatósági tanulmányt. „Emellett a fizikai és pénzügyi befejezés a már megkötött szerződések teljesítéséhez kapcsolódik, s bár az feltételez teljesítésre vonatkozó döntéshozatalt, azonban az alperes azt sem adta elő, hogy a kiadni kért megvalósíthatósági tanulmány az e tárgybeli döntéshozatalhoz mennyiben szükséges”.
Azt is jól látta a bíróság, hogy „az adatigénylés megtagadásának szempontjait, indokait tehát az alperes már nyilvánvalóan a pert megelőzően ismerte, s a terjedelmes bírói felhívást követően a tárgyaláson előadhatta volna.” De nem tette.
A jogerős ítéletet a MÁV még a Kúrián támadhatja meg. Ha nem teszi, akkor hamarosan ki kell adnia a tanulmányt. A perköltség 300 ezer forintba került, amit az állami cég fizetett – vagyis közvetve az adófizetők állták a közpénzből működő vasúttársaság időhúzását.
Segesvári Csaba
Címlapkép: Lázár János a tram-trainekkel. Fotó: a politikus Facebook-oldala
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!